Titre : Séquençage par oligonucléotides en batterie

Séquençage par oligonucléotides en batterie : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment le séquençage aide-t-il au diagnostic des maladies génétiques ?

Il permet d'identifier des mutations spécifiques dans les gènes associés aux maladies.
Maladies génétiques Séquençage
#2

Quels types de cancers peuvent être diagnostiqués par cette méthode ?

Le séquençage peut détecter des altérations génétiques dans divers cancers, comme le sein ou le poumon.
Cancer Analyse génétique
#3

Le séquençage par oligonucléotides est-il utilisé pour les infections ?

Oui, il peut identifier des agents pathogènes en analysant leur ADN ou ARN.
Infections Pathogènes
#4

Peut-on détecter des anomalies chromosomiques avec cette technique ?

Oui, elle permet d'identifier des déséquilibres chromosomiques et des réarrangements.
Anomalies chromosomiques Réarrangements génétiques
#5

Quel rôle joue le séquençage dans le diagnostic des maladies auto-immunes ?

Il aide à identifier des marqueurs génétiques associés à certaines maladies auto-immunes.
Maladies auto-immunes Marqueurs génétiques

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent indiquer une maladie génétique ?

Des symptômes variés comme des malformations, des troubles du développement ou des anomalies métaboliques.
Symptômes Maladies génétiques
#2

Les symptômes des cancers sont-ils détectables par séquençage ?

Le séquençage peut révéler des mutations, mais les symptômes cliniques varient selon le cancer.
Symptômes Cancer
#3

Comment le séquençage aide-t-il à comprendre les symptômes des infections ?

Il permet d'identifier le pathogène responsable, ce qui aide à relier les symptômes à l'infection.
Infections Symptômes
#4

Peut-on prédire des symptômes futurs avec le séquençage ?

Oui, il peut identifier des prédispositions génétiques à certaines maladies et leurs symptômes.
Prédiction Prédispositions génétiques
#5

Les symptômes des maladies auto-immunes sont-ils liés à des gènes spécifiques ?

Oui, certains gènes sont associés à des risques accrus de maladies auto-immunes et leurs symptômes.
Maladies auto-immunes Génétique

Prévention 5

#1

Le séquençage peut-il aider à la prévention des maladies ?

Oui, il permet d'identifier les individus à risque et de mettre en place des mesures préventives.
Prévention Risque génétique
#2

Comment le séquençage aide-t-il à prévenir les cancers ?

Il identifie les mutations héréditaires, permettant une surveillance accrue et des interventions précoces.
Cancer Surveillance
#3

Peut-on prévenir les maladies infectieuses grâce au séquençage ?

Oui, il aide à surveiller les épidémies et à adapter les stratégies de vaccination.
Maladies infectieuses Vaccination
#4

Le séquençage peut-il identifier des facteurs de risque environnementaux ?

Oui, il peut révéler des interactions entre gènes et environnement influençant le risque de maladies.
Facteurs de risque Environnement
#5

Comment le séquençage aide-t-il à prévenir les maladies auto-immunes ?

Il permet d'identifier des prédispositions génétiques, facilitant une surveillance et des interventions précoces.
Maladies auto-immunes Prédispositions génétiques

Traitements 5

#1

Le séquençage influence-t-il les choix de traitement ?

Oui, il permet de personnaliser les traitements en fonction des mutations génétiques identifiées.
Traitement personnalisé Mutations génétiques
#2

Quels traitements peuvent être adaptés grâce au séquençage ?

Les traitements ciblés pour les cancers, basés sur les mutations spécifiques des tumeurs.
Traitements ciblés Cancer
#3

Le séquençage aide-t-il à choisir des médicaments pour les infections ?

Oui, il peut guider le choix d'antibiotiques en identifiant la résistance des pathogènes.
Antibiotiques Résistance aux médicaments
#4

Peut-on utiliser le séquençage pour surveiller l'efficacité des traitements ?

Oui, il permet de suivre les changements génétiques des tumeurs ou des infections au cours du traitement.
Surveillance Efficacité des traitements
#5

Le séquençage peut-il aider à développer de nouveaux traitements ?

Oui, il permet d'identifier de nouvelles cibles thérapeutiques basées sur des mutations spécifiques.
Développement de médicaments Cibles thérapeutiques

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après un diagnostic génétique ?

Des complications psychologiques, éthiques et des décisions médicales difficiles peuvent survenir.
Complications Éthique médicale
#2

Le séquençage peut-il entraîner des complications dans le traitement ?

Oui, des effets secondaires imprévus peuvent survenir en raison de traitements ciblés basés sur le séquençage.
Effets secondaires Traitements ciblés
#3

Quelles complications peuvent résulter d'un traitement inapproprié basé sur le séquençage ?

Un traitement inapproprié peut aggraver la maladie ou entraîner des résistances aux médicaments.
Résistance aux médicaments Traitement inapproprié
#4

Le séquençage peut-il causer des complications psychologiques ?

Oui, l'anxiété liée aux résultats et aux implications des tests génétiques peut survenir.
Complications psychologiques Tests génétiques
#5

Comment les complications peuvent-elles affecter la prise de décision médicale ?

Elles peuvent compliquer le choix des traitements et nécessiter des conseils génétiques supplémentaires.
Prise de décision médicale Conseils génétiques

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque sont associés aux maladies génétiques ?

Les antécédents familiaux, l'âge avancé des parents et certaines expositions environnementales.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

Le mode de vie influence-t-il les risques de cancer ?

Oui, des facteurs comme le tabagisme, l'alimentation et l'exposition à des agents carcinogènes augmentent le risque.
Mode de vie Cancer
#3

Quels facteurs de risque sont liés aux infections ?

L'immunodépression, les comportements à risque et l'exposition à des agents pathogènes spécifiques.
Infections Immunodépression
#4

Les facteurs génétiques influencent-ils les maladies auto-immunes ?

Oui, des variations génétiques spécifiques augmentent le risque de développer des maladies auto-immunes.
Maladies auto-immunes Variations génétiques
#5

Comment le séquençage aide-t-il à identifier les facteurs de risque ?

Il permet d'analyser les variations génétiques et leur association avec des maladies spécifiques.
Séquençage Variations génétiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 19/04/2025

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Auteurs principaux

Donna M Muzny

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Affiliations :
  • Department of Molecular and Human Genetics (L.A.R., R.D., B.Y., S.G., V.K., E.H., A.S., E.Y., C.Z., X.S., H.D., T.G., Z.C.A., A.T., C.S., W.B., J.E.P., J.R.L., J.M.S.), Department of Neurology (I.A.-D., J.J., J.M.S.), and Human Genome Sequencing Center (S.N.J., D.M.M., J.R.L.), Baylor College of Medicine, Houston, TX; Baylor Genetics (W.B.), Houston, TX; Department of Neurology (O.A.R.), Department of Neuroscience (O.A.R.), and Department of Clinical Genomics (O.A.R.), Mayo Clinic, Jacksonville, FL; Parkinson's Disease Center and Movement Disorders Clinic (J.J.) and Department of Pediatrics (J.R.L., J.M.S.), Baylor College of Medicine, Houston, TX; Department of Pediatrics (J.R.L.), Texas Children's Hospital, Houston; Department of Neuroscience (J.M.S.), Baylor College of Medicine, Houston, TX; and Jan and Dan Duncan Neurological Research Institute (J.M.S.), Texas Children's Hospital, Houston.

Richard A Gibbs

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Harsha Doddapaneni

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Sara Javornik Cregeen

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  • Alkek Center for Metagenomics and Microbiome Research, Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.
  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Richard Sucgang

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  • Alkek Center for Metagenomics and Microbiome Research, Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Qingchang Meng

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Xiang Qin

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Vasanthi Avadhanula

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  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Hsu Chao

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Vipin Menon

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Erin Nicholson

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  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.
  • Pediatrics, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

David Henke

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  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Felipe-Andres Piedra

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  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Anubama Rajan

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  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Zeineen Momin

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Kavya Kottapalli

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Kristi L Hoffman

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  • Alkek Center for Metagenomics and Microbiome Research, Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.
  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Fritz J Sedlazeck

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Ginger Metcalf

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  • Human Genome Sequencing Center, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Pedro A Piedra

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Affiliations :
  • Department of Molecular Virology and Microbiology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.
  • Pediatrics, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, United States of America.

Sources (4756 au total)

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...

Application of a new multi-element integrated teaching mode based on bite-sized teaching, flipped classroom, and MOOC in clinical teaching of obstetrics and gynaecology.

Effective clinical medical student education includes attention to teaching approaches. This study assessed the impact of a new multi-element teaching mode that utilizes Bite-Sized Teaching, flipped c... A Two-stage crossover design study was conducted of a multi-element teaching mode compared to traditional teaching mode in an academic year. Participants included Ninety-six medical students practicin... In order to comprehensively test students' performance after study, we take theoretical and practical examinations. The theoretical examination mainly tests students' grasp of basic knowledge points, ... The new multi-element integrated teaching mode is well accepted by the students and can improve the students' mastery of knowledge, and can improve the students' clinical comprehensive ability. The ne...