Titre : Études transversales

Études transversales : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Students

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment les études transversales aident-elles au diagnostic ?

Elles permettent d'évaluer la prévalence des maladies et d'identifier des associations.
Diagnostic médical Épidémiologie
#2

Peut-on établir un diagnostic définitif avec une étude transversale ?

Non, elles fournissent des données descriptives mais ne permettent pas de causalité.
Diagnostic différentiel Méthodes de recherche
#3

Quel type de données recueille une étude transversale ?

Des données sur la santé, les comportements et les caractéristiques démographiques.
Données de santé Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des biomarqueurs ?

Elles peuvent suggérer des biomarqueurs associés à des conditions, mais pas prouver leur causalité.
Biomarqueurs Recherche clinique
#5

Quel est l'avantage principal des études transversales pour le diagnostic ?

Elles permettent une évaluation rapide et peu coûteuse de la santé d'une population.
Coût-efficacité Évaluation de la santé

Symptômes 5

#1

Les études transversales identifient-elles des symptômes ?

Oui, elles peuvent décrire la prévalence des symptômes dans une population donnée.
Symptômes Épidémiologie
#2

Peut-on relier des symptômes à des facteurs de risque via ces études ?

Elles peuvent montrer des associations, mais ne prouvent pas de relations causales.
Facteurs de risque Symptômes
#3

Comment les symptômes sont-ils mesurés dans ces études ?

Par des questionnaires, des entretiens ou des examens cliniques standardisés.
Questionnaires Évaluation clinique
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des symptômes rares ?

Elles sont moins efficaces pour les symptômes rares en raison de la taille de l'échantillon.
Prévalence Symptômes rares
#5

Les symptômes peuvent-ils varier selon les groupes d'âge dans ces études ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de symptômes selon les tranches d'âge.
Groupes d'âge Épidémiologie

Prévention 5

#1

Les études transversales aident-elles à identifier des stratégies de prévention ?

Elles peuvent suggérer des facteurs de risque à cibler pour des interventions préventives.
Prévention Facteurs de risque
#2

Peut-on évaluer l'impact des programmes de prévention avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence avant l'implémentation des programmes.
Programmes de prévention Évaluation de la santé
#3

Comment les comportements préventifs sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires sur les habitudes de vie et les comportements de santé.
Comportements de santé Questionnaires
#4

Les études transversales peuvent-elles identifier des populations à risque ?

Oui, elles peuvent révéler des groupes à risque élevé pour cibler les efforts de prévention.
Populations à risque Prévention
#5

Les résultats des études transversales influencent-ils les politiques de santé publique ?

Oui, elles fournissent des données essentielles pour orienter les politiques de santé publique.
Politiques de santé publique Épidémiologie

Traitements 5

#1

Les études transversales évaluent-elles l'efficacité des traitements ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence des traitements, pas leur efficacité.
Traitements médicaux Efficacité des traitements
#2

Peut-on observer des tendances de traitement dans ces études ?

Oui, elles peuvent montrer des tendances dans l'utilisation des traitements au sein d'une population.
Tendances de traitement Épidémiologie
#3

Les études transversales peuvent-elles influencer les pratiques de traitement ?

Elles peuvent fournir des données qui orientent les décisions cliniques et les politiques de santé.
Pratiques cliniques Politiques de santé
#4

Comment les traitements sont-ils documentés dans ces études ?

Par des enquêtes sur les antécédents médicaux et les traitements en cours des participants.
Antécédents médicaux Documentation clinique
#5

Les études transversales peuvent-elles révéler des inégalités dans l'accès aux traitements ?

Oui, elles peuvent mettre en lumière des disparités dans l'accès aux soins et aux traitements.
Inégalités en santé Accès aux soins

Complications 5

#1

Les études transversales peuvent-elles identifier des complications associées ?

Elles peuvent montrer des associations entre maladies et complications, mais pas de causalité.
Complications Épidémiologie
#2

Comment les complications sont-elles documentées dans ces études ?

Par des rapports de cas, des questionnaires et des examens cliniques des participants.
Rapports de cas Documentation clinique
#3

Peut-on évaluer la gravité des complications avec ces études ?

Non, elles ne mesurent que la prévalence, pas la gravité ou l'évolution des complications.
Gravité des maladies Évaluation de la santé
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des complications rares ?

Elles sont moins efficaces pour identifier des complications rares en raison de la taille de l'échantillon.
Complications rares Prévalence
#5

Les complications peuvent-elles varier selon les groupes démographiques ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de complications selon l'âge, le sexe, etc.
Groupes démographiques Épidémiologie

Facteurs de risque 5

#1

Les études transversales identifient-elles des facteurs de risque ?

Oui, elles peuvent révéler des associations entre facteurs de risque et maladies.
Facteurs de risque Épidémiologie
#2

Peut-on établir une causalité avec des études transversales ?

Non, elles montrent des associations mais ne peuvent pas prouver la causalité.
Causalité Méthodes de recherche
#3

Comment les facteurs de risque sont-ils mesurés ?

Par des questionnaires, des entretiens et des données cliniques des participants.
Questionnaires Données cliniques
#4

Les études transversales peuvent-elles révéler des facteurs de risque émergents ?

Oui, elles peuvent identifier de nouveaux facteurs de risque à étudier plus en profondeur.
Facteurs de risque émergents Recherche épidémiologique
#5

Les facteurs de risque varient-ils selon les populations étudiées ?

Oui, les études peuvent montrer des variations de facteurs de risque selon les groupes.
Variabilité des facteurs de risque Épidémiologie
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Andreea Teodora Constantin

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Medicine, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Pediatrics Department, National Institute for Mother and Child Health "Alessandrescu-Rusescu", 020395 Bucharest, Romania.
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Ioana Rosca

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Faculty of Midwifery and Nursery, University of Medicine and Pharmacy "Carol Davila", 020021 Bucharest, Romania.
  • Neonatology Department, Clinical Hospital of Obstetrics and Gynecology "Prof. Dr. P.Sârbu", 060251 Bucharest, Romania.
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Mandana Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • PhD graduate, Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Fateme Jalousian

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Seyed Hosein Hoseini

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Abbas Gerami Sadeghian

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Affiliations :
  • Department of Parasitology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tehran, Tehran, Iran.
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Shola David Ola-Fadunsin

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Patricia Isioma Uwabujo

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Idiat Modupe Sanda

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Karimat Hussain

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Isau Aremu Ganiyu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
Publications dans "Études transversales" :

Musa Rabiu

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • 1Department of Veterinary Parasitology and Entomology, Faculty of Veterinary Medicine, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Rashidat Bolanle Balogun

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Affiliations :
  • 2Veterinary Teaching Hospital, University of Ilorin, PMB 1515, Ilorin, Kwara State Nigeria.
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Bernadette Capili

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Affiliations :
  • Bernadette Capili is director of the Heilbrunn Family Center for Research Nursing at Rockefeller University, New York City. This manuscript was supported in part by grant No. UL1TR001866 from the National Institutes of Health's National Center for Advancing Translational Sciences Clinical and Translational Science Awards Program. Contact author: bcapili@rockefeller.edu . The author has disclosed no potential conflicts of interest, financial or otherwise. A podcast with the author is available at www.ajnonline.com .
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Neci M Soares

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Helen C Azevedo

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Flávia T F Pacheco

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Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Joelma N de Souza

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Rodrigo P Del-Rei

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Affiliations :
  • Faculty of Technology and Sciences of Bahia, FATEC-BA, Salvador-BA 40280-901, Brazil.
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Márcia C A Teixeira

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pharmacy College, Federal University of Bahia, UFBA, Salvador-BA 40170-115, Brazil.
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Sources (10000 au total)

Teacher feedback and student learning-The students' perspective.

Feedback from teachers to students plays an important role in informing students about the outcome of their assessments. It contributes to students' ongoing learning. The aim of this study was to inve... An online questionnaire was completed by dental students throughout Europe in this quantitative study. Data were collected via Google Forms, transferred to an excel spreadsheet and analysed using SPSS... 234 students studying in 9 different European countries completed the questionnaire. These students were born in 36 different countries within and beyond Europe. 84% (n = 197) were undergraduate stude... It would appear that there is some diversity in dental students' perceptions of: i) who delivers feedback, ii) when feedback is given, iii) the consistency of feedback received, and iv) the style of f... Most European dental students prefer to receive constructive feedback. Feedback was seen to have a significant impact on future learning despite over one in five students not knowing who had delivered...

Students' perceptions of a UK physiotherapy student-led clinic.

Student-led clinics (SLCs) are a mode of delivery whereby students take responsibility for the delivery of a health service or intervention. SLCs for physiotherapy have a wide range of uses, including... A qualitative design using a focus group.... Four themes were identified relating to students' perceptions of SLCs associated with the learning environment, self-development, enhanced clinical skill development and reflections on experience at t... The findings of this study suggest that physiotherapy SLCs in a UK context can contribute positively to student experience and skill development, particularly in relation to the learning environment, ... Further research in the UK and globally related to SLC models in different courses and across varying stages is required. Exploration of the SLC as a viable form of clinical placement experience is al...

Attachment anxiety and smartphone addiction among university students during confinement: Teacher-student relationships, student-student relationships and school connectedness as mediators.

Learning at home during the COVID-19 confinement might affect students' relationships with their peers, teachers, and schools and increase the possibility of smartphone addiction. We hypothesized that...

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Does the student-led osteopathy clinical learning environment prepare students for practice?

For many allied health disciplines, pre-professional clinical education takes place in student-led, on-campus clinic environments. In these environments, pre-professional students undertake patient ca... To explore the perceptions of osteopathy clinical educators about the role of the student-led clinic at Victoria University (VU) in preparing pre-professional students for professional practice.... A qualitative collective case study methodology was utilised to explore clinical educator perceptions. Individual interviews were conducted with clinical educators employed in the university osteopath... Nine clinical educators out of 31 employed at the university clinic (29%) agreed to participate. Qualitative analysis generated three themes: perceptions of the student-led clinic (SLC) as a learning ... Clinical educators perceived that the student-led osteopathy clinical learning environment develops pre-professional learners to meet some, but not all, of the capabilities for professional practice a...

Transmissibility of tuberculosis among students and non-students: an occupational-specific mathematical modelling.

Recently, despite the steady decline in the tuberculosis (TB) epidemic globally, school TB outbreaks have been frequently reported in China. This study aimed to quantify the transmissibility of Mycoba... We constructed a dataset of reported TB cases from four regions (Jilin Province, Xiamen City, Chuxiong Prefecture, and Wuhan City) in China from 2005 to 2019. We classified the population and the repo... During the study period, data on 456,423 TB cases were collected from four regions: students accounted for 6.1% of cases. The goodness-of-fit analysis showed that Model A had a better fitting effect (... The transmissibility of MTB remains high in the non-student population of the areas studied, which is still dominant in the spread of TB. TB transmissibility from the non-student-to-student-population...