[Abscesstonsillectomy: Uni- or bilateral?]

Abszesstonsillektomie: Uni- oder bilateral?

Journal

Laryngo- rhino- otologie
ISSN: 1438-8685
Titre abrégé: Laryngorhinootologie
Pays: Germany
ID NLM: 8912371

Informations de publication

Date de publication:
11 2022
Historique:
pubmed: 24 5 2022
medline: 8 11 2022
entrez: 23 5 2022
Statut: ppublish

Résumé

In addition to an empirical use of antibiotics for treatment of a peritonsillar abscess (PTA) there is a drainage of pus or the abscess tonsillectomy. Postoperative bleeding after abscesstonsillectomy (ABTE) is this surgery's most feared complication which can rarely lead to patients' deaths. The objective of this study was to compare bleeding complications of ABTE with and without contralateral tonsillectomy (TE) and to analyze the occurrence of a metachronous PTA at the contralateral side. Retrospective study of n= 655 patients undergoing ABTE with and without TE of the contralateral side from 2004 to 2019. Bleeding complications needing surgical hemostasis were analyzed regarding demographic and surgical parameters. In addition, occurrence of PTA and need for ABTE of the contralateral side after unilateral ABTE were evaluated. Overall, 10/655 (1.5 %) patients presented with postoperative bleeding after ABTE. In 404/655 an ABTE with contralateral TE was performed. Here, 8/404 (1.98 %) patients showed contra- or bilateral bleeding. Only in 2/251 (0.7 %) patients occurred a bleeding complication after unilateral ABTE. Therefore, bleeding after unilateral ABTE was significantly lower than ABTE with contralateral TE (1.98 % vs. 0.7 %, p= 0.001). In 0.8 % of the patients a contralateral ABTE was necessary due to a metachronous PTA. Overall, the rate of postoperative bleeding after ABTE (1.5 %) was low. Unilateral ABTE showed significantly lower postoperative bleeding rates compared to ABTE with contralateral TE. Consequently, the indication of a contralateral TE must be very strict. Zusätzlich zu einer empirischen Antibiotikagabe kommt als Therapie eines Peritonsillarabszesses (PTA) neben der Drainage von Pus auch die Abszesstonsillektomie (ABTE) infrage. Die Nachblutung nach ABTE ist eine gefürchtete Komplikation und kann in seltenen Fällen bis zum Tod des Patienten führen. Ziel dieser Studie war der Vergleich von ABTEs mit und ohne kontralaterale Tonsillektomie (TE) bezüglich Blutungskomplikationen. Zusätzlich wurde das Auftreten von metachronen PTAs auf der Gegenseite untersucht. Retrospektive Studie von n=655 Patient*innen, die im Zeitraum von 2004 bis 2019 eine ABTE mit oder ohne kontralaterale TE erhielten. Die operationspflichtigen Nachblutungen wurden in Abhängigkeit von demografischen und chirurgischen Parametern untersucht. Des Weiteren wurde evaluiert, wie häufig es nach unilateraler ABTE zu einem PTA mit Notwendigkeit einer ABTE der kontralateralen Seite kommt. Insgesamt kam es bei 10/655 (1,5%) zu einer operationsbedürftigen Nachblutung. Bei 404/655 wurde eine ABTE mit kontralateraler TE durchgeführt. Hier zeigte sich bei 8/404 (1,98%) die Blutung kontra- oder bilateral. Nur 2 Patient*innen (2/251, 0,7%) mit unilateraler ABTE bluteten nach. Die Nachblutungsrate nach unilateraler ABTE war signifikant niedriger als bei ABTE mit kontralateraler TE (0,7% vs. 1,98%; p=0,001). Bei 0,8% der Patient*innen erfolgte bei metachronem PTA eine ABTE der Gegenseite. Insgesamt zeigte sich die Nachblutungsrate nach ABTE mit 1,5% gering. Die Nachblutungsrate nach unilateraler ABTE war signifikant geringer als nach ABTE mit kontralateraler TE. Daher sollte die Indikation zur kontralateralen TE bei unilateralem PTA streng gestellt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Zusätzlich zu einer empirischen Antibiotikagabe kommt als Therapie eines Peritonsillarabszesses (PTA) neben der Drainage von Pus auch die Abszesstonsillektomie (ABTE) infrage. Die Nachblutung nach ABTE ist eine gefürchtete Komplikation und kann in seltenen Fällen bis zum Tod des Patienten führen. Ziel dieser Studie war der Vergleich von ABTEs mit und ohne kontralaterale Tonsillektomie (TE) bezüglich Blutungskomplikationen. Zusätzlich wurde das Auftreten von metachronen PTAs auf der Gegenseite untersucht.

Identifiants

pubmed: 35605964
doi: 10.1055/a-1841-6419
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

896-901

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Auteurs

Vanessa Fauck (V)

Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Kopf- und Halschirurgie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.

Katharina Schinz (K)

Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Kopf- und Halschirurgie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.

Christoph Alexiou (C)

Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Kopf- und Halschirurgie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.

Konstantinos Mantsopoulos (K)

Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Kopf- und Halschirurgie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.

Heinrich Iro (H)

Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Kopf- und Halschirurgie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.

Sarina K Mueller (SK)

Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Kopf- und Halschirurgie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH