[Interstitial lung diseases : Classification, differential diagnosis and treatment approaches in a heterogeneous group of chronic lung disorders].
Interstitielle Lungenerkrankungen : Klassifikation, Differenzialdiagnostik und therapeutische Ansätze bei einer heterogenen Gruppe chronischer Lungenerkrankungen.
Antifibrotic agents
Idiopathic interstitial pneumonias
Immunosuppressive agents
Multidisciplinary Team (MDT)
Velcro crackles
Journal
Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676
Informations de publication
Date de publication:
Mar 2023
Mar 2023
Historique:
accepted:
05
01
2023
pubmed:
15
2
2023
medline:
25
2
2023
entrez:
14
2
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Interstitial lung diseases (ILD) comprise a heterogeneous group of chronic lung disorders of different etiologies that can not only affect the interstitium but also the alveolar space and the bronchial system. According to the "Global Burden of Disease Study" there has been an increase in incidence over the last decades and it is expected that the number of ILD-associated deaths will double over the next 20 years. ILD are grouped into those of unknown cause, e.g. idiopathic pulmonary fibrosis (IPF), and ILD of known cause, which include drug-induced and connective tissue disease-associated ILD as well as granulomatous ILD such as sarcoidosis and hypersensitivity pneumonitis. In addition, some ILD present a progressive fibrosing phenotype, which influences therapeutic decisions. Predominantly inflammatory entities are treated with immunosuppressives, whereas predominantly fibrosing ILD are treated with antifibrotic drugs; in some cases, a combination of both is necessary. The spectrum of differential diagnoses in ILD is broad, but definite diagnosis is essential for treatment selection; therefore, the multidisciplinary ILD board plays a pivotal role. Interstitielle Lungenparenchymerkrankungen (ILD) stellen eine heterogene Gruppe chronischer Lungenerkrankungen unterschiedlicher Ätiologie dar, die neben dem Interstitium auch den Alveolarraum und das Bronchialsystem betreffen können. Unterschieden werden idiopathische Formen, wie die idiopathische Lungenfibrose, von Formen mit bekannter Ursache (beispielsweise medikamenten- oder kollagenoseassoziierte sowie granulomatöse ILD). Gemäß der Global Burden of Disease Study zeigte sich in den letzten Jahrzehnten ein deutlicher Anstieg der Inzidenz, und in den nächsten 20 Jahren ist mit einer Verdopplung ILD-assoziierter Todesfälle zu rechnen. Therapeutisch werden prädominant „inflammatorische“ Formen immunmodulatorisch behandelt, prädominant fibrosierende Formen zumindest bei Progress antifibrotisch, in manchen Fällen werden die beiden Behandlungsstrategien kombiniert. Die Differenzialdiagnostik ist komplex, aber therapieentscheidend, sodass der multidisziplinären Falldiskussion eine relevante Bedeutung zukommt.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Interstitielle Lungenparenchymerkrankungen (ILD) stellen eine heterogene Gruppe chronischer Lungenerkrankungen unterschiedlicher Ätiologie dar, die neben dem Interstitium auch den Alveolarraum und das Bronchialsystem betreffen können. Unterschieden werden idiopathische Formen, wie die idiopathische Lungenfibrose, von Formen mit bekannter Ursache (beispielsweise medikamenten- oder kollagenoseassoziierte sowie granulomatöse ILD). Gemäß der Global Burden of Disease Study zeigte sich in den letzten Jahrzehnten ein deutlicher Anstieg der Inzidenz, und in den nächsten 20 Jahren ist mit einer Verdopplung ILD-assoziierter Todesfälle zu rechnen. Therapeutisch werden prädominant „inflammatorische“ Formen immunmodulatorisch behandelt, prädominant fibrosierende Formen zumindest bei Progress antifibrotisch, in manchen Fällen werden die beiden Behandlungsstrategien kombiniert. Die Differenzialdiagnostik ist komplex, aber therapieentscheidend, sodass der multidisziplinären Falldiskussion eine relevante Bedeutung zukommt.
Identifiants
pubmed: 36786822
doi: 10.1007/s00108-023-01476-3
pii: 10.1007/s00108-023-01476-3
pmc: PMC9926427
doi:
Substances chimiques
Antifibrotic Agents
0
Immunosuppressive Agents
0
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
247-259Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
S1-Leitlinie Interdisziplinäre Diagnostik interstitieller Lungenerkrankungen im Erwachsenenalter. https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/020-028
Kreuter M, Müller-Ladner U, Costabel U, Jonigk D, Heußel CP (2021) Diagnostik und Therapie der Lungenfibrosen. Dtsch Arztebl 118:152–162
Travis WD, Costabel U, Hansell DM et al (2013) An official American thoracic society/European respiratory society statement: update of the international multidisciplinary classification of the idiopathic interstitial pneumonias. Am J Respir Crit Care Med 188:733–748
doi: 10.1164/rccm.201308-1483ST
pubmed: 24032382
pmcid: 5803655
Kreuter M, Ochmann U, Koschel D et al (2018) Patientenfragebogen zur Erfassung der Ursachen interstitieller und seltener Lungenerkrankungen – klinische Sektion der DGP. Pneumologie 72:446–457
doi: 10.1055/s-0044-100207
pubmed: 29466814
Polke M, Kirsten D, Teucher B et al (2020) A comparison of existing questionnaires for identifying the causes of interstitial and rare lung diseases. Respiration 99:119–124
doi: 10.1159/000504677
pubmed: 32000164
Kreuter M, Costabel U, Herth F, Kirsten D (2021) Seltene Lungenerkrankungen. Springer, Berlin, Heidelberg
Troy LK, Grainge C, Corte TJ et al (2020) Diagnostic accuracy of transbronchial lung cryobiopsy for interstitial lung disease diagnosis (COLDICE): a prospective, comparative study. Lancet Respir Med 8:171–181
doi: 10.1016/S2213-2600(19)30342-X
pubmed: 31578168
Le Pavec J, Girgis RE, Lechtzin N et al (2011) Systemic sclerosis-related pulmonary hypertension associated with interstitial lung disease: impact of pulmonary arterial hypertension therapies. Arthritis Rheum 63:2456–2464
doi: 10.1002/art.30423
pubmed: 21538327
Winstone TA, Assayag D, Wilcox PG et al (2014) Predictors of mortality and progression in scleroderma-associated interstitial lung disease: a systematic review. Chest 146:422–436
doi: 10.1378/chest.13-2626
pubmed: 24576924
Fischer A, Antoniou KM, Brown KK et al (2015) An official European respiratory society/American thoracic society research statement: interstitial pneumonia with autoimmune features. Eur Respir J 46:976–987
doi: 10.1183/13993003.00150-2015
pubmed: 26160873
Camus P, Fanton A, Bonniaud P et al (2004) Interstitial lung disease induced by drugs and radiation. Respiration 71:301–326
doi: 10.1159/000079633
pubmed: 15316202
Camus P, Martin WJ, Rosenow EC (2004) Amiodarone pulmonary toxicity. Clin Chest Med 25:65–75
doi: 10.1016/S0272-5231(03)00144-8
pubmed: 15062598
Costabel U, Uzaslan E, Guzman J (2004) Bronchoalveolar lavage in drug-induced lung disease. Clin Chest Med 25:25–35
doi: 10.1016/S0272-5231(03)00143-6
pubmed: 15062594
Duchemann B, Annesi-Maesano I, Jacobe De Naurois C et al (2017) Prevalence and incidence of interstitial lung diseases in a multi-ethnic county of Greater Paris. Eur Respir J 50(2):1602419
doi: 10.1183/13993003.02419-2016
pubmed: 28775045
Olson AL, Gifford AH, Inase N et al (2018) The epidemiology of idiopathic pulmonary fibrosis and interstitial lung diseases at risk of a progressive-fibrosing phenotype. Eur Respir Rev 27(150):180077. https://doi.org/10.1183/16000617.0077-2018
doi: 10.1183/16000617.0077-2018
pubmed: 30578336
pmcid: 9489016
Behr J, Günther A, Bonella F et al (2020) S2K Leitlinie zur Diagnostik der Idiopathischen Lungenfibrose. Pneumologie 74:263–293
doi: 10.1055/a-1120-3531
pubmed: 32227328
Wells AU, Brown KK, Flaherty KR et al (2018) What’s in a name? That which we call IPF, by any other name would act the same. Eur Respir J. https://doi.org/10.1183/13993003.00692-2018
doi: 10.1183/13993003.00692-2018
pubmed: 30409817
pmcid: 6044452
Bettencourt PE, Del Bono EA, Spiegelman D et al (1994) Clinical utility of chest auscultation in common pulmonary diseases. Am J Respir Crit Care Med 150:1291–1297
doi: 10.1164/ajrccm.150.5.7952555
pubmed: 7952555
Rahaghi FF, Baughman RP, Saketkoo LA et al (2020) Delphi consensus recommendations for a treatment algorithm in pulmonary sarcoidosis. Eur Respir Rev 29(155):190146. https://doi.org/10.1183/16000617.0146-2019
doi: 10.1183/16000617.0146-2019
pubmed: 32198218
pmcid: 9488897
Raghu G, Remy-Jardin M, Ryerson CJ et al (2020) Diagnosis of hypersensitivity pneumonitis in adults. An official ATS/JRS/ALAT clinical practice guideline. Am J Respir Crit Care Med 202:e36–e69
doi: 10.1164/rccm.202005-2032ST
pubmed: 32706311
pmcid: 7397797
Vourlekis JS, Schwarz MI, Cherniack RM et al (2004) The effect of pulmonary fibrosis on survival in patients with hypersensitivity pneumonitis. Am J Med 116:662–668
doi: 10.1016/j.amjmed.2003.12.030
pubmed: 15121492
Kreuter M, Bendstrup E, Russell AM et al (2017) Palliative care in interstitial lung disease: living well. Lancet Respir Med 5:968–980
doi: 10.1016/S2213-2600(17)30383-1
pubmed: 29033267
Lederer DJ, Martinez FJ (2018) Idiopathic pulmonary fibrosis. N Engl J Med 379:797–798
pubmed: 30134133
Marijic P, Schwarzkopf L, Maier W et al (2022) Effects of influenza vaccination in patients with interstitial lung diseases: an epidemiological claims data analysis. Annals ATS 19:1479–1488
doi: 10.1513/AnnalsATS.202112-1359OC
Buschulte K, Hoffmann-Vold A, Dobrota R, Höger P, Krause A, Kreuter M (2021) Therapie von Lungenfibrosen bei rheumatischen Systemerkrankungen (neue Therapien). Z Rheumatol 80(8):743–754
doi: 10.1007/s00393-021-01067-3
pubmed: 34505934
pmcid: 8429885
Tashkin DP, Roth MD, Clements PJ et al (2016) Mycophenolate mofetil versus oral cyclophosphamide in scleroderma-related interstitial lung disease (SLS II): a randomised controlled, double-blind, parallel group trial. Lancet Respir Med 4:708–719
doi: 10.1016/S2213-2600(16)30152-7
pubmed: 27469583
pmcid: 5014629
Khanna D, Lin CJF, Furst DE et al (2020) Tocilizumab in systemic sclerosis: a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet Respir Med 8:963–974
doi: 10.1016/S2213-2600(20)30318-0
pubmed: 32866440
Roofeh D, Lin CJF, Goldin J et al (2021) Tocilizumab prevents progression of early systemic sclerosis-associated interstitial lung disease. Arthritis Rheumatol 73:1301–1310
doi: 10.1002/art.41668
pubmed: 33538094
pmcid: 8238790
Juge PA, Lee JS, Lau J et al (2021) Methotrexate and rheumatoid arthritis associated interstitial lung disease. Eur Respir J 57(2):2000337. https://doi.org/10.1183/13993003.00337-2020
doi: 10.1183/13993003.00337-2020
pubmed: 32646919
pmcid: 8212188
Rojas-Serrano J, Herrera-Bringas D, Perez-Roman DI et al (2017) Rheumatoid arthritis-related interstitial lung disease (RA-ILD): methotrexate and the severity of lung disease are associated to prognosis. Clin Rheumatol 36:1493–1500
doi: 10.1007/s10067-017-3707-5
pubmed: 28585060
Fernandez-Diaz C, Atienza-Mateo B, Castaneda S et al (2021) Abatacept in monotherapy vs combined in interstitial lung disease of rheumatoid arthritis-multicentre study of 263 Caucasian patients. Rheumatology 61:299–308
doi: 10.1093/rheumatology/keab317
pubmed: 33779697
Demedts M, Behr J, Buhl R et al (2005) High-dose acetylcysteine in idiopathic pulmonary fibrosis. N Engl J Med 353:2229–2242
doi: 10.1056/NEJMoa042976
pubmed: 16306520
Idiopathic Pulmonary Fibrosis Clinical Research Network, Raghu G, Anstrom KJ et al (2012) Prednisone, azathioprine, and N‑acetylcysteine for pulmonary fibrosis. N Engl J Med 366:1968–1977
doi: 10.1056/NEJMoa1113354
Behr J, Gunther A, Bonella F et al (2020) German guideline for idiopathic pulmonary fibrosis. Pneumologie 74:e1–e2
pubmed: 32422671
Behr J, Gunther A, Bonella F et al (2017) German guideline for idiopathic pulmonary fibrosis—update on pharmacological therapies 2017. Pneumologie 71:460–474
pubmed: 28558396
King TE Jr., Bradford WZ, Castro-Bernardini S et al (2014) A phase 3 trial of pirfenidone in patients with idiopathic pulmonary fibrosis. N Engl J Med 370:2083–2092
doi: 10.1056/NEJMoa1402582
pubmed: 24836312
Noble PW, Albera C, Bradford WZ et al (2011) Pirfenidone in patients with idiopathic pulmonary fibrosis (CAPACITY): two randomised trials. Lancet 377:1760–1769
doi: 10.1016/S0140-6736(11)60405-4
pubmed: 21571362
Richeldi L, du Bois RM, Raghu G et al (2014) Efficacy and safety of nintedanib in idiopathic pulmonary fibrosis. N Engl J Med 370:2071–2082
doi: 10.1056/NEJMoa1402584
pubmed: 24836310
Raghu G, Remy-Jardin M, Richeldi L et al (2022) Idiopathic pulmonary fibrosis (an update) and progressive pulmonary fibrosis in adults: an official ATS/ERS/JRS/ALAT clinical practice guideline. Am J Respir Crit Care Med 205:e18–e47
doi: 10.1164/rccm.202202-0399ST
pubmed: 35486072
pmcid: 9851481
Distler O, Highland KB, Gahlemann M et al (2019) Nintedanib for systemic sclerosis-associated interstitial lung disease. N Engl J Med 380:2518–2528
doi: 10.1056/NEJMoa1903076
pubmed: 31112379
Flaherty KR, Wells AU, Cottin V et al (2019) Nintedanib in progressive fibrosing interstitial lung diseases. N Engl J Med 381:1718–1727
doi: 10.1056/NEJMoa1908681
pubmed: 31566307
Behr J, Prasse A, Kreuter M et al (2021) Pirfenidone in patients with progressive fibrotic interstitial lung diseases other than idiopathic pulmonary fibrosis (RELIEF): a double-blind, randomised, placebo-controlled, phase 2b trial. Lancet Respir Med 9:476–486
doi: 10.1016/S2213-2600(20)30554-3
pubmed: 33798455
Marijic P, Schwarzkopf L, Maier W et al (2022) Comparing outcomes of ILD patients managed in specialised versus non-specialised centres. Respir Res 23:220
doi: 10.1186/s12931-022-02143-1
pubmed: 36030227
pmcid: 9420269