Titre : Troubles du contrôle des impulsions

Troubles du contrôle des impulsions : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on un trouble du contrôle des impulsions ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique des symptômes et l'historique du patient.
Troubles du contrôle des impulsions Évaluation clinique
#2

Quels critères sont utilisés pour le diagnostic ?

Les critères incluent des comportements impulsifs récurrents et des conséquences négatives.
Critères diagnostiques Comportement impulsif
#3

Les tests psychologiques sont-ils nécessaires ?

Des tests peuvent être utilisés pour évaluer la gravité des symptômes et l'impact fonctionnel.
Tests psychologiques Évaluation des symptômes
#4

Qui peut poser le diagnostic ?

Un psychiatre ou un psychologue qualifié peut poser le diagnostic après évaluation.
Psychiatre Psychologue
#5

Les antécédents familiaux influencent-ils le diagnostic ?

Oui, les antécédents familiaux de troubles mentaux peuvent être un facteur de risque.
Antécédents familiaux Facteurs de risque

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des troubles du contrôle des impulsions ?

Les symptômes incluent l'agressivité, l'irritabilité et des comportements destructeurs.
Symptômes Comportement agressif
#2

Comment se manifeste l'impulsivité ?

L'impulsivité se manifeste par des actions sans réflexion préalable, souvent regrettées après.
Impulsivité Comportement impulsif
#3

Y a-t-il des signes d'alerte précoce ?

Des signes comme des accès de colère fréquents ou des comportements à risque peuvent alerter.
Accès de colère Comportements à risque
#4

Les troubles de l'humeur sont-ils liés ?

Oui, les troubles de l'humeur peuvent coexister avec des troubles du contrôle des impulsions.
Troubles de l'humeur Comorbidité
#5

Les symptômes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent varier en fonction de l'âge et du développement psychologique.
Développement psychologique Âge

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les troubles du contrôle des impulsions ?

La prévention est possible par l'éducation et le soutien émotionnel dès le jeune âge.
Prévention Soutien émotionnel
#2

Quel rôle joue l'éducation dans la prévention ?

L'éducation aide à développer des compétences de gestion des émotions et des comportements.
Éducation Gestion des émotions
#3

Les programmes de sensibilisation sont-ils efficaces ?

Oui, les programmes de sensibilisation peuvent réduire les comportements à risque chez les jeunes.
Programmes de sensibilisation Comportements à risque
#4

Comment les parents peuvent-ils aider ?

Les parents peuvent aider en établissant des règles claires et en offrant un soutien affectif.
Règles parentales Soutien affectif
#5

Le soutien scolaire joue-t-il un rôle ?

Oui, un soutien scolaire adéquat peut aider à prévenir les comportements impulsifs chez les enfants.
Soutien scolaire Comportements impulsifs

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour ces troubles ?

Les traitements incluent la thérapie comportementale et, parfois, des médicaments.
Thérapie comportementale Médicaments
#2

La thérapie cognitive est-elle efficace ?

Oui, la thérapie cognitive aide à modifier les pensées et comportements impulsifs.
Thérapie cognitive Comportements impulsifs
#3

Les médicaments peuvent-ils aider ?

Des médicaments comme les antidépresseurs peuvent être prescrits pour réduire les symptômes.
Antidépresseurs Traitement médicamenteux
#4

La thérapie de groupe est-elle bénéfique ?

Oui, la thérapie de groupe offre un soutien et des stratégies de gestion des impulsions.
Thérapie de groupe Soutien psychologique
#5

Combien de temps dure le traitement ?

La durée du traitement varie selon la gravité des symptômes et la réponse au traitement.
Durée du traitement Réponse au traitement

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir ?

Les complications incluent des problèmes relationnels, juridiques et des troubles associés.
Complications Problèmes relationnels
#2

Les troubles de l'humeur sont-ils des complications possibles ?

Oui, les troubles de l'humeur comme la dépression peuvent survenir en raison de l'impulsivité.
Troubles de l'humeur Dépression
#3

Comment les comportements à risque affectent-ils la vie ?

Les comportements à risque peuvent entraîner des blessures, des problèmes juridiques et des regrets.
Comportements à risque Problèmes juridiques
#4

Les relations sociales sont-elles affectées ?

Oui, les troubles du contrôle des impulsions peuvent nuire aux relations interpersonnelles.
Relations sociales Interpersonnelles
#5

Y a-t-il un risque accru de toxicomanie ?

Oui, les personnes avec ces troubles peuvent avoir un risque accru de développer des addictions.
Toxicomanie Addictions

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque principaux ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des traumatismes et des troubles mentaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

Le stress peut-il aggraver ces troubles ?

Oui, le stress chronique peut exacerber les symptômes des troubles du contrôle des impulsions.
Stress Symptômes
#3

L'environnement familial joue-t-il un rôle ?

Oui, un environnement familial instable peut augmenter le risque de développer ces troubles.
Environnement familial Instabilité
#4

Les troubles de l'attention sont-ils un facteur de risque ?

Oui, les troubles de l'attention peuvent coexister et augmenter le risque d'impulsivité.
Troubles de l'attention Impulsivité
#5

L'âge d'apparition influence-t-il le risque ?

Oui, une apparition précoce des symptômes peut indiquer un risque accru de complications.
Âge d'apparition Complications
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/04/2025

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Auteurs principaux

None None

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Affiliations :
  • 23andMe, Sunnyvale, California, USA.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Ana Marques

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France.

Pedro M Paz-Alonso

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL), San Sebastián, Spain. Electronic address: p.pazalonso@bcbl.eu.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Manuel Delgado-Alvarado

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Neurodegenerative Disorders Area, Biodonostia Health Research Institute, San Sebastián, Spain; Neurology Department, Sierrallana Hospital, Torrelavega, Spain; IDIVAL, Valdecilla Biomedical Research Institute, Santander, Spain; Biomedical Research Networking Center for Mental Health (CIBERSAM), Madrid, Spain. Electronic address: manueldelgadoalv@gmail.com.

Maria Livia Fantini

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.
  • EEG and Sleep Unit, Neurology Service, University Hospital (CHU) Clermont Ferrand, 58, rue Montalembert, 63100, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France. mfantini@chu-clermontferrand.fr.

Franck Durif

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • EA 7280 Laboratory of Neuropychopharmacology of the Subcortical Dopaminergic Systems, UFR Medecine, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand, France.
  • Neurology Service, CHU Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand, France.

Irene Navalpotro-Gómez

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Affiliations :
  • Instituto de Investigación Sanitaria Biodonostia, Área de Neurociencias, San Sebastian, Spain; CIBERNED, Madrid, Spain.

María C Rodríguez-Oroz

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto de Investigación Sanitaria Biodonostia, Área de Neurociencias, San Sebastian, Spain; CIBERNED, Madrid, Spain; Ikerbasque Foundation, Bilbao, Spain; Basque Center on Cognition, Brain and Language, San Sebastian, Spain; Clínica Universidad de Navarra, Centre for Applied Medical Research (CIMA), Pamplona, Spain. Electronic address: mcroroz@unav.es.

Daniel Weintraub

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Department of Neurology, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
  • Parkinson's Disease Research, Education and Clinical Center (PADRECC), Philadelphia Veterans Affairs Medical Center, Philadelphia, Pennsylvania, USA.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Paul Krack

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Affiliations :
  • Department of Neurology, Bern University Hospital and University of Bern, Bern, Switzerland.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Bruno Pereira

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Affiliations :
  • Biostatistics Department, Clermont-Ferrand University Hospital, Clermont-Ferrand, France.

Juan Marín-Lahoz

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Frederic Sampedro

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Javier Pagonabarraga

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
  • Medicine Department, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Jaime Kulisevsky

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Movement Disorders Unit, Neurology Department, Hospital of Santa Creu and Sant Pau, Barcelona.
  • Sant Pau Biomedical Research Institute, Barcelona.
  • Neuroscience Institute, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
  • Center for Biomedical Research on Neurodegenerative Diseases, Madrid, Spain.
  • Medicine Department, Autonomous University of Barcelona, Barcelona.
Publications dans "Troubles du contrôle des impulsions" :

Yuncheng Zhu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Hongkou Mental Health Center, Shanghai, 200083, China.
  • Clinical Research Center, Shanghai Mental Health Center, Shanghai Jiao Tong University School of Medicine, Shanghai, 200030, China.
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Li Liu

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Haifeng Ji

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China.

Xixi Jiang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Shanghai Changning Mental Health Center, Shanghai, 200335, China. 226334295@qq.com.

Kaiyun Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Jinan, Shandong Province, Jinan, 250022, China.

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To teach or not to teach? Assessing medical school faculty motivation to teach in the era of curriculum reform.

Medical schools have undergone a period of continual curricular change in recent years, particularly with regard to pre-clinical education. While these changes have many benefits for students, the imp... In this study, faculty motivation to teach in the pre-clinical medical curriculum was examined using self-determination theory (SDT) as a framework. Basic science and clinical faculty were surveyed on... Faculty reported that teaching activities often meet their basic psychological needs of competence, autonomy, and relatedness. Professors were more likely than associate professors to report that teac... Assessing faculty motivation to teach provided valuable insights into how faculty relate to their teaching roles and what factors influence them to continue in those roles. This information may be use...

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...