Titre : Régénération nerveuse

Régénération nerveuse : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une lésion nerveuse ?

Un examen neurologique et des tests d'imagerie comme l'IRM peuvent aider au diagnostic.
Lésions nerveuses Imagerie par résonance magnétique
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer la conduction nerveuse ?

L'électromyographie (EMG) et les études de conduction nerveuse sont couramment utilisés.
Électromyographie Conduction nerveuse
#3

Quels symptômes indiquent une régénération nerveuse ?

Des picotements, une amélioration de la force musculaire et une diminution de la douleur peuvent indiquer une régénération.
Symptômes neurologiques Régénération nerveuse
#4

Comment évaluer la gravité d'une lésion nerveuse ?

La gravité peut être évaluée par des tests fonctionnels et des examens cliniques détaillés.
Évaluation clinique Lésions nerveuses
#5

Quels examens d'imagerie sont recommandés ?

L'IRM et la tomodensitométrie (TDM) sont souvent recommandées pour visualiser les lésions.
Tomodensitométrie Imagerie par résonance magnétique

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'une lésion nerveuse ?

Les symptômes incluent douleur, engourdissement, faiblesse musculaire et réflexes diminués.
Symptômes neurologiques Lésions nerveuses
#2

Comment reconnaître une régénération nerveuse ?

Une amélioration des sensations et des mouvements dans la zone affectée peut indiquer une régénération.
Régénération nerveuse Sensibilité
#3

Les douleurs neuropathiques sont-elles un symptôme ?

Oui, les douleurs neuropathiques peuvent survenir en raison de lésions nerveuses.
Douleurs neuropathiques Lésions nerveuses
#4

Quels signes indiquent une récupération nerveuse ?

Des mouvements involontaires, des picotements et une amélioration de la force musculaire sont des signes.
Récupération nerveuse Symptômes neurologiques
#5

Les troubles de la coordination sont-ils liés ?

Oui, des troubles de la coordination peuvent survenir en cas de lésion nerveuse.
Coordination Lésions nerveuses

Prévention 5

#1

Comment prévenir les lésions nerveuses ?

Éviter les traumatismes, maintenir une bonne posture et gérer les maladies chroniques sont essentiels.
Prévention des blessures Santé nerveuse
#2

L'exercice régulier aide-t-il à prévenir les lésions ?

Oui, l'exercice régulier renforce les muscles et améliore la circulation sanguine, protégeant les nerfs.
Exercice physique Santé nerveuse
#3

Quels aliments favorisent la santé nerveuse ?

Une alimentation riche en oméga-3, vitamines B et antioxydants favorise la santé nerveuse.
Nutrition Santé nerveuse
#4

Le stress influence-t-il la santé nerveuse ?

Oui, le stress chronique peut nuire à la santé nerveuse et augmenter le risque de lésions.
Stress Santé mentale
#5

Fumer affecte-t-il la régénération nerveuse ?

Oui, le tabagisme peut entraver la circulation sanguine et nuire à la régénération nerveuse.
Tabagisme Santé nerveuse

Traitements 5

#1

Quels traitements favorisent la régénération nerveuse ?

La physiothérapie, les médicaments anti-inflammatoires et la chirurgie peuvent aider.
Physiothérapie Chirurgie nerveuse
#2

Les greffes nerveuses sont-elles efficaces ?

Oui, les greffes nerveuses peuvent être efficaces pour réparer des nerfs gravement endommagés.
Greffe nerveuse Régénération nerveuse
#3

Quels médicaments sont utilisés pour la douleur nerveuse ?

Des médicaments comme les anticonvulsivants et les antidépresseurs peuvent être prescrits.
Antidouleurs Douleurs neuropathiques
#4

La stimulation électrique aide-t-elle la régénération ?

Oui, la stimulation électrique peut favoriser la régénération nerveuse en améliorant la circulation sanguine.
Stimulation électrique Régénération nerveuse
#5

Quels compléments alimentaires sont bénéfiques ?

Des compléments comme la vitamine B12 et l'acide alpha-lipoïque peuvent soutenir la régénération.
Vitamines Régénération nerveuse

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après une lésion nerveuse ?

Des douleurs chroniques, des troubles de la mobilité et des infections peuvent survenir.
Complications Lésions nerveuses
#2

Les cicatrices nerveuses sont-elles une complication ?

Oui, les cicatrices peuvent entraver la régénération nerveuse et causer des douleurs.
Cicatrices Régénération nerveuse
#3

Comment les infections affectent-elles la régénération ?

Les infections peuvent retarder la guérison et aggraver les lésions nerveuses.
Infections Régénération nerveuse
#4

Les troubles psychologiques sont-ils des complications ?

Oui, des troubles comme l'anxiété et la dépression peuvent survenir après des lésions nerveuses.
Troubles psychologiques Lésions nerveuses
#5

Quelles sont les conséquences à long terme des lésions nerveuses ?

Des douleurs chroniques, des limitations fonctionnelles et des troubles sensoriels peuvent persister.
Conséquences Lésions nerveuses

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque de lésions nerveuses ?

Les traumatismes, le diabète, l'alcoolisme et certaines infections augmentent le risque.
Facteurs de risque Lésions nerveuses
#2

Le diabète influence-t-il la régénération nerveuse ?

Oui, le diabète peut ralentir la régénération nerveuse en affectant la circulation sanguine.
Diabète Régénération nerveuse
#3

L'âge est-il un facteur de risque ?

Oui, le vieillissement peut diminuer la capacité de régénération nerveuse.
Âge Régénération nerveuse
#4

Les maladies auto-immunes affectent-elles la régénération ?

Oui, elles peuvent interférer avec le processus de régénération nerveuse.
Maladies auto-immunes Régénération nerveuse
#5

Le tabagisme augmente-t-il le risque de lésions nerveuses ?

Oui, le tabagisme nuit à la circulation sanguine et augmente le risque de lésions nerveuses.
Tabagisme Lésions nerveuses
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 22/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Sheng Yi

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Key Laboratory of Neuroregeneration of Jiangsu and Ministry of Education, Co-Innovation Center of Neuroregeneration, NMPA Key Laboratory for Research and Evaluation of Tissue Engineering Technology Products, Nantong University, Nantong, Jiangsu, China. syi@ntu.edu.cn.
Publications dans "Régénération nerveuse" :

Song Zhang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Chongqing Key Laboratory of Traditional Chinese Medicine for Prevention and Cure of Metabolic Diseases, Chongqing Medical University, Chongqing, China.
  • Yubei District Hospital of Traditional Chinese Medicine, Chongqing, China.

Zijian Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Chongqing Key Laboratory of Traditional Chinese Medicine for Prevention and Cure of Metabolic Diseases, Chongqing Medical University, Chongqing, China.
  • Nanchong Hospital of Traditional Chinese Medicine, Nanchong, China.

Yingru Huang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Chongqing Key Laboratory of Traditional Chinese Medicine for Prevention and Cure of Metabolic Diseases, Chongqing Medical University, Chongqing, China.

Wan-Ling Tseng

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Plastic and Reconstructive Surgery, Department of Surgery, National Cheng Kung University Hospital, College of Medicine, National Cheng Kung University, Tainan 701, Taiwan.
  • Division of Plastic and Reconstructive Surgery, Department of Surgery, Tainan Hospital, Ministry of Health and Welfare, Tainan 700, Taiwan.
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Jahyun Koo

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Biomedical Engineering, Korea University, Seoul 02841, Republic of Korea.
  • Interdisciplinary Program in Precision Public Health, Korea University, Seoul 02841, Republic of Korea.
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Yuan-Yu Hsueh

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Plastic and Reconstructive Surgery, Department of Surgery, National Cheng Kung University Hospital, College of Medicine, National Cheng Kung University, Tainan 701, Taiwan.
  • International Research Center for Wound Repair and Regeneration, National Cheng Kung University, Tainan 701, Taiwan.
  • Center of Cell Therapy, National Cheng Kung University Hospital, College of Medicine, National Cheng Kung University, Tainan 701, Taiwan.
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Larry I Benowitz

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratories for Neuroscience Research in Neurosurgery, Boston Children's Hospital, Boston, MA, USA.
  • Department of Neurosurgery, Boston Children's Hospital, Boston, MA, USA.
  • F.M. Kirby Neurobiology Center, Boston Children's Hospital, Boston, MA, USA.
  • Department of Neurosurgery, Harvard Medical School, Boston, MA, USA.
  • Department of Ophthalmology, Harvard Medical School, Boston, MA, USA.
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Rui Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Molecular Pharmacology Research Center, School of Pharmaceutical Science, Wenzhou Medical University, Wenzhou, China.
  • School of Chemistry, Sun Yat-sen University, Guangzhou, China.
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Yun Qian

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Affiliations :
  • Department of Orthopedics, Shanghai Jiao Tong University Affiliated Sixth People's Hospital, Shanghai 200233, China. lollipopcloudland@foxmail.com.
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Cunyi Fan

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Affiliations :
  • Department of Orthopedics, Shanghai Jiao Tong University Affiliated Sixth People's Hospital, Shanghai 200233, China. lollipopcloudland@foxmail.com.
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Marco Leibinger

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Affiliations :
  • Center of Pharmacology, Institute for Pharmacology, Medical Faculty and University of Cologne, Paul-Schallück-Straße 8, Cologne 50937, Germany.
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Dietmar Fischer

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Affiliations :
  • Center of Pharmacology, Institute for Pharmacology, Medical Faculty and University of Cologne, Paul-Schallück-Straße 8, Cologne 50937, Germany. Electronic address: dietmar.fischer@uni-koeln.de.
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Swetha Rudraiah

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Sangamesh G Kumbar

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Xiaojun Yu

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Tianmei Qian

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Affiliations :
  • Key Laboratory of Neuroregeneration of Jiangsu and Ministry of Education, Jiangsu Clinical Medicine Center of Tissue Engineering and Nerve Injury Repair, Co-innovation Center of Neuroregeneration, Nantong University, Nantong, Jiangsu, China.
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Melissa Baxter

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Michael Granato

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Giulia Ronchi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Clinical and Biological Sciences, University of Torino, Orbassano, 10043 Torino, Italy.
  • Neuroscience Institute Cavalieri Ottolenghi (NICO), Orbassano, 10043 Torino, Italy.
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Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...