Titre : Instruments chirurgicaux

Instruments chirurgicaux : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Quels sont les types d'instruments chirurgicaux ?

Les types incluent scalpels, ciseaux, pinces, et écarteurs.
Instruments chirurgicaux Équipement médical
#2

Comment évaluer la qualité d'un instrument chirurgical ?

La qualité se mesure par la précision, la durabilité et la facilité d'utilisation.
Évaluation des instruments Qualité des soins
#3

Quels matériaux sont utilisés pour les instruments chirurgicaux ?

Ils sont souvent fabriqués en acier inoxydable, en titane ou en plastique médical.
Matériaux médicaux Instruments chirurgicaux
#4

Comment stériliser les instruments chirurgicaux ?

La stérilisation se fait par autoclave, chaleur sèche ou produits chimiques.
Stérilisation Instruments chirurgicaux
#5

Quels sont les critères de sécurité pour les instruments ?

Les critères incluent l'absence de bords tranchants, la solidité et la facilité de nettoyage.
Sécurité des instruments Instruments chirurgicaux

Symptômes 5

#1

Quels symptômes indiquent un instrument chirurgical défectueux ?

Des symptômes incluent des coupures inégales, des défaillances de mécanisme ou des rouilles.
Défaillance des instruments Instruments chirurgicaux
#2

Comment reconnaître une infection liée à un instrument ?

Les signes incluent rougeur, gonflement, douleur et écoulement au site chirurgical.
Infection Instruments chirurgicaux
#3

Quels signes d'allergie aux matériaux des instruments ?

Les signes incluent éruptions cutanées, démangeaisons ou réactions anaphylactiques.
Allergies Matériaux médicaux
#4

Quels symptômes d'une mauvaise manipulation d'instruments ?

Des symptômes peuvent être des douleurs, des lésions tissulaires ou des saignements.
Complications chirurgicales Instruments chirurgicaux
#5

Comment identifier une mauvaise stérilisation ?

Des signes incluent des infections postopératoires ou des complications inattendues.
Infection Stérilisation

Prévention 5

#1

Comment prévenir les infections chirurgicales ?

La prévention passe par une stérilisation adéquate et des techniques chirurgicales aseptiques.
Prévention des infections Stérilisation
#2

Quelles sont les bonnes pratiques d'utilisation des instruments ?

Les bonnes pratiques incluent la formation, l'inspection régulière et le respect des protocoles.
Pratiques chirurgicales Instruments chirurgicaux
#3

Comment choisir des instruments de qualité ?

Choisissez des instruments certifiés, de marques reconnues et adaptés à l'intervention.
Choix des instruments Instruments chirurgicaux
#4

Quelles sont les normes de sécurité pour les instruments ?

Les normes incluent des tests de résistance, des contrôles de qualité et des certifications.
Normes de sécurité Instruments chirurgicaux
#5

Comment former le personnel à l'utilisation des instruments ?

La formation doit inclure des sessions pratiques, des démonstrations et des évaluations régulières.
Formation du personnel Instruments chirurgicaux

Traitements 5

#1

Quels traitements pour les infections liées aux instruments ?

Les traitements incluent antibiotiques et, si nécessaire, drainage chirurgical.
Infection Antibiotiques
#2

Comment traiter une allergie aux matériaux chirurgicaux ?

Le traitement consiste en l'évitement des matériaux et l'utilisation d'antihistaminiques.
Allergies Antihistaminiques
#3

Quelles sont les alternatives aux instruments chirurgicaux traditionnels ?

Les alternatives incluent les instruments à usage unique et les technologies laser.
Technologie chirurgicale Instruments chirurgicaux
#4

Comment gérer les complications chirurgicales ?

La gestion inclut une surveillance étroite, des traitements médicaux et parfois une réintervention.
Complications chirurgicales Gestion des soins
#5

Quels soins postopératoires pour éviter les infections ?

Les soins incluent le nettoyage régulier, le changement de pansements et l'observation des signes d'infection.
Soins postopératoires Infection

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec des instruments mal stérilisés ?

Les complications incluent des infections, des septicémies et des retards de guérison.
Complications chirurgicales Infection
#2

Quels risques d'allergie aux instruments chirurgicaux ?

Les risques incluent des réactions cutanées, des chocs anaphylactiques et des complications respiratoires.
Allergies Instruments chirurgicaux
#3

Comment gérer une rupture d'instrument pendant une opération ?

Il faut évaluer la situation, retirer les morceaux et continuer l'opération avec prudence.
Complications chirurgicales Gestion des soins
#4

Quels effets secondaires des instruments à usage unique ?

Les effets incluent des coûts élevés et des déchets médicaux accrus, mais moins d'infections.
Instruments à usage unique Complications
#5

Comment prévenir les complications liées aux instruments ?

La prévention passe par une formation adéquate, une stérilisation rigoureuse et des contrôles réguliers.
Prévention des complications Instruments chirurgicaux

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le risque d'infection chirurgicale ?

Les facteurs incluent l'obésité, le diabète, et une mauvaise hygiène préopératoire.
Facteurs de risque Infection
#2

Comment l'âge influence-t-il les risques liés aux instruments ?

Les personnes âgées ont un risque accru de complications en raison de la fragilité des tissus.
Âge Complications chirurgicales
#3

Quels comportements augmentent les risques d'allergie ?

Les comportements incluent l'exposition répétée à des matériaux allergènes et des antécédents familiaux.
Allergies Facteurs de risque
#4

Comment le type d'intervention influence-t-il les risques ?

Les interventions complexes présentent un risque plus élevé de complications liées aux instruments.
Type d'intervention Complications chirurgicales
#5

Quels antécédents médicaux augmentent les risques ?

Les antécédents de maladies auto-immunes ou d'infections récurrentes augmentent les risques.
Antécédents médicaux Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 08/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Mobarakol Islam

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Affiliations :
  • University College London, London, UK.
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Francisco Vasconcelos

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Danail Stoyanov

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Lars Wagner

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Affiliations :
  • Technical University of Munich, TUM School of Medicine and Health, Klinikum rechts der Isar, Research Group MITI, Munich, Germany. lars.wagner@tum.de.
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Alissa Jell

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Technical University of Munich, TUM School of Medicine and Health, Klinikum rechts der Isar, Research Group MITI, Munich, Germany.
  • Technical University of Munich, TUM School of Medicine and Health, Klinikum rechts der Isar, Department of Surgery, Munich, Germany.
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Dirk Wilhelm

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Technical University of Munich, TUM School of Medicine and Health, Klinikum rechts der Isar, Research Group MITI, Munich, Germany.
  • Technical University of Munich, TUM School of Medicine and Health, Klinikum rechts der Isar, Department of Surgery, Munich, Germany.
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Takeshi Mimura

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Affiliations :
  • Department of General Thoracic Surgery, National Hospital Organization Kure Medical Center and Chugoku Cancer Center, Kure, Japan.
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Atsushi Kamigaichi

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Affiliations :
  • Department of General Thoracic Surgery, National Hospital Organization Kure Medical Center and Chugoku Cancer Center, Kure, Japan.
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Yoshinori Yamashita

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Affiliations :
  • Department of General Thoracic Surgery, National Hospital Organization Kure Medical Center and Chugoku Cancer Center, Kure, Japan.
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Anil Agarwal

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Affiliations :
  • Chacha Nehru Bal Chikitsalaya, Geeta Colony Delhi, Delhi, India.
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Ankit Jain

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Affiliations :
  • Chacha Nehru Bal Chikitsalaya, Geeta Colony Delhi, Delhi, India.
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Ankur Upadhyay

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Affiliations :
  • Chacha Nehru Bal Chikitsalaya, Geeta Colony Delhi, Delhi, India.
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Nitish Deo

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  • Chacha Nehru Bal Chikitsalaya, Geeta Colony Delhi, Delhi, India.
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Jeremy C Ganz

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, Haukeland University Hospital, Bergen, Norway. Electronic address: jcganz9@gmail.com.
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Xiaolian Zhu

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Affiliations :
  • Central Sterile Supply Department, The First Affiliated Hospital of Soochow University, 215008 Suzhou City, Jiangsu Province, China.
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Lan Yuan

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Affiliations :
  • Central Sterile Supply Department, The First Affiliated Hospital of Soochow University, 215008 Suzhou City, Jiangsu Province, China.
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Tianyi Li

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Affiliations :
  • Central Sterile Supply Department, The First Affiliated Hospital of Soochow University, 215008 Suzhou City, Jiangsu Province, China.
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Ping Cheng

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Affiliations :
  • Central Sterile Supply Department, The First Affiliated Hospital of Soochow University, 215008 Suzhou City, Jiangsu Province, China. Chengping197307@suda.edu.cn.
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Jonas Dohmen

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Affiliations :
  • Department of Surgery, University of Bonn, Bonn, Germany.
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Meike Lessau

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Affiliations :
  • Resourcify GmbH, Hamburg, Germany.
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Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...