Titre : Prise de décision

Prise de décision : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer un diagnostic médical ?

Utiliser des antécédents médicaux, examens physiques et tests diagnostiques.
Diagnostic médical Évaluation clinique
#2

Quels outils aident à la prise de décision diagnostique ?

Les algorithmes, les guides cliniques et les outils d'aide à la décision.
Outils d'aide à la décision Algorithmes diagnostiques
#3

Quelle est l'importance des tests de laboratoire ?

Ils fournissent des données objectives pour confirmer ou infirmer un diagnostic.
Tests de laboratoire Diagnostic
#4

Comment gérer l'incertitude dans le diagnostic ?

Considérer des diagnostics différentiels et impliquer le patient dans la décision.
Incertitude diagnostique Diagnostic différentiel
#5

Quel rôle joue l'expérience du médecin dans le diagnostic ?

L'expérience aide à reconnaître des schémas et à évaluer rapidement les options.
Expérience clinique Prise de décision

Symptômes 5

#1

Comment prioriser les symptômes du patient ?

Évaluer la gravité, la durée et l'impact sur la qualité de vie du patient.
Symptômes Évaluation des symptômes
#2

Quels symptômes nécessitent une attention immédiate ?

Les symptômes graves comme la douleur thoracique ou la difficulté respiratoire.
Symptômes graves Urgence médicale
#3

Comment les symptômes influencent-ils la décision thérapeutique ?

Ils orientent le choix du traitement en fonction de leur nature et de leur gravité.
Symptômes Prise de décision thérapeutique
#4

Quelle est l'importance de l'historique des symptômes ?

Il aide à établir un diagnostic précis et à choisir le traitement approprié.
Historique médical Symptômes
#5

Comment évaluer l'évolution des symptômes ?

Suivre les changements dans le temps et leur réponse aux traitements administrés.
Évolution des symptômes Suivi médical

Prévention 5

#1

Comment intégrer la prévention dans la prise de décision ?

Évaluer les risques et recommander des mesures préventives adaptées au patient.
Prévention Prise de décision
#2

Quels sont les principaux types de prévention ?

Prévention primaire, secondaire et tertiaire, chacune ciblant différents stades.
Prévention primaire Prévention secondaire
#3

Comment évaluer l'adhésion aux mesures préventives ?

Utiliser des questionnaires et des suivis réguliers pour mesurer l'engagement.
Adhésion au traitement Prévention
#4

Quel rôle joue l'éducation du patient en prévention ?

Elle augmente la sensibilisation et encourage des comportements sains.
Éducation du patient Prévention
#5

Comment évaluer l'impact des interventions préventives ?

Analyser les données de santé et les résultats cliniques sur le long terme.
Impact des interventions Évaluation des résultats

Traitements 5

#1

Comment choisir un traitement approprié ?

Évaluer l'efficacité, les effets secondaires et les préférences du patient.
Traitement médical Prise de décision
#2

Quel rôle joue le consentement éclairé ?

Il assure que le patient comprend les options et les risques avant de décider.
Consentement éclairé Prise de décision partagée
#3

Comment évaluer l'efficacité d'un traitement ?

Surveiller les résultats cliniques et les effets secondaires au fil du temps.
Efficacité du traitement Évaluation clinique
#4

Quels facteurs influencent le choix du traitement ?

Les comorbidités, les préférences du patient et les lignes directrices cliniques.
Facteurs de traitement Comorbidités
#5

Comment gérer les échecs de traitement ?

Réévaluer le diagnostic et envisager des alternatives thérapeutiques.
Échec du traitement Réévaluation clinique

Complications 5

#1

Comment anticiper les complications d'un traitement ?

Évaluer les risques associés et surveiller les signes précoces de complications.
Complications Surveillance clinique
#2

Quels sont les signes de complications à surveiller ?

Les symptômes inhabituels, l'aggravation de l'état et les effets secondaires.
Signes de complications Surveillance des symptômes
#3

Comment gérer les complications post-traitement ?

Établir un plan de suivi et ajuster le traitement en fonction des complications.
Gestion des complications Suivi médical
#4

Quel est l'impact des complications sur la prise de décision ?

Elles peuvent nécessiter des ajustements dans le traitement et la gestion du patient.
Impact des complications Prise de décision
#5

Comment évaluer le risque de complications ?

Utiliser des outils d'évaluation des risques et des antécédents médicaux.
Évaluation des risques Complications

Facteurs de risque 5

#1

Comment identifier les facteurs de risque d'une maladie ?

Analyser les antécédents familiaux, le mode de vie et les conditions médicales.
Facteurs de risque Antécédents médicaux
#2

Quel rôle jouent les facteurs de risque dans la prévention ?

Ils aident à cibler les interventions préventives pour les populations à risque.
Prévention Facteurs de risque
#3

Comment évaluer l'impact des facteurs de risque ?

Utiliser des études épidémiologiques et des données cliniques pour quantifier l'impact.
Impact des facteurs de risque Épidémiologie
#4

Quels sont les facteurs de risque modifiables ?

Le tabagisme, l'alimentation, l'activité physique et la consommation d'alcool.
Facteurs de risque modifiables Prévention
#5

Comment intégrer les facteurs de risque dans la prise de décision ?

Évaluer les risques individuels et discuter des options de gestion avec le patient.
Prise de décision Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 15/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Giuseppe Forte

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Affiliations :
  • Department of Psychology, Sapienza University of Rome, 00185 Rome, Italy.
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Matteo Morelli

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Affiliations :
  • Department of Psychology, Sapienza University of Rome, 00185 Rome, Italy.
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Maria Casagrande

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Affiliations :
  • Department of Dynamic, Clinical Psychology and Health Studies, Sapienza University of Rome, 00185 Rome, Italy.
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Jürgen Kasper

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Affiliations :
  • Department of Nursing and Health Promotion, Faculty of Health Sciences, Oslo Metropolitan University, Oslo, Norway.
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Juliana Yin Li Kan

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Affiliations :
  • Singapore General Hospital Internal Medicine, Singapore. juliana.kan.y.l@singhealth.com.sg.
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David A Lapides

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  • Department of Neurology, University of Virginia, Charlottesville, VA.
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Katarina Baudin

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  • School of Health, Care and Social Welfare, Mälardalen University, SE-63105 Eskilstuna, Sweden.
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Angelina Sundström

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  • School of Innovation, Design and Engineering, Mälardalen University, SE-63105 Eskilstuna, Sweden.
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Johan Borg

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Affiliations :
  • Department of Health and Welfare, Dalarna University, SE-79188 Falun, Sweden.
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Christine Gustafsson

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  • School of Health, Care and Social Welfare, Mälardalen University, SE-63105 Eskilstuna, Sweden.
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Mike Tweed

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Affiliations :
  • Department of Medicine, University of Otago Wellington, Wellington, New Zealand. mike.tweed@otago.ac.nz.

Tim Wilkinson

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Affiliations :
  • University of Otago Christchurch, Christchurch, New Zealand.

Jana Prassler

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Affiliations :
  • Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Germany.
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Florian Simon

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Affiliations :
  • Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Germany.
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Mary Ecke

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Affiliations :
  • Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Germany.
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Stephan Gruber

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Affiliations :
  • Department of Fundamental Microbiology (DMF), Faculty of Biology and Medicine (FBM), University of Lausanne (UNIL), Lausanne, Switzerland.
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Günther Gerisch

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Affiliations :
  • Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Germany. gerisch@biochem.mpg.de.
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Peter J Diggle

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Affiliations :
  • Distinguished university professor of statistics in CHICAS, Lancaster Medical School, Lancaster University.
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Tim Gowers

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  • Professor of mathematics at the University of Cambridge.
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Frank Kelly

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Affiliations :
  • Emeritus professor of the mathematics of systems, University of Cambridge.
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Sources (10000 au total)

Access to Speech and Language Services and Service Providers for Children With Speech and Language Disorders.

The purposes of this study were to (a) examine children's access to services for their speech and language disorders during their lifetimes; (b) identify any child, disorder, and family characteristic... Data from the 2012 National Health Interview Survey were used for this retrospective cohort study. Our sample included 491 children (ages 3;0-17;11 [years;months]) with speech disorders and 333 childr... Approximately 75% of children with speech and language disorders had ever received services for their difficulties. Privately insured children and children with co-occurring conditions were more likel... Most children with speech and language disorders received services. However, disparities existed by race/ethnicity, health insurance type, co-occurring diagnoses, and disorder duration (speech only). ... https://doi.org/10.23641/asha.19799389....

Telepractice in the diagnosis and treatment of pediatric speech-language disorders: The opinions and experiences of speech-language pathologists.

This prospective cross-sectional study aimed to investigate the opinions and experiences with telepractice (TP) of Dutch-speaking speech-language pathologists (SLPs) living in the Dutch-speaking part ... Twenty-nine Dutch-speaking speech-language pathologists living in Flanders (age category 20-30 years: n = 16/29, 55.2%, 31-40 years: n = 10/29, 34.2%, 41-50 years: n = 2/29, 6.9%, 51-60 years: n = 1/2... The study showed a statistically significant association between years of clinical experience of SLPs and their opinion that TP does not provide more options in a clinical setting compared to face-to-... Expertise in multiple domains of pediatric speech-language therapy resulted in experiencing more added value of TP during the corona pandemic, possibly because of the experience of multiple different ...

Activities and participation of children with language disorders in outpatient care according to the ICF.

To identify the main categories of the Activities and Participation component of the International Classification of Functioning, Disability, and Health and to verify the association with age, gender,... This is an analytical and cross-sectional observational study, carried out with secondary data from 32 medical records of children with the majority male, mean age of 41.03 months, in early childhood ... The descriptive analysis of the pre-selected categories allowed us to verify a high number of "Not informed" answers, with a higher percentage in vocal expression without speech (d331) performance (93... Difficulties were identified in several categories of the Activities and Participation component and statistically significant associations between them and sociodemographic data and speech therapy di...

The Relationship Between Speech and Language Disorders and Working Memory: Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder and Typical Development.

To examine the speech, language, and communication skills of school-age children with attention deficit and hyperactive disorder.... The sample of the study consists of attention deficit and hyperactivity disorder (... SPSS program was used in the analysis of the data. Mann Whitney... It has been concluded that language, speech, and working memory skills of children with attention deficit and hyperactivity disorder are lower than their peers with typical development. Speech and lan...

Distinct reinforcement learning profiles distinguish between language and attentional neurodevelopmental disorders.

Theoretical models posit abnormalities in cortico-striatal pathways in two of the most common neurodevelopmental disorders (Developmental dyslexia, DD, and Attention deficit hyperactive disorder, ADHD... Our results show that, relative to neurotypicals, DD individuals showed an impairment in model-free but not in model-based learning, whereas in ADHD the ability to use both model-free and model-based ... Thus, learning impairments in DD may be linked to a selective deficit in the ability to form action-outcome associations based on previous history, whereas in ADHD some learning deficits may be relate...

Language disorder and internalizing mental health problems in youth offenders: A systematic review.

The prevalence of language disorder in youth offenders far exceeds rates reported in community samples. Youth involved in the justice system are also at increased risk of a range of psychiatric disord... To explore the co-occurrence of language disorder and anxiety and depression in youth offenders.... A systematic literature search of six databases (CINAHL, ERIC, Medline, PyscINFO, PubMED, Scopus) was conducted (September 2021) using key search terms relevant to the systematic review question. Stud... Eight studies met the eligibility criteria. A range of measures was used to assess language abilities across samples. Only two studies directly addressed the relationship between language disorder and... Although the results did not support a significant relationship between language disorder and internalizing mental health problems in youth offenders, the two appear to occur comorbidly as evidenced b... What is already known on this subject The markedly high rates of language disorder in youth involved in the justice system have been widely reported. It is also known that externalizing mental health ...

ICF and perception of functioning according to children/adolescents in follow-up with speech/language disorders.

To characterize changes in the functioning aspects, in the perception of children and adolescents with speech and language disorders under speech-language follow-up, using the ICF.... Descriptive, analytical and longitudinal research, with a qualitative and quantitative approach, whose sample consisted of 60 children and adolescents: 30 with speech and language disorders and 30 wit... The use of ICF allowed characterizing changes resulting from speech-language follow-up. Participants with speech and language disorders presented a decrease in the magnitude of the qualifiers in the c... The findings show changes in components of Body Functions, Activities and Participation, and the influence of Environmental Factors after speech-language follow-up, in the perception of the studied gr...

Association between exposure to antibiotics during pregnancy or early infancy and risk of autism spectrum disorder, intellectual disorder, language disorder, and epilepsy in children: population based cohort study.

To evaluate the association between antibiotic use during pregnancy or early infancy and the risk of neurodevelopmental disorders in children.... Nationwide population based cohort study and sibling analysis.... Korea's National Health Insurance Service mother-child linked database, 2008-21.... All children live born between 2009 and 2020, followed up until 2021 to compare those with and without antibiotic exposure during pregnancy or early infancy (first six months of life).... Autism spectrum disorder, intellectual disorder, language disorder, and epilepsy in children. After 1:1 propensity score matching based on many potential confounders, hazard ratios with 95% confidence... After propensity score matching, 1 961 744 children were identified for the pregnancy analysis and 1 609 774 children were identified for the early infancy analysis. Although antibiotic exposure durin... In this large cohort study, antibiotic exposure during pregnancy or early infancy was not associated with an increased risk of autism spectrum disorder, intellectual disorder, or language disorder in ...