Fetal Echocardiography in Predicting Postnatal Outcome in Borderline Left Ventricle.

Fetale Echokardiografie zur Prädiktion des postnatalen Outcomes bei Föten mit grenzwertig kleinem linken Ventrikel.

Journal

Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2023
Historique:
pubmed: 6 7 2021
medline: 10 2 2023
entrez: 5 7 2021
Statut: ppublish

Résumé

 Prenatal prediction of postnatal univentricular versus biventricular circulation in patients with borderline left ventricle (bLV) remains challenging. This study investigated prenatal fetal echocardiographic parameters and postnatal outcome of patients with a prenatally diagnosed bLV.  We report a retrospective study of bLV patients at four prenatal centers with a follow-up of one year. BLV was defined as z-scores of the left ventricle (LV) between -2 and -4. Single-ventricle palliation (SVP), biventricular repair (BVR), and no surgical or catheter-based intervention served as the dependent outcome. Prenatal ultrasound parameters were used as independent variables. Cut-off values from receiver operating characteristic curves (ROC) were determined for significant discrimination between outcomes.  A total of 54 patients were diagnosed with bLV from 2010 to 2018. All were live births. Out of the entire cohort, 8 (15 %) received SVP, 34 (63 %) BVR, and 12 (22 %) no intervention. There was no significant difference with regard to genetic or extracardiac anomalies. There were significantly more patients with endocardial fibroelastosis (EFE) in the SVP group compared to the BVR group (80 % vs. 10 %), (p < 0.001). Apex-forming LV (100 % vs. 70 %) and lack of retrograde arch flow (20 % vs. 80 %) were associated with no intervention (p < 0.001). With respect to BVR vs. SVP, the LV sphericity index provided the highest specificity (91.7 %) using a cutoff value of ≤ 0.5.  The majority of bLV patients maintained biventricular circulation. EFE, retrograde arch flow, and LV sphericity can be helpful parameters for counseling parents and further prospective studies can be developed. ZIEL:  Die pränatale Vorhersage eines postnatal univentrikulären versus biventrikulären Kreislaufs bei Föten mit grenzwertigem linkem Ventrikel (bLV, “borderline left ventricle”) bleibt eine Herausforderung. Diese Studie untersuchte pränatale fetale echokardiografische Parameter und den postnatalen Outcome von Patienten mit einer pränatal diagnostizierten bLV.  Wir berichten über eine retrospektive Studie von Föten mit bLV an 4 Pränatalzentren mit einer Nachverfolgung von einem Jahr. BLV wurde definiert als z-Scores des linken Ventrikels (LV) zwischen –2 und –4. Als abhängiger Outcome dienten die Einzelventrikel-Palliation (SVP), die biventrikuläre Korrektur (BVR) und keine chirurgische oder Katheter-basierte Intervention. Die pränatalen Ultraschallparameter wurden als unabhängige Variablen verwendet. Die Cut-off-Werte aus den Receiver-Operating-Characteristic (ROC) -Kurven wurden für eine signifikante Diskriminierung zwischen den Outcomes ermittelt.  Von 2010–2018 wurden insgesamt 54 Patienten mit bLV diagnostiziert. Alle waren Lebendgeburten. Von der gesamten Kohorte erhielten 8 (15 %) SVP, 34 (63 %) BVR und 12 (22 %) keine Intervention. Es gab keinen signifikanten Unterschied in Bezug auf genetische oder extrakardiale Anomalien. Es gab signifikant mehr Patienten mit endokardialer Fibroelastose (EFE) in der SVP- im Vergleich zu BVR-Gruppe (80 % vs. 10 %; p < 0,001). Ein an der Herzspitzenbildung beteiligter LV (100 % vs. 70 %) und fehlender retrograder Bogenfluss (20 % vs. 80 %) waren mit keiner Intervention assoziiert (p < 0,001). Für die Differenzierung von BVR vs. SVP lieferte der LV-Sphärizitätsindex bei einem Cut-off-Wert von ≤ 0,5 die höchste Spezifität (91,7 %).  Die Mehrheit der bLV-Patienten hielt einen biventrikulären Kreislauf aufrecht. EFE, retrograder Bogenfluss und LV-Sphärizität können hilfreiche Parameter bei der Beratung der Eltern und der Entwicklung weiterer prospektiver Studien sein.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL:  Die pränatale Vorhersage eines postnatal univentrikulären versus biventrikulären Kreislaufs bei Föten mit grenzwertigem linkem Ventrikel (bLV, “borderline left ventricle”) bleibt eine Herausforderung. Diese Studie untersuchte pränatale fetale echokardiografische Parameter und den postnatalen Outcome von Patienten mit einer pränatal diagnostizierten bLV.

Identifiants

pubmed: 34225376
doi: 10.1055/a-1530-5240
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

e62-e71

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Carina Nina Vorisek (CN)

Division of Prenatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Justus Liebig University and UKGM, Giessen, Germany.
Core-Unit eHealth and Interoperability, Berlin Institute of Health at Charité - Universitätsmedizin Berlin, Germany.

Lucy Bischofsberger (L)

Division of Prenatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Justus Liebig University and UKGM, Giessen, Germany.

Andrii Kurkevych (A)

Fetal Cardiology Unit, Ukrainian Children's Hospital, Kyiv, UA, Kyiv, Ukraine.

Uygar Yürökür (U)

Department of Pediatric Cardiac Surgery, Justus Liebig University and UKGM, Gießen, Germany.

Aline Wolter (A)

Division of Prenatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Justus Liebig University and UKGM, Giessen, Germany.

Ulrich Gembruch (U)

Department of Obstetrics and Prenatal Medicine, University Hospital Bonn, Germany.

Christoph Berg (C)

Department of Obstetrics and Prenatal Medicine, University Hospital Bonn, Germany.

Helge Hudel (H)

Department of Medical Statistics, Justus Liebig University, Gießen, Germany.

Josef Thul (J)

Department of Pediatric Cardiac Surgery, Justus Liebig University and UKGM, Gießen, Germany.

Christian Jux (C)

Department of Pediatric Cardiac Surgery, Justus Liebig University and UKGM, Gießen, Germany.

Hakan Akintürk (H)

Department of Pediatric Cardiac Surgery, Justus Liebig University and UKGM, Gießen, Germany.

Dietmar Schranz (D)

Pediatric Heart Center, Johann Wolfgang Goethe University Clinic, Frankfurt, Germany.

Roland Axt-Fliedner (R)

Division of Prenatal Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Justus Liebig University and UKGM, Giessen, Germany.

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