[Analysis of injury incidences in a trauma surgery university hospital during the SARS-CoV‑2 pandemic].

Analyse des Trauma-Aufkommens in einer unfallchirurgischen Universitätsklinik während der SARS-CoV‑2-Pandemie.
Acute care ICU capacity Polytrauma Resource management SARS-CoV‑2 pandemic

Journal

Der Unfallchirurg
ISSN: 1433-044X
Titre abrégé: Unfallchirurg
Pays: Germany
ID NLM: 8502736

Informations de publication

Date de publication:
May 2021
Historique:
accepted: 18 02 2021
pubmed: 25 2 2021
medline: 8 5 2021
entrez: 24 2 2021
Statut: ppublish

Résumé

The corona crisis of 2020 posed previously unknown challenges to hospitals providing acute care. In addition to the treatment of COVID-19 patients, universities and other acute care hospitals had to provide emergency medical care, including for patients undergoing trauma surgery. The challenge was that no reliable planning figures were available regarding the expected volume for such a crisis situation and therefore no reliable resource planning was possible in this respect. Therefore, the aim of this work was to record the incidence of polytrauma and other injuries during the pandemic crisis in a university trauma surgery clinic and to compare it with the years 2017-2019. In this single-center study, a retrospective analysis of the injury incidence during calendar weeks with existing exit restrictions (12th-19th week) for the year 2020 for trauma surgery patients of a university hospital was performed. At first, the treatment of COVID-19 patients was recorded daily in order to objectify the burden and expenditure of inpatient treatment for these patients. Then, for the evaluation period from 20.03.2020 to 06.05.2020, the numbers of 1. polytrauma, 2. work-related accidents and 3. leisure-related trauma patients were recorded and compared with the numbers from 2017-2019 during the same period. In total, 118 patients were treated with COVID-19 as inpatients during the period under study, of which up to 43 patients had to be treated simultaneously in intensive care on 1 day. Overall, the number of polytrauma, work-related accidents and leisure-time accident patients was lower in 2020 than in the previous years. Nevertheless, with a decline of only -28% (22 ± 4.9 vs. 16), a considerable number of polytrauma patients were recorded, while all work-related accidents (44%, 304 ± 31.3 vs. 170) and also leisure-time accidents (39%, 173 ± 22.7 vs. 106) considerably decreased. In the group of leisure-time accidents, there was initially a remarkable decline in the number of cases per week after the initial restrictions began, but as the duration of the restrictions increased, the number per week has risen to the level of previous years. Even in exceptional situations such as the corona pandemic, there were a significant number of patients in need of acute treatment, especially polytrauma patients. This should be considered in the future in the event of similar exceptional situations in the inpatient care framework when providing trauma surgery care capacities. EINLEITUNG: Die Coronakrise 2020 stellte Kliniken vor schwere Herausforderungen. Neben der Behandlung von COVID(„coronavirus disease“)-19-Patienten war es die Aufgabe der Universitäts- und sonstigen Akutkliniken, eine notfallmedizinische Versorgung sicherzustellen. Aufgrund fehlender Planzahlen gestaltete sich eine genaue Ressourcenplanung schwierig. Daher war das Ziel dieser Arbeit, das Aufkommen von Polytraumata und sonstigen Verletzungen während der Pandemiekrise in einer universitären unfallchirurgischen Klinik zu erfassen und mit den Jahren 2017–2019 zu vergleichen. Es wurde eine retrospektive Analyse unfallchirurgischer Patienten während der Kalenderwochen (KW) mit bestehender Ausgangsbeschränkung (12.–19. KW) im Jahr 2020 durchgeführt. Zunächst erfolgte eine tagesgenaue Erfassung der Behandlung von COVID‑19-Patienten. Zusätzlich wurden für die Auswertungsperiode vom 20.03.2020 bis zum 06.05.2020 die Anzahlen an 1. Polytrauma-, 2. Arbeitsunfall- und 3. Freizeitunfallpatienten erfasst und mit den Zahlen von 2017–2019 verglichen. Maximal 43 COVID‑19-Patienten mussten gleichzeitig intensivmedizinisch betreut werden. Die Summe an unfallchirurgischen Patienten war im Jahr 2020 geringer als in den Vorjahren. Dennoch war mit einem Rückgang von nur −28 % (22 ± 4,9 vs. 16) ein beachtliches Aufkommen an Polytraumata zu verzeichnen, während v. a. die Arbeits- (44 %, 304 ± 31,3 vs. 170) und auch Freizeitunfälle (39 %, 173 ± 22,7 vs. 106) deutlich abnahmen. Auch in Ausnahmesituationen wie der SARS-CoV‑2-Pandemie, war ein erhebliches Aufkommen von akut behandlungsbedürftigen Patienten zu verzeichnen, v. a. in puncto Polytraumapatienten. Dies sollte zukünftig bei ähnlichen Ausnahmesituationen im stationären Versorgungsrahmen bei der Vorhaltung unfallchirurgischer Versorgungskapazitäten bedacht werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
EINLEITUNG: Die Coronakrise 2020 stellte Kliniken vor schwere Herausforderungen. Neben der Behandlung von COVID(„coronavirus disease“)-19-Patienten war es die Aufgabe der Universitäts- und sonstigen Akutkliniken, eine notfallmedizinische Versorgung sicherzustellen. Aufgrund fehlender Planzahlen gestaltete sich eine genaue Ressourcenplanung schwierig. Daher war das Ziel dieser Arbeit, das Aufkommen von Polytraumata und sonstigen Verletzungen während der Pandemiekrise in einer universitären unfallchirurgischen Klinik zu erfassen und mit den Jahren 2017–2019 zu vergleichen.

Identifiants

pubmed: 33624183
doi: 10.1007/s00113-021-00985-w
pii: 10.1007/s00113-021-00985-w
pmc: PMC7902090
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

343-351

Références

Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 2020 Apr;26(3):335-342
pubmed: 32394416
Eur J Trauma Emerg Surg. 2020 Jun;46(3):505-510
pubmed: 32303798
J Bone Joint Surg Am. 2020 May 6;102(9):745-749
pubmed: 32379113
J Bone Joint Surg Am. 2020 Jul 15;102(14):e78
pubmed: 32675666
J Bone Joint Surg Am. 2020 Jun 3;102(11):946-950
pubmed: 32282412
Unfallchirurg. 2009 Oct;112(10):878-84
pubmed: 19756455
Singapore Med J. 2020 Aug;61(8):396-398
pubmed: 32312024

Auteurs

Daniel Popp (D)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland. daniel.popp@ukr.de.

Michael Worlicek (M)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Matthias Koch (M)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Maximilian Kerschbaum (M)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Markus Rupp (M)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Andreas Schicho (A)

Institut für Radiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Deutschland.

Holger Künzig (H)

Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Deutschland.

Markus Zimmermann (M)

Interdisziplinäre Notaufnahme, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Deutschland.

Christian Pfeifer (C)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Volker Alt (V)

Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

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