Titre : Études transversales

Études transversales : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Formative Feedback

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment les études transversales aident-elles au diagnostic ?

Elles permettent d'évaluer la prévalence des maladies et d'identifier des associations.
Diagnostic médical Épidémiologie
#2

Peut-on établir un diagnostic définitif avec une étude transversale ?

Non, elles fournissent des données descriptives mais ne permettent pas de causalité.
Diagnostic différentiel Méthodes de recherche
#3

Quel type de données recueille une étude transversale ?

Des données sur la santé, les comportements et les caractéristiques démographiques.
Données de santé Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des biomarqueurs ?

Elles peuvent suggérer des biomarqueurs associés à des conditions, mais pas prouver leur causalité.
Biomarqueurs Recherche clinique
#5

Quel est l'avantage principal des études transversales pour le diagnostic ?

Elles permettent une évaluation rapide et peu coûteuse de la santé d'une population.
Coût-efficacité Évaluation de la santé

Symptômes 5

#1

Les études transversales identifient-elles des symptômes ?

Oui, elles peuvent décrire la prévalence des symptômes dans une population donnée.
Symptômes Épidémiologie
#2

Peut-on relier des symptômes à des facteurs de risque via ces études ?

Elles peuvent montrer des associations, mais ne prouvent pas de relations causales.
Facteurs de risque Symptômes
#3

Comment les symptômes sont-ils mesurés dans ces études ?

Par des questionnaires, des entretiens ou des examens cliniques standardisés.
Questionnaires Évaluation clinique
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des symptômes rares ?

Elles sont moins efficaces pour les symptômes rares en raison de la taille de l'échantillon.
Prévalence Symptômes rares
#5

Les symptômes peuvent-ils varier selon les groupes d'âge dans ces études ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de symptômes selon les tranches d'âge.
Groupes d'âge Épidémiologie

Prévention 5

#1

Les études transversales aident-elles à identifier des stratégies de prévention ?

Elles peuvent suggérer des facteurs de risque à cibler pour des interventions préventives.
Prévention Facteurs de risque
#2

Peut-on évaluer l'impact des programmes de prévention avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence avant l'implémentation des programmes.
Programmes de prévention Évaluation de la santé
#3

Comment les comportements préventifs sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires sur les habitudes de vie et les comportements de santé.
Comportements de santé Questionnaires
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des populations à risque ?

Oui, elles peuvent révéler des groupes à risque élevé pour cibler les efforts de prévention.
Populations à risque Prévention
#5

Les résultats des études transversales influencent-ils les politiques de santé publique ?

Oui, elles fournissent des données essentielles pour orienter les politiques de santé publique.
Politiques de santé publique Épidémiologie

Traitements 5

#1

Les études transversales évaluent-elles l'efficacité des traitements ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence des traitements, pas leur efficacité.
Traitements médicaux Efficacité des traitements
#2

Peut-on observer des tendances de traitement dans ces études ?

Oui, elles peuvent montrer des tendances dans l'utilisation des traitements au sein d'une population.
Tendances de traitement Épidémiologie
#3

Les études transversales peuvent-elles influencer les pratiques de traitement ?

Elles peuvent fournir des données qui orientent les décisions cliniques et les politiques de santé.
Pratiques cliniques Politiques de santé
#4

Comment les traitements sont-ils documentés dans ces études ?

Par des enquêtes sur les antécédents médicaux et les traitements en cours des participants.
Antécédents médicaux Documentation clinique
#5

Les études transversales peuvent-elles révéler des inégalités dans l'accès aux traitements ?

Oui, elles peuvent mettre en lumière des disparités dans l'accès aux soins et aux traitements.
Inégalités en santé Accès aux soins

Complications 5

#1

Les études transversales peuvent-elles identifier des complications associées ?

Elles peuvent montrer des associations entre maladies et complications, mais pas de causalité.
Complications Épidémiologie
#2

Comment les complications sont-elles documentées dans ces études ?

Par des rapports de cas, des questionnaires et des examens cliniques des participants.
Rapports de cas Documentation clinique
#3

Peut-on évaluer la gravité des complications avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence, pas la gravité ou l'évolution des complications.
Gravité des maladies Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des complications rares ?

Elles sont moins efficaces pour identifier des complications rares en raison de la taille de l'échantillon.
Complications rares Prévalence
#5

Les complications peuvent-elles varier selon les groupes démographiques ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de complications selon l'âge, le sexe, etc.
Groupes démographiques Épidémiologie

Facteurs de risque 5

#1

Les études transversales identifient-elles des facteurs de risque ?

Oui, elles peuvent révéler des associations entre facteurs de risque et maladies.
Facteurs de risque Épidémiologie
#2

Peut-on établir une causalité avec des études transversales ?

Non, elles montrent des associations mais ne peuvent pas prouver la causalité.
Causalité Méthodes de recherche
#3

Comment les facteurs de risque sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires, des entretiens et des données cliniques des participants.
Questionnaires Données cliniques
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des facteurs de risque émergents ?

Oui, elles peuvent identifier de nouveaux facteurs de risque à étudier plus en profondeur.
Facteurs de risque émergents Recherche épidémiologique
#5

Les facteurs de risque varient-ils selon les populations étudiées ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de facteurs de risque selon les groupes.
Variabilité des facteurs de risque Épidémiologie
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Andreea Teodora Constantin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Medicine, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Pediatrics Department, National Institute for Mother and Child Health "Alessandrescu-Rusescu", 020395 Bucharest, Romania.
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Ioana Rosca

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Midwifery and Nursery, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Neonatology Department, Clinical Hospital of Obstetrics and Gynecology "Prof. Dr. P.Sârbu", 060251 Bucharest, Romania.
Publications dans "Études transversales" :

Mandana Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • PhD graduate, Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Fateme Jalousian

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Seyed Hosein Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Abbas Gerami Sadeghian

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Shola David Ola-Fadunsin

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Patricia Isioma Uwabujo

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Idiat Modupe Sanda

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Karimat Hussain

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
Publications dans "Études transversales" :

Isau Aremu Ganiyu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
Publications dans "Études transversales" :

Musa Rabiu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Rashidat Bolanle Balogun

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Affiliations :
  • 2Veterinary Teaching Hospital, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
Publications dans "Études transversales" :

Bernadette Capili

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Affiliations :
  • Bernadette Capili is director of the Heilbrunn Family Center for Research Nursing at Rockefeller University, New York City. This manuscript was supported in part by grant No. UL1TR001866 from the National Institutes of Health's National Center for Advancing Translational Sciences Clinical and Translational Science Awards Program. Contact author: bcapili@rockefeller.edu . The author has disclosed no potential conflicts of interest, financial or otherwise. A podcast with the author is available at www.ajnonline.com .
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Neci M Soares

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Helen C Azevedo

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Flávia T F Pacheco

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Joelma N de Souza

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
Publications dans "Études transversales" :

Rodrigo P Del-Rei

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Technology and Sciences of Bahia, FATEC-BA, Salvador-BA 40280-901, Brazil.
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Márcia C A Teixeira

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Sources (10000 au total)

From Their Eyes: What Constitutes Quality Formative Written Feedback for Neurosurgery Residents.

The characteristics of quality feedback from the neurosurgery resident's perspective are not fully elucidated. The Surgical Autonomy Program is an intraoperative assessment tool based on Vygotsky's Zo... The goal of this study was twofold: to identify themes from the written feedback of SAP operative assessments and to examine if these themes influenced the neurosurgery residents' perception of feedba... In 2021, SAP data from 2019-2021 at two neurosurgery programs were reviewed. Feedback quality from the SAP was determined by the resident at the time of their assessment. Using a constant comparative ... There were 2968 SAP entries evaluated. When the ZPD concept was fully used, residents reported high quality feedback 91.4% of the time compared to 58.6% when ZPD was not used (p < 0.001). Qualitative ... Providing comments that discuss the resident's specific performance in the case, key learning points, or their progress towards independence, results in high quality feedback. Utilizing a theory-based...

Surgical resident experience with common bile duct exploration and assessment of performance and autonomy with formative feedback.

Common bile duct exploration (CBDE) is safe and effective for managing choledocholithiasis, but most US general surgeons have limited experience with CBDE and are uncomfortable performing this procedu... Resident and attending assessments of resident operative performance and autonomy were obtained for 189 laparoscopic or open CBDEs performed at 28 institutions. Performance and autonomy were graded al... Compared with cases in which the resident had no prior CBDE case evaluations, cases with a prior evaluation had greater proportions of practice-ready or exceptional performance ratings according to bo... Residents with at least one prior CBDE evaluation and formative feedback demonstrated better operative performance and received greater autonomy than residents without prior evaluations, underscoring ...

A qualitative study examining the critical differences in the experience of and response to formative feedback by undergraduate medical students in Japan and the UK.

Formative feedback plays a critical role in guiding learners to gain competence, serving as an opportunity for reflection and feedback on their learning progress and needs. Medical education in Japan ... The study is designed and analysed with a constructivist grounded theory lens. Medical students in Japan and the UK were interviewed on the topic of formative assessment and feedback they received dur... Japanese students perceived feedback as a model answer provided by tutors which they should not critically question, which contrasted with the views of UK students. Japanese students viewed formative ... The Japanese student experience of formative assessment and feedback supports the view that medical education and examination systems in Japan are focused on summative assessment, which operates along...

When Feedback is Not Perceived as Feedback: Challenges for Regulatory Body-Mandated Peer Review.

Safe and competent patient care depends on physicians recognizing and correcting performance deficiencies. Generating effective insight depends on feedback from credible sources. Unfortunately, physic... Between October 2018 and May 2020, 30 physicians representing various specialties and career stages were interviewed about their experiences with peer review in the context of regulatory body-mandated... Perceptions about the learning value of mandated peer review were mixed. Most saw value but felt anxiety about being selected due to being wary of regulatory bodies. Recognizing barriers such percepti... This study establishes an intriguing and challenging paradox: feedback appears often to not be recognized as feedback when it poses no threat, yet feedback that carries such threat is known to be subo...

Development and validation of immediate self-feedback very short answer questions for medical students: practical implementation of generalizability theory to estimate reliability in formative examination designs.

Very Short Answer Questions (VSAQs) reduce cueing and simulate better real-clinical practice compared with multiple-choice questions (MCQs). While integrating them into formative exams has potential, ... Ninety-four third-year pre-clinical students took two ten-item ISF-VSAQ exams on cardiovascular drugs. Each question comprised two sections: (1) Questions with space for student responses and (2) a li... Validity evidence included five sources: (1) Content: The expert reviewed the ISF-VSAQ format, and the question was aligned with a standard examination blueprint. (2) Response process: Before starting... Electronic ISF-VSAQs enhanced understanding elevates learning outcomes, rendering them suitable for formative assessments with clinical scenarios. Increasing the number of occasions effectively enhanc...

Teacher feedback and student learning-The students' perspective.

Feedback from teachers to students plays an important role in informing students about the outcome of their assessments. It contributes to students' ongoing learning. The aim of this study was to inve... An online questionnaire was completed by dental students throughout Europe in this quantitative study. Data were collected via Google Forms, transferred to an excel spreadsheet and analysed using SPSS... 234 students studying in 9 different European countries completed the questionnaire. These students were born in 36 different countries within and beyond Europe. 84% (n = 197) were undergraduate stude... It would appear that there is some diversity in dental students' perceptions of: i) who delivers feedback, ii) when feedback is given, iii) the consistency of feedback received, and iv) the style of f... Most European dental students prefer to receive constructive feedback. Feedback was seen to have a significant impact on future learning despite over one in five students not knowing who had delivered...

Application of the R2C2 Model to In-the-Moment Feedback and Coaching.

The R2C2 (relationship, reaction, content, coaching) model is an iterative, evidence-based, theory-informed approach to feedback and coaching that enables preceptors and learners to build relationship... A qualitative study using framework analysis through the lens of experiential learning was undertaken with 15 trained preceptor-learner dyads. Data were collected during feedback sessions and follow-u... Fifteen dyads were recruited from 8 disciplines (11 preceptors were paired with a single resident [n = 9] or a single medical student [n = 2]; 2 preceptors each had 2 residents). All dyads were able t... The R2C2 model can be adapted to contexts where in-the-moment feedback conversations occur shortly after a clinical encounter. Experiential learning approaches applying the R2C2 model are critical. Sk...

A qualitative study of medical students' perceptions of resident feedback.

Residents play a pivotal role in medical students' clinical education. From a feedback lens, the near-peer relationship between student and resident holds the potential to foster an educational allian... Our methodology was qualitative interpretive description, informed by phenomenology. We conducted 24 semi-structured interviews with third and fourth year medical students at one institution. The inte... From the students' perspectives, when residents contributed to building interpersonal relationships with students, this in turn influenced students' receptivity to both encouraging and constructive fe... Residents are uniquely positioned to create a strong educational alliance with students in which feedback conversations can flourish. Focusing educational efforts on resident feedback conversations ha...

Peer feedback in graduate training: A phenomenological investigation of possibilities.

Whilst feedback is an essential component of clinical education, it is often lacking in clinical workplaces due to competing priorities. Peer feedback has been proposed as a potential solution but rem... Following an Interpretative Phenomenological Analysis approach, the personal experiences of 12 paediatric trainees were explored using semi-structured interviews. Interpretive themes were developed be... We found that peer feedback was influenced by three contextual factors, namely, prevalent feedback culture, interpersonal consent, and the quality of relationships. Peer feedback culture was lacking i... Enabling peer feedback in clinical settings requires attention to cultural, relational, and consent barriers. Potential approaches should include helping clinicians to develop greater cultural reflexi...