Titre : Démence

Démence : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Development Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on la démence ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique, des tests cognitifs et des examens d'imagerie.
Démence Évaluation cognitive
#2

Quels tests sont utilisés pour diagnostiquer la démence ?

Des tests neuropsychologiques, des bilans sanguins et des IRM peuvent être utilisés.
Tests neuropsychologiques Imagerie par résonance magnétique
#3

La démence peut-elle être confondue avec d'autres maladies ?

Oui, des troubles comme la dépression ou les troubles thyroïdiens peuvent simuler des symptômes.
Dépression Troubles thyroïdiens
#4

Quels signes précoces indiquent une démence ?

Des oublis fréquents, des difficultés à se concentrer et des changements de comportement.
Signes précoces Changements de comportement
#5

Qui peut poser le diagnostic de démence ?

Un médecin généraliste, un neurologue ou un gériatre peut établir le diagnostic.
Médecin généraliste Neurologie

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants de la démence ?

Les symptômes incluent la perte de mémoire, la confusion, et des changements d'humeur.
Perte de mémoire Changements d'humeur
#2

La démence affecte-t-elle le langage ?

Oui, les personnes peuvent avoir des difficultés à trouver les mots ou à suivre une conversation.
Difficultés de langage Communication
#3

Les hallucinations sont-elles un symptôme de démence ?

Oui, certaines formes de démence, comme la démence à corps de Lewy, peuvent provoquer des hallucinations.
Hallucinations Démence à corps de Lewy
#4

Comment la démence affecte-t-elle le comportement ?

Elle peut entraîner des changements de personnalité, de l'agitation ou de l'apathie.
Changements de personnalité Apathie
#5

Les troubles du sommeil sont-ils liés à la démence ?

Oui, les troubles du sommeil sont fréquents chez les personnes atteintes de démence.
Troubles du sommeil Démence

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir la démence ?

Certaines études suggèrent que l'exercice, une alimentation saine et la stimulation cognitive peuvent aider.
Prévention Alimentation saine
#2

Quel rôle joue l'exercice physique dans la prévention ?

L'exercice régulier peut améliorer la santé cérébrale et réduire le risque de démence.
Exercice physique Santé cérébrale
#3

L'alimentation méditerranéenne aide-t-elle à prévenir la démence ?

Oui, cette alimentation riche en fruits, légumes et oméga-3 est associée à un risque réduit.
Alimentation méditerranéenne Oméga-3
#4

La stimulation cognitive est-elle bénéfique ?

Oui, des activités comme la lecture, les puzzles et les jeux de société peuvent aider.
Stimulation cognitive Activités mentales
#5

Le contrôle des facteurs de risque cardiovasculaires est-il important ?

Oui, gérer l'hypertension, le diabète et le cholestérol peut réduire le risque de démence.
Facteurs de risque cardiovasculaires Hypertension

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour la démence ?

Les traitements incluent des médicaments pour gérer les symptômes et des thérapies non médicamenteuses.
Médicaments Thérapies non médicamenteuses
#2

Les médicaments peuvent-ils ralentir la progression de la démence ?

Certains médicaments peuvent ralentir la progression, mais ils ne guérissent pas la maladie.
Médicaments Progression de la maladie
#3

Quelles thérapies non médicamenteuses sont efficaces ?

La thérapie occupationnelle, la musicothérapie et les activités sociales peuvent aider.
Thérapie occupationnelle Musicothérapie
#4

Les soins palliatifs sont-ils une option pour les patients ?

Oui, les soins palliatifs peuvent améliorer la qualité de vie en fin de vie.
Soins palliatifs Qualité de vie
#5

Comment la famille peut-elle aider un proche atteint de démence ?

La famille peut offrir un soutien émotionnel, aider à la gestion des soins et à la communication.
Soutien émotionnel Gestion des soins

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec la démence ?

Les complications incluent des infections, des chutes et des problèmes nutritionnels.
Infections Chutes
#2

La démence augmente-t-elle le risque de dépression ?

Oui, les personnes atteintes de démence sont plus susceptibles de développer une dépression.
Dépression Démence
#3

Comment la démence affecte-t-elle la nutrition ?

Les personnes peuvent avoir des difficultés à manger, entraînant une malnutrition.
Nutrition Malnutrition
#4

Les comportements agressifs sont-ils une complication ?

Oui, certains patients peuvent développer des comportements agressifs ou agités.
Comportements agressifs Agitation
#5

La démence peut-elle entraîner des problèmes de mobilité ?

Oui, la démence peut affecter la coordination et l'équilibre, augmentant le risque de chutes.
Mobilité Coordination

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque de démence ?

L'âge avancé, les antécédents familiaux et les maladies cardiovasculaires sont des facteurs clés.
Âge avancé Antécédents familiaux
#2

Le diabète est-il un facteur de risque pour la démence ?

Oui, le diabète mal contrôlé augmente le risque de développer une démence.
Diabète Facteurs de risque
#3

Le tabagisme influence-t-il le risque de démence ?

Oui, le tabagisme est associé à un risque accru de démence et de déclin cognitif.
Tabagisme Déclin cognitif
#4

Le niveau d'éducation joue-t-il un rôle ?

Oui, un niveau d'éducation plus élevé est souvent associé à un risque réduit de démence.
Niveau d'éducation Risque réduit
#5

Les traumatismes crâniens augmentent-ils le risque de démence ?

Oui, des traumatismes crâniens répétés peuvent augmenter le risque de démence à long terme.
Traumatismes crâniens Risque de démence
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risque de dépression ?", "position": 22, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, les personnes atteintes de démence sont plus susceptibles de développer une dépression." } }, { "@type": "Question", "name": "Comment la démence affecte-t-elle la nutrition ?", "position": 23, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Les personnes peuvent avoir des difficultés à manger, entraînant une malnutrition." } }, { "@type": "Question", "name": "Les comportements agressifs sont-ils une complication ?", "position": 24, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, certains patients peuvent développer des comportements agressifs ou agités." } }, { "@type": "Question", "name": "La démence peut-elle entraîner des problèmes de mobilité ?", "position": 25, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, la démence peut affecter la coordination et l'équilibre, augmentant le risque de chutes." } }, { "@type": "Question", "name": "Quels sont les principaux facteurs de risque de démence ?", "position": 26, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "L'âge avancé, les antécédents familiaux et les maladies cardiovasculaires sont des facteurs clés." } }, { "@type": "Question", "name": "Le diabète est-il un facteur de risque pour la démence ?", "position": 27, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, le diabète mal contrôlé augmente le risque de développer une démence." } }, { "@type": "Question", "name": "Le tabagisme influence-t-il le risque de démence ?", "position": 28, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, le tabagisme est associé à un risque accru de démence et de déclin cognitif." } }, { "@type": "Question", "name": "Le niveau d'éducation joue-t-il un rôle ?", "position": 29, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, un niveau d'éducation plus élevé est souvent associé à un risque réduit de démence." } }, { "@type": "Question", "name": "Les traumatismes crâniens augmentent-ils le risque de démence ?", "position": 30, "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Oui, des traumatismes crâniens répétés peuvent augmenter le risque de démence à long terme." } } ] } ] }
Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Amy Pepper

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Affiliations :
  • Admiral Nurse Research Assistant, Dementia UK.
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Nicole Darlington

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Michael Woodward

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Affiliations :
  • Faculty of Medicine and Health Sciences, 83726University of East Anglia, Norwich, UK.

Stefanie Buckner

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Affiliations :
  • Cambridge Institute of Public Health, 2152University of Cambridge, Cambridge, UK.

Anne Killett

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Affiliations :
  • Faculty of Medicine and Health Sciences, 83726University of East Anglia, Norwich, UK.

Louise Lafortune

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Affiliations :
  • Cambridge Institute of Public Health, 2152University of Cambridge, Cambridge, UK.

Elspeth Mathie

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Andrea Mayrhofer

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Claire Goodman

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Affiliations :
  • Centre for Research in Public Health and Community Care, 3769University of Hertfordshire, Hertfordshire, UK.

Mara Gkioka

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Affiliations :
  • Network Aging Research, Heidelberg University, Heidelberg, Germany.
  • School of Medicine, Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki, Greece.

Nicolas Farina

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Affiliations :
  • Centre for Dementia Studies, Brighton and Sussex Medical School, University of Sussex, Falmer, Brighton, BN1 9RY, UK. N.farina@bsms.ac.uk.

Sube Banerjee

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Affiliations :
  • Faculty of Health, University of Plymouth, Plymouth, UK.

Walter M Schippinger

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Affiliations :
  • Abteilung für Innere Medizin, Albert-Schweitzer-Klinik, Geriatrische Gesundheitszentren der Stadt Graz, Albert-Schweitzer-Gasse 36, 8020, Graz, Österreich. walter.schippinger@stadt.graz.at.
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Gerald Pichler

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Affiliations :
  • Abteilung für Neurologie, Albert-Schweitzer-Klinik, Geriatrische Gesundheitszentren der Stadt Graz, Graz, Österreich.
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John-Paul Taylor

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Newcastle University, Newcastle upon Tyne, UK.
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Alessandro Padovani

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Affiliations :
  • Neurology Unit, Department of Clinical and Experimental Sciences University of Brescia Brescia Italy.

Frédéric Blanc

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Affiliations :
  • Memory Resource and Research Centre (CM2R), Geriatrics Day Hospital, Geriatrics Department University Hospital of Strasbourg Strasbourg Cedex France.

Jakub Hort

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Affiliations :
  • Memory Clinic, Department of Neurology Charles University, 2nd Faculty of Medicine and Motol University Hospital Prague Czech Republic.

Sources (10000 au total)

Can Retrieval Practice Facilitate Verb Learning in Children With Developmental Language Disorder and Their Peers With Typical Language Development?

Children with developmental language disorder (DLD) have well-documented verb learning difficulties. In this study, we asked whether the inclusion of retrieval practice during the learning period woul... Eleven children with DLD (... Recall testing immediately after the learning period and 1 week later revealed greater recall for novel verbs in the RSR condition than for novel verbs in the RS condition. This was true for both grou... Retrieval practice provides benefits to verb learning-an important finding given the challenges that verbs present to children with DLD. However, these benefits do not appear to automatically translat...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

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Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review.

Although there is a growing body of literature on cognitive and language processing in bilingual children with developmental language disorder (DLD), there is a major gap in the evidence for language ... To examine evidence for language intervention and cross-language transfer effects in bilingual children with DLD. Specifically, the study aimed to review intervention evidence targeting non-linguistic... We carried out searches in five electronic databases: CINAHL, Scopus, Psychinfo, Proquest and Sciencedirect. Data from selected papers were extracted and organized into the three following categories:... We included 14 papers in the review. The majority indicated evidence for vocabulary intervention. There was limited evidence for intervention targeting phonology or morphosyntax. Cross-language genera... The present review indicates that there is a significant gap in the literature regarding language intervention for several key language areas such as morphosyntax, narrative skills and literacy. There... What is already known on the subject Previous studies have examined the effects of bi- and monolingual intervention in bilingual children with DLD. Although the results indicated superior effects for ...

Speech-Language Pathologists' Perceptions of Language and Literacy Instruction for Pre-K Children With Developmental Language Disorder.

Speech-language pathologists (SLPs) have multiple roles and responsibilities related to language and literacy instruction in schools. The purpose of this exploratory, qualitative study was to analyze ... Eight school-based SLPs participated in a 1-hr virtual focus group conducted via Zoom recording technology. The researchers used a conventional content analysis approach to analyze the focus group dat... The researchers developed two themes: (a) SLPs identified repeated exposure to books, peer interaction, and teaching vocabulary with visual supports and props as key elements of language and literacy ... SLPs identified several instructional practices inclusive pre-K teachers could be taught to use during professional development programs to support the emergent literacy development of children with D...

Predictors of Reading Development Among School-Age Bilingual Children With Developmental Language Disorder: A Scoping Review.

Systematic reviews of bilingual children's reading development are very limited, and none of which solely focus on predictors of reading difficulties among those with developmental language disorder (... The search parameters used in this scoping review included peer-reviewed journal articles written in English from 2000 to 2022 in order to synthesize the most recent empirical work, a focus on early c... The present review yielded nine articles, which all examined the predictive validity of either a measure or task with the ultimate goal of improving early identification of reading difficulties. Signi... To conclude, this review demonstrates that this is a highly under-researched topic. To have ended up including only nine articles that fit the criteria of our search reveals a large gap in the researc...

Developmental Language Disorder Terminology: A Survey of Speech-Language Pathologists' Use and Knowledge.

Developmental language disorder (DLD) is a relatively new, internationally promoted term to describe individuals with language impairments not secondary to a biomedical condition. This study aimed to ... After completing an online presurvey to evaluate current comfort levels in using DLD terminology and current knowledge of DLD, currently practicing SLPs viewed a 45-min prerecorded educational video o... After filtering to remove likely fraudulent responders, we included 77 participants in all analyses. Presurvey Likert scale responses indicated at least some comfort in using DLD terminology. Addition... Despite some limitations, it was concluded that diffusion efforts, such as educational presentations, are likely to increase SLPs' comfort levels in using DLD terminology and SLPs' knowledge of DLD.... https://doi.org/10.23641/asha.22344349....

Gesture-speech integration is related to vocabulary skills in children with developmental language disorder, Williams syndrome and typical development.

Individuals with developmental language disorder or Williams syndrome are reported to use more gestures than individuals with typical development. However, these two groups differ considerably in visu... We first examined whether children with both developmental language disorder and children Williams syndrome do indeed use more gestures. Our second aim was to disentangle the role of vocabulary and vi... In a cross-sectional group design, three participant groups watched and then retold a cartoon: children with typical development (n = 25), children with developmental language disorder (n = 25) and ch... Between-group comparisons showed that individuals with developmental language disorder or Williams syndrome did indeed use more gestures. Poisson loglinear modelling demonstrated that a relative highe... Regardless of neurodevelopmental condition or typical development, a higher use of supplementary gestures was influenced by expressive vocabulary skills. Children with lower vocabulary skills spontane... What is already known on the subject Children with developmental language disorder and children with Williams syndrome are more inclined to use gestures than typically developing children. Research co...