Osteoporosis Remains Constant in Patients with Hemophilia-Long-Term Course in Consideration of Comorbidities.


Journal

Hamostaseologie
ISSN: 2567-5761
Titre abrégé: Hamostaseologie
Pays: Germany
ID NLM: 8204531

Informations de publication

Date de publication:
Jun 2023
Historique:
medline: 22 6 2023
pubmed: 3 3 2023
entrez: 2 3 2023
Statut: ppublish

Résumé

 Patients with hemophilia (PWHs) suffer from an increased risk of osteoporosis. Multiple hemophilia and hemophilic arthropathy associated factors correlate with a low bone mineral density (BMD) in PWHs. The aim of this study was to assess the long-term development of BMD in PWH as well as to analyze potentially influencing factors.  A total of 33 adult PWHs were evaluated in a retrospective study. General medical history, specific-hemophilia-associated comorbidities, joint status using the Gilbert score, calcium level, and vitamin D level as well as at least two results of bone density measurements with a minimum range of 10 years per patient were taken into account.  The BMD did not change significantly from one point of measurement to the other. A total of 7 (21.2%) cases of osteoporosis and 16 (48.5%) cases of osteopenia were identified. The two following significant correlations could be revealed: the higher the patients' body mass index, the higher their BMD (  Even if PWHs frequently suffer from a reduced BMD, our data suggest that their BMD remains constant on a low level in the course of time. A risk factor of osteoporosis often found in PWHs is a vitamin D deficiency and joint destruction. Therefore, a standardized screening of PWHs on BMD reduction by collecting vitamin D blood level and assessing joint status seems appropriate.  Hämophilie-Patienten leiden an einem erhöhten Osteoporose-Risiko. Verschiedene Hämophilie- und Arthropathie-bedingte Faktoren korrelieren mit der Minderung der Knochendichte (BMD: Bone Mineral Density). Das Ziel dieser Studie war es, den Langzeitverlauf der Knochendichte von Hämophilie-Patienten und mögliche Einflussfaktoren darauf zu untersuchen.  In einer retrospektiven Studie wurden 33 erwachsene Hämophilie-Patienten untersucht. Allgemeine und Hämophilie-spezifische Erkrankungen, der Gelenkstatus gemessen mit dem Gilbert-Score, Kalzium- und Vitamin D-Werte und zwei Knochendichtemessungen mit einem Mindestabstand von zehn Jahren wurden erfasst.  Die Knochendichte änderte sich zwischen dem ersten und zweiten Messpunkt nicht signifikant. Bei 7 (21,2%) Probanden wurde eine Osteoporose und bei 16 (48,5%) Probanden eine Osteopenie diagnostiziert. Es konnten zwei signifikante Zusammenhänge ermittelt werden: Je höher der Body Mass Index (BMI) war, desto höher war die Knochendichte (  Auch wenn Hämophilie-Patienten häufig an einer reduzierten Knochendichte leiden, lässt diese Studie darauf schließen, dass die Knochendichte über die Zeit auf einem erniedrigten Level konstant bleibt. Da ein Vitamin D-Mangel und Arthropathien als Risikofaktoren für das Auftreten einer Osteoporose häufig bei Hämophilie-Patienten gefunden werden, sollten regelmäßige Screenings des Vitamin D-Spiegels und des Gelenkstatus erfolgen, um bei den betroffenen Patienten anhand der Ergebnisse ggf. die Knochendichte mittels DXA zu bestimmen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Hämophilie-Patienten leiden an einem erhöhten Osteoporose-Risiko. Verschiedene Hämophilie- und Arthropathie-bedingte Faktoren korrelieren mit der Minderung der Knochendichte (BMD: Bone Mineral Density). Das Ziel dieser Studie war es, den Langzeitverlauf der Knochendichte von Hämophilie-Patienten und mögliche Einflussfaktoren darauf zu untersuchen.

Identifiants

pubmed: 36863396
doi: 10.1055/a-1972-8983
doi:

Substances chimiques

Vitamin D 1406-16-2

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

208-214

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors state that they have no interests which might be perceived as posing a conflict of bias.

Auteurs

Anna C Strauss (AC)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

Pius Muellejans (P)

Department of Orthopaedics and Trauma Surgery, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

Sebastian Koob (S)

Department of Orthopaedics and Trauma Surgery, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

Georg Goldmann (G)

Institute of Experimental Haematology and Transfusion Medicine, University Clinic Bonn, Bonn, Germany.

Peter H Pennekamp (PH)

Department of Orthopaedics and Trauma Surgery, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

Thomas A Wallny (TA)

Department of Orthopaedics and Trauma Surgery, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

Johannes Oldenburg (J)

Institute of Experimental Haematology and Transfusion Medicine, University Clinic Bonn, Bonn, Germany.

Andreas C Strauss (AC)

Department of Orthopaedics and Trauma Surgery, University Hospital Bonn, Bonn, Germany.

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Classifications MeSH