Titre : Antigènes de surface du virus de l'hépatite B

Antigènes de surface du virus de l'hépatite B : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Educational Measurement

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment détecte-t-on les antigènes de surface du virus de l'hépatite B ?

Par un test sanguin qui recherche la présence de HBsAg.
Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Hépatite B Tests de diagnostic
#2

Quel est le rôle du HBsAg dans le diagnostic ?

Sa présence indique une infection active par le virus de l'hépatite B.
Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Hépatite B Infections virales
#3

Quand faut-il tester pour le HBsAg ?

Lors de symptômes d'hépatite ou après exposition à un risque d'infection.
Hépatite B Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Évaluation clinique
#4

Quels tests complètent le dépistage du HBsAg ?

Les tests pour les anticorps anti-HBs et anti-HBc sont souvent réalisés.
Anticorps Hépatite B Tests de diagnostic
#5

Un HBsAg positif signifie-t-il une maladie chronique ?

Pas nécessairement, il peut aussi indiquer une infection aiguë ou résolue.
Hépatite B Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Infections virales

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes de l'hépatite B ?

Fatigue, jaunisse, douleurs abdominales, nausées et urine foncée.
Hépatite B Symptômes Infections virales
#2

Les porteurs de HBsAg sont-ils toujours symptomatiques ?

Non, beaucoup de porteurs sont asymptomatiques, surtout en phase chronique.
Hépatite B Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Infections virales
#3

Comment évoluent les symptômes de l'hépatite B ?

Ils peuvent apparaître 1 à 6 mois après l'infection et varier en intensité.
Hépatite B Symptômes Infections virales
#4

Quels signes indiquent une hépatite B aiguë ?

Jaunisse, fatigue intense, douleurs abdominales et perte d'appétit.
Hépatite B Symptômes Infections virales
#5

Peut-on avoir des symptômes graves avec HBsAg positif ?

Oui, une hépatite fulminante peut survenir, nécessitant une attention médicale urgente.
Hépatite B Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Infections virales

Prévention 5

#1

Comment prévenir l'infection par le virus de l'hépatite B ?

Par la vaccination, l'utilisation de préservatifs et l'évitement de l'exposition au sang.
Prévention Vaccination Hépatite B
#2

La vaccination contre l'hépatite B est-elle efficace ?

Oui, elle est très efficace et peut prévenir l'infection dans la plupart des cas.
Vaccination Hépatite B Prévention
#3

Qui devrait se faire vacciner contre l'hépatite B ?

Les nourrissons, les travailleurs de la santé et les personnes à risque élevé.
Vaccination Hépatite B Groupes à risque
#4

Les préservatifs protègent-ils contre l'hépatite B ?

Oui, ils réduisent le risque de transmission lors de rapports sexuels.
Prévention Hépatite B Transmission
#5

Quelles pratiques doivent être évitées pour prévenir l'hépatite B ?

Éviter le partage d'aiguilles, de rasoirs et d'autres objets coupants.
Prévention Hépatite B Transmission

Traitements 5

#1

Quel traitement existe pour l'hépatite B chronique ?

Les antiviraux comme la lamivudine ou l'entécavir sont couramment utilisés.
Hépatite B Antiviraux Traitements
#2

Le traitement est-il nécessaire pour tous les porteurs de HBsAg ?

Non, le traitement dépend de l'activité virale et de l'état du foie.
Hépatite B Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Traitements
#3

Quels sont les effets secondaires des traitements antiviraux ?

Ils peuvent inclure des nausées, des douleurs abdominales et des éruptions cutanées.
Hépatite B Antiviraux Effets secondaires
#4

Peut-on guérir de l'hépatite B ?

Il n'existe pas de guérison définitive, mais le traitement peut contrôler l'infection.
Hépatite B Antigènes de surface du virus de l'hépatite B Traitements
#5

Quand faut-il envisager une transplantation hépatique ?

En cas d'insuffisance hépatique sévère ou de complications graves liées à l'hépatite B.
Hépatite B Transplantation hépatique Complications

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles de l'hépatite B ?

Cirrhose, cancer du foie et insuffisance hépatique sont des complications graves.
Hépatite B Complications Cirrhose
#2

Comment la cirrhose est-elle liée à l'hépatite B ?

L'infection chronique peut entraîner une inflammation et des lésions hépatiques, causant la cirrhose.
Cirrhose Hépatite B Complications
#3

Le cancer du foie est-il une complication de l'hépatite B ?

Oui, les porteurs chroniques de HBsAg ont un risque accru de développer un cancer du foie.
Cancer du foie Hépatite B Complications
#4

Quels signes indiquent une complication hépatique ?

Jaunisse, ascite, confusion mentale et saignements peuvent indiquer des complications.
Complications Hépatite B Symptômes
#5

Comment surveiller les complications de l'hépatite B ?

Des examens réguliers du foie, comme des échographies et des tests sanguins, sont nécessaires.
Hépatite B Surveillance Complications

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque de l'hépatite B ?

Partage d'aiguilles, rapports sexuels non protégés et exposition au sang infecté.
Facteurs de risque Hépatite B Transmission
#2

Les personnes vivant avec un porteur de HBsAg sont-elles à risque ?

Oui, elles sont à risque accru d'infection par contact avec le sang ou les fluides corporels.
Hépatite B Transmission Facteurs de risque
#3

Les voyageurs doivent-ils se faire vacciner contre l'hépatite B ?

Oui, surtout s'ils se rendent dans des zones à forte prévalence de l'hépatite B.
Vaccination Hépatite B Voyage
#4

Les travailleurs de la santé sont-ils à risque d'hépatite B ?

Oui, en raison de leur exposition potentielle au sang et aux fluides corporels infectés.
Hépatite B Travailleurs de la santé Facteurs de risque
#5

Les personnes ayant des antécédents d'infections sexuellement transmissibles sont-elles à risque ?

Oui, elles ont un risque accru d'infection par le virus de l'hépatite B.
Hépatite B Infections sexuellement transmissibles Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 15/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Simani Gaseitsiwe

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Research Laboratory, Botswana Harvard Health Partnership, Gaborone Private Bag BO 320, Botswana.
  • Department of Immunology and Infectious Diseases, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, MA 02115, USA.

Lung-Yi Mak

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, School of Clinical Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Hong Kong; State Key Laboratory of Liver Research, The University of Hong Kong, Hong Kong.

James Fung

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, School of Clinical Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Hong Kong; State Key Laboratory of Liver Research, The University of Hong Kong, Hong Kong.

Wai-Kay Seto

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, School of Clinical Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Hong Kong; State Key Laboratory of Liver Research, The University of Hong Kong, Hong Kong.

Man-Fung Yuen

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, School of Clinical Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Hong Kong; State Key Laboratory of Liver Research, The University of Hong Kong, Hong Kong. Electronic address: mfyuen@hku.hk.

Bettina E Hansen

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Toronto Centre for Liver Disease, University Health Network, Toronto, Canada.
  • IHPME, University of Toronto, Toronto, Canada.

Harry L A Janssen

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterology and Hepatology, Erasmus MC University Medical Center, Rotterdam, The Netherlands.
  • Toronto Centre for Liver Disease, University Health Network, Toronto, Canada.

Wonderful T Choga

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Research Laboratory, Botswana Harvard Health Partnership, Gaborone Private Bag BO 320, Botswana.
  • School of Allied Health Professions, Faculty of Health Sciences, University of Botswana, Gaborone Private Bag 00704, Botswana.

Bonolo B Phinius

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Research Laboratory, Botswana Harvard Health Partnership, Gaborone Private Bag BO 320, Botswana.
  • School of Allied Health Professions, Faculty of Health Sciences, University of Botswana, Gaborone Private Bag 00704, Botswana.

Sikhulile Moyo

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Research Laboratory, Botswana Harvard Health Partnership, Gaborone Private Bag BO 320, Botswana.
  • Department of Immunology and Infectious Diseases, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, MA 02115, USA.
  • Department of Pathology, Division of Medical Virology, Stellenbosch University, Cape Town 7535, South Africa.

Motswedi Anderson

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Research Laboratory, Botswana Harvard Health Partnership, Gaborone Private Bag BO 320, Botswana.
  • Africa Health Research Institute (AHRI), Durban 4013, South Africa.
  • The Francis Crick Institute, London NW1 2BE, UK.

Danny Ka-Ho Wong

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, School of Clinical Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Hong Kong; State Key Laboratory of Liver Research, The University of Hong Kong, Hong Kong.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Ka-Shing Cheung

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, School of Clinical Medicine, The University of Hong Kong, Queen Mary Hospital, Hong Kong.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Chia-Yen Dai

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • PhD Program of Environmental and Occupational Medicine and Graduate Institute of Clinical Medicine, Kaohsiung Medical University, Kaohsiung, Taiwan.
  • Department of Internal Medicine, Kaohsiung Medical University Hospital, Kaohsiung Medical University, Kaohsiung, Taiwan.
  • College of Professional Studies, National Pingtung University of Science and Technology, Pingtung, Taiwan.
  • Drug Development and Value Creation Research Center, Kaohsiung Medical University, Kaohsiung, Taiwan.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Xiangyong Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Infectious Diseases, the Third Affiliated Hospital, Sun Yat-Sen University, Guangzhou, China.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Xiaolu Tian

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Affiliations :
  • Department of Big Data, China Construction Bank Fintech Co. Ltd., Shenzhen, China.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Yutian Chong

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Affiliations :
  • Department of Infectious Diseases, the Third Affiliated Hospital, Sun Yat-Sen University, Guangzhou, China.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Yuantao Hao

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Affiliations :
  • Department of Medical Statistics, School of Public Health, Sun Yat-Sen University, Guangzhou, China.
Publications dans "Antigènes de surface du virus de l'hépatite B" :

Chao-Hung Hung

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Affiliations :
  • Department of Internal Medicine, Division of Hepato-Gastroenterology, Kaohsiung Chang Gung Memorial Hospital, Taiwan.

Sheng-Nan Lu

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Affiliations :
  • Department of Internal Medicine, Division of Hepato-Gastroenterology, Kaohsiung Chang Gung Memorial Hospital, Taiwan; Biostatistics and Bioinformatics Center of Kaohsiung Chang Gung Memorial Hospital, Kaohsiung, Taiwan. Electronic address: juten@ms17.hinet.net.

Sources (10000 au total)

[Instrument validation that measures disruptive education on clinical training].

During the contingency derived from the COVID-19 pandemic, there were no instruments assessing the aspects of clinical training, which is why it is necessary to have a questionnaire that let us know t... To validate a questionnaire designed to know the opinion of medical students about disruptive education in their clinical training.... Validation cross-sectional study which was developed in three phases: 1) Elaboration of the questionnaire aimed at undergraduate medical students who include clinical science subjects in their curricu... We can rely on a valid and reliable instrument that objectively measures disruptive education in the clinical training of medical students....

Tools for measuring curriculum integration in health professions' education: a systematic review.

Curriculum integration is an important educational concept widely implemented by various educational institutions, particularly within the healthcare field. Its significance lies in enhancing the prep... A comprehensive search was conducted to identify peer-reviewed papers and grey literature describing the development, validation, or use of instruments measuring the degree of integration in a curricu... The search resulted in the identification of 2094 references. After the removal of duplicates and title and abstract screening, 16 articles were deemed suitable for inclusion in this systematic review... Our findings reveal the existence of diverse instruments designed to assess the extent of curriculum integration within health professions' curricula. The majority of identified instruments were focus...

Undergraduates' workplace learning in health sciences education: psychometric properties of single-item measures.

Undergraduates' workplace learning is an important part of health sciences education. Educational psychology research considers many different aspects of self-regulated learning at the workplace, incl... Twenty-nine single items selected from the Workplace Learning Inventory in Health Sciences Education were analyzed for reliability, information reproduction, and relationships within the nomological n... Of the 29 single items selected from existing scales, 27 showed sufficient reliability, but mixed results were obtained regarding validity. Although the items' relationships within the nomological net... This paper reported findings on the psychometric properties of single items for undergraduates' workplace learning in health science education. The findings are crucial for deciding whether to use sca...

Optimizing short-term in-class process evaluation: analyzing the effectiveness of teaching interventions in pharmaceutical education using repeated measures analysis.

The assessment of the effectiveness of teaching interventions in enhancing students' understanding of the Pharmaceutical Care Network Europe (PCNE) Classification System is crucial in pharmaceutical e... Undergraduate pharmacy students participated in a series of sessions focused on the PCNE system, including lectures (t... The paired samples t-Tests indicated insignificant differences between t2 and t3, suggesting limited improvement following the practical implementation of the PCNE system. However, RMA revealed signif... The implementation of RMA provided robust evidence of the positive impact of time on understanding levels. This affirmed the effectiveness of all teaching interventions in enhancing students' comprehe...

A new model in medicine education: smart model education set.

Education set consisting of three-dimensional smart interactive models with audio, visual, and light features and an application program that allows learning branches of science such as anatomy and hi... The students participating in study consisted of three groups. Students were divided into Group 1 (classical education), Group 2 (smart model education set and theoretical expression), and Group 3 (sm... Post-education state anxiety scale in Group 1 mean was significantly higher than Group 2 and 3 mean; Group 2 mean was significantly higher than Group 3 mean. There was no significant difference betwee... Smart model education set integrates basic and clinical information. Mobile application will ensure continuity of theoretical and practical education at desired place and time. Invention will bring a ...

PHArmacy Students as Educators (PHASE): Implementation and evaluation of an educator's curriculum for pharmacy students.

Designed to address the Association of Faculties of Pharmacy of Canada's competency "teach pharmacy team members, the public, and other health care professionals," the PHArmacy Students as Educators (... We performed a two-year pilot (2017-2019) of the PHASE program which consists of a large-group didactic session followed by an academic half-day (AHD) session. Evaluation was conducted using Likert-sc... All students in the 2020 and 2021 graduating cohorts were included in the study following consent. We determined that while respondents agreed to the statement, "A role of a pharmacist includes being ... Overall, the PHASE program showed positive impact during the first two years of implementation and lessons learned from the pilot are discussed....

Clinical learning evaluation questionnaire: a reliable and valid tool for the evaluation of clinical education by educators and students.

The clinical learning evaluation questionnaire can be used in the clinical trial period of medical students to measure the effectiveness of the clinical learning environment. The purpose of this study... A total of 200 questionnaires were completed by students who were at the end of their clinical rotation. The study instrument was the latest version of the CLEQ consists of 18 Items in four dimensions... The results showed that the 18-question CLEQ could be applied to the Persian translation of the tool. The response process evidence of the Persian questionnaire was established through feedback from 1... The Persian translation of the 4-factor CLEQ has sufficient validity evidence to measure the transcultural adaptability of clinical education activities by instructors and students. The validity evide...