Titre : Service hospitalier de psychiatrie

Service hospitalier de psychiatrie : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Interprofessional Relations

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment un diagnostic psychiatrique est-il établi ?

Il repose sur des entretiens cliniques, des évaluations psychologiques et des critères DSM.
Diagnostic Troubles mentaux
#2

Quels outils sont utilisés pour le diagnostic ?

Des questionnaires, des échelles d'évaluation et des tests psychologiques sont utilisés.
Évaluation psychologique Tests psychologiques
#3

Quelles sont les principales catégories de troubles ?

Les troubles de l'humeur, anxieux, psychotiques et de la personnalité sont principaux.
Troubles de l'humeur Troubles anxieux
#4

Le diagnostic peut-il changer avec le temps ?

Oui, il peut évoluer en fonction des symptômes et des réponses au traitement.
Évolution des symptômes Suivi clinique
#5

Qui peut poser un diagnostic psychiatrique ?

Un psychiatre ou un professionnel de la santé mentale qualifié peut établir un diagnostic.
Psychiatre Professionnels de la santé mentale

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants des troubles mentaux ?

Les symptômes incluent l'anxiété, la dépression, les hallucinations et les troubles de l'humeur.
Symptômes psychiatriques Troubles de l'humeur
#2

Comment reconnaître une crise d'angoisse ?

Elle se manifeste par des palpitations, des sueurs, des tremblements et une peur intense.
Crise d'angoisse Troubles anxieux
#3

Les symptômes peuvent-ils varier d'une personne à l'autre ?

Oui, l'expression des symptômes peut être très individuelle selon les personnes.
Variabilité des symptômes Troubles mentaux
#4

Quels signes indiquent une dépression sévère ?

Une perte d'intérêt, des troubles du sommeil, de l'appétit et des pensées suicidaires.
Dépression Pensées suicidaires
#5

Les symptômes physiques sont-ils fréquents ?

Oui, des douleurs corporelles et des troubles digestifs peuvent accompagner les troubles mentaux.
Symptômes physiques Troubles psychosomatiques

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles mentaux ?

La prévention passe par l'éducation, le soutien social et la gestion du stress.
Prévention Gestion du stress
#2

Le soutien familial joue-t-il un rôle ?

Oui, un bon soutien familial peut réduire le risque de troubles mentaux.
Soutien familial Facteurs de risque
#3

Les programmes scolaires peuvent-ils aider ?

Oui, ils peuvent enseigner des compétences de vie et de gestion des émotions.
Programmes scolaires Compétences de vie
#4

L'activité physique aide-t-elle à prévenir les troubles ?

Oui, l'exercice régulier est bénéfique pour la santé mentale et le bien-être.
Activité physique Santé mentale
#5

Les techniques de relaxation sont-elles utiles ?

Oui, des techniques comme la méditation et le yoga peuvent réduire le stress.
Techniques de relaxation Méditation

Traitements 5

#1

Quels types de traitements sont disponibles en psychiatrie ?

Les traitements incluent la psychothérapie, la médication et les thérapies alternatives.
Psychothérapie Médicaments psychiatriques
#2

Comment fonctionne la psychothérapie ?

Elle aide à explorer les pensées et comportements pour améliorer le bien-être mental.
Psychothérapie Thérapie comportementale
#3

Quels médicaments sont couramment prescrits ?

Les antidépresseurs, anxiolytiques et antipsychotiques sont fréquemment utilisés.
Antidépresseurs Antipsychotiques
#4

La thérapie de groupe est-elle efficace ?

Oui, elle favorise le soutien social et l'échange d'expériences entre patients.
Thérapie de groupe Soutien social
#5

Qu'est-ce que la thérapie électroconvulsive ?

C'est un traitement pour les cas sévères de dépression, utilisant des impulsions électriques.
Thérapie électroconvulsive Dépression sévère

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec les troubles mentaux ?

Des complications incluent l'isolement social, les problèmes de santé physique et le suicide.
Isolement social Suicide
#2

Les troubles mentaux augmentent-ils le risque de maladies physiques ?

Oui, ils peuvent augmenter le risque de maladies cardiovasculaires et métaboliques.
Maladies cardiovasculaires Santé physique
#3

Comment l'usage de substances affecte-t-il la santé mentale ?

L'abus de substances peut aggraver les troubles mentaux et compliquer le traitement.
Abus de substances Troubles mentaux
#4

Les troubles mentaux peuvent-ils affecter la vie professionnelle ?

Oui, ils peuvent entraîner des absences, une baisse de productivité et des conflits.
Vie professionnelle Productivité
#5

Quelles sont les conséquences du suicide ?

Le suicide a des conséquences dévastatrices pour la famille, les amis et la communauté.
Suicide Conséquences sociales

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque des troubles mentaux ?

Les facteurs incluent l'hérédité, le stress, les traumatismes et l'isolement social.
Facteurs de risque Traumatismes
#2

Le stress au travail peut-il être un facteur de risque ?

Oui, un environnement de travail stressant peut contribuer au développement de troubles mentaux.
Stress au travail Santé mentale
#3

Les antécédents familiaux influencent-ils le risque ?

Oui, un historique familial de troubles mentaux augmente le risque chez les individus.
Antécédents familiaux Hérédité
#4

Les événements traumatiques augmentent-ils le risque ?

Oui, les traumatismes peuvent déclencher ou aggraver des troubles mentaux.
Événements traumatiques Troubles mentaux
#5

L'isolement social est-il un facteur de risque ?

Oui, l'isolement social peut exacerber les symptômes et augmenter le risque de troubles.
Isolement social Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 14/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

None None

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Giuseppe Nicolò

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Affiliations :
  • Dipartimento di Salute Mentale e Dipendenze Patologiche, ASL Roma 5.

Michael P Wilson

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Affiliations :
  • Department of Emergency Medicine, University of Arkansas for Medical Sciences, Little Rock, AR.
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Brittany M Gouse

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Boston University Chobanian & Avedisian School of Medicine, Boston 02118, USA; Wellness and Recovery After Psychosis Research Program, Boston Medical Center, Boston, MA 02118, USA. Electronic address: Brittany.gouse@bmc.org.

Rachel Oblath

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Boston University Chobanian & Avedisian School of Medicine, Boston 02118, USA.

Hannah E Brown

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychiatry, Boston University Chobanian & Avedisian School of Medicine, Boston 02118, USA; Wellness and Recovery After Psychosis Research Program, Boston Medical Center, Boston, MA 02118, USA.

Frank Eisele

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Affiliations :
  • Centers for Psychiatry Suedwuerttemberg, Ravensburg, Germany.
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Erich Flammer

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Clinic for Psychiatry and Psychotherapy I, Ulm University, Ulm, Germany.
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Tilman Steinert

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Affiliations :
  • Clinic for Psychiatry and Psychotherapy I, Ulm University, Ulm, Germany.
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Joohyun Chung

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Affiliations :
  • College of Nursing, University of Massachusetts Amherst, Amherst, MA, USA.
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Keivan Sadeghzadeh

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Affiliations :
  • D'Amore-McKim School of Business, Northeastern University Boston, Boston, MA, USA.
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Soheil Sibdari

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Affiliations :
  • Charlton College of Business, University of Massachusetts Dartmouth, Dartmouth, MA, USA.
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Charles C Dike

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Affiliations :
  • Dr. Dike is Associate Professor of Psychiatry, Yale University School of Medicine, New Haven, CT, and Medical Director, Office of the Commissioner, Connecticut Department of Mental Health and Addiction Services, Hartford, CT. Ms. Bugella is CEO, Bugella Behavioral Healthcare Consulting, LLC, Berlin, CT. Dr. Hillbrand is Assistant Clinical Professor of Psychiatry, Yale University School of Medicine, New Haven, CT. Charles.dike@yale.edu.
Publications dans "Service hospitalier de psychiatrie" :

Barbara A Bugella

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Affiliations :
  • Dr. Dike is Associate Professor of Psychiatry, Yale University School of Medicine, New Haven, CT, and Medical Director, Office of the Commissioner, Connecticut Department of Mental Health and Addiction Services, Hartford, CT. Ms. Bugella is CEO, Bugella Behavioral Healthcare Consulting, LLC, Berlin, CT. Dr. Hillbrand is Assistant Clinical Professor of Psychiatry, Yale University School of Medicine, New Haven, CT.
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Marc Hillbrand

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Affiliations :
  • Dr. Dike is Associate Professor of Psychiatry, Yale University School of Medicine, New Haven, CT, and Medical Director, Office of the Commissioner, Connecticut Department of Mental Health and Addiction Services, Hartford, CT. Ms. Bugella is CEO, Bugella Behavioral Healthcare Consulting, LLC, Berlin, CT. Dr. Hillbrand is Assistant Clinical Professor of Psychiatry, Yale University School of Medicine, New Haven, CT.
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Christopher D King

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Affiliations :
  • Department of Mental Health Research (King, Joyce, Nash) and McLean Franciscan Department of Child and Adolescent Mental Health Programs (Buonopane, Sossong), Franciscan Children's, Brighton, Massachusetts; Division of Depression and Anxiety Disorders (King, Ressler) and Division of Child and Adolescent Psychiatry (Buonopane, Sossong), McLean Hospital, Belmont, Massachusetts; Department of Psychiatry, Harvard Medical School, Boston (Ressler).
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Victoria W Joyce

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Affiliations :
  • Department of Mental Health Research (King, Joyce, Nash) and McLean Franciscan Department of Child and Adolescent Mental Health Programs (Buonopane, Sossong), Franciscan Children's, Brighton, Massachusetts; Division of Depression and Anxiety Disorders (King, Ressler) and Division of Child and Adolescent Psychiatry (Buonopane, Sossong), McLean Hospital, Belmont, Massachusetts; Department of Psychiatry, Harvard Medical School, Boston (Ressler).
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Carol C Nash

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Affiliations :
  • Department of Mental Health Research (King, Joyce, Nash) and McLean Franciscan Department of Child and Adolescent Mental Health Programs (Buonopane, Sossong), Franciscan Children's, Brighton, Massachusetts; Division of Depression and Anxiety Disorders (King, Ressler) and Division of Child and Adolescent Psychiatry (Buonopane, Sossong), McLean Hospital, Belmont, Massachusetts; Department of Psychiatry, Harvard Medical School, Boston (Ressler).
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Ralph J Buonopane

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Affiliations :
  • Department of Mental Health Research (King, Joyce, Nash) and McLean Franciscan Department of Child and Adolescent Mental Health Programs (Buonopane, Sossong), Franciscan Children's, Brighton, Massachusetts; Division of Depression and Anxiety Disorders (King, Ressler) and Division of Child and Adolescent Psychiatry (Buonopane, Sossong), McLean Hospital, Belmont, Massachusetts; Department of Psychiatry, Harvard Medical School, Boston (Ressler).
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Anthony D Sossong

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Affiliations :
  • Department of Mental Health Research (King, Joyce, Nash) and McLean Franciscan Department of Child and Adolescent Mental Health Programs (Buonopane, Sossong), Franciscan Children's, Brighton, Massachusetts; Division of Depression and Anxiety Disorders (King, Ressler) and Division of Child and Adolescent Psychiatry (Buonopane, Sossong), McLean Hospital, Belmont, Massachusetts; Department of Psychiatry, Harvard Medical School, Boston (Ressler).
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Post-partum haemorrhage (PPH) is an obstetric emergency that requires effective teamwork under complex conditions. We explored healthcare team performance for women who suffered a PPH, focusing on rel... In collaboration with clinical teams, we implemented structural, process and relational interventions to improve teamwork in PPH cases. We were guided by the conceptual framework of Relational Coordin... Four overarching themes were identified: 1) Teamwork, clear roles and identified leadership are critical. 2) Relational factors powerfully underpin teamwork behaviours-shared goals, shared knowledge, ... Teamwork, relationships, and the context of care can be actively shaped in partnership with clinicians to support high performance in maternity care. We present our multifaceted approach as a guide fo...

Interprofessional identity and motivation towards interprofessional collaboration.

It is unknown whether interprofessional identity is able to explain interprofessional behaviours. Extended professional identity theory provides clues by combining two psychological identity approache... Participants of this double-blinded study were 47 dentistry and 41 dental hygiene students (86.3% response) without interprofessional education (IPE) experience. Group productivity was used as indicat... No interprofessional identity differences were found with regard to gender and profession. The mean difference between groups with low versus high interprofessional identity was 0.5 (M = 3.4; SD = 0.5... Interprofessional identity has a positive effect on congruent interprofessional behaviours after 10 weeks. More research is required to understand interprofessional identity in relation to performance...

Factors related to implementation of an interprofessional communication concept in thoracic oncology: a mixed-methods study.

An innovative patient-centred interprofessional communication concept with advanced lung cancer patients (Heidelberg Milestone Communication Approach, MCA) has been developed and implemented. Role cha... In a longitudinal study, 3 of the 4 subscales of the validated German translation of the University of the West of England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP-D) were collected prior to implementa... The survey with 87 staff (44 nurses, 13 physicians, 12 psycho-social staff, 7 therapists, and 11 others) participating at least once found heterogeneous attitudes. 'Communication and Teamwork' and 'In... Positive experiences and potential shortfalls in the implementation were observed. Future introductions of interprofessional communication concepts require further activities which should address the ... DRKS00013469 / Date of registration: 22/12/2017....

Nursing students' interprofessional socialisation and readiness for interprofessional learning: A cross-sectional research study.

Interprofessional education programs in university settings have facilitated the development of student attributes needed to become a team-player, understand roles and responsibilities of other health... To examine readiness of undergraduate nursing students for interprofessional learning and interprofessional socialisation.... A cross-sectional design was used to examine the correlation between interprofessional learning and socialisation, and group differences between mode of study, year level, and prior healthcare experie... A large Australian regional university, across two campuses.... A total of 103 undergraduate nursing students across year levels, including 58 enrolled on-campus, and 45 studying externally.... Students completed an online survey using the Readiness for Interprofessional Learning Scale and the Interprofessional Socialisation and Valuing Scale. Data analyses included independent t-tests, and ... No significant differences in student readiness for interprofessional learning or interprofessional socialisation were found between on-campus and external modes of study and between healthcare experi... Readiness for interprofessional learning and interprofessional socialisation and were not impacted by the students' mode of study; however, previous experience in the healthcare industry and duration ...

Interprofessional simulation of acute care for nursing and medical students: interprofessional competencies and transfer to the workplace.

Teamwork and communication are essential tools for doctors, nurses and other team members in the management of critically ill patients. Early interprofessional education during study, using acute care... A comparative sequential quantitative-qualitative study was used to understand interprofessional learning outcomes in nursing and medical students after simulation of acute care. Students were assigne... One hundred and ninety-one students participated in this study (131 medical, 60 nursing students). No differences were found between the intervention and control group in overall ICCAS scores for both... Interprofessional simulation training did show measurable growth of interprofessional competencies, but so did uniprofessional training. Both medical and nursing students reported increased awareness ...

Development of a pilot interprofessional education workshop for healthcare students and assessment of interprofessional collaborative competency attainment.

We describe the development and student evaluation of a collaborative health service provider and higher education institution initiative designed to deliver an Interprofessional Education (IPE) pilot...

The Interprofessional Standardized Patient Experience: An Effective Interprofessional Education Activity for Prelicensure Health Professional Students.

For future success in the modern health care environment, health professions students require effective interprofessional education experiences to develop their perceptions of other professionals on t... The ISPE involved collaboration among students to conduct a subjective interview. Students from six health care professions individually interviewed a simulated patient while being observed by student... Over 4 consecutive academic years, 1,265 students completed the ISPE, and 1,028 completed the pre- and post-ISPE surveys. Analysis of the survey responses indicated that the ISPE enhanced student awar... A single ISPE had a significant impact on prelicensure students' perceptions. The ISPE is a novel and effective approach to interprofessional education that students appreciate....

Sharpening the lens to evaluate interprofessional education and interprofessional collaboration by improving the conceptual framework: a critical discussion.

It has been difficult to demonstrate that interprofessional education (IPE) and interprofessional collaboration (IPC) have positive effects on patient care quality, cost effectiveness of patient care,...

Value of pre-licensure interprofessional education on post-licensure interprofessional collaboration: Perceptions and experiences of practicing professionals.

Interprofessional education (IPE) allows students in health professional programs to practice providing collaborative patient care before graduating. Understanding the perceptions and experiences of h...