Structured Reporting in Cross-Sectional Imaging of the Heart: Reporting Templates for CMR Imaging of Ischemia and Myocardial Viability and for Cardiac CT Imaging of Coronary Heart Disease and TAVI Planning.

Strukturierte Befundung in der Schnittbilddiagnostik des Herzens: Befundvorlagen für die Herz-MRT bezüglich Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik sowie für die Herz-CT bezüglich Koronardiagnostik und Planung vor TAVI.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
04 2023
Historique:
medline: 7 4 2023
pubmed: 17 2 2023
entrez: 16 2 2023
Statut: ppublish

Résumé

Structured reporting allows a high grade of standardization and thus a safe and unequivocal report communication. In the past years, the radiological societies have started several initiatives to base radiological reports on structured reporting rather than free text reporting. Upon invitation of the working group for Cardiovascular Imaging of the German Society of Radiology, in 2018 an interdisciplinary group of Radiologists, Cardiologists, Pediatric Cardiologists and Cardiothoracic surgeons -all experts on the field of cardiovascular MR and CT imaging- met for interdisciplinary consensus meetings at the University Hospital Cologne. The aim of these meetings was to develop and consent templates for structured reporting in cardiac MR and CT of various cardiovascular diseases. Two templates for structured reporting of CMR in ischemia imaging and vitality imaging and two templates for structured reporting of CT imaging for planning Transcatheter Aortic Valve Implantation (TAVI; pre-TAVI-CT) and coronary CT were discussed, consented and transferred to a HTML 5/IHR MRRT compatible format. The templates were made available for free use on the website www.befundung.drg.de. This paper suggests consented templates in German language for the structured reporting of cross-sectional CMR imaging of ischemia and vitality as well as reporting of CT imaging pre-TAVI and coronary CT. The implementation of these templates is aimed at providing a constant level of high reporting quality and increasing the efficiency of report generation as well as a clinically based communication of imaging results. · Structured reporting offers a constant level of high reporting quality and increases the efficiency of report generation as well as a clinically based communication of imaging results.. · For the first time templates in German language for the structured reporting of CMR imaging of ischemia and vitality and CT imaging pre-TAVI and coronary CT are reported.. · These templates will be made available on the website www.befundung.drg.de and can be commented via strukturierte-befundung@drg.de.. · Soschynski M, Bunck AC, Beer M et al. Structured Reporting in Cross-Sectional Imaging of the Heart: Reporting Templates for CMR Imaging of Ischemia and Myocardial Viability and for Cardiac CT Imaging of Coronary Heart Disease and TAVI Planning. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 293 - 296. Die strukturierte Befundung ermöglicht einen hohen Grad der Standardisierung und damit eine sichere und eindeutige Befundkommunikation. Innerhalb der Radiologie gibt es daher zunehmend Bestrebungen von der herkömmlichen Freitextbefundung zu einer strukturierten Befundung überzugehen. Um auch auf dem Gebiet der kardialen Schnittbilddiagnostik entsprechende Befundvorlagen zur bildgebenden CT- und MR-Diagnostik verschiedener Krankheitsbilder und Untersuchungen des Herzens zu erarbeiten, fanden auf Einladung der AG Herz- und Gefäßdiagnostik der Deutschen Röntgengesellschaft an der Uniklinik Köln im Jahr 2018 Konsensus-Treffen zwischen Experten der kardiovaskulären Bildgebung und der strukturierten Befundung aus den Fachrichtungen Radiologie, Kardiologie, Kinderkardiologie und Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie statt. Ein entsprechendes Paper zum Thema Myokarditis, dilatative Kardiomyopathie, hypertrophe (obstruktive) Kardiomyopathie, arrhythmogene rechtsventrikuläre Kardiomyopathie (ARVC) und Siderose wurde bereits veröffentlicht. Vorlagen zur Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik mittels MRT sowie Diagnostik vor TAVI (transcatheter aortic valve implantation, Deutsch: Transkatheter-Aortenklappenimplantation) und Koronardiagnostik mittels CT sind Gegenstand der vorliegenden Publikation und wurden von der AG für Informationstechnologie (AGIT) der DRG in ein HTML-5/IHE-MRRT-konformes Format eingebettet. Die Vorlagen werden auf der Seite www.befundung.drg.de zur freien Nutzung bereitgestellt. Im Rahmen der vorliegenden Publikation werden interdisziplinär konsentierte, deutschsprachige, strukturierte Befundvorlagen für die Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik des Herzens mittel MRT sowie für die Diagnostik vor TAVI und die Koronardiagnostik mittels CT vorgeschlagen. Der Einsatz der erarbeiteten Vorlagen soll helfen, eine gleichbleibend hohe Befundqualität zu gewährleisten, die Effizienz der Befunderstellung zu steigern und eine an der klinischen Fragestellung orientierte Befundkommunikation zu ermöglichen. · Die strukturierte Befundung ermöglicht einen hohen Grad der Standardisierung bei der Befunderstellung sowie eine sichere und eindeutige Befundkommunikation.. · Erstmals wurden Befundvorlagen in deutscher Sprache für die kardiale MRT zur Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik sowie für die kardiale CT zur Koronardiagnostik und Planung vor TAVI erarbeitet.. · Die Vorlagen werden unter www.befundung.drg.de bereitgestellt und können über strukturierte-befundung@drg.de bzw. https://github.com/DRGagit/ak_befundung kommentiert werden.. · Soschynski M, Bunck AC, Beer M et al. Structured Reporting in Cross-Sectional Imaging of the Heart: Reporting Templates for CMR Imaging of Ischemia and Myocardial Viability and for Cardiac CT Imaging of Coronary Heart Disease and TAVI Planning. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 293 – 296.

Sections du résumé

BACKGROUND
Structured reporting allows a high grade of standardization and thus a safe and unequivocal report communication. In the past years, the radiological societies have started several initiatives to base radiological reports on structured reporting rather than free text reporting.
METHODS
Upon invitation of the working group for Cardiovascular Imaging of the German Society of Radiology, in 2018 an interdisciplinary group of Radiologists, Cardiologists, Pediatric Cardiologists and Cardiothoracic surgeons -all experts on the field of cardiovascular MR and CT imaging- met for interdisciplinary consensus meetings at the University Hospital Cologne. The aim of these meetings was to develop and consent templates for structured reporting in cardiac MR and CT of various cardiovascular diseases.
RESULTS
Two templates for structured reporting of CMR in ischemia imaging and vitality imaging and two templates for structured reporting of CT imaging for planning Transcatheter Aortic Valve Implantation (TAVI; pre-TAVI-CT) and coronary CT were discussed, consented and transferred to a HTML 5/IHR MRRT compatible format. The templates were made available for free use on the website www.befundung.drg.de.
CONCLUSION
This paper suggests consented templates in German language for the structured reporting of cross-sectional CMR imaging of ischemia and vitality as well as reporting of CT imaging pre-TAVI and coronary CT. The implementation of these templates is aimed at providing a constant level of high reporting quality and increasing the efficiency of report generation as well as a clinically based communication of imaging results.
KEY POINTS
· Structured reporting offers a constant level of high reporting quality and increases the efficiency of report generation as well as a clinically based communication of imaging results.. · For the first time templates in German language for the structured reporting of CMR imaging of ischemia and vitality and CT imaging pre-TAVI and coronary CT are reported.. · These templates will be made available on the website www.befundung.drg.de and can be commented via strukturierte-befundung@drg.de..
ZITIERWEISE
· Soschynski M, Bunck AC, Beer M et al. Structured Reporting in Cross-Sectional Imaging of the Heart: Reporting Templates for CMR Imaging of Ischemia and Myocardial Viability and for Cardiac CT Imaging of Coronary Heart Disease and TAVI Planning. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 293 - 296.
HINTERGRUND
Die strukturierte Befundung ermöglicht einen hohen Grad der Standardisierung und damit eine sichere und eindeutige Befundkommunikation. Innerhalb der Radiologie gibt es daher zunehmend Bestrebungen von der herkömmlichen Freitextbefundung zu einer strukturierten Befundung überzugehen. Um auch auf dem Gebiet der kardialen Schnittbilddiagnostik entsprechende Befundvorlagen zur bildgebenden CT- und MR-Diagnostik verschiedener Krankheitsbilder und Untersuchungen des Herzens zu erarbeiten, fanden auf Einladung der AG Herz- und Gefäßdiagnostik der Deutschen Röntgengesellschaft an der Uniklinik Köln im Jahr 2018 Konsensus-Treffen zwischen Experten der kardiovaskulären Bildgebung und der strukturierten Befundung aus den Fachrichtungen Radiologie, Kardiologie, Kinderkardiologie und Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie statt. Ein entsprechendes Paper zum Thema Myokarditis, dilatative Kardiomyopathie, hypertrophe (obstruktive) Kardiomyopathie, arrhythmogene rechtsventrikuläre Kardiomyopathie (ARVC) und Siderose wurde bereits veröffentlicht.
ERGEBNISSE
Vorlagen zur Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik mittels MRT sowie Diagnostik vor TAVI (transcatheter aortic valve implantation, Deutsch: Transkatheter-Aortenklappenimplantation) und Koronardiagnostik mittels CT sind Gegenstand der vorliegenden Publikation und wurden von der AG für Informationstechnologie (AGIT) der DRG in ein HTML-5/IHE-MRRT-konformes Format eingebettet. Die Vorlagen werden auf der Seite www.befundung.drg.de zur freien Nutzung bereitgestellt.
SCHLUSSFOLGERUNG
Im Rahmen der vorliegenden Publikation werden interdisziplinär konsentierte, deutschsprachige, strukturierte Befundvorlagen für die Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik des Herzens mittel MRT sowie für die Diagnostik vor TAVI und die Koronardiagnostik mittels CT vorgeschlagen. Der Einsatz der erarbeiteten Vorlagen soll helfen, eine gleichbleibend hohe Befundqualität zu gewährleisten, die Effizienz der Befunderstellung zu steigern und eine an der klinischen Fragestellung orientierte Befundkommunikation zu ermöglichen.
KERNAUSSAGEN
· Die strukturierte Befundung ermöglicht einen hohen Grad der Standardisierung bei der Befunderstellung sowie eine sichere und eindeutige Befundkommunikation.. · Erstmals wurden Befundvorlagen in deutscher Sprache für die kardiale MRT zur Ischämie- und Vitalitätsdiagnostik sowie für die kardiale CT zur Koronardiagnostik und Planung vor TAVI erarbeitet.. · Die Vorlagen werden unter www.befundung.drg.de bereitgestellt und können über strukturierte-befundung@drg.de bzw. https://github.com/DRGagit/ak_befundung kommentiert werden..
ZITIERWEISE
· Soschynski M, Bunck AC, Beer M et al. Structured Reporting in Cross-Sectional Imaging of the Heart: Reporting Templates for CMR Imaging of Ischemia and Myocardial Viability and for Cardiac CT Imaging of Coronary Heart Disease and TAVI Planning. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 293 – 296.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die strukturierte Befundung ermöglicht einen hohen Grad der Standardisierung und damit eine sichere und eindeutige Befundkommunikation. Innerhalb der Radiologie gibt es daher zunehmend Bestrebungen von der herkömmlichen Freitextbefundung zu einer strukturierten Befundung überzugehen. Um auch auf dem Gebiet der kardialen Schnittbilddiagnostik entsprechende Befundvorlagen zur bildgebenden CT- und MR-Diagnostik verschiedener Krankheitsbilder und Untersuchungen des Herzens zu erarbeiten, fanden auf Einladung der AG Herz- und Gefäßdiagnostik der Deutschen Röntgengesellschaft an der Uniklinik Köln im Jahr 2018 Konsensus-Treffen zwischen Experten der kardiovaskulären Bildgebung und der strukturierten Befundung aus den Fachrichtungen Radiologie, Kardiologie, Kinderkardiologie und Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie statt. Ein entsprechendes Paper zum Thema Myokarditis, dilatative Kardiomyopathie, hypertrophe (obstruktive) Kardiomyopathie, arrhythmogene rechtsventrikuläre Kardiomyopathie (ARVC) und Siderose wurde bereits veröffentlicht.

Identifiants

pubmed: 36796410
doi: 10.1055/a-1981-1196
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

293-296

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Martin Soschynski (M)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Alexander Christian Bunck (AC)

Department of Radiology, University Hospital of Cologne, Germany.

Meinrad Beer (M)

Abteilung für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, University Hospital Ulm, Germany.

Steffen Kloempken (S)

Abteilung für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, University Hospital Ulm, Germany.

Christopher L Schlett (CL)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Bettina Baeßler (B)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Wurzburg, Germany.

Jan Robert Kröger (JR)

Department of Radiology, Neuroradiology and Nuclear Medicine, Johannes Wesling Hospital Minden, Germany.

Thorsten Persigehl (T)

Radiology, University Hospital Cologne, Koln, Germany.

Daniel Pinto Dos Santos (D)

Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, University Hospital Cologne, Koln, Germany.
Klinik und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Johannes Gutenberg Universitat Universitatsmedizin, Mainz, Germany.

Michael Steinmetz (M)

Klinik für Pädiatrische Kardiologie und Intensivmedizin, University Medical Center Göttingen, Gottingen, Germany.

Adelheid Niehaus (A)

Klinik für Herz-, Thorax-, Transplantations- und Gefäßchirurgie, Hannover Medical School, Hannover, Germany.

Fabian Bamberg (F)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Sebastian Ley (S)

Diagnostic and Interventional Radiology, Artemed SE, Tutzing, Germany.

Klaus Tiemann (K)

Department of Cardiology and Intensive Care, Peter Osypka Heart Center Munich, Hospital Munich South, Munchen, Germany.

Philipp Beerbaum (P)

Clinic for Paediatric Cardiology and Paediatric Critical Care Medicine, Hannover Medical School, Hannover, Germany.

Joachim Lotz (J)

Diagnostic Radiology, University Medical Center Göttingen, Germany.

David Maintz (D)

Radiology, University of Cologne, Germany.

Christopher Kloth (C)

Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Ulm, Germany.

Horst Brunner (H)

Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Ulm, Germany.

Christian O Ritter (CO)

Diagnostic and Interventional Radiology, University Medical Center Göttingen, Gottingen, Germany.

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