[Treatment satisfaction in patients with cervical dystonia : Subgroup analysis of INTEREST-IN-CD-2].

Behandlungszufriedenheit bei Patienten mit zervikaler Dystonie : Subgruppenanalyse von INTEREST-IN-CD-2.

Journal

Der Nervenarzt
ISSN: 1433-0407
Titre abrégé: Nervenarzt
Pays: Germany
ID NLM: 0400773

Informations de publication

Date de publication:
Dec 2021
Historique:
accepted: 10 03 2021
pubmed: 5 5 2021
medline: 15 12 2021
entrez: 4 5 2021
Statut: ppublish

Résumé

Even though treatment guidelines recommend botulinum neurotoxin A (BoNT-A) as first line treatment for primary cervical dystonia (CD), there are only limited data on how BoNT-A-injections are administered in routine clinical practice. This subgroup analysis evaluated patient satisfaction and symptom control under consideration of BoNT‑A treatment modalities in German and Austrian CD patients (DE/AT, n = 79) compared to the full international cohort (n = 995). The INTEREST-IN-CD2 was a prospective, multicenter, longitudinal observational study. Course of treatment in adult primary CD patients under BoNT‑A treatment was assessed over a time period of 3 years. Primary outcome measure was the long-term satisfaction of patients with treatment, measured as maximum satisfaction between two consecutive injections as well as satisfaction at the time of reinjection. Treatment satisfaction at the maximum effect was stable and comparably good in both populations during the study (82.3-92.7% and 85.0-89.9%). Satisfaction decreased with decreasing BoNT‑A effect at the end of the treatment interval: it was comparable at the start of the study in both groups (54.2% vs. 51.4%), decreased numerically in the DE/AT group to 32.7% but remained stable in the total population. Analysis of Toronto Western Spasmodic Torticollis Rating Scale (TWSTRS) and Tsui scores did not reveal any substantial differences between the DE/AT subgroup and total cohort. Overall, the study confirmed good clinical symptom control by BoNT‑A. The numerical differences in the current satisfaction seen in the comparison of DE/AT to the total cohort are possibly due to different proportions of BoNT‑A naïve patients in both groups, as they expressed different levels of satisfaction than previously treated patients. HINTERGRUND: Obwohl Botulinumtoxin‑A (BoNT-A) von Leitlinien als First-line-Therapie der fokalen zervikalen Dystonie (ZD) empfohlen wird, existieren kaum Langzeitdaten zu den Behandlungsmodalitäten in der klinischen Routine. Die vorliegende Subgruppenanalyse untersuchte Patientenzufriedenheit und Symptomkontrolle unter Berücksichtigung von Behandlungsmodalitäten der BoNT-A-Therapie zwischen ZD-Patienten in Deutschland und Österreich (DE/AT, n = 79) und der internationalen Gesamtkohorte (n = 995). INTEREST-IN-CD2 war eine prospektive, multizentrische, longitudinale Beobachtungsstudie, die über 3 Jahre der Therapie erwachsener Patienten mit idiopathischer ZD unter BoNT-A-Behandlung folgte. Primärer Endpunkt war die Patientenzufriedenheit mit der Therapie gemessen an der maximalen Zufriedenheit zwischen 2 Injektionen und der Zufriedenheit zum Zeitpunkt der Reinjektion. Die Therapiezufriedenheit im Wirkmaximum war in beiden Populationen im Studienverlauf stabil und vergleichbar gut (82,3–92,7 % bzw. 85,0–89,9 %). Mit nachlassender BoNT-A-Wirkung zum Ende des Behandlungsintervalls sank die Zufriedenheit ab: Zu Studienbeginn in beiden Gruppen ähnlich (54,2 % vs. 51,4 %), fiel sie numerisch in der der DE/AT-Gruppe bis auf 32,7 % ab, blieb dagegen in der Gesamtpopulation stabil. Die Toronto Western Spasmodic Torticollis Rating Scale(TWSTRS)- und Tsui-Scores zeigten keine wesentlichen Unterschiede zwischen der DE/AT-Gruppe und der Gesamtpopulation. Die Studie bestätigt insgesamt eine gute klinische Symptomkontrolle durch BoNT‑A. Die im Vergleich von DE/AT zur internationalen Gesamtkohorte gesehenen numerischen Unterschiede in der aktuellen Zufriedenheit sind möglicherweise bedingt durch abweichende Anteile BoNT-A-naiver Patienten beider Gruppen, da diese unterschiedliche Zufriedenheit als vorbehandelte Patienten äußerten.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Even though treatment guidelines recommend botulinum neurotoxin A (BoNT-A) as first line treatment for primary cervical dystonia (CD), there are only limited data on how BoNT-A-injections are administered in routine clinical practice.
OBJECTIVE OBJECTIVE
This subgroup analysis evaluated patient satisfaction and symptom control under consideration of BoNT‑A treatment modalities in German and Austrian CD patients (DE/AT, n = 79) compared to the full international cohort (n = 995).
MATERIAL AND METHODS METHODS
The INTEREST-IN-CD2 was a prospective, multicenter, longitudinal observational study. Course of treatment in adult primary CD patients under BoNT‑A treatment was assessed over a time period of 3 years. Primary outcome measure was the long-term satisfaction of patients with treatment, measured as maximum satisfaction between two consecutive injections as well as satisfaction at the time of reinjection.
RESULTS RESULTS
Treatment satisfaction at the maximum effect was stable and comparably good in both populations during the study (82.3-92.7% and 85.0-89.9%). Satisfaction decreased with decreasing BoNT‑A effect at the end of the treatment interval: it was comparable at the start of the study in both groups (54.2% vs. 51.4%), decreased numerically in the DE/AT group to 32.7% but remained stable in the total population. Analysis of Toronto Western Spasmodic Torticollis Rating Scale (TWSTRS) and Tsui scores did not reveal any substantial differences between the DE/AT subgroup and total cohort.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Overall, the study confirmed good clinical symptom control by BoNT‑A. The numerical differences in the current satisfaction seen in the comparison of DE/AT to the total cohort are possibly due to different proportions of BoNT‑A naïve patients in both groups, as they expressed different levels of satisfaction than previously treated patients.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Obwohl Botulinumtoxin‑A (BoNT-A) von Leitlinien als First-line-Therapie der fokalen zervikalen Dystonie (ZD) empfohlen wird, existieren kaum Langzeitdaten zu den Behandlungsmodalitäten in der klinischen Routine.
FRAGESTELLUNG UNASSIGNED
Die vorliegende Subgruppenanalyse untersuchte Patientenzufriedenheit und Symptomkontrolle unter Berücksichtigung von Behandlungsmodalitäten der BoNT-A-Therapie zwischen ZD-Patienten in Deutschland und Österreich (DE/AT, n = 79) und der internationalen Gesamtkohorte (n = 995).
MATERIAL UND METHODEN METHODS
INTEREST-IN-CD2 war eine prospektive, multizentrische, longitudinale Beobachtungsstudie, die über 3 Jahre der Therapie erwachsener Patienten mit idiopathischer ZD unter BoNT-A-Behandlung folgte. Primärer Endpunkt war die Patientenzufriedenheit mit der Therapie gemessen an der maximalen Zufriedenheit zwischen 2 Injektionen und der Zufriedenheit zum Zeitpunkt der Reinjektion.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die Therapiezufriedenheit im Wirkmaximum war in beiden Populationen im Studienverlauf stabil und vergleichbar gut (82,3–92,7 % bzw. 85,0–89,9 %). Mit nachlassender BoNT-A-Wirkung zum Ende des Behandlungsintervalls sank die Zufriedenheit ab: Zu Studienbeginn in beiden Gruppen ähnlich (54,2 % vs. 51,4 %), fiel sie numerisch in der der DE/AT-Gruppe bis auf 32,7 % ab, blieb dagegen in der Gesamtpopulation stabil. Die Toronto Western Spasmodic Torticollis Rating Scale(TWSTRS)- und Tsui-Scores zeigten keine wesentlichen Unterschiede zwischen der DE/AT-Gruppe und der Gesamtpopulation.
SCHLUSSFOLGERUNGEN UNASSIGNED
Die Studie bestätigt insgesamt eine gute klinische Symptomkontrolle durch BoNT‑A. Die im Vergleich von DE/AT zur internationalen Gesamtkohorte gesehenen numerischen Unterschiede in der aktuellen Zufriedenheit sind möglicherweise bedingt durch abweichende Anteile BoNT-A-naiver Patienten beider Gruppen, da diese unterschiedliche Zufriedenheit als vorbehandelte Patienten äußerten.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Obwohl Botulinumtoxin‑A (BoNT-A) von Leitlinien als First-line-Therapie der fokalen zervikalen Dystonie (ZD) empfohlen wird, existieren kaum Langzeitdaten zu den Behandlungsmodalitäten in der klinischen Routine.

Identifiants

pubmed: 33942135
doi: 10.1007/s00115-021-01120-1
pii: 10.1007/s00115-021-01120-1
pmc: PMC8648643
doi:

Substances chimiques

Botulinum Toxins, Type A EC 3.4.24.69

Types de publication

Journal Article Multicenter Study Observational Study

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

1268-1275

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

Références

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Auteurs

Chi Wang Ip (CW)

Neurologische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland.

Axel Schramm (A)

Neuropraxis Fürth, Fürth, Deutschland.

Pascal Maisonobe (P)

Ipsen Pharma GmbH, Boulogne-Billancourt, Frankreich.

Emma Zaragatski (E)

Ipsen Pharma GmbH, Einsteinstr. 174, 81677, München, Deutschland. emma.zaragatski@ipsen.com.

Thomas Sycha (T)

Universitätsklinik für Neurologie, Medizinische Universität Wien, Wien, Österreich.

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