[Definition and treatment of superior mesenteric artery revascularization and dissection-associated diarrhea (SMARD syndrome) in Germany].

Definition und Behandlung der A.-mesenterica-superior-Revaskularisations- und -Dissektions-assoziierten Diarrhö (SMARD-Syndrom) in Deutschland.

Journal

Der Chirurg; Zeitschrift fur alle Gebiete der operativen Medizen
ISSN: 1433-0385
Titre abrégé: Chirurg
Pays: Germany
ID NLM: 16140410R

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2022
Historique:
accepted: 17 04 2021
pubmed: 9 6 2021
medline: 10 2 2022
entrez: 8 6 2021
Statut: ppublish

Résumé

The superior mesenteric artery (SMA) is exposed and dissected during pancreatic resections (PR) and mesenteric vascular surgery (MVS). The resulting damage of the surrounding extrinsic and intrinsic vegetative nerve plexus can lead to a temporary or treatment refractory diarrhea. This study aimed to provide an overview of the current status of SMA revascularization and dissection-associated diarrhea (SMARD syndrome) in Germany. After a selective literature search (SLS) on the frequency of newly developed postoperative diarrhea after PR and MVS, an online survey was initiated. The SLS (n = 4) confirmed that newly developed postoperative diarrhea is a frequent complication after preparation for revascularization (RV) or dissection (DIS) of the SMA (incidence approximately 62%). Treatment refractive courses were relatively uncommon with 14%. Out of 159 centers 54 took part in the survey and 63% stated that they carried out an SMA RV/DIS during PR or MVS. The average PR per center was 47 in 2018 and 49 in 2019. The average MVS was 5 per center in both years and on average 3 patients suffered from SMARD syndrome. This survey recorded the current status of the SMARD syndrome in Germany for the first time. So far there are no recommendations for the treatment of such a diarrhea. The results show that initially a symptomatic treatment should be carried out. Due to the complexity of the pathophysiology, causal treatment approaches have not yet been developed. HINTERGRUND: Die A. mesenterica superior (AMS) wird im Rahmen von Pankreasresektionen (PR) und mesenterialen Gefäßeingriffen (MG) freigelegt und disseziert. Eine dadurch entstandene Schädigung des umliegenden ex- und intrinsischen vegetativen Nervenplexus kann zu einer passageren oder therapierefraktären Diarrhö führen. Die vorliegende Studie soll einen Überblick über den derzeitigen Stellenwert der AMS-Revaskularisations- und -Dissektions-assoziierten Diarrhö („superior mesenteric artery revascularisation and dissection-associated diarrhea“[SMARD]-Syndrom) in Deutschland geben. Nach selektiver Literaturrecherche (SLR) mit der Fragestellung, ob und wie häufig eine postoperativ neu aufgetretene Diarrhö nach PR und MG vorkommt, wurde eine Onlineumfrage versendet. Die SLR (n = 4) bestätigte, dass eine postoperativ neu aufgetretene Diarrhö eine häufige Komplikation nach Präparation zur Revaskularisation (RV) bzw. Dissektion (DIS) der AMS ist (Inzidenz ca. 62 %). Therapierefraktäre Verläufe sind selten 14 %. 54 von 159 Zentren beteiligten sich an der Umfrage. 63 % gaben an, eine AMS-RV/-DIS im Rahmen von PR oder MG durchzuführen. Der Durchschnitt an PR pro Zentrum lag 2018 bei 47 und bei 49 im Jahr 2019. Fünf MG erfolgten durchschnittlich in beiden Jahren pro Zentrum. Drei Patienten litten durchschnittlich am SMARD-Syndrom. Diese Umfrage erfasst erstmals den derzeitigen Stellenwert des SMARD-Syndroms in Deutschland. Bisher fehlen Empfehlungen zur Therapie einer solchen Diarrhö. Die Ergebnisse zeigen, dass zunächst eine symptomatische Therapie erfolgen sollte. Aufgrund der Komplexität der Pathophysiologie sind kausale Therapieansätze bislang nicht entwickelt.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
The superior mesenteric artery (SMA) is exposed and dissected during pancreatic resections (PR) and mesenteric vascular surgery (MVS). The resulting damage of the surrounding extrinsic and intrinsic vegetative nerve plexus can lead to a temporary or treatment refractory diarrhea.
OBJECTIVE OBJECTIVE
This study aimed to provide an overview of the current status of SMA revascularization and dissection-associated diarrhea (SMARD syndrome) in Germany.
MATERIAL AND METHODS METHODS
After a selective literature search (SLS) on the frequency of newly developed postoperative diarrhea after PR and MVS, an online survey was initiated.
RESULTS RESULTS
The SLS (n = 4) confirmed that newly developed postoperative diarrhea is a frequent complication after preparation for revascularization (RV) or dissection (DIS) of the SMA (incidence approximately 62%). Treatment refractive courses were relatively uncommon with 14%. Out of 159 centers 54 took part in the survey and 63% stated that they carried out an SMA RV/DIS during PR or MVS. The average PR per center was 47 in 2018 and 49 in 2019. The average MVS was 5 per center in both years and on average 3 patients suffered from SMARD syndrome.
CONCLUSION CONCLUSIONS
This survey recorded the current status of the SMARD syndrome in Germany for the first time. So far there are no recommendations for the treatment of such a diarrhea. The results show that initially a symptomatic treatment should be carried out. Due to the complexity of the pathophysiology, causal treatment approaches have not yet been developed.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die A. mesenterica superior (AMS) wird im Rahmen von Pankreasresektionen (PR) und mesenterialen Gefäßeingriffen (MG) freigelegt und disseziert. Eine dadurch entstandene Schädigung des umliegenden ex- und intrinsischen vegetativen Nervenplexus kann zu einer passageren oder therapierefraktären Diarrhö führen.
FRAGESTELLUNG UNASSIGNED
Die vorliegende Studie soll einen Überblick über den derzeitigen Stellenwert der AMS-Revaskularisations- und -Dissektions-assoziierten Diarrhö („superior mesenteric artery revascularisation and dissection-associated diarrhea“[SMARD]-Syndrom) in Deutschland geben.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Nach selektiver Literaturrecherche (SLR) mit der Fragestellung, ob und wie häufig eine postoperativ neu aufgetretene Diarrhö nach PR und MG vorkommt, wurde eine Onlineumfrage versendet.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die SLR (n = 4) bestätigte, dass eine postoperativ neu aufgetretene Diarrhö eine häufige Komplikation nach Präparation zur Revaskularisation (RV) bzw. Dissektion (DIS) der AMS ist (Inzidenz ca. 62 %). Therapierefraktäre Verläufe sind selten 14 %. 54 von 159 Zentren beteiligten sich an der Umfrage. 63 % gaben an, eine AMS-RV/-DIS im Rahmen von PR oder MG durchzuführen. Der Durchschnitt an PR pro Zentrum lag 2018 bei 47 und bei 49 im Jahr 2019. Fünf MG erfolgten durchschnittlich in beiden Jahren pro Zentrum. Drei Patienten litten durchschnittlich am SMARD-Syndrom.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Diese Umfrage erfasst erstmals den derzeitigen Stellenwert des SMARD-Syndroms in Deutschland. Bisher fehlen Empfehlungen zur Therapie einer solchen Diarrhö. Die Ergebnisse zeigen, dass zunächst eine symptomatische Therapie erfolgen sollte. Aufgrund der Komplexität der Pathophysiologie sind kausale Therapieansätze bislang nicht entwickelt.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Die A. mesenterica superior (AMS) wird im Rahmen von Pankreasresektionen (PR) und mesenterialen Gefäßeingriffen (MG) freigelegt und disseziert. Eine dadurch entstandene Schädigung des umliegenden ex- und intrinsischen vegetativen Nervenplexus kann zu einer passageren oder therapierefraktären Diarrhö führen.

Identifiants

pubmed: 34100984
doi: 10.1007/s00104-021-01427-4
pii: 10.1007/s00104-021-01427-4
pmc: PMC8821061
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

173-181

Informations de copyright

© 2021. The Author(s).

Références

Arkh Anat Gistol Embriol. 1974 Sep;67(9):106-10
pubmed: 4455157
J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2012 May;19(3):230-41
pubmed: 22038501
J Gastrointest Surg. 2019 Jul;23(7):1373-1383
pubmed: 30306451
PLoS Med. 2009 Jul 21;6(7):e1000097
pubmed: 19621072
Z Gastroenterol. 2013 Dec;51(12):1395-440
pubmed: 24338757
Curr Gastroenterol Rep. 2017 May;19(5):18
pubmed: 28397130
Zentralbl Chir. 2014 Jun;139(3):292-300
pubmed: 23824618
Pancreatology. 2017 May - Jun;17(3):445-450
pubmed: 28274687
Surgery. 2014 Sep;156(3):591-600
pubmed: 25061003
J Hepatobiliary Pancreat Surg. 2008;15(3):270-7
pubmed: 18535764
HPB (Oxford). 2012 Jan;14(1):9-13
pubmed: 22151445
World J Surg. 2015 May;39(5):1231-9
pubmed: 25582768
Trends Neurosci. 2010 Oct;33(10):446-56
pubmed: 20633936
Cancer Treat Rev. 2015 Jul;41(7):577-87
pubmed: 26045226
Hepatogastroenterology. 1995 Apr;42(2):117-22
pubmed: 7672758
HPB (Oxford). 2017 Jun;19(6):483-490
pubmed: 28410913
World J Surg Oncol. 2019 Dec 31;18(1):1
pubmed: 31892339
Chirurg. 2004 Dec;75(12):1199-206
pubmed: 15248050
J Am Coll Surg. 2010 Feb;210(2):e1-4
pubmed: 20113929
PLoS Med. 2010 Apr 20;7(4):e1000267
pubmed: 20422030
Ann Surg. 2018 Mar;267(3):411-417
pubmed: 28379871
Nihon Shokakibyo Gakkai Zasshi. 2017;114(4):617-626
pubmed: 28381778
Tech Coloproctol. 2016 Jul;20(7):445-53
pubmed: 27137207
HPB (Oxford). 2018 Mar;20(3):204-215
pubmed: 29249649
Dig Liver Dis. 2009 Dec;41(12):854-62
pubmed: 19665953
Br J Surg. 2012 Aug;99(8):1027-35
pubmed: 22569924
Minerva Chir. 2009 Oct;64(5):465-76
pubmed: 19859037
Br J Surg. 2016 Nov;103(12):1683-1694
pubmed: 27686238
J Gastrointest Surg. 2014 Jun;18(6):1209-15
pubmed: 24664421
Annu Rev Physiol. 1999;61:117-42
pubmed: 10099684
Gastroenterol Clin North Am. 2010 Sep;39(3):495-507
pubmed: 20951914
Langenbecks Arch Surg. 2014 Jun;399(5):667-71
pubmed: 24789810
Ther Adv Med Oncol. 2019 Sep 25;11:1758835919875568
pubmed: 31598142
Transl Gastroenterol Hepatol. 2019 Feb 03;4:8
pubmed: 30976711
J Gastrointest Surg. 2005 Feb;9(2):227-35
pubmed: 15694819

Auteurs

Patrick Téoule (P)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Katharina Tombers (K)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Mohammad Rahbari (M)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Flavius Sandra-Petrescu (F)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Michael Keese (M)

Chirurgische Klinik, European Center for AngioScience (ECAS) Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Deutschland.

Nuh N Rahbari (NN)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Christoph Reißfelder (C)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland.

Felix Rückert (F)

Chirurgische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Theodor-Kutzer-Ufer 1-3, 68167, Mannheim, Deutschland. felix.rueckert@umm.de.

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