Titre : Troubles anxieux

Troubles anxieux : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Internship and Residency

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on un trouble anxieux ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation des symptômes et l'exclusion d'autres troubles.
Troubles anxieux Diagnostic médical
#2

Quels critères sont utilisés pour le diagnostic ?

Les critères incluent la durée des symptômes et leur impact sur la vie quotidienne.
Critères diagnostiques Troubles anxieux
#3

Les tests sont-ils nécessaires pour le diagnostic ?

Des tests peuvent être utilisés pour exclure d'autres conditions, mais pas pour diagnostiquer.
Tests diagnostiques Troubles anxieux
#4

Qui peut diagnostiquer un trouble anxieux ?

Un professionnel de santé mentale, comme un psychiatre ou un psychologue, peut diagnostiquer.
Professionnels de santé Troubles anxieux
#5

Les antécédents familiaux influencent-ils le diagnostic ?

Oui, les antécédents familiaux peuvent jouer un rôle dans le diagnostic et la prédisposition.
Antécédents familiaux Troubles anxieux

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des troubles anxieux ?

Les symptômes incluent l'inquiétude excessive, l'agitation, et des troubles du sommeil.
Symptômes Troubles anxieux
#2

Comment l'anxiété se manifeste-t-elle physiquement ?

Elle peut provoquer des palpitations, des tremblements, et des douleurs musculaires.
Symptômes physiques Troubles anxieux
#3

Les troubles de l'humeur sont-ils liés aux troubles anxieux ?

Oui, ils peuvent coexister, rendant le diagnostic et le traitement plus complexes.
Troubles de l'humeur Troubles anxieux
#4

Les symptômes varient-ils selon les types de troubles anxieux ?

Oui, chaque type de trouble anxieux présente des symptômes spécifiques et variés.
Types de troubles anxieux Symptômes
#5

L'anxiété peut-elle affecter la concentration ?

Oui, l'anxiété peut entraîner des difficultés de concentration et de mémoire.
Concentration Troubles anxieux

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les troubles anxieux ?

Bien que la prévention complète soit difficile, des stratégies peuvent réduire le risque.
Prévention Troubles anxieux
#2

Quel rôle joue le mode de vie dans la prévention ?

Un mode de vie sain, incluant exercice et alimentation équilibrée, peut aider.
Mode de vie Prévention
#3

La gestion du stress est-elle importante ?

Oui, apprendre à gérer le stress peut réduire le risque de développer des troubles anxieux.
Gestion du stress Troubles anxieux
#4

Les réseaux sociaux influencent-ils l'anxiété ?

Oui, une utilisation excessive des réseaux sociaux peut augmenter l'anxiété chez certains individus.
Réseaux sociaux Troubles anxieux
#5

Les techniques de pleine conscience aident-elles ?

Oui, la pleine conscience peut aider à réduire l'anxiété et améliorer le bien-être général.
Pleine conscience Prévention

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les troubles anxieux ?

Les traitements incluent la thérapie cognitivo-comportementale et les médicaments.
Thérapie cognitivo-comportementale Médicaments
#2

Les médicaments sont-ils toujours nécessaires ?

Non, certains patients peuvent bénéficier uniquement de la thérapie sans médicaments.
Médicaments Thérapie
#3

La thérapie de groupe est-elle efficace ?

Oui, la thérapie de groupe peut offrir un soutien et des stratégies de gestion de l'anxiété.
Thérapie de groupe Troubles anxieux
#4

Les techniques de relaxation aident-elles ?

Oui, des techniques comme la méditation et la respiration profonde peuvent réduire l'anxiété.
Techniques de relaxation Troubles anxieux
#5

Les traitements sont-ils personnalisés ?

Oui, les traitements sont souvent adaptés aux besoins spécifiques de chaque patient.
Traitement personnalisé Troubles anxieux

Complications 5

#1

Quels sont les risques de complications liées aux troubles anxieux ?

Les complications peuvent inclure la dépression, l'abus de substances et des troubles physiques.
Complications Troubles anxieux
#2

Les troubles anxieux peuvent-ils affecter la santé physique ?

Oui, l'anxiété chronique peut entraîner des problèmes de santé physique comme des maladies cardiaques.
Santé physique Troubles anxieux
#3

Comment l'anxiété impacte-t-elle la vie sociale ?

Elle peut entraîner l'isolement social et des difficultés dans les relations interpersonnelles.
Isolement social Troubles anxieux
#4

Les troubles anxieux augmentent-ils le risque suicidaire ?

Oui, les personnes souffrant de troubles anxieux ont un risque accru de pensées suicidaires.
Risque suicidaire Troubles anxieux
#5

Les complications peuvent-elles aggraver l'anxiété ?

Oui, les complications peuvent créer un cercle vicieux, aggravant les symptômes d'anxiété.
Cercle vicieux Troubles anxieux

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque des troubles anxieux ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, le stress, et des événements traumatiques.
Facteurs de risque Troubles anxieux
#2

Le sexe influence-t-il le risque d'anxiété ?

Oui, les femmes sont généralement plus susceptibles de développer des troubles anxieux que les hommes.
Sexe Troubles anxieux
#3

L'âge joue-t-il un rôle dans l'anxiété ?

Oui, les troubles anxieux peuvent survenir à tout âge, mais sont fréquents chez les jeunes adultes.
Âge Troubles anxieux
#4

Les antécédents de traumatismes augmentent-ils le risque ?

Oui, les personnes ayant subi des traumatismes sont plus susceptibles de développer des troubles anxieux.
Traumatismes Troubles anxieux
#5

Le stress chronique est-il un facteur de risque ?

Oui, le stress chronique peut augmenter la vulnérabilité aux troubles anxieux.
Stress chronique Troubles anxieux
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 30/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Jeffrey R Strawn

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry & Behavioral Neuroscience, College of Medicine, University of Cincinnati, Cincinnati, OH, USA.
Publications dans "Troubles anxieux" : Voir toutes les publications (6)

Rosa Joseph

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Family Medicine and Rural Health - Florida State University College of Medicine, 1115 West Call St, Tallahassee, FL 32306.

Ashley Falk

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Family Medicine and Rural Health - Florida State University College of Medicine, 1115 West Call St, Tallahassee, FL 32306.

Shannon Smith

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Florida State University College of Medicine Family Medicine Residency Program at BayCare Health System - Winter Haven, 1201 First St. S Suite 100A, Winter Haven, FL 33880.

Ashley Wilk

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Family Medicine and Rural Health - Florida State University College of Medicine, 1115 West Call St, Tallahassee, FL 32306.

Nicolas Singewald

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pharmacology and Toxicology, Institute of Pharmacy, Center for Molecular Biosciences Innsbruck, University of Innsbruck, Innsbruck, Austria. nicolas.singewald@uibk.ac.at.
  • Department of Pharmacology and Toxicology, Institute of Pharmacy, Center for Molecular Biosciences Innsbruck, CCB - Center for Chemistry and Biomedicine, University of Innsbruck, Innsbruck, Austria. nicolas.singewald@uibk.ac.at.

Andreas Reif

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, University Hospital Frankfurt-Goethe University, Frankfurt, Germany.
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Conor P Murphy

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pharmacology and Toxicology, Institute of Pharmacy, Center for Molecular Biosciences Innsbruck, University of Innsbruck, Innsbruck, Austria.
Publications dans "Troubles anxieux" :

M A Schiele

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Hauptstraße 5, 79104, Freiburg, Deutschland. miriam.schiele@uniklinik-freiburg.de.
Publications dans "Troubles anxieux" :

K Domschke

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Hauptstraße 5, 79104, Freiburg, Deutschland.
  • Center for Basics in NeuroModulation, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
Publications dans "Troubles anxieux" :

Naomi M Simon

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, New York University Grossman School of Medicine, New York.

Roni Oren-Yagoda

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Psychological Sciences, University of Haifa, Israel.
Publications dans "Troubles anxieux" :

Idan M Aderka

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Psychological Sciences, University of Haifa, Israel. Electronic address: iaderka@psy.haifa.ac.il.
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Brenda Wjh Penninx

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Amsterdam University Medical Center, Vrije Universiteit, Amsterdam, Netherlands; GGZ inGeest, Amsterdam, Netherlands. Electronic address: b.penninx@amsterdamumc.nl.
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Daniel S Pine

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Affiliations :
  • Emotion and Development Branch, National Institute of Mental Health, Bethesda, MD, USA.
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Emily A Holmes

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Affiliations :
  • Department of Psychology, Uppsala University, Uppsala, Sweden.
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Anna Citkowska-Kisielewska

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Affiliations :
  • Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Katedra Psychoterapii.
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Krzysztof Rutkowski

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Affiliations :
  • Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Katedra Psychoterapii.
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Jerzy A Sobański

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Affiliations :
  • Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Katedra Psychoterapii.
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Edyta Dembińska

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Affiliations :
  • Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Katedra Psychoterapii.
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Proactive Coaching in General Surgery Internship: Incorporating Well-being Practices into Resident Professional Life.

Coaching can provide learners with space to reflect on their performance while ensuring well-being and encouraging professional achievement and personal satisfaction outside of traditional mentorship ... A well-being coaching program was developed and implemented from July 2020 through June 2021 at a single university-based surgical residency program. To assess impact of the coaching program, we desig... All 32 general surgery interns participated in aspects of the coaching program.... The end-of-program survey was completed by 19/32 (59%) interns and commitment-to-act statements were completed by 22/32 (69%). The majority (89%) of survey respondents "agreed" or "strongly agreed" th... Our study illustrates the effectiveness of a coaching pilot program on promoting well-being practices in a university-based general surgery internship and can be a roadmap with proven efficacy and mea...

Psychological experience among internship nurses at different internship stages: A qualitative study.

Some studies have found that clinical practice has caused great pressure and negative psychological experience to nursing students. Therefore, this study aimed to identify psychological experience at ... A qualitative study.... In this qualitative study, one-to-one in-depth interviews and mixed data analysis strategies were conducted among internship nurses from May 2018 to February 2019.... The pressure of the initial stage was operational pressure (80.0%), intermediate stage was nurse-patient communication (50.0%), and last stage was employment pressure (70.6%). Nursing students mainly ...

Subtyping of Performance Trajectory During Medical School, Medical Internship, and the First Year of Residency in Training Physicians: A Longitudinal Cohort Study.

Developmental trajectories of clinical skills in training physicians vary among tasks and show interindividual differences. This study examined the predictors of medical internship performance and res... This retrospective cohort study involved 888 training physicians who completed a medical internship between 2015 and 2019. After the internship, 627 physicians applied for residency training between 2... Medical internship performance showed a significant positive correlation with the medical school GPA (... Performance in the interview and medical internship predicted being among the top 30% and lowest 10% of performers in the first year of residency training, respectively. Individualized educational pro...

The Pre-Radiology Internship: Room for Improvement?

A clinical internship is currently required by the American Board of Radiology prior to Radiology residency. The purpose of this investigation is to evaluate practicing radiologists' perspectives on t... A five-minute online survey was distributed via email to practicing radiologist members of the American College of Radiology.... A total of 566 completed responses (11.3% response rate) were received. Most respondents agreed that their internship was essential for improving non-radiology clinical knowledge (84%) and affirming t... The internship before Radiology residency offers some benefits but could be further optimized. There is support from practicing radiologists for a redesigned, more Radiology-specific PreRad Internship...

The medical internship as a meaningful transition: A phenomenographic study.

The transition from student to doctor is often depicted as a struggle in the literature, and previous research has focused on interventions to minimise difficulties in transitioning from undergraduate... The data were collected through in-depth interviews with 12 senior medical interns in western Sweden. The transcribed interviews were analysed using a phenomenographic approach, which resulted in four... The interns perceived the meaning of the internship as an opportunity to work and learn in an authentic setting (internship as in-service training) and in a protected environment (internship as a spac... Being allowed to be learners in a protected space seemed pivotal for the interns to develop into competent, confident and independent practitioners. The medical internship studied here could be viewed...

A case study of a novel longitudinal rural internship program.

Rural medical training along all components of the medical training continuum has been shown to enhance rural workforce outcomes. However, due to the maldistribution of the Australian medical workforc... A descriptive case study methodology was employed to describe and evaluate the longitudinal integrated internship program. Relevant program documents such as rosters and accreditation submissions were... Each week, interns were rostered for 1 day in the hospital's emergency department and 3 days in general surgery or general medicine, swapping disciplines after 6 months. In this way, interns completed... Intern programs that meet the accreditation, supervision and learning requirements can be successfully delivered at rural health services through longitudinal models of medical education. As the inter...

Outcomes of rural generalist internship training in Victoria, Australia.

Victoria, Australia commenced its first Rural Community Internship Training program in 2012 to support the development of rural generalist (RG) doctors. These general practitioners have additional ski... Between October and November 2021, a retrospective 10-minute anonymous survey invitation was sent to all contactable interns (n=222) who had completed/were completing the RG internship training (2012-... There were 59 participants (27% response rate); 81% were in postgraduate years 3-7. Respondents included 54% male, 17% rurally bonded, 39% of rural origin, 34% having had more than 3 months rural unde... This study provides evidence from doctors up to 9 years after completing their RG internship. Compared with industry benchmarks, the RG internships attract rurally intentioned and rurally experienced ...

Cognitive empathy variations during internship: a study from Iran.

Despite the critical role of empathy in medical students, various studies have provided conflicting evidence regarding changes in empathy during medical study. The present study was designed to invest... A study was conducted at the Afzalipour School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences. All medical students at the beginning of their internship were entered the study as a cohort and aske... A total of 108 interns participated with a mean age of 23.85 ± 1.47 years, and a female majority (61.1%). The mean score of standing in the patient's shoe increased significantly (P < 0.001) during th... our results revealed that the level of cognitive empathy in the current study was higher than that in previous studies. The changes were consistent with some studies and contradictory to others. Consi...