[Hyperglycemia in critically ill].

Therapie der Hyperglykämie bei erwachsenen, kritisch kranken PatientInnen (Update 2023).

Journal

Wiener klinische Wochenschrift
ISSN: 1613-7671
Titre abrégé: Wien Klin Wochenschr
Pays: Austria
ID NLM: 21620870R

Informations de publication

Date de publication:
Jan 2023
Historique:
accepted: 22 02 2023
medline: 28 4 2023
pubmed: 27 4 2023
entrez: 26 4 2023
Statut: ppublish

Résumé

In critical illness hyperglycemia is associated with increased mortality. Based on the currently available evidence, an intravenous insulin therapy should be initiated when blood glucose is above 180 mg/dl. After initiation of insulin therapy blood glucose should be maintained between 140 and 180 mg/dl. Bei kritisch kranken PatientInnen kommt es häufig zum Auftreten einer Hyperglykämie welche eindeutig mit einer gesteigerten Mortalitätsrate assoziiert ist. Der aktuell verfügbaren Datenlage entsprechend sollte eine intravenöse Insulintherapie bei Blutzuckerwerten > 180 mg/dl begonnen werden und ein Zielbereich zwischen meist 140–180 mg/dl angestrebt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Bei kritisch kranken PatientInnen kommt es häufig zum Auftreten einer Hyperglykämie welche eindeutig mit einer gesteigerten Mortalitätsrate assoziiert ist. Der aktuell verfügbaren Datenlage entsprechend sollte eine intravenöse Insulintherapie bei Blutzuckerwerten > 180 mg/dl begonnen werden und ein Zielbereich zwischen meist 140–180 mg/dl angestrebt werden.

Identifiants

pubmed: 37101048
doi: 10.1007/s00508-023-02173-9
pii: 10.1007/s00508-023-02173-9
pmc: PMC10133026
doi:

Substances chimiques

Blood Glucose 0
Insulin 0
Hypoglycemic Agents 0

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

272-274

Informations de copyright

© 2023. The Author(s).

Références

Ellahham S. Insulin therapy in critically ill patients. Vasc Health Risk Manag. 2010;6:1089–101.
doi: 10.2147/VHRM.S14203 pubmed: 21191429 pmcid: 3004512
Delano MJ, Ward PA. Sepsis-induced immune dysfunction: can immune therapies reduce mortality? J Clin Invest. 2016;126(1):23–31.
doi: 10.1172/JCI82224 pubmed: 26727230 pmcid: 4701539
American Diabetes A. 15. Diabetes care in the hospital: Standards of medical care in diabetes—2019. Diabetes Care. 2019;42(Suppl 1):S173–S81.
doi: 10.2337/dc19-S015
Griesdale DE, et al. Intensive insulin therapy and mortality among critically ill patients: a meta-analysis including NICE-SUGAR study data. CMAJ. 2009;180(8):821–7.
doi: 10.1503/cmaj.090206 pubmed: 19318387
Qaseem A, et al. Use of intensive insulin therapy for the management of glycemic control in hospitalized patients: a clinical practice guideline from the American College of Physicians. Ann Intern Med. 2011;154(4):260–7.
doi: 10.7326/0003-4819-154-4-201102150-00007 pubmed: 21320941
Wiener RS, Wiener DC, Larson RJ. Benefits and risks of tight glucose control in critically ill adults: a meta-analysis. JAMA. 2008;300(8):933–44.
doi: 10.1001/jama.300.8.933 pubmed: 18728267
Finfer S, et al. Intensive versus conventional glucose control in critically ill patients. N Engl J Med. 2009;360(13):1283–97.
doi: 10.1056/NEJMoa0810625 pubmed: 19318384
Van den Berghe G. Insulin therapy for the critically ill patient. Clin Cornerstone. 2003;5(2):56–63.
doi: 10.1016/S1098-3597(03)90018-4 pubmed: 12800480
Holzinger U, et al. Real-time continuous glucose monitoring in critically ill patients: a prospective randomized trial. Diabetes Care. 2010;33(3):467–72.
doi: 10.2337/dc09-1352 pubmed: 20007948

Auteurs

M Clodi (M)

Abteilung für Innere Medizin, Konventhospital der Barmherzigen Brüder Linz, Linz, Österreich. Martin.clodi@jku.at.
ICMR - Institute for Cardiovascular and Metabolic Research, Johannes Kepler Universität Linz (JKU Linz), Altenberger Straße 69, 4040, Linz, Österreich. Martin.clodi@jku.at.

M Resl (M)

Abteilung für Innere Medizin, Konventhospital der Barmherzigen Brüder Linz, Linz, Österreich.
ICMR - Institute for Cardiovascular and Metabolic Research, Johannes Kepler Universität Linz (JKU Linz), Altenberger Straße 69, 4040, Linz, Österreich.

H Abrahamian (H)

Privates Institut für Medizin&NLP, wissenschaftliches Institut gemäß BundesstatistikG 2008 ÖNACE-CODE: 72.19-0, Wien, Österreich.

B Föger (B)

Abteilung für Innere Medizin, Kreiskrankenhaus Pfarrkirchen, Pfarrkirchen, Deutschland.

R Weitgasser (R)

Kompetenzzentrum Diabetes, Privatklinik Wehrle-Diakonissen, Salzburg, Österreich.
Paracelsus Medizinische Privatuniversität Salzburg, Salzburg, Österreich.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH