Titre : Épilepsie partielle sensorielle

Épilepsie partielle sensorielle : Questions médicales fréquentes

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Interprofessional Relations

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer l'épilepsie partielle sensorielle ?

Le diagnostic repose sur l'historique médical, l'EEG et l'imagerie cérébrale.
Épilepsie Électroencéphalographie Imagerie par résonance magnétique
#2

Quels tests sont utilisés pour confirmer le diagnostic ?

L'EEG et l'IRM sont essentiels pour identifier les anomalies cérébrales.
Électroencéphalographie Imagerie par résonance magnétique Épilepsie
#3

Les antécédents familiaux influencent-ils le diagnostic ?

Oui, des antécédents familiaux d'épilepsie peuvent augmenter le risque.
Antécédents familiaux Épilepsie Facteurs de risque
#4

Quels symptômes initiaux sont observés lors du diagnostic ?

Des sensations anormales comme des picotements ou des hallucinations peuvent être signalées.
Symptômes Épilepsie Hallucinations
#5

L'évaluation neurologique est-elle nécessaire ?

Oui, une évaluation neurologique complète est cruciale pour le diagnostic.
Évaluation neurologique Épilepsie Diagnostic

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes typiques de l'épilepsie partielle sensorielle ?

Les symptômes incluent des sensations anormales, des picotements ou des hallucinations.
Symptômes Épilepsie Hallucinations
#2

Les crises affectent-elles la conscience ?

Non, la conscience reste généralement intacte pendant les crises partielles sensorielles.
Conscience Épilepsie Crises épileptiques
#3

Peut-on ressentir des odeurs ou des goûts étranges ?

Oui, des sensations olfactives ou gustatives anormales peuvent survenir.
Sensations Épilepsie Hallucinations
#4

Les symptômes varient-ils d'une personne à l'autre ?

Oui, les symptômes peuvent varier considérablement selon les individus.
Variabilité Épilepsie Symptômes
#5

Les crises peuvent-elles être déclenchées par des stimuli ?

Oui, des stimuli comme la lumière ou le stress peuvent déclencher des crises.
Déclencheurs Épilepsie Stress

Prévention 5

#1

Peut-on prévenir les crises d'épilepsie partielle sensorielle ?

La prévention passe par la gestion des déclencheurs et l'adhésion au traitement.
Prévention Déclencheurs Épilepsie
#2

Quels sont les déclencheurs à éviter ?

Les déclencheurs incluent le stress, le manque de sommeil et certaines lumières clignotantes.
Déclencheurs Stress Épilepsie
#3

L'éducation des patients est-elle importante ?

Oui, l'éducation aide les patients à reconnaître et éviter les déclencheurs.
Éducation des patients Prévention Épilepsie
#4

Le suivi médical régulier est-il nécessaire ?

Oui, un suivi régulier permet d'ajuster le traitement et de surveiller les symptômes.
Suivi médical Épilepsie Traitements
#5

Les changements de mode de vie peuvent-ils aider ?

Oui, un mode de vie sain peut réduire la fréquence des crises.
Mode de vie Prévention Épilepsie

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour l'épilepsie partielle sensorielle ?

Les traitements incluent des médicaments antiépileptiques et parfois la chirurgie.
Traitements Médicaments antiépileptiques Chirurgie
#2

Les médicaments antiépileptiques sont-ils efficaces ?

Oui, ils sont souvent efficaces pour contrôler les crises chez de nombreux patients.
Médicaments antiépileptiques Épilepsie Contrôle des crises
#3

La chirurgie est-elle une option de traitement ?

Oui, la chirurgie peut être envisagée si les médicaments ne contrôlent pas les crises.
Chirurgie Épilepsie Traitements
#4

Y a-t-il des effets secondaires aux traitements ?

Oui, les médicaments peuvent avoir des effets secondaires comme la somnolence ou des vertiges.
Effets secondaires Médicaments antiépileptiques Épilepsie
#5

Les thérapies complémentaires sont-elles utiles ?

Certaines thérapies comme la thérapie comportementale peuvent aider en complément.
Thérapies complémentaires Épilepsie Thérapie comportementale

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec l'épilepsie partielle sensorielle ?

Les complications incluent des blessures lors des crises et des troubles psychologiques.
Complications Épilepsie Troubles psychologiques
#2

Les crises peuvent-elles entraîner des blessures ?

Oui, les crises peuvent provoquer des chutes ou des blessures accidentelles.
Blessures Épilepsie Crises épileptiques
#3

Y a-t-il un risque accru de dépression ?

Oui, les personnes épileptiques peuvent avoir un risque accru de dépression.
Dépression Épilepsie Complications
#4

Les crises peuvent-elles affecter la vie quotidienne ?

Oui, elles peuvent perturber les activités quotidiennes et la qualité de vie.
Qualité de vie Épilepsie Complications
#5

Les complications peuvent-elles être évitées ?

Certaines complications peuvent être évitées par un traitement approprié et un suivi.
Prévention Complications Épilepsie

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque de l'épilepsie partielle sensorielle ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des traumatismes crâniens et des infections.
Facteurs de risque Épilepsie Traumatismes crâniens
#2

Les traumatismes crâniens augmentent-ils le risque ?

Oui, les traumatismes crâniens peuvent augmenter le risque de développer l'épilepsie.
Traumatismes crâniens Épilepsie Facteurs de risque
#3

Les infections cérébrales sont-elles un facteur de risque ?

Oui, des infections comme la méningite peuvent augmenter le risque d'épilepsie.
Infections cérébrales Épilepsie Facteurs de risque
#4

L'âge joue-t-il un rôle dans le risque d'épilepsie ?

Oui, l'épilepsie peut survenir à tout âge, mais certains groupes d'âge sont plus à risque.
Âge Épilepsie Facteurs de risque
#5

Les troubles neurologiques augmentent-ils le risque ?

Oui, des troubles comme les AVC peuvent accroître le risque d'épilepsie.
Troubles neurologiques Épilepsie Facteurs de risque
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 02/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Xiao-Rong Liu

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Yong-Hong Yi

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Jie Wang

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Wei-Ping Liao

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Na He

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Zhi-Gang Liu

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Affiliations :
  • Department of Pediatrics, Affiliated Foshan Maternity and Child Healthcare Hospital, Southern Medical University, Foshan, China.
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Bing-Mei Li

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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None None

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Sheng Luo

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Liang-Di Gao

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Wen-Jun Bian

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, Department of Neurology, The Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province, The Ministry of Education of China, Guangzhou, China.
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Qiong-Xiang Zhai

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Affiliations :
  • Department of pediatrics, Guangdong General Hospital, Guangdong Academy of Medical Sciences, Guangzhou, China.

Jing-Da Qiao

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Yi-Wu Shi

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Si-Mei Lin

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.
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Bin Li

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Tao Su

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Affiliations :
  • Institute of Neuroscience and Department of Neurology of the Second Affiliated Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou 510260, China.
  • Key Laboratory of Neurogenetics and Channelopathies of Guangdong Province and the Ministry of Education of China, Guangzhou 510260, China.

Han-Kui Liu

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Affiliations :
  • Key Laboratory of Diseases and Genomes, BGI-Genomics, BGI-Shenzhen, Shenzhen 518000, China.

Dong Zhou

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Affiliations :
  • Department of Neurology, West China Hospital, Sichuan University, Chengdu, Sichuan, People's Republic of China.

Zhen Hong

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, West China Hospital, Sichuan University, Chengdu, Sichuan, People's Republic of China; Department of Neurology, Shangjin Nanfu Hospital, Chengdu, Sichuan, People's Republic of China. Electronic address: hongzhengoog@aliyun.com.

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Post-partum haemorrhage (PPH) is an obstetric emergency that requires effective teamwork under complex conditions. We explored healthcare team performance for women who suffered a PPH, focusing on rel... In collaboration with clinical teams, we implemented structural, process and relational interventions to improve teamwork in PPH cases. We were guided by the conceptual framework of Relational Coordin... Four overarching themes were identified: 1) Teamwork, clear roles and identified leadership are critical. 2) Relational factors powerfully underpin teamwork behaviours-shared goals, shared knowledge, ... Teamwork, relationships, and the context of care can be actively shaped in partnership with clinicians to support high performance in maternity care. We present our multifaceted approach as a guide fo...

Interprofessional identity and motivation towards interprofessional collaboration.

It is unknown whether interprofessional identity is able to explain interprofessional behaviours. Extended professional identity theory provides clues by combining two psychological identity approache... Participants of this double-blinded study were 47 dentistry and 41 dental hygiene students (86.3% response) without interprofessional education (IPE) experience. Group productivity was used as indicat... No interprofessional identity differences were found with regard to gender and profession. The mean difference between groups with low versus high interprofessional identity was 0.5 (M = 3.4; SD = 0.5... Interprofessional identity has a positive effect on congruent interprofessional behaviours after 10 weeks. More research is required to understand interprofessional identity in relation to performance...

Factors related to implementation of an interprofessional communication concept in thoracic oncology: a mixed-methods study.

An innovative patient-centred interprofessional communication concept with advanced lung cancer patients (Heidelberg Milestone Communication Approach, MCA) has been developed and implemented. Role cha... In a longitudinal study, 3 of the 4 subscales of the validated German translation of the University of the West of England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP-D) were collected prior to implementa... The survey with 87 staff (44 nurses, 13 physicians, 12 psycho-social staff, 7 therapists, and 11 others) participating at least once found heterogeneous attitudes. 'Communication and Teamwork' and 'In... Positive experiences and potential shortfalls in the implementation were observed. Future introductions of interprofessional communication concepts require further activities which should address the ... DRKS00013469 / Date of registration: 22/12/2017....

Nursing students' interprofessional socialisation and readiness for interprofessional learning: A cross-sectional research study.

Interprofessional education programs in university settings have facilitated the development of student attributes needed to become a team-player, understand roles and responsibilities of other health... To examine readiness of undergraduate nursing students for interprofessional learning and interprofessional socialisation.... A cross-sectional design was used to examine the correlation between interprofessional learning and socialisation, and group differences between mode of study, year level, and prior healthcare experie... A large Australian regional university, across two campuses.... A total of 103 undergraduate nursing students across year levels, including 58 enrolled on-campus, and 45 studying externally.... Students completed an online survey using the Readiness for Interprofessional Learning Scale and the Interprofessional Socialisation and Valuing Scale. Data analyses included independent t-tests, and ... No significant differences in student readiness for interprofessional learning or interprofessional socialisation were found between on-campus and external modes of study and between healthcare experi... Readiness for interprofessional learning and interprofessional socialisation and were not impacted by the students' mode of study; however, previous experience in the healthcare industry and duration ...

Interprofessional simulation of acute care for nursing and medical students: interprofessional competencies and transfer to the workplace.

Teamwork and communication are essential tools for doctors, nurses and other team members in the management of critically ill patients. Early interprofessional education during study, using acute care... A comparative sequential quantitative-qualitative study was used to understand interprofessional learning outcomes in nursing and medical students after simulation of acute care. Students were assigne... One hundred and ninety-one students participated in this study (131 medical, 60 nursing students). No differences were found between the intervention and control group in overall ICCAS scores for both... Interprofessional simulation training did show measurable growth of interprofessional competencies, but so did uniprofessional training. Both medical and nursing students reported increased awareness ...

Development of a pilot interprofessional education workshop for healthcare students and assessment of interprofessional collaborative competency attainment.

We describe the development and student evaluation of a collaborative health service provider and higher education institution initiative designed to deliver an Interprofessional Education (IPE) pilot...

The Interprofessional Standardized Patient Experience: An Effective Interprofessional Education Activity for Prelicensure Health Professional Students.

For future success in the modern health care environment, health professions students require effective interprofessional education experiences to develop their perceptions of other professionals on t... The ISPE involved collaboration among students to conduct a subjective interview. Students from six health care professions individually interviewed a simulated patient while being observed by student... Over 4 consecutive academic years, 1,265 students completed the ISPE, and 1,028 completed the pre- and post-ISPE surveys. Analysis of the survey responses indicated that the ISPE enhanced student awar... A single ISPE had a significant impact on prelicensure students' perceptions. The ISPE is a novel and effective approach to interprofessional education that students appreciate....

Sharpening the lens to evaluate interprofessional education and interprofessional collaboration by improving the conceptual framework: a critical discussion.

It has been difficult to demonstrate that interprofessional education (IPE) and interprofessional collaboration (IPC) have positive effects on patient care quality, cost effectiveness of patient care,...

Value of pre-licensure interprofessional education on post-licensure interprofessional collaboration: Perceptions and experiences of practicing professionals.

Interprofessional education (IPE) allows students in health professional programs to practice providing collaborative patient care before graduating. Understanding the perceptions and experiences of h...