Titre : Acuité visuelle

Acuité visuelle : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

GRADE Approach

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'acuité visuelle ?

L'acuité visuelle est évaluée à l'aide de tableaux optométriques et de tests spécifiques.
Acuité visuelle Examen ophtalmologique
#2

Quels tests sont utilisés pour le diagnostic ?

Les tests incluent le test de Snellen et le test de vision de près.
Tests de vision Acuité visuelle
#3

Quand consulter un ophtalmologiste ?

Consultez un ophtalmologiste si vous avez une vision floue persistante ou des changements soudains.
Ophtalmologie Vision floue
#4

Qu'est-ce qu'un examen de la vue ?

C'est un examen complet pour évaluer la santé oculaire et l'acuité visuelle.
Examen ophtalmologique Santé oculaire
#5

Quels signes indiquent une mauvaise acuité visuelle ?

Des signes incluent la difficulté à lire, à reconnaître des visages ou à voir de loin.
Acuité visuelle Symptômes visuels

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'une mauvaise acuité visuelle ?

Les symptômes incluent vision floue, difficulté à voir la nuit et fatigue oculaire.
Acuité visuelle Fatigue oculaire
#2

La vision double est-elle liée à l'acuité visuelle ?

Oui, la vision double peut indiquer un problème d'acuité visuelle ou de coordination oculaire.
Vision double Acuité visuelle
#3

Comment la myopie affecte-t-elle l'acuité visuelle ?

La myopie rend difficile la vision des objets éloignés, affectant l'acuité visuelle.
Myopie Acuité visuelle
#4

Quels sont les signes d'une dégénérescence maculaire ?

Les signes incluent des taches sombres dans le champ visuel et une vision déformée.
Dégénérescence maculaire Acuité visuelle
#5

La fatigue oculaire peut-elle réduire l'acuité visuelle ?

Oui, la fatigue oculaire peut temporairement diminuer l'acuité visuelle et causer des douleurs.
Fatigue oculaire Acuité visuelle

Prévention 5

#1

Comment prévenir la perte d'acuité visuelle ?

Adoptez une alimentation saine, protégez vos yeux du soleil et faites des examens réguliers.
Prévention Santé oculaire
#2

L'utilisation d'écrans affecte-t-elle l'acuité visuelle ?

Oui, une utilisation prolongée d'écrans peut causer fatigue oculaire et diminuer temporairement l'acuité.
Fatigue oculaire Écrans
#3

Quels aliments sont bons pour la santé des yeux ?

Les aliments riches en oméga-3, vitamines C et E, et zinc sont bénéfiques pour les yeux.
Nutrition Santé oculaire
#4

Le tabagisme affecte-t-il l'acuité visuelle ?

Oui, le tabagisme augmente le risque de maladies oculaires et peut réduire l'acuité visuelle.
Tabagisme Santé oculaire
#5

Comment protéger ses yeux du soleil ?

Portez des lunettes de soleil avec protection UV pour réduire les risques de dommages oculaires.
Protection solaire Santé oculaire

Traitements 5

#1

Quels traitements améliorent l'acuité visuelle ?

Les traitements incluent des lunettes, des lentilles de contact et la chirurgie réfractive.
Lunettes Chirurgie réfractive
#2

Comment les lunettes corrigent-elles l'acuité visuelle ?

Les lunettes corrigent la réfraction de la lumière pour améliorer la clarté de la vision.
Lunettes Acuité visuelle
#3

La chirurgie au laser est-elle efficace ?

Oui, la chirurgie au laser peut corriger des problèmes de vision comme la myopie et l'hypermétropie.
Chirurgie réfractive Acuité visuelle
#4

Quels médicaments peuvent aider l'acuité visuelle ?

Des médicaments peuvent traiter des conditions comme le glaucome, mais ne corrigent pas l'acuité.
Glaucome Médicaments ophtalmiques
#5

Les exercices oculaires améliorent-ils l'acuité ?

Les exercices oculaires peuvent aider à soulager la fatigue, mais n'améliorent pas l'acuité structurelle.
Exercices oculaires Acuité visuelle

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter d'une mauvaise acuité ?

Les complications incluent des accidents, une qualité de vie réduite et des problèmes psychologiques.
Complications Qualité de vie
#2

La cataracte affecte-t-elle l'acuité visuelle ?

Oui, la cataracte peut provoquer une vision floue et une diminution de l'acuité visuelle.
Cataracte Acuité visuelle
#3

Quels risques sont associés à la dégénérescence maculaire ?

La dégénérescence maculaire peut entraîner une perte de vision centrale et des difficultés à lire.
Dégénérescence maculaire Acuité visuelle
#4

Comment le diabète affecte-t-il l'acuité visuelle ?

Le diabète peut causer des complications oculaires comme la rétinopathie, affectant l'acuité.
Diabète Rétinopathie
#5

Les infections oculaires peuvent-elles réduire l'acuité ?

Oui, les infections oculaires peuvent entraîner une inflammation et une diminution de l'acuité visuelle.
Infections oculaires Acuité visuelle

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque pour l'acuité visuelle ?

Les facteurs incluent l'âge, les antécédents familiaux, le diabète et l'exposition au soleil.
Facteurs de risque Santé oculaire
#2

L'âge influence-t-il l'acuité visuelle ?

Oui, l'acuité visuelle tend à diminuer avec l'âge en raison de diverses conditions oculaires.
Âge Acuité visuelle
#3

Le diabète est-il un facteur de risque ?

Oui, le diabète augmente le risque de maladies oculaires qui peuvent affecter l'acuité.
Diabète Acuité visuelle
#4

Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle ?

Oui, des antécédents familiaux de maladies oculaires peuvent augmenter le risque d'acuité réduite.
Antécédents familiaux Acuité visuelle
#5

L'exposition au soleil est-elle un risque ?

Oui, une exposition prolongée sans protection peut endommager les yeux et affecter l'acuité.
Protection solaire Acuité visuelle
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 17/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Susan J Leat

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Optometry and Vision Science, University of Waterloo, Canada. Electronic address: leat@uwaterloo.ca.

Elizabeth L Irving

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Optometry and Vision Science, University of Waterloo, Canada.

Rachel Gage

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, University of Minnesota, Minneapolis, MN, USA.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Kazuno Negishi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, Keio University School of Medicine, Tokyo, Japan.

Masahiko Ayaki

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, Keio University School of Medicine, Tokyo, Japan.

Kazuo Tsubota

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, Keio University School of Medicine, Tokyo, Japan.

Nobuyuki Shoji

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, Kitasato University School of Medicine, 1-15-1 Kitasato, Minami, Sagamihara, Kanagawa, 252-0374, Japan. nshoji@kitasato-u.ac.jp.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Marisa Carrasco

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, New York University, New York, NY, USA.
  • Center for Neural Science, New York University, New York, NY, USA.
  • marisa.carrasco@nyu.edu.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Lisa W Christian

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Optometry and Vision Science, University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada.

Deborah Jones

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Optometry and Vision Science, University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada.

Kalpana Rose

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of Optometry and Vision Science, University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada.

Eileen E Birch

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • From the Retina Foundation of the Southwest, Dallas, TX (E.E.B., R.M.J., L.A.H., S.E.M., M.D., K.R.K.), Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, Texas, USA (E.E.B., K.R.K.). Electronic address: ebirch@retinafoundation.org.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Reed M Jost

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • From the Retina Foundation of the Southwest, Dallas, TX (E.E.B., R.M.J., L.A.H., S.E.M., M.D., K.R.K.), Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, Texas, USA (E.E.B., K.R.K.).
Publications dans "Acuité visuelle" :

Lindsey A Hudgins

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • From the Retina Foundation of the Southwest, Dallas, TX (E.E.B., R.M.J., L.A.H., S.E.M., M.D., K.R.K.), Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, Texas, USA (E.E.B., K.R.K.).
Publications dans "Acuité visuelle" :

Sarah E Morale

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Affiliations :
  • From the Retina Foundation of the Southwest, Dallas, TX (E.E.B., R.M.J., L.A.H., S.E.M., M.D., K.R.K.), Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, Texas, USA (E.E.B., K.R.K.).
Publications dans "Acuité visuelle" :

Krista R Kelly

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Affiliations :
  • From the Retina Foundation of the Southwest, Dallas, TX (E.E.B., R.M.J., L.A.H., S.E.M., M.D., K.R.K.), Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, Texas, USA (E.E.B., K.R.K.).
Publications dans "Acuité visuelle" :

Marco Ninghetto

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Affiliations :
  • Nencki Institute of Experimental Biology, Polish Academy of Sciences.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Michał Wieteska

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Affiliations :
  • Mossakowski Medical Research Institute, Polish Academy of Sciences; Institute of Radio Electronics and Multimedia Technology, Warsaw University of Technology.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Anna Kozak

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Nencki Institute of Experimental Biology, Polish Academy of Sciences.
Publications dans "Acuité visuelle" :

Sources (10000 au total)

GRADE guidance 36: updates to GRADE's approach to addressing inconsistency.

To update previous Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation (GRADE) guidance by addressing inconsistencies and interpreting subgroup analyses.... Using an iterative process, we consulted with members of the GRADE working group through multiple rounds of written feedback and discussions at GRADE working group meetings.... The guidance complements previous guidance with clarification in two areas: (1) assessing inconsistency and (2) assessing the credibility of possible effect modifiers that might explain inconsistency.... This updated guidance addresses specific conceptual and practical issues that systematic review authors frequently face when considering the degree of inconsistency in estimates of treatment effects a...

Pediatric dentistry systematic reviews using the GRADE approach: methodological study.

To assess the reporting of the certainty of the evidence using the GRADE approach in systematic reviews of interventions in pediatric dentistry.... The inclusion criteria were systematic reviews of randomized clinical trials (RCTs) and non-randomized studies of interventions (NRSIs) in pediatric dentistry that reported the certainty of the eviden... Around 28% of pediatric dentistry reviews of interventions used the GRADE approach (n = 24). Twenty reviews reported 112 evidence outcomes from RCTs and 13 from NRSIs using GRADE evidence profile tabl... The proportion of systematic reviews assessing the certainty of the evidence using the GRADE approach was considered small, considering the total initial number of published pediatric dentistry review... PROSPERO database #CRD42022365443....

GRADE Guidance 34: update on rating imprecision using a minimally contextualized approach.

The aim of this study is to provide updated guidance on when The Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation (GRADE) users should consider rating down more than one level for imp... Based on the first GRADE guidance addressing imprecision rating in 2011, a project group within the GRADE Working Group conducted iterative discussions and presentations at GRADE Working Group meeting... GRADE suggests aligning imprecision criterion for systematic reviews and guidelines using the approach that relies on thresholds and confidence intervals (CI) of absolute effects as a primary criterio... GRADE provides updated guidance for imprecision rating in a minimally contextualized approach, with a focus on the circumstances in which one should seriously consider rating down two or three levels ...

A methodologic survey on use of the GRADE approach in evidence syntheses published in high-impact factor urology and nephrology journals.

To identify and describe the use of the Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE) approach for rating the certainty of systematic reviews (SRs) evidence published in u... SRs that were published in the top ten "urology and nephrology" journals with the highest impact factor according to the 2020 Journal Citation Reports (covering 2016-2020) were systematically searched... A total of 445 SRs were researched. Sixty SRs of randomized control trials (RCTs) and/or non-randomized studies (NRSs) were evaluated using the GRADE approach. Forty-nine SRs (11%) rated the outcome-s... We recommend increased emphasis on acceptance of the GRADE approach, as well as optimal use of the GRADE approach, in the synthesis of urinary tract evidence....

Similar Outcomes of Web-Based and Face-to-Face Training of the GRADE Approach for the Certainty of Evidence: Randomized Controlled Trial.

The GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation) approach is a system for transparent evaluation of the certainty of evidence used in clinical practice guidelines and syst... This study aimed to compare web-based and face-to-face methods of teaching the GRADE approach for evidence assessment.... A randomized controlled trial was conducted on 2 delivery modes of GRADE education integrated into a course on research methodology and EBM with third-year medical students. Education was based on the... In all, 50 participants received the web-based intervention, and 47 participants received the face-to-face intervention. The groups did not differ in the overall scores for the Cochrane Interactive Le... Training in the GRADE approach could be equally effective when delivered asynchronously on the web or face-to-face.... Open Science Framework akpq7; https://osf.io/akpq7/....

The impact of climate change on health needs structured evidence assessment and an evidence to action framework to make decisions: a proposal to adopt the GRADE approach.

To highlight how using the Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluations (GRADE) approach to understand the certainty in the evidence about the impact of climate change in health... We developed a narrative review based on an assessment of exiting systematic reviews addressing the effect of climate change on health outcomes and the impact of mitigation and adaptation strategies.... Adopting structured approaches such as GRADE to tackle the impact of climate change on health may help to (1) define the specific question to be addressed; (2) summarize the evidence in a structured w... In this article, we describe epidemiologic principles that could be used to move decision-making in climate change forward....

Updated guidance regarding the risk of allergic reactions to COVID-19 vaccines and recommended evaluation and management: A GRADE assessment and international consensus approach.

This guidance updates 2021 GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation) recommendations regarding immediate allergic reactions following coronavirus disease 2019 (COVID-19...

Grading of recommendations assessment, development, and evaluation concept article 5: addressing intransitivity in a network meta-analysis.

This article describes considerations for addressing intransitivity when assessing the certainty of the evidence from network meta-analysis (NMA) using the Grading of Recommendations Assessment, Devel... To develop this GRADE concept paper, the lead authors conducted iterative discussions, computer simulations, and presentations to the GRADE project group and at GRADE working group meetings. The GRADE... NMA authors can have a higher or a lower threshold to rate down the certainty of the evidence due to intransitivity, which depends on the extent of their concerns regarding the trustworthiness of indi... NMA authors face theoretic and pragmatic challenges and in most situations need to assess intransitivity without the availability of empirical data. Thus, explicitness regarding perspective is crucial...

GRADE guidance 35: update on rating imprecision for assessing contextualized certainty of evidence and making decisions.

Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation (GRADE) guidance to rate the certainty domain of imprecision is presently not fully operationalized for rating down by two levels and ... Through iterative discussions and refinement in online meetings and through email communication, we developed draft guidance to rating the certainty of evidence down by up to three levels based on exa... This guidance provides GRADE's novel approach for the considerations about rating down for imprecision by one, two and three levels based on serious, very serious and extremely serious concerns. The a... In this GRADE guidance article, we provide updated guidance for how to rate imprecision using the partially and fully contextualized GRADE approaches for making recommendations or decisions, consideri...