Titre : Études transversales

Études transversales : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Curriculum

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment les études transversales aident-elles au diagnostic ?

Elles permettent d'évaluer la prévalence des maladies et d'identifier des associations.
Diagnostic médical Épidémiologie
#2

Peut-on établir un diagnostic définitif avec une étude transversale ?

Non, elles fournissent des données descriptives mais ne permettent pas de causalité.
Diagnostic différentiel Méthodes de recherche
#3

Quel type de données recueille une étude transversale ?

Des données sur la santé, les comportements et les caractéristiques démographiques.
Données de santé Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des biomarqueurs ?

Elles peuvent suggérer des biomarqueurs associés à des conditions, mais pas prouver leur causalité.
Biomarqueurs Recherche clinique
#5

Quel est l'avantage principal des études transversales pour le diagnostic ?

Elles permettent une évaluation rapide et peu coûteuse de la santé d'une population.
Coût-efficacité Évaluation de la santé

Symptômes 5

#1

Les études transversales identifient-elles des symptômes ?

Oui, elles peuvent décrire la prévalence des symptômes dans une population donnée.
Symptômes Épidémiologie
#2

Peut-on relier des symptômes à des facteurs de risque via ces études ?

Elles peuvent montrer des associations, mais ne prouvent pas de relations causales.
Facteurs de risque Symptômes
#3

Comment les symptômes sont-ils mesurés dans ces études ?

Par des questionnaires, des entretiens ou des examens cliniques standardisés.
Questionnaires Évaluation clinique
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des symptômes rares ?

Elles sont moins efficaces pour les symptômes rares en raison de la taille de l'échantillon.
Prévalence Symptômes rares
#5

Les symptômes peuvent-ils varier selon les groupes d'âge dans ces études ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de symptômes selon les tranches d'âge.
Groupes d'âge Épidémiologie

Prévention 5

#1

Les études transversales aident-elles à identifier des stratégies de prévention ?

Elles peuvent suggérer des facteurs de risque à cibler pour des interventions préventives.
Prévention Facteurs de risque
#2

Peut-on évaluer l'impact des programmes de prévention avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence avant l'implémentation des programmes.
Programmes de prévention Évaluation de la santé
#3

Comment les comportements préventifs sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires sur les habitudes de vie et les comportements de santé.
Comportements de santé Questionnaires
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des populations à risque ?

Oui, elles peuvent révéler des groupes à risque élevé pour cibler les efforts de prévention.
Populations à risque Prévention
#5

Les résultats des études transversales influencent-ils les politiques de santé publique ?

Oui, elles fournissent des données essentielles pour orienter les politiques de santé publique.
Politiques de santé publique Épidémiologie

Traitements 5

#1

Les études transversales évaluent-elles l'efficacité des traitements ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence des traitements, pas leur efficacité.
Traitements médicaux Efficacité des traitements
#2

Peut-on observer des tendances de traitement dans ces études ?

Oui, elles peuvent montrer des tendances dans l'utilisation des traitements au sein d'une population.
Tendances de traitement Épidémiologie
#3

Les études transversales peuvent-elles influencer les pratiques de traitement ?

Elles peuvent fournir des données qui orientent les décisions cliniques et les politiques de santé.
Pratiques cliniques Politiques de santé
#4

Comment les traitements sont-ils documentés dans ces études ?

Par des enquêtes sur les antécédents médicaux et les traitements en cours des participants.
Antécédents médicaux Documentation clinique
#5

Les études transversales peuvent-elles révéler des inégalités dans l'accès aux traitements ?

Oui, elles peuvent mettre en lumière des disparités dans l'accès aux soins et aux traitements.
Inégalités en santé Accès aux soins

Complications 5

#1

Les études transversales peuvent-elles identifier des complications associées ?

Elles peuvent montrer des associations entre maladies et complications, mais pas de causalité.
Complications Épidémiologie
#2

Comment les complications sont-elles documentées dans ces études ?

Par des rapports de cas, des questionnaires et des examens cliniques des participants.
Rapports de cas Documentation clinique
#3

Peut-on évaluer la gravité des complications avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence, pas la gravité ou l'évolution des complications.
Gravité des maladies Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des complications rares ?

Elles sont moins efficaces pour identifier des complications rares en raison de la taille de l'échantillon.
Complications rares Prévalence
#5

Les complications peuvent-elles varier selon les groupes démographiques ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de complications selon l'âge, le sexe, etc.
Groupes démographiques Épidémiologie

Facteurs de risque 5

#1

Les études transversales identifient-elles des facteurs de risque ?

Oui, elles peuvent révéler des associations entre facteurs de risque et maladies.
Facteurs de risque Épidémiologie
#2

Peut-on établir une causalité avec des études transversales ?

Non, elles montrent des associations mais ne peuvent pas prouver la causalité.
Causalité Méthodes de recherche
#3

Comment les facteurs de risque sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires, des entretiens et des données cliniques des participants.
Questionnaires Données cliniques
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des facteurs de risque émergents ?

Oui, elles peuvent identifier de nouveaux facteurs de risque à étudier plus en profondeur.
Facteurs de risque émergents Recherche épidémiologique
#5

Les facteurs de risque varient-ils selon les populations étudiées ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de facteurs de risque selon les groupes.
Variabilité des facteurs de risque Épidémiologie
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Andreea Teodora Constantin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Medicine, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Pediatrics Department, National Institute for Mother and Child Health "Alessandrescu-Rusescu", 020395 Bucharest, Romania.
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Ioana Rosca

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Midwifery and Nursery, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Neonatology Department, Clinical Hospital of Obstetrics and Gynecology "Prof. Dr. P.Sârbu", 060251 Bucharest, Romania.
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Mandana Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • PhD graduate, Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Fateme Jalousian

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Seyed Hosein Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Abbas Gerami Sadeghian

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Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Shola David Ola-Fadunsin

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Patricia Isioma Uwabujo

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Idiat Modupe Sanda

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Karimat Hussain

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Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Isau Aremu Ganiyu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Musa Rabiu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Rashidat Bolanle Balogun

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Affiliations :
  • 2Veterinary Teaching Hospital, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Bernadette Capili

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Affiliations :
  • Bernadette Capili is director of the Heilbrunn Family Center for Research Nursing at Rockefeller University, New York City. This manuscript was supported in part by grant No. UL1TR001866 from the National Institutes of Health's National Center for Advancing Translational Sciences Clinical and Translational Science Awards Program. Contact author: bcapili@rockefeller.edu . The author has disclosed no potential conflicts of interest, financial or otherwise. A podcast with the author is available at www.ajnonline.com .
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Neci M Soares

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Helen C Azevedo

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Flávia T F Pacheco

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Joelma N de Souza

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Rodrigo P Del-Rei

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Technology and Sciences of Bahia, FATEC-BA, Salvador-BA 40280-901, Brazil.
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Márcia C A Teixeira

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Sources (4254 au total)

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The purpose of this study was to determine whether a difference exists in the 3 subconstructs of burnout between 2 cohorts of physician assistant (PA) students in different curricula, and the impact o... Using a mixed-methods study design, 86 students completed the Maslach Burnout Inventory-General Survey for Students (MBI-GSS) 8 months postmatriculation. Focus group interviews expanded on the quantit... No significant statistical difference was found in the emotional exhaustion ( p = 0.35), cynicism ( p = 0.29), or professional efficacy ( p = 0.23) scores between the 2 cohorts of PA students. Student... Despite curricular modifications to address student burnout in the Colorado Curriculum, a statistical difference in burnout scores was not found between the 2 student cohorts. Qualitative findings sug...

A comprehensive medical Spanish curriculum model: the Vida Medical Spanish Curriculum.

Racial and language disparities in the United States healthcare system have long undermined the quality of care provided to minority patients. With the projected growth of the Hispanic population, the... The study utilized the Kirkpatrick Model to evaluate the success of the medical Spanish curriculum. A total of 111 medical students voluntarily enrolled in the medical Spanish course. Out of these stu... Students achieved a mean score of over 80% on all components of the Spanish Objective Structured Clinical Examination and the Multiple-Choice Exam. Survey data suggest that students felt able to commu... Students who sat for the OSCE and MCE were self-selected. Baseline data on student perceptions and Spanish competency are not sufficient for making comparisons....

"The curriculum brings equity to the forefront": Pediatric residents' perspectives and experiences in a longitudinal EDI curriculum.

The Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) Common Program Requirements include training in caring for diverse populations and understanding social determinants of health. Our lar... To explore pediatric residents' perspectives and experiences in our longitudinal EDI curriculum.... We applied the holistic framework by Haji et al. to characterize the effect of our EDI curriculum. We conducted 4 focus groups from November 2019 to September 2020 with trained facilitators using a st... 26 pediatric senior residents participated either in person (n = 13) or online (n = 13). Themes emerged from domains of knowledge, attitudes and behavioral change. These included having: (1) increased... A longitudinal EDI curriculum has the potential to influence individual trainees, their work, and perceptions of the broader institutions in which they operate. Residents recognized and valued the cur...

Development and assessment of a curriculum model for virtual simulation in nursing: curriculum development and pilot-evaluation.

To introduce virtual simulation as a strategy of nursing education and provide valid educational content, the best curriculum model of virtual simulation needs to be developed.... Curriculum development process and pilot evaluation was used. The curriculum content and structure was developed by analyzing literature including previous studies and major nursing classification sys... The curriculum developed for virtual simulation in nursing education contained three domains of content areas: (1) enhancing clinical decision-making, (2) experiencing low-exposed situations, and (3) ... Considering that nursing education is encountering new demands and challenges from students and the changing society, the newly suggested curriculum for virtual nursing simulation can help nurse educa...

Evaluation of a Microsurgery Training Curriculum.

Microsurgery is one of the most challenging areas of surgery with a steep learning curve. To address this educational need, microsurgery curricula have been developed and validated, with the majority ... A training curriculum was delivered over 5 days between 2017 and 2020 focusing on (1) microscopic field manipulation, (2) knot tying, nondominant hand usage, (3) 3-D models/anastomosis, and (4) tissue... In total, 155 participants undertook the curriculum, totaling 5,425 hours of training. More than 75% of students reported the course as excellent, with the remaining voting for "good." All participant... Robust evaluation of curriculum can be applied to microsurgery training demonstrating its efficacy in reducing surgical errors with an improvement in overall technical skills that can extend to impact...

Comparison of Malaysia's Bachelor of Dental Technology curriculum with three other countries: Proposing a basic curriculum framework.

A dental technologist is one of the most essential allied dental health professionals and the dental technology curriculum should be comprehensively reviewed on a regular basis. This study aims to com... A descriptive analysis was carried out using Laurie Brady's four-stage strategy. First, available curriculum materials were collected from four different institutions' electronic webpage: AIMST (Malay... The core BDT curriculum content is concurred upon by all four universities, with an emphasis on basic sciences, laboratory materials, practical sessions and research projects. However, the credit weig... The present study identified several areas for Malaysian BDT curriculum development and improvement. The proposed framework can be a guide for Malaysian dental schools in designing a comprehensive den...