Titre : Études transversales

Études transversales : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Amygdala

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment les études transversales aident-elles au diagnostic ?

Elles permettent d'évaluer la prévalence des maladies et d'identifier des associations.
Diagnostic médical Épidémiologie
#2

Peut-on établir un diagnostic définitif avec une étude transversale ?

Non, elles fournissent des données descriptives mais ne permettent pas de causalité.
Diagnostic différentiel Méthodes de recherche
#3

Quel type de données recueille une étude transversale ?

Des données sur la santé, les comportements et les caractéristiques démographiques.
Données de santé Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des biomarqueurs ?

Elles peuvent suggérer des biomarqueurs associés à des conditions, mais pas prouver leur causalité.
Biomarqueurs Recherche clinique
#5

Quel est l'avantage principal des études transversales pour le diagnostic ?

Elles permettent une évaluation rapide et peu coûteuse de la santé d'une population.
Coût-efficacité Évaluation de la santé

Symptômes 5

#1

Les études transversales identifient-elles des symptômes ?

Oui, elles peuvent décrire la prévalence des symptômes dans une population donnée.
Symptômes Épidémiologie
#2

Peut-on relier des symptômes à des facteurs de risque via ces études ?

Elles peuvent montrer des associations, mais ne prouvent pas de relations causales.
Facteurs de risque Symptômes
#3

Comment les symptômes sont-ils mesurés dans ces études ?

Par des questionnaires, des entretiens ou des examens cliniques standardisés.
Questionnaires Évaluation clinique
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des symptômes rares ?

Elles sont moins efficaces pour les symptômes rares en raison de la taille de l'échantillon.
Prévalence Symptômes rares
#5

Les symptômes peuvent-ils varier selon les groupes d'âge dans ces études ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de symptômes selon les tranches d'âge.
Groupes d'âge Épidémiologie

Prévention 5

#1

Les études transversales aident-elles à identifier des stratégies de prévention ?

Elles peuvent suggérer des facteurs de risque à cibler pour des interventions préventives.
Prévention Facteurs de risque
#2

Peut-on évaluer l'impact des programmes de prévention avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence avant l'implémentation des programmes.
Programmes de prévention Évaluation de la santé
#3

Comment les comportements préventifs sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires sur les habitudes de vie et les comportements de santé.
Comportements de santé Questionnaires
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des populations à risque ?

Oui, elles peuvent révéler des groupes à risque élevé pour cibler les efforts de prévention.
Populations à risque Prévention
#5

Les résultats des études transversales influencent-ils les politiques de santé publique ?

Oui, elles fournissent des données essentielles pour orienter les politiques de santé publique.
Politiques de santé publique Épidémiologie

Traitements 5

#1

Les études transversales évaluent-elles l'efficacité des traitements ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence des traitements, pas leur efficacité.
Traitements médicaux Efficacité des traitements
#2

Peut-on observer des tendances de traitement dans ces études ?

Oui, elles peuvent montrer des tendances dans l'utilisation des traitements au sein d'une population.
Tendances de traitement Épidémiologie
#3

Les études transversales peuvent-elles influencer les pratiques de traitement ?

Elles peuvent fournir des données qui orientent les décisions cliniques et les politiques de santé.
Pratiques cliniques Politiques de santé
#4

Comment les traitements sont-ils documentés dans ces études ?

Par des enquêtes sur les antécédents médicaux et les traitements en cours des participants.
Antécédents médicaux Documentation clinique
#5

Les études transversales peuvent-elles révéler des inégalités dans l'accès aux traitements ?

Oui, elles peuvent mettre en lumière des disparités dans l'accès aux soins et aux traitements.
Inégalités en santé Accès aux soins

Complications 5

#1

Les études transversales peuvent-elles identifier des complications associées ?

Elles peuvent montrer des associations entre maladies et complications, mais pas de causalité.
Complications Épidémiologie
#2

Comment les complications sont-elles documentées dans ces études ?

Par des rapports de cas, des questionnaires et des examens cliniques des participants.
Rapports de cas Documentation clinique
#3

Peut-on évaluer la gravité des complications avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence, pas la gravité ou l'évolution des complications.
Gravité des maladies Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des complications rares ?

Elles sont moins efficaces pour identifier des complications rares en raison de la taille de l'échantillon.
Complications rares Prévalence
#5

Les complications peuvent-elles varier selon les groupes démographiques ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de complications selon l'âge, le sexe, etc.
Groupes démographiques Épidémiologie

Facteurs de risque 5

#1

Les études transversales identifient-elles des facteurs de risque ?

Oui, elles peuvent révéler des associations entre facteurs de risque et maladies.
Facteurs de risque Épidémiologie
#2

Peut-on établir une causalité avec des études transversales ?

Non, elles montrent des associations mais ne peuvent pas prouver la causalité.
Causalité Méthodes de recherche
#3

Comment les facteurs de risque sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires, des entretiens et des données cliniques des participants.
Questionnaires Données cliniques
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des facteurs de risque émergents ?

Oui, elles peuvent identifier de nouveaux facteurs de risque à étudier plus en profondeur.
Facteurs de risque émergents Recherche épidémiologique
#5

Les facteurs de risque varient-ils selon les populations étudiées ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de facteurs de risque selon les groupes.
Variabilité des facteurs de risque Épidémiologie
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Andreea Teodora Constantin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Medicine, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Pediatrics Department, National Institute for Mother and Child Health "Alessandrescu-Rusescu", 020395 Bucharest, Romania.
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Ioana Rosca

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Midwifery and Nursery, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Neonatology Department, Clinical Hospital of Obstetrics and Gynecology "Prof. Dr. P.Sârbu", 060251 Bucharest, Romania.
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Mandana Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • PhD graduate, Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Fateme Jalousian

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Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Seyed Hosein Hoseini

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Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Abbas Gerami Sadeghian

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Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Shola David Ola-Fadunsin

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Patricia Isioma Uwabujo

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Idiat Modupe Sanda

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Karimat Hussain

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Isau Aremu Ganiyu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Musa Rabiu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Rashidat Bolanle Balogun

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Affiliations :
  • 2Veterinary Teaching Hospital, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Bernadette Capili

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Affiliations :
  • Bernadette Capili is director of the Heilbrunn Family Center for Research Nursing at Rockefeller University, New York City. This manuscript was supported in part by grant No. UL1TR001866 from the National Institutes of Health's National Center for Advancing Translational Sciences Clinical and Translational Science Awards Program. Contact author: bcapili@rockefeller.edu . The author has disclosed no potential conflicts of interest, financial or otherwise. A podcast with the author is available at www.ajnonline.com .
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Neci M Soares

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Helen C Azevedo

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Flávia T F Pacheco

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Joelma N de Souza

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Rodrigo P Del-Rei

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Affiliations :
  • Faculty of Technology and Sciences of Bahia, FATEC-BA, Salvador-BA 40280-901, Brazil.
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Márcia C A Teixeira

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Sources (919 au total)

The Genetic Architecture of Amygdala Nuclei.

Whereas genetic variants influencing total amygdala volume have been identified, the genetic architecture of its distinct nuclei has yet to be explored. We aimed to investigate whether increased pheno... T1-weighted brain magnetic resonance imaging scans (N = 36,352, 52% female) from the UK Biobank were segmented into 9 amygdala nuclei with FreeSurfer (version 6.1). Genome-wide association analyses we... The heritability of the nuclei ranged from 0.17 to 0.33. Across the whole amygdala and the nuclei volumes, we identified 28 novel genome-wide significant (p... Through investigation of amygdala nuclei volumes, we have identified novel candidate loci in the neurobiology of amygdala volume. These nuclei volumes have unique associations with biological pathways...

Abnormalities of the Amygdala in schizophrenia: a real world study.

Amygdala plays an important role in schizophrenia (SC), but its mechanisms are still unclear. Therefore, we investigated the relationship between the resting-state magnetic resonance imaging (rsMRI) s... We collected 40 drug-naïve SC patients and 33 healthy controls (HC) from the Third People's Hospital of Foshan. We used rsMRI and the automatic segmentation tool to extract the structural volume and l... Compared with HC, SC had widespread cognitive impairments, significant abnormalities in left amygdala function, while the reduction in volume of SC was not significant. Further Pearson correlation ana... There was significant dysfunction in the amygdala in SC, and after conventional treatment, the function of the amygdala did not improve with the improvement of clinical symptoms and cognitive function...

Neuroinflammation in the Amygdala Is Associated With Recent Depressive Symptoms.

Converging evidence suggests that elevated inflammation may contribute to depression. Yet, the link between peripheral inflammation and neuroinflammation in depression is unclear. Here, using data fro... DBSI-RF was derived from diffusion-weighted imaging data (N = 11,512) for whole-brain gray matter (global-RF), and regions of interest in the bilateral amygdala (amygdala-RF) and hippocampus (hippocam... Elevated CRP was associated with higher depression symptoms (β = 0.04, false discovery rate-corrected p < .005) and reduced global-RF (β = -0.03, false discovery rate-corrected p < .001). Higher amygd... Peripheral inflammation and DBSI-RF neuroinflammation in the amygdala are independently associated with depression, consistent with animal studies suggesting distinct pathways of peripheral inflammati...

Unbalanced amygdala communication in major depressive disorder.

Previous studies suggested an association between functional alteration of the amygdala and typical major depressive disorder (MDD) symptoms. Examining whether and how the interaction between the amyg... Resting-state functional magnetic resonance imaging data were recorded from 67 patients with MDD and 74 age- and sex-matched healthy controls (HCs). A framework for large-scale network analysis based ... The amygdala connectivity with the default mode network and ventral attention network regions was enhanced and that with the somatomotor network, dorsal frontoparietal network, and putamen regions in ... Most patients with MDD received different pharmacological treatments. It is difficult to illustrate the medication state's effect on the alteration model because of its complex situation.... The results indicate an unbalanced interaction model between the amygdala and functional networks and regions essential for various emotional and cognitive functions. The model can help explain potent...

Thalamus sends information about arousal but not valence to the amygdala.

The basolateral amygdala (BLA) and medial geniculate nucleus of the thalamus (MGN) have both been shown to be necessary for the formation of associative learning. While the role that the BLA plays in ... We seek to understand the role the MGN has within the thalamoamgydala circuit in the formation of associative learning.... Here, we use optogenetics and in vivo electrophysiological recordings to dissect the MGN-BLA circuit and explore the specific subpopulations for evidence of learning and synthesis of information that ... We find that the MGN appears to encode arousal but not valence, unlike the BLA which encodes for both. We find that the MGN and the BLA appear to react differently to expected and unexpected outcomes;... We conclude that the MGN-BLA projector population acts as both filter and transferer of information by relaying information about the salience of cues to the amygdala, but these signals are not valenc...