Titre : Amérique du Sud

Amérique du Sud : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer le paludisme en Amérique du Sud ?

Le diagnostic repose sur des tests sanguins pour détecter le parasite Plasmodium.
Paludisme Plasmodium Diagnostic médical
#2

Quels tests pour la dengue ?

Les tests sérologiques et PCR sont utilisés pour confirmer une infection par le virus de la dengue.
Dengue Virus de la dengue Tests diagnostiques
#3

Comment identifier la fièvre jaune ?

Un diagnostic est établi par des tests sérologiques et l'historique de vaccination.
Fièvre jaune Vaccination Diagnostic médical
#4

Quels examens pour la leptospirose ?

Des tests sérologiques et PCR sont utilisés pour diagnostiquer la leptospirose.
Leptospirose Tests diagnostiques Infections bactériennes
#5

Comment diagnostiquer la maladie de Chagas ?

Le diagnostic se fait par des tests sérologiques et parfois par biopsie de tissu.
Maladie de Chagas Trypanosoma cruzi Diagnostic médical

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes du paludisme ?

Fièvre, frissons, sueurs, maux de tête et douleurs musculaires sont fréquents.
Paludisme Symptômes Fièvre
#2

Quels signes de la dengue ?

Fièvre élevée, douleurs articulaires, éruptions cutanées et saignements peuvent survenir.
Dengue Symptômes Fièvre
#3

Quels symptômes de la fièvre jaune ?

Fièvre, douleurs abdominales, jaunisse et saignements sont des signes typiques.
Fièvre jaune Symptômes Infections virales
#4

Quels symptômes de la leptospirose ?

Fièvre, maux de tête, douleurs musculaires et éruptions cutanées peuvent apparaître.
Leptospirose Symptômes Infections bactériennes
#5

Quels signes de la maladie de Chagas ?

Fatigue, fièvre, gonflement des paupières et douleurs abdominales peuvent se manifester.
Maladie de Chagas Symptômes Trypanosomose

Prévention 5

#1

Comment prévenir le paludisme ?

Utiliser des moustiquaires, des répulsifs et prendre des médicaments préventifs.
Paludisme Prévention Moustiquaires
#2

Quelles mesures pour éviter la dengue ?

Éliminer les eaux stagnantes et utiliser des répulsifs contre les moustiques.
Dengue Prévention Moustiques
#3

Comment se protéger contre la fièvre jaune ?

La vaccination est la meilleure méthode de prévention contre la fièvre jaune.
Fièvre jaune Vaccination Prévention
#4

Quelles précautions pour la leptospirose ?

Éviter les contacts avec des eaux contaminées et porter des vêtements de protection.
Leptospirose Prévention Eaux contaminées
#5

Comment prévenir la maladie de Chagas ?

Éviter les piqûres de triatomes et améliorer les conditions de logement.
Maladie de Chagas Prévention Triatomes

Traitements 5

#1

Quel traitement pour le paludisme ?

Les antipaludiques comme la chloroquine et l'artémisinine sont couramment utilisés.
Paludisme Traitement Antipaludiques
#2

Comment traiter la dengue ?

Il n'existe pas de traitement spécifique ; le repos et l'hydratation sont essentiels.
Dengue Traitement Hydratation
#3

Quel traitement pour la fièvre jaune ?

Il n'y a pas de traitement antiviral ; la prévention par vaccination est cruciale.
Fièvre jaune Vaccination Traitement
#4

Comment traiter la leptospirose ?

Les antibiotiques comme la doxycycline sont utilisés pour traiter la leptospirose.
Leptospirose Antibiotiques Traitement
#5

Quel traitement pour la maladie de Chagas ?

Les médicaments comme le benznidazole sont utilisés pour traiter l'infection.
Maladie de Chagas Benznidazole Traitement

Complications 5

#1

Quelles complications du paludisme ?

Anémie sévère, défaillance organique et coma peuvent survenir dans les cas graves.
Paludisme Complications Anémie
#2

Quelles complications de la dengue ?

La dengue sévère peut entraîner des hémorragies et un choc hypovolémique.
Dengue Complications Choc hypovolémique
#3

Quelles complications de la fièvre jaune ?

Insuffisance hépatique et hémorragies peuvent survenir dans les cas graves.
Fièvre jaune Complications Insuffisance hépatique
#4

Quelles complications de la leptospirose ?

Insuffisance rénale, méningite et hémorragies peuvent être des complications graves.
Leptospirose Complications Insuffisance rénale
#5

Quelles complications de la maladie de Chagas ?

Les complications incluent des troubles cardiaques et des problèmes digestifs chroniques.
Maladie de Chagas Complications Troubles cardiaques

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque du paludisme ?

Vivre dans des zones endémiques et ne pas utiliser de protection contre les moustiques.
Paludisme Facteurs de risque Moustiques
#2

Quels facteurs de risque pour la dengue ?

Les zones urbaines avec des eaux stagnantes et un climat chaud favorisent la dengue.
Dengue Facteurs de risque Climat
#3

Quels facteurs de risque pour la fièvre jaune ?

Voyager dans des zones endémiques sans vaccination augmente le risque d'infection.
Fièvre jaune Facteurs de risque Vaccination
#4

Quels facteurs de risque pour la leptospirose ?

Travailler dans l'agriculture ou être exposé à des eaux contaminées augmente le risque.
Leptospirose Facteurs de risque Eaux contaminées
#5

Quels facteurs de risque pour la maladie de Chagas ?

Vivre dans des habitations en terre et être exposé aux triatomes augmente le risque.
Maladie de Chagas Facteurs de risque Triatomes
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 20/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

M Mabel Ribicich

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Cátedra de Parasitología y Enfermedades Parasitarias, Av. San Martín 5285 (1417DSM), Buenos Aires, Argentina; CONICET - Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Instituto de Investigaciones en Producción Animal (INPA), Buenos Aires, Argentina. Electronic address: mribicich@fvet.uba.ar.
Publications dans "Amérique du Sud" :

Fernando A Fariña

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Affiliations :
  • Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Cátedra de Parasitología y Enfermedades Parasitarias, Av. San Martín 5285 (1417DSM), Buenos Aires, Argentina; CONICET - Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Instituto de Investigaciones en Producción Animal (INPA), Buenos Aires, Argentina.
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Tatiana Aronowicz

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  • Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Cátedra de Parasitología y Enfermedades Parasitarias, Av. San Martín 5285 (1417DSM), Buenos Aires, Argentina; Servicio Nacional de Sanidad Animal, SENASA, Argentina.
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Mariano E Ercole

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  • Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Cátedra de Parasitología y Enfermedades Parasitarias, Av. San Martín 5285 (1417DSM), Buenos Aires, Argentina; CONICET - Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Instituto de Investigaciones en Producción Animal (INPA), Buenos Aires, Argentina.
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Clara Bessi

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  • Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Cátedra de Parasitología y Enfermedades Parasitarias, Av. San Martín 5285 (1417DSM), Buenos Aires, Argentina; CONICET - Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Instituto de Investigaciones en Producción Animal (INPA), Buenos Aires, Argentina.
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Marina Winter

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  • Universidad Nacional de Río Negro. Sede Atlántica, Centro de Investigaciones y Transferencia de Río Negro, Argentina.
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Mariana I Pasqualetti

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  • Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Cátedra de Parasitología y Enfermedades Parasitarias, Av. San Martín 5285 (1417DSM), Buenos Aires, Argentina; CONICET - Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Veterinarias, Instituto de Investigaciones en Producción Animal (INPA), Buenos Aires, Argentina.
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Alexandra Giraldo-Osorio

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  • Department of Preventive Medicine and Public Health, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Spain.
  • Department of Public Health, Health Promotion and Disease Prevention Research Group (Grupo de Investigación Promoción de la Salud y Prevención de la Enfermedad - GIPSPE), Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
  • Carolina Foundation, Madrid, Spain.
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Mónica Pérez-Ríos

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  • Department of Preventive Medicine and Public Health, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Spain.
  • Consortium for Biomedical Research in Epidemiology & Public Health (CIBER en Epidemiología y Salud Pública - CIBERESP), Madrid, Spain.
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Leonor Varela-Lema

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  • Department of Preventive Medicine and Public Health, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Spain.
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Alberto Ruano-Ravina

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  • Department of Preventive Medicine and Public Health, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Spain.
  • Consortium for Biomedical Research in Epidemiology & Public Health (CIBER en Epidemiología y Salud Pública - CIBERESP), Madrid, Spain.
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Franklin Riet-Correa

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  • Postgraduate Program in Animal Science in the Tropics, Federal University of Bahia, Salvador, Bahia, CEP: 40170-110, Brazil. Electronic address: franklinrietcorrea@gmail.com.
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Juan F Micheloud

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  • Universidad Católica de Salta. Facultad de ciencias agrarias y veterinarias; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Área de Sanidad Animal "Dr. Bernardo Jorge Carrillo"-Instituto de Investigación Animal Chaco Semiárido (Sede Salta) CIAP-INTITUTO NACIONAL DE TECNOLOGIA AGROPECUARIA. (INTA).
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Mizael Machado

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Affiliations :
  • Plataforma de Investigación en Salud Animal (PSA), Instituto Nacional de Investigación Agropecuaria (INIA), Estación Experimental del Norte, Tacuarembó, 45000, Uruguay.
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Nicolás R Chimento

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  • Laboratorio de Anatomía Comparada y Evolución de los Vertebrados, Museo Argentino de Ciencias Naturales "Bernardino Rivadavia" (CONICET); Av. Ángel Gallardo 470, C1405DJR Ciudad Autónoma de, Buenos Aires, Argentina. nicochimento@hotmail.com.
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Federico L Agnolín

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Affiliations :
  • Laboratorio de Anatomía Comparada y Evolución de los Vertebrados, Museo Argentino de Ciencias Naturales "Bernardino Rivadavia" (CONICET); Av. Ángel Gallardo 470, C1405DJR Ciudad Autónoma de, Buenos Aires, Argentina.
  • Fundación de Historia Natural "Félix de Azara", Departamento de Ciencias Naturales y Antropología, CEBBAD - Universidad Maimónides, Hidalgo 767, C1405BDB, Buenos Aires, Argentina.
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Makoto Manabe

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Affiliations :
  • National Museum of Nature and Science, 4‑1‑1 Amakubo, Tsukuba, 305‑0005, Japan.
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Takanobu Tsuihiji

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Affiliations :
  • National Museum of Nature and Science, 4‑1‑1 Amakubo, Tsukuba, 305‑0005, Japan.
  • Department of Earth and Planetary Science, The University of Tokyo, 7‑3‑1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo, 305‑0005, Japan.
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Fernando E Novas

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Affiliations :
  • Laboratorio de Anatomía Comparada y Evolución de los Vertebrados, Museo Argentino de Ciencias Naturales "Bernardino Rivadavia" (CONICET); Av. Ángel Gallardo 470, C1405DJR Ciudad Autónoma de, Buenos Aires, Argentina.
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Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...