Titre : Résultat thérapeutique

Résultat thérapeutique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Cultural Competency

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'efficacité d'un traitement ?

L'efficacité se mesure par l'amélioration des symptômes et des résultats cliniques.
Résultat thérapeutique Évaluation des résultats
#2

Quels outils mesurent les résultats thérapeutiques ?

Des échelles de mesure, des questionnaires et des biomarqueurs sont utilisés.
Outils d'évaluation Biomarqueurs
#3

Qu'est-ce qu'un critère de jugement ?

C'est un indicateur utilisé pour évaluer l'efficacité d'un traitement dans les études cliniques.
Critères de jugement Essais cliniques
#4

Comment les résultats sont-ils rapportés ?

Les résultats sont souvent rapportés sous forme de pourcentages d'amélioration ou de scores.
Rapport de résultats Statistiques cliniques
#5

Quelle est l'importance des études de suivi ?

Elles permettent d'évaluer la durabilité des résultats thérapeutiques sur le long terme.
Études de suivi Durabilité des résultats

Symptômes 5

#1

Quels symptômes indiquent un bon résultat thérapeutique ?

Une réduction des symptômes, comme la douleur ou la fatigue, indique un bon résultat.
Symptômes Résultat thérapeutique
#2

Comment les symptômes peuvent-ils masquer les résultats ?

Des symptômes persistants peuvent donner l'impression d'un traitement inefficace, même si des améliorations sont présentes.
Symptômes Évaluation des résultats
#3

Les symptômes peuvent-ils réapparaître après un traitement ?

Oui, certains symptômes peuvent réapparaître, nécessitant une réévaluation du traitement.
Récidive des symptômes Résultat thérapeutique
#4

Comment les symptômes influencent-ils le traitement ?

Les symptômes guident les ajustements de traitement pour optimiser les résultats.
Ajustement du traitement Symptômes
#5

Quels sont les symptômes d'une réponse négative au traitement ?

Une aggravation des symptômes ou l'apparition de nouveaux symptômes peuvent indiquer une réponse négative.
Réponse au traitement Symptômes

Prévention 5

#1

Comment prévenir les échecs thérapeutiques ?

Une évaluation régulière et des ajustements de traitement peuvent prévenir les échecs.
Prévention Échec thérapeutique
#2

Quel rôle joue l'éducation du patient ?

L'éducation aide les patients à comprendre leur traitement et à améliorer leur adhésion.
Éducation des patients Adhésion au traitement
#3

Les vaccinations influencent-elles les résultats ?

Oui, certaines vaccinations peuvent prévenir des complications et améliorer les résultats globaux.
Vaccination Prévention des complications
#4

Comment le mode de vie affecte-t-il les résultats ?

Un mode de vie sain peut améliorer les résultats thérapeutiques en renforçant la santé globale.
Mode de vie Résultat thérapeutique
#5

Quelles sont les stratégies de prévention des complications ?

Les stratégies incluent le suivi régulier, l'éducation et l'adaptation des traitements.
Prévention des complications Suivi médical

Traitements 5

#1

Quels traitements montrent de bons résultats ?

Les traitements basés sur des preuves, comme les médicaments et la thérapie physique, montrent souvent de bons résultats.
Traitements Efficacité des traitements
#2

Comment personnaliser un traitement pour de meilleurs résultats ?

La personnalisation se fait en tenant compte des caractéristiques individuelles du patient et de sa réponse au traitement.
Médecine personnalisée Résultat thérapeutique
#3

Quel rôle joue l'adhésion au traitement ?

Une bonne adhésion au traitement est cruciale pour atteindre des résultats thérapeutiques optimaux.
Adhésion au traitement Résultat thérapeutique
#4

Les traitements alternatifs sont-ils efficaces ?

Certains traitements alternatifs peuvent être efficaces, mais leur efficacité doit être évaluée scientifiquement.
Médecines alternatives Efficacité des traitements
#5

Comment évaluer les effets secondaires des traitements ?

Les effets secondaires sont évalués par des rapports de patients et des études cliniques.
Effets secondaires Évaluation des résultats

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après un traitement ?

Des complications comme des infections ou des effets secondaires peuvent survenir après un traitement.
Complications Effets secondaires
#2

Comment évaluer les complications d'un traitement ?

Les complications sont évaluées par des examens cliniques et des rapports de patients.
Évaluation des complications Suivi médical
#3

Les complications affectent-elles les résultats ?

Oui, les complications peuvent altérer les résultats thérapeutiques et nécessiter des ajustements.
Résultat thérapeutique Complications
#4

Comment prévenir les complications liées au traitement ?

La prévention passe par un suivi régulier et une gestion proactive des effets secondaires.
Prévention des complications Suivi médical
#5

Quelles sont les complications à long terme des traitements ?

Certaines complications peuvent persister, comme des douleurs chroniques ou des troubles fonctionnels.
Complications à long terme Résultat thérapeutique

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque influencent les résultats ?

Des facteurs comme l'âge, le sexe et les comorbidités peuvent influencer les résultats thérapeutiques.
Facteurs de risque Résultat thérapeutique
#2

Comment les comorbidités affectent-elles les résultats ?

Les comorbidités peuvent compliquer le traitement et altérer les résultats globaux.
Comorbidités Résultat thérapeutique
#3

Le mode de vie influence-t-il les résultats ?

Oui, des habitudes de vie saines peuvent améliorer les résultats thérapeutiques.
Mode de vie Résultat thérapeutique
#4

Comment l'âge impacte-t-il les résultats ?

L'âge peut affecter la réponse au traitement et la tolérance aux effets secondaires.
Âge Résultat thérapeutique
#5

Les facteurs psychologiques influencent-ils les résultats ?

Oui, des facteurs comme le stress et l'anxiété peuvent affecter l'adhésion et les résultats thérapeutiques.
Facteurs psychologiques Résultat thérapeutique
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/04/2025

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Peter S Rose

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  • Clinic Department of Orthopedic Surgery, Rochester, Minnesota, USA.
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Matthew T Houdek

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  • Clinic Department of Orthopedic Surgery, Rochester, Minnesota, USA.
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Pim B Olthof

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands; Department of Surgery, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands. Electronic address: p.olthof@erasmusmc.nl.
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Stijn Franssen

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Anne-Marleen van Keulen

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Lydia G van der Geest

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  • Department of Research, Netherlands Comprehensive Cancer Organization (IKNL), Utrecht, the Netherlands.
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Minneke Coenraad

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  • Department of Gastroenterology and Hepatology, Leiden University Medical Center, Leiden, the Netherlands.
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Lydi M J W van Driel

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  • Department of Gastroenterology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, the Netherlands.
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Joris I Erdmann

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  • Department of Surgery, Amsterdam University Medical Centers, Amsterdam, the Netherlands.
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Lara Heij

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  • Institute of Pathology, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany; Visceral and Transplant Surgery, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany; NUTRIM School of Nutrition and Translational Research in Metabolism, Maastricht University, Maastricht, the Netherlands.
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Heinz-Josef Klümpen

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  • Department of Medical Oncology, Amsterdam UMC, Location University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
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Eric Tjwa

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  • Department of Gastroenterology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.
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Liselot Valkenburg-van Iersel

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Affiliations :
  • Department of Internal Medicine, Division of Medical Oncology, GROW-School for Oncology and Developmental Biology, Maastricht University Medical Center, Maastricht, the Netherlands.
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Joanne Verheij

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  • Department of Pathology, Amsterdam University Medical Centers, University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
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Bas Groot Koerkamp

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Paraskevas Filippidis

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Affiliations :
  • Infectious Diseases Service, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Rue du Bugnon 46, 1011 Lausanne, Switzerland.
  • Service of Hospital Preventive Medicine, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Mont Paisible 18, 1011 Lausanne, Switzerland.
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Eleftheria Kampouri

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Affiliations :
  • Infectious Diseases Service, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Rue du Bugnon 46, 1011 Lausanne, Switzerland.
  • Service of Hospital Preventive Medicine, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Mont Paisible 18, 1011 Lausanne, Switzerland.
Publications dans "Résultat thérapeutique" :

Maximilian Woelfle

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Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases and Hospital Epidemiology, University Hospital Zurich, Rämistrasse 100, 8091 Zurich, Switzerland.
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Tina Badinski

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Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases and Hospital Epidemiology, University Hospital Zurich, Rämistrasse 100, 8091 Zurich, Switzerland.
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Implementation of a culturally competent

While living donor (LD) kidney transplantation is the optimal treatment for patients with kidney failure, LDs assume a higher risk of future kidney failure themselves. LDs of African ancestry have an ... Using a non-randomised, pre-post trial design in two transplant centres (Chicago, IL, and Washington, DC), we will evaluate the effectiveness of culturally competent... This study will create a model for... ClinicalTrials.gov Identifier: NCT04910867. Registered 8 May 2021, https://register.... gov/prs/app/action/SelectProtocol?sid=S000AWZ6&selectaction=Edit&uid=U0001PPF&ts=7&cx=-8jv7m2 ClinicalTrials.gov Identifier: NCT04999436. Registered 5 November 2021, https://register.... gov/prs/app/action/SelectProtocol?sid=S000AYWW&selectaction=Edit&uid=U0001PPF&ts=11&cx=9tny7v....

Perspectives towards cultural competence and receptivity to cultural competence training: a qualitative study on healthcare professionals.

Cultural competence training plays an effective role in improving cultural competence for healthcare professionals, but cultural competence training was found to be insufficient in Hong Kong.... This study aims to explore receptivity and readiness of Hong Kong healthcare professionals (nurses, occupational therapists (OTs), and physiotherapists (PTs)) towards cultural competence training.... Twenty-three semi-structured interviews were conducted with 7 educators/trainers from tertiary institutions, 2 representatives of professional groups, and 14 managerial and frontline workers. Data wer... Results show that nurses and PTs have lower levels of cultural competence than OTs owing to insufficient in-depth training and the nature of professional practice, and they expressed lower willingness...

'Creating a culturally competent pharmacy profession': A qualitative exploration of pharmacy staff perspectives of cultural competence and its training in community pharmacy settings.

Cultural competence is an important attribute underpinning interactions between healthcare professionals, such as pharmacists, and patients from ethnic minority communities. Health- and medicines-rela... Semistructured interviews were conducted in-person, over the telephone or via video call, between October and December 2022. Perspectives on cultural competence and training were discussed. Interviews... Fourteen participants working in community pharmacies were interviewed, including eight qualified pharmacists, one foundation trainee pharmacist, three pharmacy technicians/dispensers and two counter ... The results of this study offer new insights and suggestions on the delivery of cultural competence training to community pharmacy staff, students and trainees entering the profession. Collaborative c... The Patient and Public Involvement and Engagement group at Newcastle University had input in the study design and conceptualisation. Two patient champions inputted to ensure that the study was conduct...

Cultural competence training of dieticians: development and preliminary evaluation.

Training can improve healthcare providers' cultural competence and increase their awareness of bias and discrimination in medical decision-making. Cultural competences training is lacking in the educa... A training was developed based on Seeleman's cultural competence framework and previously held interviews with migrants, dieticians, and experts. The training consisted of a mixture of didactic and ex... The questionnaires showed that dieticians were positive about the training. They found it valuable and educational. Participants reported an increase in self-perceived cultural competence and attitude... The training was well appreciated and, although a small-scale pilot, this mixed-method study suggests an ability to change cultural competence. The combination of a self-assessment instrument and cons...

Cultural competence of undergraduate student nurses: a multicenter study.

to evaluate the level of cultural competence of an undergraduate nursing students' population from four European higher education institutions.... a total of 168 nursing students from four different countries were included in our study. The study methodology involved a cross-sectional assessment of cultural competence among undergraduate nursing... our results indicated that students demonstrated a high level of intercultural sensitivity but a moderate level of cultural competence and cultural awareness. Variations existed among students from di... nurse educators should consider the students' cultural competence before designing related study programmes. Training programmes related to cultural competence should include elements which have been ...

Diagnostic radiography students' perspectives on cultural competence and safety.

Cultural competency and safety are essential components to consider in the provision of person-centred equitable healthcare. Therefore, student radiographers' learning should include the necessary kno... A qualitative phenomenological design with a hermeneutic phenomenological approach was followed to explore student perspectives. Student radiographers (second and third-year undergraduate and first an... Thematic analysis identified two themes. Theme one centred around the cultural competence and safety learnt by student radiographers at university and the second theme cultural competence and safety l... This study demonstrated the importance of cultural competence and safe practice in examining patients of different cultures. It highlights the importance of creating awareness among students of their ... Cultural competence and safety are integral to person-centred care. Including these concepts in radiography education is therefore vital to ensure optimal patient outcomes....