[Digital forms of service delivery for personalized crisis resolution and home treatment].

Digitale Versorgungsformen zur Personalisierung der stationsäquivalenten Behandlung.
Digital intervention Ecological momentary intervention Mobile health Telemedicine eHealth

Journal

Der Nervenarzt
ISSN: 1433-0407
Titre abrégé: Nervenarzt
Pays: Germany
ID NLM: 0400773

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2022
Historique:
accepted: 11 02 2021
pubmed: 18 3 2021
medline: 9 3 2022
entrez: 17 3 2021
Statut: ppublish

Résumé

Ward-equivalent treatment (StäB), a form of crisis resolution and home treatment in Germany, has been introduced in 2018 as a new model of mental health service delivery for people with an indication for inpatient care. The rapid progress in the field of information and communication technology offers entirely new opportunities for innovative digital mental health care, such as telemedicine, eHealth, or mHealth interventions. This review aims to provide a comprehensive overview of novel digital forms of service delivery that may contribute to a personalized delivery of StäB and improving clinical and social outcomes as well as reducing direct and indirect costs. This work is based on a narrative review. Four primary digital forms of service delivery have been identified that can be used for personalized delivery of StäB: (1) communication, continuity of care, and flexibility through online chat and video call; (2) monitoring of symptoms and behavior in real-time through ecological momentary assessment (EMA); (3) use of multimodal EMA data to generate and offer personalized feedback on subjective experience and behavioral patterns as well as (4) adaptive ecological momentary interventions (EMI) tailored to the person, moment, and context in daily life. New digital forms of service delivery have considerable potential to increase the effectiveness and cost-effectiveness of crisis resolution, home treatment, and assertive outreach. An important next step is to model and initially evaluate these novel digital forms of service delivery in the context of StäB and carefully investigate their quality from the user perspective, safety, feasibility, initial process and outcome quality as well as barriers and facilitators of implementation. HINTERGRUND: Die stationsäquivalente psychiatrische Behandlung (StäB) wurde 2018 als Krankenhausleistung für Menschen eingeführt, die die Kriterien einer stationären Behandlung erfüllen. Die rasanten Fortschritte im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologie bieten neue Chancen für innovative digitale Versorgungsangebote wie telemedizinische, eHealth- oder mHealth-Verfahren. Diese Übersichtsarbeit soll einen umfassenden Überblick über neue digitale Versorgungsformen geben, die zur Personalisierung der StäB bei schweren psychischen Erkrankungen beitragen und somit klinische und soziale Outcomes verbessern sowie direkte und indirekte Kosten reduzieren könnten. Diese Arbeit basiert auf einer selektiven Literaturrecherche (Narratives Review). Es wurden vier primäre digitale Versorgungsformen identifiziert, die in der StäB gewinnbringend genutzt werden könnten: (1) Kommunikation, Behandlungskontinuität und -flexibilität durch Online-Chat und Videotelefonie, (2) Monitoring von Symptomen und Verhaltensweisen in Echtzeit durch Anwendung des ambulatorischen Assessments („ecological momentary assessment“ [EMA]), (3) Nutzung multimodaler EMA-Daten für die Generierung von personalisiertem Feedback über subjektives Erleben und Verhaltensmuster sowie (4) auf Person, Moment und Kontext zugeschnittene, adaptive ambulatorische Interventionen („ecological momentary interventions“ [EMIs]). Digitale Versorgungsformen haben erhebliches Potenzial die Effektivität und Kosteneffektivität der StäB zu steigern. Ein wichtiger nächster Schritt besteht darin, die Anwendung dieser Versorgungsformen im Bereich der StäB zu modellieren und deren Qualität aus Sicht der Patient*innen, Sicherheit und initiale Prozess- und Ergebnisqualität sowie Implementierungsbedingungen sorgfältig zu untersuchen.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Ward-equivalent treatment (StäB), a form of crisis resolution and home treatment in Germany, has been introduced in 2018 as a new model of mental health service delivery for people with an indication for inpatient care. The rapid progress in the field of information and communication technology offers entirely new opportunities for innovative digital mental health care, such as telemedicine, eHealth, or mHealth interventions.
OBJECTIVE OBJECTIVE
This review aims to provide a comprehensive overview of novel digital forms of service delivery that may contribute to a personalized delivery of StäB and improving clinical and social outcomes as well as reducing direct and indirect costs.
METHOD METHODS
This work is based on a narrative review.
RESULTS RESULTS
Four primary digital forms of service delivery have been identified that can be used for personalized delivery of StäB: (1) communication, continuity of care, and flexibility through online chat and video call; (2) monitoring of symptoms and behavior in real-time through ecological momentary assessment (EMA); (3) use of multimodal EMA data to generate and offer personalized feedback on subjective experience and behavioral patterns as well as (4) adaptive ecological momentary interventions (EMI) tailored to the person, moment, and context in daily life.
CONCLUSION CONCLUSIONS
New digital forms of service delivery have considerable potential to increase the effectiveness and cost-effectiveness of crisis resolution, home treatment, and assertive outreach. An important next step is to model and initially evaluate these novel digital forms of service delivery in the context of StäB and carefully investigate their quality from the user perspective, safety, feasibility, initial process and outcome quality as well as barriers and facilitators of implementation.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die stationsäquivalente psychiatrische Behandlung (StäB) wurde 2018 als Krankenhausleistung für Menschen eingeführt, die die Kriterien einer stationären Behandlung erfüllen. Die rasanten Fortschritte im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologie bieten neue Chancen für innovative digitale Versorgungsangebote wie telemedizinische, eHealth- oder mHealth-Verfahren.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Diese Übersichtsarbeit soll einen umfassenden Überblick über neue digitale Versorgungsformen geben, die zur Personalisierung der StäB bei schweren psychischen Erkrankungen beitragen und somit klinische und soziale Outcomes verbessern sowie direkte und indirekte Kosten reduzieren könnten.
METHODE METHODS
Diese Arbeit basiert auf einer selektiven Literaturrecherche (Narratives Review).
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Es wurden vier primäre digitale Versorgungsformen identifiziert, die in der StäB gewinnbringend genutzt werden könnten: (1) Kommunikation, Behandlungskontinuität und -flexibilität durch Online-Chat und Videotelefonie, (2) Monitoring von Symptomen und Verhaltensweisen in Echtzeit durch Anwendung des ambulatorischen Assessments („ecological momentary assessment“ [EMA]), (3) Nutzung multimodaler EMA-Daten für die Generierung von personalisiertem Feedback über subjektives Erleben und Verhaltensmuster sowie (4) auf Person, Moment und Kontext zugeschnittene, adaptive ambulatorische Interventionen („ecological momentary interventions“ [EMIs]).
DISKUSSION CONCLUSIONS
Digitale Versorgungsformen haben erhebliches Potenzial die Effektivität und Kosteneffektivität der StäB zu steigern. Ein wichtiger nächster Schritt besteht darin, die Anwendung dieser Versorgungsformen im Bereich der StäB zu modellieren und deren Qualität aus Sicht der Patient*innen, Sicherheit und initiale Prozess- und Ergebnisqualität sowie Implementierungsbedingungen sorgfältig zu untersuchen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Die stationsäquivalente psychiatrische Behandlung (StäB) wurde 2018 als Krankenhausleistung für Menschen eingeführt, die die Kriterien einer stationären Behandlung erfüllen. Die rasanten Fortschritte im Bereich der Informations- und Kommunikationstechnologie bieten neue Chancen für innovative digitale Versorgungsangebote wie telemedizinische, eHealth- oder mHealth-Verfahren.

Identifiants

pubmed: 33730181
doi: 10.1007/s00115-021-01100-5
pii: 10.1007/s00115-021-01100-5
pmc: PMC7966885
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

279-287

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

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Auteurs

Christian Rauschenberg (C)

Abteilung Public Mental Health, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, J5, 68159, Mannheim, Deutschland.
Department of Psychiatry and Neuropsychology, School for Mental Health and Neuroscience, Maastricht University, Maastricht, Niederlande.

Dusan Hirjak (D)

Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Deutschland.

Thomas Ganslandt (T)

Heinrich-Lanz-Zentrum für Personalisierte Medizin, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Deutschland.

Julia C C Schulte-Strathaus (JCC)

Abteilung Public Mental Health, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, J5, 68159, Mannheim, Deutschland.

Anita Schick (A)

Abteilung Public Mental Health, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, J5, 68159, Mannheim, Deutschland.

Andreas Meyer-Lindenberg (A)

Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Deutschland.

Ulrich Reininghaus (U)

Abteilung Public Mental Health, Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, J5, 68159, Mannheim, Deutschland. Ulrich.Reininghaus@zi-mannheim.de.
ESRC Centre for Society and Mental Health, King's College London, London, Großbritannien. Ulrich.Reininghaus@zi-mannheim.de.
Centre for Epidemiology and Public Health, Health Service and Population Research Department, Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience, King's College London, London, Großbritannien. Ulrich.Reininghaus@zi-mannheim.de.

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