[The acute abdomen in children].
Akutes Abdomen im Kindesalter.
Abdominal pain
Emergencies
Peritonitis
SARS-CoV‑2
Sepsis
Journal
Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin
ISSN: 2193-6226
Titre abrégé: Med Klin Intensivmed Notfmed
Pays: Germany
ID NLM: 101575086
Informations de publication
Date de publication:
Nov 2023
Nov 2023
Historique:
received:
03
04
2023
accepted:
03
05
2023
medline:
6
11
2023
pubmed:
9
6
2023
entrez:
9
6
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Because 8-10% of children in the emergency room present with acute abdominal pain, a systematic work-up is essential to rule out acute abdomen. This article highlights the etiology, symptoms, diagnostic workup, and treatment of acute abdomen in children. Review of the current literature. Abdominal inflammation, ischemia, bowel and ureteral obstruction, or abdominal bleeding are causes of acute abdomen. Extra-abdominal diseases such as otitis media in toddlers or testicular torsion in adolescent boys can also lead to symptoms of acute abdomen. Abdominal pain, (bilious) vomiting, abdominal guarding, constipation, blood-tinged stools, abdominal bruise marks, and poor condition of the patient with symptoms such as tachycardia, tachypnea, and hypotonia up to shock are leading symptoms of acute abdomen. In some cases, emergent abdominal surgery is needed to treat the cause of the acute abdomen. However, in patients with pediatric inflammatory multisystem syndrome temporarily associated with SARS-CoV‑2 infection (PIMS-TS), a new disease causing an acute abdomen, surgical treatment is rarely needed. Acute abdomen can lead to nonreversible loss of an abdominal organ, such as bowel or ovary, or develop into acute deterioration of the patient's condition up to the state of shock. Therefore, a complete history and thorough physical examination are needed to timely diagnose acute abdomen and initiate specific therapy. HINTERGRUND: Etwa 8–10 % der pädiatrischen Notfälle präsentieren sich mit akuten Bauchschmerzen. Zum Ausschluss eines akuten Abdomens ist eine gezielte Abklärung notwendig. Dieser Leitartikel gibt einen Überblick über Ursachen, Symptome, Diagnostik und aktuelle Therapieempfehlungen des akuten Abdomens im Kindesalter. Review der aktuellen Literatur. Ursachen eines akuten Abdomens sind in der Regel eine abdominale Entzündung, eine Ischämie, ein Hohlorganverschluss oder eine akute abdominale Blutung. Extraabdominale Erkrankungen, wie eine Otitis media bei Kleinkindern und eine Hodentorsion bei jugendlichen Jungen, können auch Symptome eines akuten Abdomens auslösen. Leitbefunde sind Bauchschmerzen, (galliges) Erbrechen, abdominale Abwehrspannung, Stuhlverhalt, blutiger Stuhl, eine abdominale Prellmarke und ein reduzierter Allgemeinzustand mit Allgemeinsymptomen (Tachykardie, Tachypnoe, Hypotonie) bis zum Schock. In einigen Fällen ist eine (Notfall‑)Operation zur Fokussanierung bzw. zum Organerhalt notwendig. Ein „pediatric inflammatory multisystem syndrome-temporarily associated with rSARS-CoV‑2 infection“ (PIMS-TS) mit gastrointestinaler Beteiligung ist eine neue Ursache, die ein akutes Abdomen verursachen kann, bei der jedoch selten eine Operationsindikation besteht. Das akute Abdomen kann zu einem Organverlust (z. B. Darm oder Ovar) und zu einer akuten Verschlechterung des Allgemeinzustands des Patienten bis zum Schock führen. Zur rechtzeitigen und zielgerichteten Therapie sind daher eine aufmerksame Anamnese und Untersuchung notwendig.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Because 8-10% of children in the emergency room present with acute abdominal pain, a systematic work-up is essential to rule out acute abdomen.
OBJECTIVES
OBJECTIVE
This article highlights the etiology, symptoms, diagnostic workup, and treatment of acute abdomen in children.
MATERIALS AND METHODS
METHODS
Review of the current literature.
RESULTS
RESULTS
Abdominal inflammation, ischemia, bowel and ureteral obstruction, or abdominal bleeding are causes of acute abdomen. Extra-abdominal diseases such as otitis media in toddlers or testicular torsion in adolescent boys can also lead to symptoms of acute abdomen. Abdominal pain, (bilious) vomiting, abdominal guarding, constipation, blood-tinged stools, abdominal bruise marks, and poor condition of the patient with symptoms such as tachycardia, tachypnea, and hypotonia up to shock are leading symptoms of acute abdomen. In some cases, emergent abdominal surgery is needed to treat the cause of the acute abdomen. However, in patients with pediatric inflammatory multisystem syndrome temporarily associated with SARS-CoV‑2 infection (PIMS-TS), a new disease causing an acute abdomen, surgical treatment is rarely needed.
CONCLUSIONS
CONCLUSIONS
Acute abdomen can lead to nonreversible loss of an abdominal organ, such as bowel or ovary, or develop into acute deterioration of the patient's condition up to the state of shock. Therefore, a complete history and thorough physical examination are needed to timely diagnose acute abdomen and initiate specific therapy.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Etwa 8–10 % der pädiatrischen Notfälle präsentieren sich mit akuten Bauchschmerzen. Zum Ausschluss eines akuten Abdomens ist eine gezielte Abklärung notwendig.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Dieser Leitartikel gibt einen Überblick über Ursachen, Symptome, Diagnostik und aktuelle Therapieempfehlungen des akuten Abdomens im Kindesalter.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Review der aktuellen Literatur.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Ursachen eines akuten Abdomens sind in der Regel eine abdominale Entzündung, eine Ischämie, ein Hohlorganverschluss oder eine akute abdominale Blutung. Extraabdominale Erkrankungen, wie eine Otitis media bei Kleinkindern und eine Hodentorsion bei jugendlichen Jungen, können auch Symptome eines akuten Abdomens auslösen. Leitbefunde sind Bauchschmerzen, (galliges) Erbrechen, abdominale Abwehrspannung, Stuhlverhalt, blutiger Stuhl, eine abdominale Prellmarke und ein reduzierter Allgemeinzustand mit Allgemeinsymptomen (Tachykardie, Tachypnoe, Hypotonie) bis zum Schock. In einigen Fällen ist eine (Notfall‑)Operation zur Fokussanierung bzw. zum Organerhalt notwendig. Ein „pediatric inflammatory multisystem syndrome-temporarily associated with rSARS-CoV‑2 infection“ (PIMS-TS) mit gastrointestinaler Beteiligung ist eine neue Ursache, die ein akutes Abdomen verursachen kann, bei der jedoch selten eine Operationsindikation besteht.
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Das akute Abdomen kann zu einem Organverlust (z. B. Darm oder Ovar) und zu einer akuten Verschlechterung des Allgemeinzustands des Patienten bis zum Schock führen. Zur rechtzeitigen und zielgerichteten Therapie sind daher eine aufmerksame Anamnese und Untersuchung notwendig.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Etwa 8–10 % der pädiatrischen Notfälle präsentieren sich mit akuten Bauchschmerzen. Zum Ausschluss eines akuten Abdomens ist eine gezielte Abklärung notwendig.
Identifiants
pubmed: 37294351
doi: 10.1007/s00063-023-01030-x
pii: 10.1007/s00063-023-01030-x
pmc: PMC10252174
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
619-625Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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