Titre : Comportement impulsif

Comportement impulsif : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Development Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer un comportement impulsif ?

Le diagnostic repose sur l'évaluation clinique et l'observation des comportements.
Comportement impulsif Évaluation psychologique
#2

Quels tests sont utilisés pour le diagnostic ?

Des questionnaires et des entretiens cliniques sont souvent utilisés pour évaluer l'impulsivité.
Tests psychologiques Comportement impulsif
#3

Quels professionnels peuvent diagnostiquer ce comportement ?

Psychologues, psychiatres et médecins généralistes peuvent diagnostiquer l'impulsivité.
Psychiatrie Professionnels de santé
#4

Y a-t-il des critères spécifiques pour le diagnostic ?

Oui, des critères comme la fréquence et l'impact des comportements impulsifs sont évalués.
Diagnostic Comportement impulsif
#5

Le comportement impulsif est-il associé à d'autres troubles ?

Oui, il peut coexister avec des troubles de l'humeur ou des troubles de la personnalité.
Troubles de l'humeur Comportement impulsif

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'un comportement impulsif ?

Les symptômes incluent des décisions hâtives, des comportements à risque et des difficultés de contrôle.
Comportement impulsif Symptômes psychologiques
#2

Comment se manifeste l'impulsivité au quotidien ?

Elle se manifeste par des achats compulsifs, des disputes fréquentes ou des comportements dangereux.
Comportement impulsif Comportements à risque
#3

L'impulsivité peut-elle affecter les relations sociales ?

Oui, elle peut entraîner des conflits et des ruptures dans les relations interpersonnelles.
Relations sociales Comportement impulsif
#4

Y a-t-il des signes précurseurs d'un comportement impulsif ?

Des signes comme l'irritabilité ou l'ennui peuvent précéder des comportements impulsifs.
Irritabilité Comportement impulsif
#5

L'impulsivité est-elle toujours négative ?

Pas toujours, elle peut parfois conduire à des actions créatives ou à des décisions rapides bénéfiques.
Comportement impulsif Créativité

Prévention 5

#1

Comment prévenir le comportement impulsif ?

La prévention passe par l'éducation émotionnelle, la gestion du stress et des techniques de relaxation.
Prévention Gestion du stress
#2

Les activités physiques aident-elles à prévenir l'impulsivité ?

Oui, l'exercice régulier peut améliorer le contrôle des impulsions et réduire le stress.
Activité physique Comportement impulsif
#3

L'éducation émotionnelle est-elle importante ?

Oui, elle aide à reconnaître et à gérer les émotions, réduisant ainsi les comportements impulsifs.
Éducation émotionnelle Comportement impulsif
#4

Les techniques de pleine conscience peuvent-elles aider ?

Oui, elles favorisent la prise de conscience des pensées et des émotions, aidant à contrôler l'impulsivité.
Pleine conscience Comportement impulsif
#5

Les parents peuvent-ils jouer un rôle dans la prévention ?

Oui, un soutien parental et des limites claires aident à enseigner le contrôle des impulsions.
Soutien parental Comportement impulsif

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour l'impulsivité ?

Les traitements incluent la thérapie comportementale, la thérapie cognitivo-comportementale et parfois des médicaments.
Thérapie comportementale Médicaments
#2

La thérapie peut-elle aider à gérer l'impulsivité ?

Oui, la thérapie aide à développer des stratégies de contrôle et à comprendre les déclencheurs.
Thérapie cognitivo-comportementale Comportement impulsif
#3

Quels médicaments sont utilisés pour traiter l'impulsivité ?

Des antidépresseurs ou des stabilisateurs de l'humeur peuvent être prescrits selon le cas.
Antidépresseurs Stabilisateurs de l'humeur
#4

Les groupes de soutien sont-ils efficaces ?

Oui, ils offrent un espace pour partager des expériences et des stratégies de gestion.
Groupes de soutien Comportement impulsif
#5

Combien de temps dure le traitement de l'impulsivité ?

La durée varie selon les individus, mais un suivi régulier est souvent nécessaire.
Suivi médical Comportement impulsif

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter d'un comportement impulsif ?

Les complications incluent des problèmes relationnels, des troubles juridiques et des problèmes de santé mentale.
Complications Santé mentale
#2

L'impulsivité peut-elle entraîner des blessures ?

Oui, des comportements impulsifs peuvent conduire à des accidents ou des blessures physiques.
Accidents Comportement impulsif
#3

Y a-t-il un risque de dépendance lié à l'impulsivité ?

Oui, l'impulsivité peut augmenter le risque de comportements addictifs, comme l'alcoolisme.
Dépendance Comportement impulsif
#4

Les problèmes financiers sont-ils une complication ?

Oui, les achats impulsifs peuvent entraîner des dettes et des problèmes financiers graves.
Problèmes financiers Comportement impulsif
#5

L'impulsivité peut-elle affecter la santé physique ?

Oui, elle peut conduire à des comportements à risque, affectant la santé physique à long terme.
Santé physique Comportement impulsif

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque du comportement impulsif ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des troubles mentaux et des environnements stressants.
Facteurs de risque Troubles mentaux
#2

L'âge influence-t-il le comportement impulsif ?

Oui, les adolescents et les jeunes adultes sont souvent plus sujets à des comportements impulsifs.
Adolescents Comportement impulsif
#3

Le stress peut-il aggraver l'impulsivité ?

Oui, le stress et l'anxiété peuvent intensifier les comportements impulsifs chez certaines personnes.
Stress Comportement impulsif
#4

Les troubles de l'humeur sont-ils un facteur de risque ?

Oui, des troubles comme la dépression ou le trouble bipolaire augmentent le risque d'impulsivité.
Troubles de l'humeur Comportement impulsif
#5

Les influences sociales jouent-elles un rôle ?

Oui, des pairs ou des environnements favorisant des comportements à risque peuvent augmenter l'impulsivité.
Influences sociales Comportement impulsif
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 27/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Marc N Potenza

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • c School of Medicine, Yale University.
  • d Connecticut Mental Health Center.

None None

3 publications dans cette catégorie

Publications dans "Comportement impulsif" :

Kasey G Creswell

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Aidan G C Wright

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Janine D Flory

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Stephen B Manuck

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Agustin Zapata

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Computational and Systems Neuroscience Branch, Electrophysiology Research Section, U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Institute on Drug Abuse Intramural Research Program, Baltimore, MD, 21224, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Carl R Lupica

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Computational and Systems Neuroscience Branch, Electrophysiology Research Section, U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Institute on Drug Abuse Intramural Research Program, Baltimore, MD, 21224, USA. clupica@mail.nih.gov.
Publications dans "Comportement impulsif" :

David Okai

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Psychiatry, Psychology and Neuroscience King's College London London United Kingdom.
  • South London and Maudsley NHS Foundation Trust London United Kingdom.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Valerie Voon

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Behavioral and Clinical Neurosciences Institute, University of Cambridge, Cambridge, United Kingdom.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Norman R Greenberg

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Weill Cornell Medicine, 418 E 71st Street, New York, NY, USA.

Alan C Swann

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Affiliations :
  • Mental Health Care Line, Michael E. DeBakey Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX, USA. alan.swann@bcm.edu.
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA. alan.swann@bcm.edu.
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Marijn Lijffijt

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA.
  • Research Care Line, Michael E. DeBakey Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Brittany O'Brien

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA.
Publications dans "Comportement impulsif" :

Sanjay J Mathew

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Affiliations :
  • Mental Health Care Line, Michael E. DeBakey Veterans Affairs Medical Center, Houston, TX, USA.
  • Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA.
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Akira Hasegawa

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Affiliations :
  • Tokai Gakuin University.
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Keita Somatori

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Affiliations :
  • Senshu University.
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Haruki Nishimura

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Affiliations :
  • The Ohara Memorial Institute for Science of Labour.
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Yosuke Hattori

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Affiliations :
  • Otemae University.
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Yoshihiko Kunisato

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Affiliations :
  • Senshu University.
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Sources (10000 au total)

Can Retrieval Practice Facilitate Verb Learning in Children With Developmental Language Disorder and Their Peers With Typical Language Development?

Children with developmental language disorder (DLD) have well-documented verb learning difficulties. In this study, we asked whether the inclusion of retrieval practice during the learning period woul... Eleven children with DLD (... Recall testing immediately after the learning period and 1 week later revealed greater recall for novel verbs in the RSR condition than for novel verbs in the RS condition. This was true for both grou... Retrieval practice provides benefits to verb learning-an important finding given the challenges that verbs present to children with DLD. However, these benefits do not appear to automatically translat...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

This study compares the home language environments of children with (a suspicion of) developmental language disorder (DLD) with that of children with typical development (TD). It does so by adopting n... Ninety-nine 2- to 4-year-old toddlers participated: 59 with (a suspicion of) DLD and 40 with TD. LENA metrics on adult word count, conversational turn count, and child vocalization count were obtained... We found lower adult word count, conversational turn count, and child vocalization count in the DLD group, independent of multilingualism but not of parental education. In the DLD group, receptive voc... Toddlers with (a suspicion of) DLD vocalize less at home than children with TD. They also hear fewer adult words and experience fewer conversational turns. Children with DLD's language outcomes are to...

Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review.

Although there is a growing body of literature on cognitive and language processing in bilingual children with developmental language disorder (DLD), there is a major gap in the evidence for language ... To examine evidence for language intervention and cross-language transfer effects in bilingual children with DLD. Specifically, the study aimed to review intervention evidence targeting non-linguistic... We carried out searches in five electronic databases: CINAHL, Scopus, Psychinfo, Proquest and Sciencedirect. Data from selected papers were extracted and organized into the three following categories:... We included 14 papers in the review. The majority indicated evidence for vocabulary intervention. There was limited evidence for intervention targeting phonology or morphosyntax. Cross-language genera... The present review indicates that there is a significant gap in the literature regarding language intervention for several key language areas such as morphosyntax, narrative skills and literacy. There... What is already known on the subject Previous studies have examined the effects of bi- and monolingual intervention in bilingual children with DLD. Although the results indicated superior effects for ...

Speech-Language Pathologists' Perceptions of Language and Literacy Instruction for Pre-K Children With Developmental Language Disorder.

Speech-language pathologists (SLPs) have multiple roles and responsibilities related to language and literacy instruction in schools. The purpose of this exploratory, qualitative study was to analyze ... Eight school-based SLPs participated in a 1-hr virtual focus group conducted via Zoom recording technology. The researchers used a conventional content analysis approach to analyze the focus group dat... The researchers developed two themes: (a) SLPs identified repeated exposure to books, peer interaction, and teaching vocabulary with visual supports and props as key elements of language and literacy ... SLPs identified several instructional practices inclusive pre-K teachers could be taught to use during professional development programs to support the emergent literacy development of children with D...

Predictors of Reading Development Among School-Age Bilingual Children With Developmental Language Disorder: A Scoping Review.

Systematic reviews of bilingual children's reading development are very limited, and none of which solely focus on predictors of reading difficulties among those with developmental language disorder (... The search parameters used in this scoping review included peer-reviewed journal articles written in English from 2000 to 2022 in order to synthesize the most recent empirical work, a focus on early c... The present review yielded nine articles, which all examined the predictive validity of either a measure or task with the ultimate goal of improving early identification of reading difficulties. Signi... To conclude, this review demonstrates that this is a highly under-researched topic. To have ended up including only nine articles that fit the criteria of our search reveals a large gap in the researc...

Developmental Language Disorder Terminology: A Survey of Speech-Language Pathologists' Use and Knowledge.

Developmental language disorder (DLD) is a relatively new, internationally promoted term to describe individuals with language impairments not secondary to a biomedical condition. This study aimed to ... After completing an online presurvey to evaluate current comfort levels in using DLD terminology and current knowledge of DLD, currently practicing SLPs viewed a 45-min prerecorded educational video o... After filtering to remove likely fraudulent responders, we included 77 participants in all analyses. Presurvey Likert scale responses indicated at least some comfort in using DLD terminology. Addition... Despite some limitations, it was concluded that diffusion efforts, such as educational presentations, are likely to increase SLPs' comfort levels in using DLD terminology and SLPs' knowledge of DLD.... https://doi.org/10.23641/asha.22344349....

Gesture-speech integration is related to vocabulary skills in children with developmental language disorder, Williams syndrome and typical development.

Individuals with developmental language disorder or Williams syndrome are reported to use more gestures than individuals with typical development. However, these two groups differ considerably in visu... We first examined whether children with both developmental language disorder and children Williams syndrome do indeed use more gestures. Our second aim was to disentangle the role of vocabulary and vi... In a cross-sectional group design, three participant groups watched and then retold a cartoon: children with typical development (n = 25), children with developmental language disorder (n = 25) and ch... Between-group comparisons showed that individuals with developmental language disorder or Williams syndrome did indeed use more gestures. Poisson loglinear modelling demonstrated that a relative highe... Regardless of neurodevelopmental condition or typical development, a higher use of supplementary gestures was influenced by expressive vocabulary skills. Children with lower vocabulary skills spontane... What is already known on the subject Children with developmental language disorder and children with Williams syndrome are more inclined to use gestures than typically developing children. Research co...