[Randomized clinical trial of compression therapy of the lower legs in patients with psoriasis].

Randomisierte klinische Studie zur Kompressionstherapie der Unterschenkel bei Patienten mit Psoriasis.
Compression therapy Edema Koebner phenomenon Lower extremity Psoriasis

Journal

Dermatologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7013
Titre abrégé: Dermatologie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885206676

Informations de publication

Date de publication:
Aug 2023
Historique:
accepted: 03 04 2023
medline: 25 7 2023
pubmed: 10 5 2023
entrez: 9 5 2023
Statut: ppublish

Résumé

Psoriatic plaques at the distal lower extremities are notoriously treatment resistant. Medical compression therapy could potentially be a useful supplementary therapeutic measure at this site. However, there is concern that the Koebner phenomenon may cause a worsening of the skin condition. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of compression therapy on psoriatic plaques in the presence of coexisting edema of the lower legs. Compression therapy was performed in addition to standard of care on one lower leg for 4 weeks (half-side test) in patients with psoriatic plaques and edema on both lower legs. The primary endpoint of the study was clinical response of the psoriatic plaques on the lower legs measured with the lesion severity score (LSS) and the locally affected body surface area in a side-by-side comparison at week 4 compared with baseline. Secondary endpoints were related to patient-reported outcomes. Data from 30 patients were included in the analysis. In the descriptive analysis, the mean LSS results and the subjective pain reported by the patients showed a slightly greater improvement on the compressed lower leg compared with the non-compressed lower leg. None of the patients showed evidence of the Koebner phenomenon induced by compression therapy. This is the first clinical study that systematically investigated the impact of compression therapy on psoriatic plaques. During the study period of 4 weeks, there was no significant improvement in psoriatic plaques; however, there was also no evidence of worsening of the skin condition. Thus, anti-edematous compression therapy can be performed in psoriasis patients without causing complications if basic contraindications are considered. HINTERGRUND: Psoriasisplaques an den Unterschenkeln zeigen sich oftmals besonders therapierefraktär. Eine Kompressionstherapie könnte an dieser Lokalisation möglicherweise eine sinnvolle ergänzende Therapiemaßnahme darstellen. Jedoch bestehen oft Bedenken, dass ein Köbner-Phänomen zu einer Verschlechterung des Hautbefundes führen könnte. Daher sollten in dieser Studie die Effekte einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques bei gleichzeitig bestehenden Ödemen an den Unterschenkeln untersucht werden. Es erfolgte ein Halbseitenversuch bei dem zusätzlich zum „standard of care“ eine 4‑wöchige Kompressionstherapie durchgeführt wurde. Der primäre Endpunkt war das klinische Ansprechen der Psoriasis-Plaques an den Unterschenkeln im Seitenvergleich gemessen mittels Lesion Severity Score (LSS) und der lokal betroffenen Körperoberfläche in Woche 4 im Vergleich zum Ausgangsbefund. Sekundäre Endpunkte bezogen sich auf „patient-reported outcomes“. In die finale Analyse gingen die Daten von 30 Patienten ein. Die mittleren LSS-Befunde sowie die subjektiven Schmerzen der Patienten zeigten in der rein deskriptiven Auswertung eine geringgradig stärkere Verbesserung im Bereich des komprimierten im Vergleich zum nicht komprimierten Unterschenkel. Es ergaben sich keine Hinweise auf ein Köbner-Phänomen. Es handelt sich um die erste klinische Studie, die systematisch den Einfluss einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques untersuchte. Im Untersuchungszeitraum von 4 Wochen ergaben sich zwar keine signifikanten Besserungen der Psoriasisplaques, allerdings auch keine Hinweise für eine Verschlechterung des Hautbefundes. Folglich kann eine antiödematöse Kompressionstherapie bei Patienten mit Psoriasis unter Beachtung der grundlegenden Kontraindikationen ohne Komplikationen durchgeführt werden.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Psoriatic plaques at the distal lower extremities are notoriously treatment resistant. Medical compression therapy could potentially be a useful supplementary therapeutic measure at this site. However, there is concern that the Koebner phenomenon may cause a worsening of the skin condition. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of compression therapy on psoriatic plaques in the presence of coexisting edema of the lower legs.
PATIENTS AND METHODS METHODS
Compression therapy was performed in addition to standard of care on one lower leg for 4 weeks (half-side test) in patients with psoriatic plaques and edema on both lower legs. The primary endpoint of the study was clinical response of the psoriatic plaques on the lower legs measured with the lesion severity score (LSS) and the locally affected body surface area in a side-by-side comparison at week 4 compared with baseline. Secondary endpoints were related to patient-reported outcomes.
RESULTS RESULTS
Data from 30 patients were included in the analysis. In the descriptive analysis, the mean LSS results and the subjective pain reported by the patients showed a slightly greater improvement on the compressed lower leg compared with the non-compressed lower leg. None of the patients showed evidence of the Koebner phenomenon induced by compression therapy.
CONCLUSION CONCLUSIONS
This is the first clinical study that systematically investigated the impact of compression therapy on psoriatic plaques. During the study period of 4 weeks, there was no significant improvement in psoriatic plaques; however, there was also no evidence of worsening of the skin condition. Thus, anti-edematous compression therapy can be performed in psoriasis patients without causing complications if basic contraindications are considered.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Psoriasisplaques an den Unterschenkeln zeigen sich oftmals besonders therapierefraktär. Eine Kompressionstherapie könnte an dieser Lokalisation möglicherweise eine sinnvolle ergänzende Therapiemaßnahme darstellen. Jedoch bestehen oft Bedenken, dass ein Köbner-Phänomen zu einer Verschlechterung des Hautbefundes führen könnte. Daher sollten in dieser Studie die Effekte einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques bei gleichzeitig bestehenden Ödemen an den Unterschenkeln untersucht werden.
PATIENTEN UND METHODEN UNASSIGNED
Es erfolgte ein Halbseitenversuch bei dem zusätzlich zum „standard of care“ eine 4‑wöchige Kompressionstherapie durchgeführt wurde. Der primäre Endpunkt war das klinische Ansprechen der Psoriasis-Plaques an den Unterschenkeln im Seitenvergleich gemessen mittels Lesion Severity Score (LSS) und der lokal betroffenen Körperoberfläche in Woche 4 im Vergleich zum Ausgangsbefund. Sekundäre Endpunkte bezogen sich auf „patient-reported outcomes“.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
In die finale Analyse gingen die Daten von 30 Patienten ein. Die mittleren LSS-Befunde sowie die subjektiven Schmerzen der Patienten zeigten in der rein deskriptiven Auswertung eine geringgradig stärkere Verbesserung im Bereich des komprimierten im Vergleich zum nicht komprimierten Unterschenkel. Es ergaben sich keine Hinweise auf ein Köbner-Phänomen.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Es handelt sich um die erste klinische Studie, die systematisch den Einfluss einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques untersuchte. Im Untersuchungszeitraum von 4 Wochen ergaben sich zwar keine signifikanten Besserungen der Psoriasisplaques, allerdings auch keine Hinweise für eine Verschlechterung des Hautbefundes. Folglich kann eine antiödematöse Kompressionstherapie bei Patienten mit Psoriasis unter Beachtung der grundlegenden Kontraindikationen ohne Komplikationen durchgeführt werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Psoriasisplaques an den Unterschenkeln zeigen sich oftmals besonders therapierefraktär. Eine Kompressionstherapie könnte an dieser Lokalisation möglicherweise eine sinnvolle ergänzende Therapiemaßnahme darstellen. Jedoch bestehen oft Bedenken, dass ein Köbner-Phänomen zu einer Verschlechterung des Hautbefundes führen könnte. Daher sollten in dieser Studie die Effekte einer Kompressionstherapie auf Psoriasisplaques bei gleichzeitig bestehenden Ödemen an den Unterschenkeln untersucht werden.

Identifiants

pubmed: 37160420
doi: 10.1007/s00105-023-05155-0
pii: 10.1007/s00105-023-05155-0
pmc: PMC10366302
doi:

Types de publication

Randomized Controlled Trial English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

605-613

Informations de copyright

© 2023. The Author(s).

Références

J Dtsch Dermatol Ges. 2016 Nov;14(11):1073-1089
pubmed: 27879101
J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2017 Sep;5(5):699-706.e1
pubmed: 28818225
J Am Acad Dermatol. 2017 Oct;77(4):e101
pubmed: 28917472
Hautarzt. 2017 Aug;68(8):625-631
pubmed: 28577055
Int J Dermatol. 1990 Jul-Aug;29(6):401-10
pubmed: 2204607
Br J Dermatol. 2019 Aug;181(2):332-337
pubmed: 30677133
Hautarzt. 2016 Jun;67(6):422-31
pubmed: 27246016
Eur J Heart Fail. 2014 Jul;16(7):743-8
pubmed: 24903077
Clin Exp Dermatol. 2005 Sep;30(5):592-3
pubmed: 16045709
N Engl J Med. 2009 Jul 30;361(5):496-509
pubmed: 19641206
Lancet. 2007 Jul 21;370(9583):263-271
pubmed: 17658397
Dermatologie (Heidelb). 2022 Sep;73(9):708-717
pubmed: 35648140
Br J Dermatol. 2013 Nov;169(5):965-74
pubmed: 23796214
Lancet. 2015 Sep 5;386(9997):983-94
pubmed: 26025581
J Vasc Surg. 2009 Apr;49(4):1013-20
pubmed: 19341889
Indian J Dermatol Venereol Leprol. 2008 Nov-Dec;74(6):594-9
pubmed: 19171981
Hautarzt. 2021 Feb;72(2):137-152
pubmed: 33301064
Gesundheitswesen. 2011 May;73(5):308-13
pubmed: 20544588
Acta Derm Venereol. 2010 Mar;90(2):147-51
pubmed: 20169297
Br J Dermatol. 2020 Apr;182(4):1064-1065
pubmed: 31758806
J Dermatol. 2010 Dec;37(12):1060-2
pubmed: 21083712
BMJ. 2013 Oct 15;347:f5961
pubmed: 24129480
J Dtsch Dermatol Ges. 2019 May;17 Suppl 4:3-14
pubmed: 30883011
J Am Acad Dermatol. 2023 Jan;88(1):29-39
pubmed: 35820547

Auteurs

Frederik Krefting (F)

Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universität Duisburg-Essen, Hufelandstr. 55, 45147, Essen, Deutschland.

Stefanie Hölsken (S)

Institut für Medizinische Psychologie und Verhaltensimmunbiologie, Universitätsklinikum Essen, Universität Duisburg-Essen, Essen, Deutschland.

Maurice Moelleken (M)

Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universität Duisburg-Essen, Hufelandstr. 55, 45147, Essen, Deutschland.

Joachim Dissemond (J)

Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universität Duisburg-Essen, Hufelandstr. 55, 45147, Essen, Deutschland.

Wiebke Sondermann (W)

Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universität Duisburg-Essen, Hufelandstr. 55, 45147, Essen, Deutschland. wiebke.sondermann@uk-essen.de.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH