[Strategic approach in periprosthetic joint infections].
Strategisches Vorgehen bei chronischen Infektionen von Endoprothesen.
Arthroplasty
Biofilm
Debridement
Lower extremity
Revision
Journal
Der Unfallchirurg
ISSN: 1433-044X
Titre abrégé: Unfallchirurg
Pays: Germany
ID NLM: 8502736
Informations de publication
Date de publication:
Jan 2022
Jan 2022
Historique:
accepted:
15
11
2021
pubmed:
11
12
2021
medline:
20
1
2022
entrez:
10
12
2021
Statut:
ppublish
Résumé
With rising numbers of revisions of total arthroplasty procedures of the lower extremities, the annual number of cases of implant-associated infection are also increasing. The conventional two-stage replacement strategy often leads to increased morbidity and mortality of patients; however, in the literature a one-stage exchange procedure shows equally good results if the indications are strictly defined. In addition to the correct diagnostics, the patient history, the inserted implant, the state of health and when applicable the pathogens present play an important role. If, among other factors, the pathogen is uncomplicated combined with a good bone and soft tissue situation and without a large number of previous operations, a single stage replacement of the endoprosthesis may be a suitable option. Despite existing controversies in the literature, this treatment approach seems to demonstrate a reduced hospitalization, reduced costs and improved patient satisfaction with the same re-revision rate. This review article explains the strategic approach to chronic infections of endoprostheses of the lower extremities based on clinical examples and a review of the current literature. Bei zunehmenden Revisionen von Totalendoprothesen an der unteren Extremität steigt auch die jährliche Fallzahl von implantatassoziierten Infektionen. Dies ist häufig mit einer konventionellen zweizeitigen Wechselstrategie sowie einer erhöhten Morbidität und Mortalität der Patienten verbunden. Ein einzeitiges Wechselverfahren zeigt in der Literatur jedoch teilweise gleich gute Ergebnisse, wenn die Indikation streng gestellt wird. Neben der Diagnostik spielen die Patientenhistorie, das einliegende Implantat, der Gesundheitszustand und ggf. vorhandene Erreger eine wichtige Rolle. Handelt es sich u. a. um einen unkomplizierten Erreger, kombiniert mit einer guten Knochen- und Weichteilsituation ohne eine Vielzahl von Voroperationen, kann ein einzeitiger Wechsel der Endoprothese infrage kommen. Trotz bestehender Kontroversen in der Literatur scheint dieses Therapiekonzept eine reduzierte Hospitalisierung, reduzierte Kosten sowie eine verbesserte Patientenzufriedenheit bei gleicher Rerevisionsrate aufzuzeigen. Dieser Übersichtsbeitrag soll das strategische Vorgehen bei chronischen Infektionen von Endoprothesen der unteren Extremität anhand klinischer Beispiele und einer Literaturanalyse erläutern.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Bei zunehmenden Revisionen von Totalendoprothesen an der unteren Extremität steigt auch die jährliche Fallzahl von implantatassoziierten Infektionen. Dies ist häufig mit einer konventionellen zweizeitigen Wechselstrategie sowie einer erhöhten Morbidität und Mortalität der Patienten verbunden. Ein einzeitiges Wechselverfahren zeigt in der Literatur jedoch teilweise gleich gute Ergebnisse, wenn die Indikation streng gestellt wird. Neben der Diagnostik spielen die Patientenhistorie, das einliegende Implantat, der Gesundheitszustand und ggf. vorhandene Erreger eine wichtige Rolle. Handelt es sich u. a. um einen unkomplizierten Erreger, kombiniert mit einer guten Knochen- und Weichteilsituation ohne eine Vielzahl von Voroperationen, kann ein einzeitiger Wechsel der Endoprothese infrage kommen. Trotz bestehender Kontroversen in der Literatur scheint dieses Therapiekonzept eine reduzierte Hospitalisierung, reduzierte Kosten sowie eine verbesserte Patientenzufriedenheit bei gleicher Rerevisionsrate aufzuzeigen. Dieser Übersichtsbeitrag soll das strategische Vorgehen bei chronischen Infektionen von Endoprothesen der unteren Extremität anhand klinischer Beispiele und einer Literaturanalyse erläutern.
Identifiants
pubmed: 34889969
doi: 10.1007/s00113-021-01113-4
pii: 10.1007/s00113-021-01113-4
doi:
Substances chimiques
Anti-Bacterial Agents
0
Types de publication
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
59-65Informations de copyright
© 2021. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Grimberg AJV, Lützner J, Melsheimer O, Morlock M, Steinbrück A (2020) Jahresbericht 2020 Endoprothesenregister Deutschland
Patel A, Pavlou G, Mujica-Mota RE, Toms AD (2015) The epidemiology of revision total knee and hip arthroplasty in England and Wales: a comparative analysis with projections for the United States. A study using the National Joint Registry dataset. Bone Joint J 97-B(8):1076–1081. https://doi.org/10.1302/0301-620X.97B8.35170
doi: 10.1302/0301-620X.97B8.35170
pubmed: 26224824
Suarez J, Griffin W, Springer B, Fehring T, Mason JB, Odum S (2008) Why do revision knee arthroplasties fail? J Arthroplasty 23(6 Suppl 1):99–103. https://doi.org/10.1016/j.arth.2008.04.020
doi: 10.1016/j.arth.2008.04.020
pubmed: 18538534
Mortazavi SM, Schwartzenberger J, Austin MS, Purtill JJ, Parvizi J (2010) Revision total knee arthroplasty infection: incidence and predictors. Clin Orthop Relat Res 468(8):2052–2059. https://doi.org/10.1007/s11999-010-1308-6
doi: 10.1007/s11999-010-1308-6
pubmed: 20309657
pmcid: 2895829
Bongers J, Jacobs AME, Smulders K, van Hellemondt GG, Goosen JHM (2020) Reinfection and re-revision rates of 113 two-stage revisions in infected TKA. J Bone Joint Infect 5(3):137–144. https://doi.org/10.7150/jbji.43705
doi: 10.7150/jbji.43705
Kunutsor SK, Whitehouse MR, Blom AW, Board T, Kay P, Wroblewski BM, Zeller V, Chen SY, Hsieh PH, Masri BA, Herman A, Jenny JY, Schwarzkopf R, Whittaker JP, Burston B, Huang R, Restrepo C, Parvizi J, Rudelli S, Honda E, Uip DE, Bori G, Muñoz-Mahamud E, Darley E, Ribera A, Cañas E, Cabo J, Cordero-Ampuero J, Redó MLS, Strange S, Lenguerrand E, Gooberman-Hill R, Webb J, MacGowan A, Dieppe P, Wilson M, Beswick AD (2018) One- and two-stage surgical revision of peri-prosthetic joint infection of the hip: a pooled individual participant data analysis of 44 cohort studies. Eur J Epidemiol 33(10):933–946. https://doi.org/10.1007/s10654-018-0377-9
doi: 10.1007/s10654-018-0377-9
pubmed: 29623671
pmcid: 6153557
Gundtoft PH, Pedersen AB, Varnum C, Overgaard S (2017) Increased mortality after prosthetic joint infection in primary THA. Clin Orthop Relat Res 475(11):2623–2631. https://doi.org/10.1007/s11999-017-5289-6
doi: 10.1007/s11999-017-5289-6
pubmed: 28236084
pmcid: 5638726
Klug A, Gramlich Y, Rudert M, Drees P, Hoffmann R, Weißenberger M, Kutzner KP (2020) The projected volume of primary and revision total knee arthroplasty will place an immense burden on future health care systems over the next 30 years. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. https://doi.org/10.1007/s00167-020-06154-7
doi: 10.1007/s00167-020-06154-7
pubmed: 32671435
pmcid: 7362328
Izakovicova P, Borens O, Trampuz A (2019) Periprosthetic joint infection: current concepts and outlook. EFORT Open Rev 4(7):482–494. https://doi.org/10.1302/2058-5241.4.180092
doi: 10.1302/2058-5241.4.180092
pubmed: 31423332
pmcid: 6667982
Winkler T, Trampuz A, Hardt S, Janz V, Kleber C, Perka C (2014) Periprosthetic infection after hip arthroplasty. Orthopade 43(1):70–78. https://doi.org/10.1007/s00132-013-2132-y
doi: 10.1007/s00132-013-2132-y
pubmed: 24414232
Akgün D, Trampuz A, Perka C, Renz N (2017) High failure rates in treatment of streptococcal periprosthetic joint infection: results from a seven-year retrospective cohort study. Bone Joint J 99-b(5):653–659. https://doi.org/10.1302/0301-620x.99b5.Bjj-2016-0851.R1
doi: 10.1302/0301-620x.99b5.Bjj-2016-0851.R1
pubmed: 28455475
Renz N, Yermak K, Perka C, Trampuz A (2018) Alpha defensin lateral flow test for diagnosis of periprosthetic joint infection: not a screening but a confirmatory test. J Bone Joint Surg Am 100(9):742–750. https://doi.org/10.2106/jbjs.17.01005
doi: 10.2106/jbjs.17.01005
pubmed: 29715222
Krenn V, Morawietz L, Perino G, Kienapfel H, Ascherl R, Hassenpflug GJ, Thomsen M, Thomas P, Huber M, Kendoff D, Baumhoer D, Krukemeyer MG, Natu S, Boettner F, Zustin J, Kölbel B, Rüther W, Kretzer JP, Tiemann A, Trampuz A, Frommelt L, Tichilow R, Söder S, Müller S, Parvizi J, Illgner U, Gehrke T (2014) Revised histopathological consensus classification of joint implant related pathology. Pathol Res Pract 210(12):779–786. https://doi.org/10.1016/j.prp.2014.09.017
doi: 10.1016/j.prp.2014.09.017
pubmed: 25454771
Cochran AR, Ong KL, Lau E, Mont MA, Malkani AL (2016) Risk of reinfection after treatment of infected total knee Arthroplasty. J Arthroplasty 31(9 Suppl):156–161. https://doi.org/10.1016/j.arth.2016.03.028
doi: 10.1016/j.arth.2016.03.028
pubmed: 27113946
Matar HE, Bloch BV, Snape SE, James PJ (2021) Outcomes of single- and two-stage revision total knee arthroplasty for chronic periprosthetic joint infection : long-term outcomes of changing clinical practice in a specialist centre. Bone Joint J 103-b(8):1373–1379. https://doi.org/10.1302/0301-620x.103b8.Bjj-2021-0224.R1
doi: 10.1302/0301-620x.103b8.Bjj-2021-0224.R1
pubmed: 34334036
van den Kieboom J, Tirumala V, Box H, Oganesyan R, Klemt C, Kwon YM (2021) One-stage revision is as effective as two-stage revision for chronic culture-negative periprosthetic joint infection after total hip and knee arthroplasty. Bone Joint J 103-b(3):515–521. https://doi.org/10.1302/0301-620x.103b.Bjj-2020-1480.R2
doi: 10.1302/0301-620x.103b.Bjj-2020-1480.R2
pubmed: 33455434
Lindberg-Larsen M, Odgaard A, Fredborg C, Schrøder HM (2021) One-stage versus two-stage revision of the infected knee arthroplasty—a randomized multicenter clinical trial study protocol. BMC Musculoskelet Disord 22(1):175. https://doi.org/10.1186/s12891-021-04044-8
doi: 10.1186/s12891-021-04044-8
pubmed: 33579256
pmcid: 7881574
Li H, Ni M, Li X, Zhang Q, Li X, Chen J (2017) Two-stage revisions for culture-negative infected total knee arthroplasties: a five-year outcome in comparison with one-stage and two-stage revisions for culture-positive cases. J Orthop Sci 22(2):306–312. https://doi.org/10.1016/j.jos.2016.11.008
doi: 10.1016/j.jos.2016.11.008
pubmed: 27993444
Haddad FS, Sukeik M, Alazzawi S (2015) Is single-stage revision according to a strict protocol effective in treatment of chronic knee arthroplasty infections? Clin Orthop Relat Res 473(1):8–14. https://doi.org/10.1007/s11999-014-3721-8
doi: 10.1007/s11999-014-3721-8
pubmed: 24923669
Jenny JY, Barbe B, Cazenave A, Roche O, Massin P (2016) Patient selection does not improve the success rate of infected TKA one stage exchange. Knee 23(6):1012–1015. https://doi.org/10.1016/j.knee.2016.09.002
doi: 10.1016/j.knee.2016.09.002
pubmed: 27712855
Negus JJ, Gifford PB, Haddad FS (2017) Single-stage revision Arthroplasty for infection—an underutilized treatment strategy. J Arthroplasty 32(7):2051–2055. https://doi.org/10.1016/j.arth.2017.02.059
doi: 10.1016/j.arth.2017.02.059
pubmed: 28390887
Klemt C, Tirumala V, Oganesyan R, Xiong L, van den Kieboom J, Kwon YM (2021) Single-stage revision of the infected total knee arthroplasty is associated with improved functional outcomes: a propensity score-matched cohort study. J Arthroplasty 36(1):298–304. https://doi.org/10.1016/j.arth.2020.07.012
doi: 10.1016/j.arth.2020.07.012
pubmed: 32778418
Wimmer MD, Hischebeth GTR, Randau TM, Gathen M, Schildberg FA, Fröschen FS, Kohlhof H, Gravius S (2020) Difficult-to-treat pathogens significantly reduce infection resolution in periprosthetic joint infections. Diagn Microbiol Infect Dis 98(2):115114. https://doi.org/10.1016/j.diagmicrobio.2020.115114
doi: 10.1016/j.diagmicrobio.2020.115114
pubmed: 32712505
Engh GA, Parks NL (1997) The management of bone defects in revision total knee arthroplasty. Instr Course Lect 46:227–236
pubmed: 9143967
Paprosky WG, Perona PG, Lawrence JM (1994) Acetabular defect classification and surgical reconstruction in revision arthroplasty. A 6‑year follow-up evaluation. J Arthroplasty 9(1):33–44. https://doi.org/10.1016/0883-5403(94)90135-x
doi: 10.1016/0883-5403(94)90135-x
pubmed: 8163974
McPherson EJ et al (1999) Outcome of infected total knee utilizing a staging system for prosthetic joint infection. Am J Orthop 28(3):161–165
pubmed: 10195839
Zahar A, Sarungi M (2021) Diagnosis and management of the infected total knee replacement: a practical surgical guide. J Exp Orthop 8(1):14. https://doi.org/10.1186/s40634-021-00333-2
doi: 10.1186/s40634-021-00333-2
pubmed: 33619607
pmcid: 7900357