Titre : Comportement impulsif

Comportement impulsif : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Communication Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer un comportement impulsif ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique et l'observation des comportements.
Comportement impulsif Évaluation psychologique
#2

Quels tests sont utilisés pour le diagnostic ?

Des questionnaires et des entretiens cliniques sont souvent utilisés pour évaluer l'impulsivité.
Tests psychologiques Comportement impulsif
#3

Quels professionnels peuvent diagnostiquer ce comportement ?

Psychologues, psychiatres et médecins généralistes peuvent diagnostiquer l'impulsivité.
Psychiatrie Professionnels de santé
#4

Y a-t-il des critères spécifiques pour le diagnostic ?

Oui, des critères comme la fréquence et l'impact des comportements impulsifs sont évalués.
Diagnostic Comportement impulsif
#5

Le comportement impulsif est-il associé à d'autres troubles ?

Oui, il peut coexister avec des troubles de l'humeur ou des troubles de la personnalité.
Troubles de l'humeur Comportement impulsif

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'un comportement impulsif ?

Les symptômes incluent des décisions hâtives, des comportements à risque et des difficultés de contrôle.
Comportement impulsif Symptômes psychologiques
#2

Comment se manifeste l'impulsivité au quotidien ?

Elle se manifeste par des achats compulsifs, des disputes fréquentes ou des comportements dangereux.
Comportement impulsif Comportements à risque
#3

L'impulsivité peut-elle affecter les relations sociales ?

Oui, elle peut entraîner des conflits et des ruptures dans les relations interpersonnelles.
Relations sociales Comportement impulsif
#4

Y a-t-il des signes précurseurs d'un comportement impulsif ?

Des signes comme l'irritabilité ou l'ennui peuvent précéder des comportements impulsifs.
Irritabilité Comportement impulsif
#5

L'impulsivité est-elle toujours négative ?

Pas toujours, elle peut parfois conduire à des actions créatives ou à des décisions rapides bénéfiques.
Comportement impulsif Créativité

Prévention 5

#1

Comment prévenir le comportement impulsif ?

La prévention passe par l'éducation émotionnelle, la gestion du stress et des techniques de relaxation.
Prévention Gestion du stress
#2

Les activités physiques aident-elles à prévenir l'impulsivité ?

Oui, l'exercice régulier peut améliorer le contrôle des impulsions et réduire le stress.
Activité physique Comportement impulsif
#3

L'éducation émotionnelle est-elle importante ?

Oui, elle aide à reconnaître et à gérer les émotions, réduisant ainsi les comportements impulsifs.
Éducation émotionnelle Comportement impulsif
#4

Les techniques de pleine conscience peuvent-elles aider ?

Oui, elles favorisent la prise de conscience des pensées et des émotions, aidant à contrôler l'impulsivité.
Pleine conscience Comportement impulsif
#5

Les parents peuvent-ils jouer un rôle dans la prévention ?

Oui, un soutien parental et des limites claires aident à enseigner le contrôle des impulsions.
Soutien parental Comportement impulsif

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour l'impulsivité ?

Les traitements incluent la thérapie comportementale, la thérapie cognitivo-comportementale et parfois des médicaments.
Thérapie comportementale Médicaments
#2

La thérapie peut-elle aider à gérer l'impulsivité ?

Oui, la thérapie aide à développer des stratégies de contrôle et à comprendre les déclencheurs.
Thérapie cognitivo-comportementale Comportement impulsif
#3

Quels médicaments sont utilisés pour traiter l'impulsivité ?

Des antidépresseurs ou des stabilisateurs de l'humeur peuvent être prescrits selon le cas.
Antidépresseurs Stabilisateurs de l'humeur
#4

Les groupes de soutien sont-ils efficaces ?

Oui, ils offrent un espace pour partager des expériences et des stratégies de gestion.
Groupes de soutien Comportement impulsif
#5

Combien de temps dure le traitement de l'impulsivité ?

La durée varie selon les individus, mais un suivi régulier est souvent nécessaire.
Suivi médical Comportement impulsif

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter d'un comportement impulsif ?

Les complications incluent des problèmes relationnels, des troubles juridiques et des problèmes de santé mentale.
Complications Santé mentale
#2

L'impulsivité peut-elle entraîner des blessures ?

Oui, des comportements impulsifs peuvent conduire à des accidents ou des blessures physiques.
Accidents Comportement impulsif
#3

Y a-t-il un risque de dépendance lié à l'impulsivité ?

Oui, l'impulsivité peut augmenter le risque de comportements addictifs, comme l'alcoolisme.
Dépendance Comportement impulsif
#4

Les problèmes financiers sont-ils une complication ?

Oui, les achats impulsifs peuvent entraîner des dettes et des problèmes financiers graves.
Problèmes financiers Comportement impulsif
#5

L'impulsivité peut-elle affecter la santé physique ?

Oui, elle peut conduire à des comportements à risque, affectant la santé physique à long terme.
Santé physique Comportement impulsif

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque du comportement impulsif ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des troubles mentaux et des environnements stressants.
Facteurs de risque Troubles mentaux
#2

L'âge influence-t-il le comportement impulsif ?

Oui, les adolescents et les jeunes adultes sont souvent plus sujets à des comportements impulsifs.
Adolescents Comportement impulsif
#3

Le stress peut-il aggraver l'impulsivité ?

Oui, le stress et l'anxiété peuvent intensifier les comportements impulsifs chez certaines personnes.
Stress Comportement impulsif
#4

Les troubles de l'humeur sont-ils un facteur de risque ?

Oui, des troubles comme la dépression ou le trouble bipolaire augmentent le risque d'impulsivité.
Troubles de l'humeur Comportement impulsif
#5

Les influences sociales jouent-elles un rôle ?

Oui, des pairs ou des environnements favorisant des comportements à risque peuvent augmenter l'impulsivité.
Influences sociales Comportement impulsif
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 27/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Marc N Potenza

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • c School of Medicine, Yale University.
  • d Connecticut Mental Health Center.

None None

3 publications dans cette catégorie

Publications dans "Comportement impulsif" :

Kasey G Creswell

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Aidan G C Wright

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Janine D Flory

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Stephen B Manuck

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Agustin Zapata

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Computational and Systems Neuroscience Branch, Electrophysiology Research Section, U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Institute on Drug Abuse Intramural Research Program, Baltimore, MD, 21224, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Carl R Lupica

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Computational and Systems Neuroscience Branch, Electrophysiology Research Section, U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Institute on Drug Abuse Intramural Research Program, Baltimore, MD, 21224, USA. clupica@mail.nih.gov.
Publications dans "Comportement impulsif" :

David Okai

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Psychiatry, Psychology and Neuroscience King's College London London United Kingdom.
  • South London and Maudsley NHS Foundation Trust London United Kingdom.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Valerie Voon

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Behavioral and Clinical Neurosciences Institute, University of Cambridge, Cambridge, United Kingdom.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Norman R Greenberg

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Weill Cornell Medicine, 418 E 71st Street, New York, NY, USA.

Alan C Swann

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Mental Health Care Line, Michael E. DeBakey Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX, USA. alan.swann@bcm.edu.
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA. alan.swann@bcm.edu.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Marijn Lijffijt

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA.
  • Research Care Line, Michael E. DeBakey Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Brittany O'Brien

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Sanjay J Mathew

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Affiliations :
  • Mental Health Care Line, Michael E. DeBakey Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX, USA.
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Akira Hasegawa

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Affiliations :
  • Tokai Gakuin University.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Keita Somatori

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Affiliations :
  • Senshu University.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Haruki Nishimura

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Affiliations :
  • The Ohara Memorial Institute for Science of Labour.
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Yosuke Hattori

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Affiliations :
  • Otemae University.
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Yoshihiko Kunisato

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Affiliations :
  • Senshu University.
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Sources (10000 au total)

Collaborative Commentary for Understanding Communication Disorders.

The goal of the Collaborative Commentary (CC) system is to make the TalkBank adult clinical databases-including AphasiaBank, DementiaBank, RHDBank, and TBIBank-open to commentary and analysis from the... CC allows a group leader to establish a commentary group and invite colleagues or students to join as members of the group. Members can then browse through the transcript database using the TalkBank B... CC was released for public use in August 2022. It is being used currently in five research projects and eight classes. An important feature of CC is its ability to evaluate the reliability of coding s... CC can contribute to a better understanding of connected speech features in aphasia, dementia, right hemisphere disorder, and traumatic brain injury. CC represents an extreme innovation not only for t...

Communication experiences of healthcare students whilst managing adults with communication disorders.

Research has found that people with communication disabilities are three times more likely to encounter medical mishaps. Almost a third of patients with speech-language therapy (SLT) diagnoses have ot... This study aims to describe the communication challenges and strategies employed by a group of final year Nursing, Medicine, Dietetics and Human Nutrition, Physiotherapy and Occupational Therapy stude... A qualitative, phenomenological study design was used. Questionnaires were electronically distributed, and results were analysed thematically.... The most significant challenges whilst managing adults with communication disorders were patients' receptive and expressive language difficulties. Further challenges included lack of knowledge surroun... This study revealed that there is a need to develop healthcare students' skills in managing adults with communication disorders. This is because of the challenges faced and inefficiency of the strateg...

Effect of Multivoice Chorus on Interpersonal Communication Disorder.

As a type of music therapy, multipart chorus does not have high requirements for participants, and the basic level can be high or low. For college students, it is more likely to participate. Exploring... Fifty college students in prison were selected as subjects and randomly divided into the control group and experimental group. The multivoice chorus method was used to conduct an intervention test on ...

Dissemination Research in Communication Sciences and Disorders: A Tutorial.

The purpose of this tutorial is threefold: (a) to bring attention to the role and value of dissemination research in communication sciences and disorders (CSD), (b) to introduce a model that can be us... This tutorial begins with a discussion of the role of dissemination in clinical research, with emphasis on differentiating the unique value of dissemination within the broader context of dissemination... Dissemination research is an often overlooked but critical component of D&I efforts. When approached systematically and rigorously, dissemination can make meaningful contributions to clinical research...

Inequity in Peer Review in Communication Sciences and Disorders.

The American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) has committed to advancing diversity, equity, and inclusion (DEI) by retaining and advancing Black, Indigenous, and people of color (BIPOC) indi... Inequity at the individual and systemic levels in peer review can harm BIPOC CSD authors. Such inequity has effects not limited to peer review itself and exerts long-term adverse effects on the recrui...

Clinically Applicable Sociolinguistic Assessment for Cognitive-Communication Disorders.

The third International Cognitive-Communication Disorders Conference was held in early 2022, providing an opportunity for researchers and clinicians to discuss management of cognitive-communication di... Although there is a growing literature base that supports the inclusion of sociolinguistic methods, there remains a disconnect between the literature and clinical application that current researchers ... https://doi.org/10.23641/asha.21614268....

Open Science Practices in Communication Sciences and Disorders: A Survey.

Open science is a collection of practices that seek to improve the accessibility, transparency, and replicability of science. Although these practices have garnered interest in related fields, it rema... An online survey was disseminated to researchers in the United States actively engaged in CSD research. Four-core open science practices were examined:... Two hundred twenty-two participants met the inclusion criteria. Most participants were doctoral students (38%) or assistant professors (24%) at R1 institutions (58%). Participants reported low knowled... Although participation in open science appears low in the field of CSD, participants expressed a strong desire to learn more in order to engage in these practices in the future. Supplemental Material ...

Prevalence and functional impact of social (pragmatic) communication disorders.

The aim of this study was to evaluate the Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) for measuring social-pragmatic communication deficits and to ascertain their prevalence and functional impact in ... We used parent and teacher responses to the CCC-2 to approximate inclusion (poor social-pragmatic skills) and exclusion (poor structural language skills or autistic symptomatology) criteria for social... Regardless of the diagnostic algorithm used, the resulting prevalence rates for social-pragmatic deficits indicated that very few children had isolated social-communication difficulties (0-1.3%). Howe... A considerable proportion of children in the early years of primary school has social-pragmatic deficits that interfere with behaviour and scholastic activity; however, these rarely occur in isolation...

Barriers to care: Caregivers' accounts of raising a child with a communication disorder.

There exists a dearth of research on the psychological experiences of childhood communication disorders. Caregivers of these children are one source who can provide us with this information since the ... The article presents the reported experiences of six parental caregivers raising a child with a communication disorder within Johannesburg.... Data were collected via semi-structured interviews and underwent an interpretative phenomenological analysis.... Five themes are presented: feeling out of control; barriers to accessing services; caregivers left speechless; a misunderstood disability; and relinquishing control: 'I needed to be a mommy'.... The caregivers relayed an initially negative experience in raising a child with a communication disorder, marred with worry and fear for the future. In accessing services, they narrated their experien...