Titre : Démence

Démence : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on la démence ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique, des tests cognitifs et des examens d'imagerie.
Démence Évaluation cognitive
#2

Quels tests sont utilisés pour diagnostiquer la démence ?

Des tests neuropsychologiques, des bilans sanguins et des IRM peuvent être utilisés.
Tests neuropsychologiques Imagerie par résonance magnétique
#3

La démence peut-elle être confondue avec d'autres maladies ?

Oui, des troubles comme la dépression ou les troubles thyroïdiens peuvent simuler des symptômes.
Dépression Troubles thyroïdiens
#4

Quels signes précoces indiquent une démence ?

Des oublis fréquents, des difficultés à se concentrer et des changements de comportement.
Signes précoces Changements de comportement
#5

Qui peut poser le diagnostic de démence ?

Un médecin généraliste, un neurologue ou un gériatre peut établir le diagnostic.
Médecin généraliste Neurologie

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants de la démence ?

Les symptômes incluent la perte de mémoire, la confusion, et des changements d'humeur.
Perte de mémoire Changements d'humeur
#2

La démence affecte-t-elle le langage ?

Oui, les personnes peuvent avoir des difficultés à trouver les mots ou à suivre une conversation.
Difficultés de langage Communication
#3

Les hallucinations sont-elles un symptôme de démence ?

Oui, certaines formes de démence, comme la démence à corps de Lewy, peuvent provoquer des hallucinations.
Hallucinations Démence à corps de Lewy
#4

Comment la démence affecte-t-elle le comportement ?

Elle peut entraîner des changements de personnalité, de l'agitation ou de l'apathie.
Changements de personnalité Apathie
#5

Les troubles du sommeil sont-ils liés à la démence ?

Oui, les troubles du sommeil sont fréquents chez les personnes atteintes de démence.
Troubles du sommeil Démence

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir la démence ?

Certaines études suggèrent que l'exercice, une alimentation saine et la stimulation cognitive peuvent aider.
Prévention Alimentation saine
#2

Quel rôle joue l'exercice physique dans la prévention ?

L'exercice régulier peut améliorer la santé cérébrale et réduire le risque de démence.
Exercice physique Santé cérébrale
#3

L'alimentation méditerranéenne aide-t-elle à prévenir la démence ?

Oui, cette alimentation riche en fruits, légumes et oméga-3 est associée à un risque réduit.
Alimentation méditerranéenne Oméga-3
#4

La stimulation cognitive est-elle bénéfique ?

Oui, des activités comme la lecture, les puzzles et les jeux de société peuvent aider.
Stimulation cognitive Activités mentales
#5

Le contrôle des facteurs de risque cardiovasculaires est-il important ?

Oui, gérer l'hypertension, le diabète et le cholestérol peut réduire le risque de démence.
Facteurs de risque cardiovasculaires Hypertension

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour la démence ?

Les traitements incluent des médicaments pour gérer les symptômes et des thérapies non médicamenteuses.
Médicaments Thérapies non médicamenteuses
#2

Les médicaments peuvent-ils ralentir la progression de la démence ?

Certains médicaments peuvent ralentir la progression, mais ils ne guérissent pas la maladie.
Médicaments Progression de la maladie
#3

Quelles thérapies non médicamenteuses sont efficaces ?

La thérapie occupationnelle, la musicothérapie et les activités sociales peuvent aider.
Thérapie occupationnelle Musicothérapie
#4

Les soins palliatifs sont-ils une option pour les patients ?

Oui, les soins palliatifs peuvent améliorer la qualité de vie en fin de vie.
Soins palliatifs Qualité de vie
#5

Comment la famille peut-elle aider un proche atteint de démence ?

La famille peut offrir un soutien émotionnel, aider à la gestion des soins et à la communication.
Soutien émotionnel Gestion des soins

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec la démence ?

Les complications incluent des infections, des chutes et des problèmes nutritionnels.
Infections Chutes
#2

La démence augmente-t-elle le risque de dépression ?

Oui, les personnes atteintes de démence sont plus susceptibles de développer une dépression.
Dépression Démence
#3

Comment la démence affecte-t-elle la nutrition ?

Les personnes peuvent avoir des difficultés à manger, entraînant une malnutrition.
Nutrition Malnutrition
#4

Les comportements agressifs sont-ils une complication ?

Oui, certains patients peuvent développer des comportements agressifs ou agités.
Comportements agressifs Agitation
#5

La démence peut-elle entraîner des problèmes de mobilité ?

Oui, la démence peut affecter la coordination et l'équilibre, augmentant le risque de chutes.
Mobilité Coordination

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque de démence ?

L'âge avancé, les antécédents familiaux et les maladies cardiovasculaires sont des facteurs clés.
Âge avancé Antécédents familiaux
#2

Le diabète est-il un facteur de risque pour la démence ?

Oui, le diabète mal contrôlé augmente le risque de développer une démence.
Diabète Facteurs de risque
#3

Le tabagisme influence-t-il le risque de démence ?

Oui, le tabagisme est associé à un risque accru de démence et de déclin cognitif.
Tabagisme Déclin cognitif
#4

Le niveau d'éducation joue-t-il un rôle ?

Oui, un niveau d'éducation plus élevé est souvent associé à un risque réduit de démence.
Niveau d'éducation Risque réduit
#5

Les traumatismes crâniens augmentent-ils le risque de démence ?

Oui, des traumatismes crâniens répétés peuvent augmenter le risque de démence à long terme.
Traumatismes crâniens Risque de démence
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sont-ils une complication ?", "position": 24, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, certains patients peuvent développer des comportements agressifs ou agités." } }, { "@type": "Question", "name": "La démence peut-elle entraîner des problèmes de mobilité ?", "position": 25, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, la démence peut affecter la coordination et l'équilibre, augmentant le risque de chutes." } }, { "@type": "Question", "name": "Quels sont les principaux facteurs de risque de démence ?", "position": 26, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "L'âge avancé, les antécédents familiaux et les maladies cardiovasculaires sont des facteurs clés." } }, { "@type": "Question", "name": "Le diabète est-il un facteur de risque pour la démence ?", "position": 27, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, le diabète mal contrôlé augmente le risque de développer une démence." } }, { "@type": "Question", "name": "Le tabagisme influence-t-il le risque de démence ?", "position": 28, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, le tabagisme est associé à un risque accru de démence et de déclin cognitif." } }, { "@type": "Question", "name": "Le niveau d'éducation joue-t-il un rôle ?", "position": 29, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, un niveau d'éducation plus élevé est souvent associé à un risque réduit de démence." } }, { "@type": "Question", "name": "Les traumatismes crâniens augmentent-ils le risque de démence ?", "position": 30, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, des traumatismes crâniens répétés peuvent augmenter le risque de démence à long terme." } } ] } ] }
Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Amy Pepper

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Affiliations :
  • Admiral Nurse Research Assistant, Dementia UK.
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Nicole Darlington

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Michael Woodward

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Affiliations :
  • Faculty of Medicine and Health Sciences, 83726University of East Anglia, Norwich, UK.

Stefanie Buckner

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cambridge Institute of Public Health, 2152University of Cambridge, Cambridge, UK.

Anne Killett

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Affiliations :
  • Faculty of Medicine and Health Sciences, 83726University of East Anglia, Norwich, UK.

Louise Lafortune

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Affiliations :
  • Cambridge Institute of Public Health, 2152University of Cambridge, Cambridge, UK.

Elspeth Mathie

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Andrea Mayrhofer

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Claire Goodman

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Mara Gkioka

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Affiliations :
  • Network Aging Research, Heidelberg University, Heidelberg, Germany.
  • School of Medicine, Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki, Greece.

Nicolas Farina

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Affiliations :
  • Centre for Dementia Studies, Brighton and Sussex Medical School, University of Sussex, Falmer, Brighton, BN1 9RY, UK. N.farina@bsms.ac.uk.

Sube Banerjee

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Affiliations :
  • Faculty of Health, University of Plymouth, Plymouth, UK.

Walter M Schippinger

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Affiliations :
  • Abteilung für Innere Medizin, Albert-Schweitzer-Klinik, Geriatrische Gesundheitszentren der Stadt Graz, Albert-Schweitzer-Gasse 36, 8020, Graz, Österreich. walter.schippinger@stadt.graz.at.
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Gerald Pichler

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Affiliations :
  • Abteilung für Neurologie, Albert-Schweitzer-Klinik, Geriatrische Gesundheitszentren der Stadt Graz, Graz, Österreich.
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John-Paul Taylor

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Newcastle University, Newcastle upon Tyne, UK.
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Alessandro Padovani

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Affiliations :
  • Neurology Unit, Department of Clinical and Experimental Sciences University of Brescia Brescia Italy.

Frédéric Blanc

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Affiliations :
  • Memory Resource and Research Centre (CM2R), Geriatrics Day Hospital, Geriatrics Department University Hospital of Strasbourg Strasbourg Cedex France.

Jakub Hort

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  • Memory Clinic, Department of Neurology Charles University, 2nd Faculty of Medicine and Motol University Hospital Prague Czech Republic.

Sources (10000 au total)

Collaborative Commentary for Understanding Communication Disorders.

The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...