Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty (DMEK) in Previously Vitrectomized Eyes: Complications and Clinical Outcomes.
Descemet-Membran-Endothel-Keratoplastik (DMEK) in zuvor vitrektomierten Augen: Komplikationen und klinische Ergebnisse.
Journal
Klinische Monatsblatter fur Augenheilkunde
ISSN: 1439-3999
Titre abrégé: Klin Monbl Augenheilkd
Pays: Germany
ID NLM: 0014133
Informations de publication
Date de publication:
Oct 2021
Oct 2021
Historique:
pubmed:
27
7
2021
medline:
21
10
2021
entrez:
26
7
2021
Statut:
ppublish
Résumé
To evaluate the results and complications of Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) in previously vitrectomized eyes. Retrospective study of 35 eyes that had undergone DMEK, due to Fuchs endothelial corneal dystrophy (FECD), at our department with a follow-up after 6 months postoperatively. We compared the intraoperative procedure, complications, and results of DMEK between 14 previously vitrectomized pseudophakic eyes (group 1) and a control group of 21 pseudophakic non-vitrectomized eyes (group 2). The unfolding time (in minutes) was significantly longer in group 1 than in group 2 (10.5 ± 6.4 vs. 3.2 ± 1.5, p < 0.01). A single re-bubbling was needed in 8 patients in group 1 (57.1%) and in 3 patients in group 2 (14.2%) (p < 0.01). Repeated re-bubbling (≥ 1 time) was performed in only 5 patients of group 1 (35.7%). There was significant postoperative improvement in best-corrected visual acuity (BCVA, in LogMAR) in both groups (p = 0.04 in group 1 and p < 0.01 in group 2). The central corneal thickness (CCT, in µm) did not differ significantly between the two groups preoperatively (p = 0.4) or postoperatively (p = 0.1). However, the CCT decreased significantly postoperatively in both groups (p < 0.01 in both groups). The postoperative endothelial cell density (ECD in cell/mm²) was significantly lower in group 1 than in group 2 (p = 0.03). DMEK in previously vitrectomized eyes presents a surgical challenge, which requires special, and sometimes unpredictable, intraoperative maneuvers, but good functional and morphological results can be achieved. The use of the endothelial Descemet membrane lamellae (EDML) of older donors might be recommended to facilitate the intraoperative unfolding process. ZIEL: Evaluierung der Ergebnisse und Komplikationen der Descemet-Membran-Endothel-Keratoplastik (DMEK) in zuvor vitrektomierten Augen. Retrospektive Studie von 35 Augen, die aufgrund Fuchsʼscher endothelialer Hornhautdystrophie (FECD) in unserer Abteilung einer DMEK unterzogen wurden, mit einem Follow-up von mindestens 6 Monaten postoperativ. Die Entfaltungszeit (in Minuten) war in Gruppe 1 signifikant länger als in Gruppe 2 (p < 0,01). Ein einmaliges Re-Bubbling war bei 8 Patienten in Gruppe 1 (57,1%) und bei 3 Patienten in Gruppe 2 (14,2%) erforderlich (p < 0,01). Ein wiederholtes Re-Bubbling (≥ 1 Mal) wurde nur bei 5 Patienten der Gruppe 1 (35,7%) durchgeführt. Postoperativ zeigte sich in beiden Gruppen eine signifikante Verbesserung der bestkorrigierten Sehschärfe (BCVA, in logMAR) (p = 0,04 in Gruppe 1 und p < 0,01 in Gruppe 2). Die zentrale Hornhautdicke (CCT, in µm) unterschied sich präoperativ (p = 0,4) und postoperativ (p = 0,1) nicht signifikant zwischen den beiden Gruppen. Allerdings nahm die CCT postoperativ in beiden Gruppen signifikant ab (p < 0,01 in beiden Gruppen). Die postoperative Endothelzelldichte (ECD in Zellen/mm Die DMEK in zuvor vitrektomierten Augen stellt eine chirurgische Herausforderung dar, die spezielle, manchmal unvorhersehbare, intraoperative Manöver erfordert, aber es können gute funktionelle und morphologische Ergebnisse erzielt werden. Die Verwendung der endothelialen Descemet-Membran-Lamellen (EDML) älterer Spender könnte empfohlen werden, um den intraoperativen Entfaltungsprozess zu erleichtern.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
ZIEL: Evaluierung der Ergebnisse und Komplikationen der Descemet-Membran-Endothel-Keratoplastik (DMEK) in zuvor vitrektomierten Augen.
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
1101-1107Informations de copyright
Thieme. All rights reserved.
Déclaration de conflit d'intérêts
The authors declare that they have no conflict of interest.