Titre : Perception sociale

Perception sociale : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Speech-Language Pathology

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer la perception sociale chez un patient ?

Des tests psychologiques et des observations comportementales sont utilisés.
Évaluation psychologique Comportement social
#2

Quels outils sont utilisés pour diagnostiquer des troubles de la perception sociale ?

Des échelles d'évaluation et des questionnaires standardisés sont souvent employés.
Tests psychométriques Troubles du spectre autistique
#3

La perception sociale peut-elle être mesurée ?

Oui, des outils comme le 'Reading the Mind in the Eyes' test sont utilisés.
Évaluation psychologique Empathie
#4

Quels professionnels peuvent diagnostiquer des troubles de la perception sociale ?

Psychologues, psychiatres et neurologues sont généralement impliqués.
Psychiatrie Neurologie
#5

Y a-t-il des critères spécifiques pour diagnostiquer des troubles sociaux ?

Oui, des critères comme ceux du DSM-5 sont souvent utilisés pour le diagnostic.
DSM-5 Troubles de la personnalité

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'une perception sociale altérée ?

Difficulté à comprendre les émotions, problèmes de communication et isolement social.
Troubles de la communication Isolement social
#2

Comment se manifeste une mauvaise perception sociale ?

Par des malentendus fréquents et des difficultés à établir des relations interpersonnelles.
Relations interpersonnelles Malentendus
#3

Les troubles de la perception sociale affectent-ils l'empathie ?

Oui, ils peuvent réduire la capacité d'empathie et de compréhension des émotions des autres.
Empathie Troubles du spectre autistique
#4

Quels comportements indiquent une perception sociale déficiente ?

Réactions inappropriées aux émotions des autres et difficultés à interpréter les signaux sociaux.
Signaux sociaux Comportement social
#5

Les symptômes de perception sociale varient-ils selon l'âge ?

Oui, les enfants peuvent montrer des symptômes différents par rapport aux adultes.
Développement de l'enfant Troubles du développement

Prévention 5

#1

Comment prévenir les troubles de la perception sociale ?

L'éducation émotionnelle et les activités sociales dès le jeune âge peuvent aider.
Éducation émotionnelle Activités sociales
#2

Les programmes scolaires peuvent-ils améliorer la perception sociale ?

Oui, des programmes axés sur les compétences sociales peuvent être très bénéfiques.
Programmes scolaires Compétences sociales
#3

Les parents peuvent-ils influencer la perception sociale de leurs enfants ?

Oui, un environnement familial positif et communicatif favorise une bonne perception sociale.
Environnement familial Communication
#4

Les activités de groupe aident-elles à prévenir les troubles sociaux ?

Oui, elles favorisent l'interaction et le développement des compétences sociales.
Activités de groupe Développement social
#5

La sensibilisation à la santé mentale peut-elle prévenir des troubles sociaux ?

Oui, elle aide à identifier et à traiter les problèmes de perception sociale tôt.
Sensibilisation à la santé mentale Prévention

Traitements 5

#1

Quels traitements sont efficaces pour améliorer la perception sociale ?

La thérapie cognitivo-comportementale et les programmes d'entraînement social sont bénéfiques.
Thérapie cognitivo-comportementale Entraînement social
#2

Les médicaments peuvent-ils aider à la perception sociale ?

Certains médicaments peuvent traiter des symptômes associés, mais ne ciblent pas directement la perception sociale.
Médicaments psychotropes Troubles de l'humeur
#3

La formation sociale est-elle utile pour les personnes avec des troubles de perception sociale ?

Oui, elle aide à développer des compétences sociales et à améliorer les interactions.
Compétences sociales Formation
#4

Les groupes de soutien sont-ils bénéfiques pour la perception sociale ?

Oui, ils offrent un espace pour partager des expériences et apprendre des autres.
Groupes de soutien Intervention communautaire
#5

La thérapie de groupe peut-elle aider à la perception sociale ?

Oui, elle permet de pratiquer des interactions sociales dans un environnement sécurisé.
Thérapie de groupe Interactions sociales

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent découler d'une perception sociale altérée ?

Isolement social, dépression et difficultés relationnelles sont des complications fréquentes.
Isolement social Dépression
#2

Les troubles de la perception sociale peuvent-ils affecter la carrière ?

Oui, ils peuvent entraîner des difficultés dans les interactions professionnelles et la collaboration.
Carrière Interactions professionnelles
#3

Y a-t-il des risques de violence associés à une mauvaise perception sociale ?

Dans certains cas, des comportements agressifs peuvent survenir en raison de malentendus sociaux.
Comportement agressif Malentendus
#4

Les complications psychologiques sont-elles fréquentes ?

Oui, l'anxiété et la dépression sont courantes chez les personnes avec des troubles de perception sociale.
Anxiété Dépression
#5

Les troubles de la perception sociale peuvent-ils affecter la vie familiale ?

Oui, ils peuvent créer des tensions et des malentendus au sein de la famille.
Vie familiale Tensions familiales

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le risque de troubles de la perception sociale ?

Des antécédents familiaux de troubles mentaux et un environnement social défavorable sont des facteurs de risque.
Antécédents familiaux Environnement social
#2

L'âge influence-t-il la perception sociale ?

Oui, les jeunes enfants et les adolescents peuvent avoir des défis uniques en matière de perception sociale.
Développement de l'enfant Adolescence
#3

Les troubles neurodéveloppementaux sont-ils des facteurs de risque ?

Oui, des conditions comme l'autisme augmentent le risque de troubles de la perception sociale.
Troubles neurodéveloppementaux Autisme
#4

Le stress peut-il affecter la perception sociale ?

Oui, le stress chronique peut altérer la capacité à interpréter les signaux sociaux.
Stress Signaux sociaux
#5

Les traumatismes précoces influencent-ils la perception sociale ?

Oui, les expériences traumatiques peuvent nuire au développement des compétences sociales.
Traumatismes Compétences sociales
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 14/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Cherian K Kandathil

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Otolaryngology-Head & Neck Surgery, Stanford University School of Medicine, Stanford, California, U.S.A.
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Sam P Most

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Affiliations :
  • Department of Otolaryngology-Head & Neck Surgery, Stanford University School of Medicine, Stanford, California, U.S.A.
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Jeffrey A Brooks

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Affiliations :
  • Department of Psychology, New York University, New York, NY, USA.
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Jonathan B Freeman

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Affiliations :
  • Department of Psychology, New York University, New York, NY, USA.
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Brian A Nuyen

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Affiliations :
  • Department of Otolaryngology-Head & Neck Surgery, Stanford University School of Medicine, Stanford, California, U.S.A.
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Leyla Isik

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  • Department of Cognitive Science, Johns Hopkins University, USA; McGovern Institute for Brain Research, Massachusetts Institute of Technology, USA; Center for Brains, Minds, and Machines, Massachusetts Institute of Technology, USA. Electronic address: lisik@jhu.edu.
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Mikhail Saltychev

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Affiliations :
  • Department of Physical and Rehabilitation Medicine, Turku University Hospital and University of Turku, Turku, Finland.
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Tor D Wager

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Affiliations :
  • Department of Psychological and Brain Sciences, Dartmouth College, Hanover, New Hampshire, USA.
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Affiliations :
  • Lyon Neuroscience Research Center, CNRS, Inserm, Université Claude Bernard Lyon 1, Bron, France.
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  • Faculty of Economics, Business and Tourism, University of Split, Split, Croatia.

Vojko Potočan

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  • Faculty of Economics and Business, University of Maribor, Maribor, Slovenia.

Zlatko Nedelko

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  • Faculty of Economics and Business, University of Maribor, Maribor, Slovenia.

Joshua Skewes

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  • 1 Department for Linguistics, Cognitive Science and Semiotics, and Interacting Minds Center, Aarhus University , Denmark.
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David M Amodio

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Affiliations :
  • 3 Department of Psychology and Neural Science, New York University , New York, NY , USA.
  • 4 Department of Psychology, University of Amsterdam , Amsterdam , The Netherlands.
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Johanna Seibt

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Affiliations :
  • 2 Research Unit for Robophilosophy, School of Culture and Society, Aarhus University , Denmark.
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  • Institute for Advanced Sustainability Studies (IASS), Potsdam, Germany.
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Robert Goble

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  • Clark University, Worcester, MA, USA.
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Ortwin Renn

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  • Institute for Advanced Sustainability Studies (IASS), Potsdam, Germany.
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Yurika Tsuji

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  • Graduate School of Humanities and Sciences, Ochanomizu University, Tokyo, Japan.
  • Japan Society for the Promotion of Science, Tokyo, Japan.
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Shu Imaizumi

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  • Institute for Education and Human Development, Ochanomizu University, Tokyo, Japan. imaizumi.shu@ocha.ac.jp.
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Cleft palate is one of the most common birth defects in the United States. Most of these children receive speech therapy by preschool and school-based clinicians. The purpose of this article is to pro... It has been reported that 68% of preschoolers with repaired cleft palate received speech therapy. Preschool and school-based speech-language pathologists (SLPs) have reported a strong desire for pract... SLPAs will learn elicitation techniques for compensatory articulations and implement evidence-based treatment approaches to improve the speech accuracy of children with cleft palate.... It is important for all school-based clinicians to be familiar with speech therapy for individuals with cleft palate....

What Is Clinical Evidence in Speech-Language Pathology? A Scoping Review.

Two disparate models drive American speech-language pathologists' views of evidence-based practice (EBP): the American Speech-Language-Hearing Association's (2004a, 2004b) and Dollaghan's (2007). Thes... We conducted a scoping review to identify terms ascribed to clinical evidence and their descriptions. We searched the peer-reviewed, accessible, speech-language pathology intervention literature from ... Seventy-eight articles included a description of clinical evidence. Across publications, a single term was used to describe disparate concepts, and the same concept was given different terms, yet the ... These results outline a shared language for SLPs to discuss their clinical evidence with researchers, families, allied professionals, and each other. Clarification of the terminology, associated defin... https://doi.org/10.23641/asha.21498546....

Applications of Telemedicine in Speech-Language Pathology: Evaluation of Patient Satisfaction.

The study aimed to evaluate patient satisfaction with speech-language therapy televisits and to identify factors influencing the level of satisfaction.... Participants were recruited from an academic tertiary voice and swallowing center who had completed ≥1 telehealth session of speech-language therapy with a speech-language pathologist between March, 2... 65/239 patients completed the SAPS survey, representing a response rate of 27%. The average age of study participants was 54.92 ± 16.45 years, with 49.2% identifying as female, 33.9% as male, and 16.9... Clinicians are able to achieve high patient satisfaction with speech-language therapy when delivered by telehealth. Patient satisfaction remained high across diverse patient populations and range of c... Clinicians are able to achieve high patient satisfaction with speech-language therapy when delivered via telehealth. Satisfaction remained high regardless of gender identity, type of therapy received,... 4 Laryngoscope, 133:895-900, 2023....

Where Do You Anchor Your Beliefs? An Invitation to Interrogate Dominant Ideologies of Language and Languaging in Speech-Language Pathology.

Ideologies are like rocks onto which individuals and institutions anchor their thoughts about what it means to be an "ideal language user" and what "standardized languaging" is. These deeply ingrained... Ideologies uphold idealized versions of "normality" and constructions of "deviance." Left unexamined, these beliefs remain encoded in traditionally considered scientific categories, policies, approach...

Test for clinical reasoning evaluation in Speech-Language Pathology: content validity.

To validate the content of the Speech-Language Pathology Concordance Test called FonoTCS.... This is a content validation study of the instrument. Five speech-language pathologists, all with doctoral degrees and teaching experience, averaging 24.8 years of professional practice, participated ... Thirteen evaluators, all female, with an average age of 39.07 years, including eight with master's degrees and five with doctoral degrees, and an average clinical practice experience of 15.38 years, p... FonoTCS is a valid instrument from a content perspective....

The Impact of Treating Bilingual Clients on Speech-Language Pathology Students' Cultural Responsiveness.

Graduate programs often use practicum experience with clients from nonmajority cultures to improve students' cultural responsiveness. Yet, it is not clear whether simply working with a client from a n... Twenty first-year speech-language pathology graduate students (10 Spanish-English bilinguals, 10 monolingual English speakers) were split into three groups: monolingual experimental (... Experience working with bilingual clients did not have a substantial effect on students' confidence in their cultural competence. No substantial change was found in cultural responsiveness on the thin... Simply working with clients from nonmajority cultures does not create a scenario where cultural responsiveness is likely to improve. Additional targeted, purposeful training in cultural responsiveness...

Intensive speech-language pathology therapy with adults who stutter: preliminary study.

To compare the results of fluency and self-perception of the impact of stuttering on the lives of adults who stutter, before and after undergoing intensive speech-language pathology therapy.... This is a descriptive and longitudinal study with data collection before and after intensive therapy in four patients who stutter. The intensive care program consisted of thirty one-hour sessions held... There was a reduction of the percentage of stuttering disfluencies, increasing the flow of words per minute of the participants. The descriptive analysis of the OASES-A showed a decrease in the degree... There was an improvement in all variables analyzed after intensive care, including an improvement in speech fluency and a reduction in the impact of stuttering on the participants' lives, which sugges...