Titre : Imagerie tridimensionnelle

Imagerie tridimensionnelle : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Language Tests

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Quels examens utilisent l'imagerie 3D ?

La tomodensitométrie (CT) et l'IRM sont couramment utilisés.
Tomodensitométrie Imagerie par résonance magnétique
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle au diagnostic ?

Elle permet une visualisation détaillée des organes et des tissus, facilitant le diagnostic.
Diagnostic médical Imagerie médicale
#3

L'imagerie 3D est-elle utilisée en oncologie ?

Oui, elle est essentielle pour localiser et évaluer les tumeurs.
Oncologie Tumeurs
#4

Peut-on détecter des anomalies avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle permet de détecter des anomalies structurelles avec précision.
Anomalies Imagerie tridimensionnelle
#5

L'imagerie 3D est-elle utile pour les fractures ?

Oui, elle aide à visualiser les fractures complexes et leur impact sur les tissus environnants.
Fractures Imagerie osseuse

Symptômes 5

#1

Quels symptômes peuvent nécessiter une imagerie 3D ?

Des douleurs persistantes, des anomalies visibles ou des symptômes neurologiques.
Douleur Symptômes neurologiques
#2

L'imagerie 3D peut-elle aider à évaluer des douleurs abdominales ?

Oui, elle permet d'identifier des problèmes comme des tumeurs ou des malformations.
Douleur abdominale Tumeurs
#3

Quels symptômes cardiaques peuvent être évalués par imagerie 3D ?

Des douleurs thoraciques ou des palpitations peuvent nécessiter une évaluation.
Douleur thoracique Palpitations
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour les troubles respiratoires ?

Oui, elle aide à visualiser les poumons et détecter des anomalies comme des nodules.
Troubles respiratoires Nodules pulmonaires
#5

Peut-on détecter des anomalies cérébrales avec l'imagerie 3D ?

Oui, elle est efficace pour visualiser des anomalies comme des tumeurs ou des AVC.
Anomalies cérébrales Accident vasculaire cérébral

Prévention 5

#1

L'imagerie 3D peut-elle aider à la détection précoce des maladies ?

Oui, elle permet de détecter des maladies à un stade précoce, améliorant les chances de traitement.
Détection précoce Maladies
#2

Comment l'imagerie 3D contribue-t-elle à la prévention des cancers ?

Elle permet de surveiller les patients à risque et de détecter des anomalies précoces.
Prévention du cancer Surveillance
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour le dépistage ?

Oui, elle est utilisée pour le dépistage de certaines maladies comme le cancer du sein.
Dépistage Cancer du sein
#4

L'imagerie 3D aide-t-elle à évaluer les risques cardiovasculaires ?

Oui, elle permet d'évaluer l'état des artères et de détecter des anomalies.
Risques cardiovasculaires Artères
#5

Peut-on prévenir des maladies avec l'imagerie 3D ?

Indirectement, en permettant une détection précoce et un suivi régulier.
Prévention Suivi médical

Traitements 5

#1

L'imagerie 3D est-elle utilisée pour planifier des interventions chirurgicales ?

Oui, elle permet de planifier avec précision les interventions chirurgicales.
Chirurgie Planification chirurgicale
#2

Comment l'imagerie 3D aide-t-elle en radiothérapie ?

Elle permet de cibler précisément les tumeurs tout en épargnant les tissus sains.
Radiothérapie Tumeurs
#3

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour guider des biopsies ?

Oui, elle aide à localiser précisément les zones à biopsier.
Biopsie Guidage d'imagerie
#4

L'imagerie 3D est-elle utile pour le suivi des traitements ?

Oui, elle permet d'évaluer l'efficacité des traitements au fil du temps.
Suivi médical Efficacité des traitements
#5

Peut-on utiliser l'imagerie 3D pour des traitements non invasifs ?

Oui, elle est utilisée pour des techniques comme l'ablation par radiofréquence.
Ablation Techniques non invasives

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec l'imagerie 3D ?

Des réactions allergiques aux agents de contraste ou des effets secondaires liés à l'exposition.
Complications Agents de contraste
#2

L'imagerie 3D peut-elle causer des effets secondaires ?

Oui, notamment des effets liés à l'exposition aux radiations en cas de CT.
Effets secondaires Radiations
#3

Y a-t-il des risques liés à l'utilisation d'agents de contraste ?

Oui, des réactions allergiques ou des problèmes rénaux peuvent survenir.
Agents de contraste Réactions allergiques
#4

L'imagerie 3D peut-elle entraîner des faux positifs ?

Oui, des anomalies peuvent être détectées qui ne sont pas cliniquement significatives.
Faux positifs Diagnostic médical
#5

Quelles sont les complications possibles après une biopsie guidée par imagerie 3D ?

Des saignements ou des infections peuvent survenir après la procédure.
Biopsie Infections

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le besoin d'imagerie 3D ?

Antécédents familiaux de maladies, symptômes persistants ou exposition à des risques environnementaux.
Facteurs de risque Antécédents familiaux
#2

L'âge est-il un facteur de risque pour l'imagerie 3D ?

Oui, les personnes âgées sont plus susceptibles de nécessiter des examens d'imagerie.
Âge Examens d'imagerie
#3

Le tabagisme influence-t-il le besoin d'imagerie 3D ?

Oui, il augmente le risque de maladies pulmonaires nécessitant une évaluation.
Tabagisme Maladies pulmonaires
#4

Les antécédents médicaux influencent-ils l'imagerie 3D ?

Oui, des antécédents de maladies peuvent justifier des examens d'imagerie réguliers.
Antécédents médicaux Examens d'imagerie
#5

Y a-t-il des facteurs environnementaux affectant l'imagerie 3D ?

Oui, l'exposition à des substances toxiques peut augmenter le besoin d'examens.
Facteurs environnementaux Substances toxiques
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 13/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Quan Yuan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • State Key Laboratory of Oral Diseases, National Clinical Research Center for Oral Diseases, West China Hospital of Stomatology, Sichuan University, Chengdu, China.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Yasashri Ranathunga

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
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Suk Kyoung Lee

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Wen Li

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Chemistry, Wayne State University, Detroit, Michigan 48202, USA.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Myungjin Cho

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • School of ICT, Robotics and Mechanical Engineering, Institute of Information and Telecommunication Convergence (IITC), Hankyong National University, 327 Chungang-ro, Anseong 17579, Kyonggi-do, Republic of Korea.
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Jae-Young Jang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Optometry, Eulji University, 553 Sanseong-daero, Sujeong-gu, Seongnam-si 13135, Kyonggi-do, Republic of Korea.

Levon Nikoyan

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA; Private Practice, Forward Oral Surgery, 248-62 Jericho Tpke, Floral Park, NY 11001, USA. Electronic address: levondds@gmail.com.
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Rinil Patel

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dentistry and Oral and Maxillofacial Surgery, Woodhull Hospital, 760 Broadway, Brooklyn, NY 11206, USA.
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Daniel Cantré

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany. daniel.cantre@med.uni-rostock.de.

Sönke Langner

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Sebastian Kaule

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Stefan Siewert

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

Klaus-Peter Schmitz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Implant Technology and Biomaterials e. V., associated Institution of the University of Rostock, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.
  • Institute for Biomedical Engineering, Rostock University Medical Center, Friedrich-Barnewitz-Straße 4, 18119, Rostock-Warnemünde, Germany.

André Kemmling

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroradiology, University Hospital Luebeck, Ratzeburger Allee 160, 23562, Luebeck, Germany.

Marc-André Weber

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Pediatric Radiology and Neuroradiology, Rostock University Medical Center, Ernst-Heydemann-Str. 6, 18057, Rostock, Mecklenburg Western Pomerania, Germany.

Christof Johannes Schulz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Dittmar Böckler

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Johannes Krisam

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Medical Biometry and Informatics, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Philipp Geisbüsch

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Vascular and Endovascular Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany. Electronic address: philipp.geisbuesch@med.uni-heidelberg.de.

Rohan M Lewis

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • University of Southampton, Faculty of Medicine, UK. Electronic address: rohan.lewis@soton.ac.uk.
Publications dans "Imagerie tridimensionnelle" :

Sources (10000 au total)

How we measure language skills of children at scale: A call to move beyond domain-specific tests as a proxy for language.

The aim of this research note is to encourage child language researchers and clinicians to give careful consideration to the use of domain-specific tests as a proxy for language; particularly in the c... We report on data leveraged through the prospective Raine Study cohort. Participants included 1626 children aged 10 years (... Children with DLD performed within the average range on a measure of non-verbal intelligence (... Domain-specific language assessments, particularly those testing receptive vocabulary, may overestimate the language ability of children with DLD. Caution is urged when using such tests by clinicians ...

Brazilian Portuguese Adaptation and Validation of the Language Screening Test for Poststroke Patients.

There is a lack of standardized assessment tools for poststroke aphasia in Brazil, particularly bedside screenings for early identification of patients with suspected language disorders. The Language ... This study aimed to translate, culturally adapt, and validate the LAST into Brazilian Portuguese.... Following a systematic, multistep approach to translation and cultural adaptation of language instruments, this study developed the two parallel versions of the Brazilian Portuguese LAST (pLAST) Versi... Findings showed that the two versions (A and B) of the pLAST were equivalent (intraclass correlation coefficient = .91;... The Brazilian Portuguese version of the LAST is a valid, simple, easy, and rapid test to screen poststroke aphasia in hospital settings.... https://doi.org/10.23641/asha.23548911....

Validation of a Cantonese Version of the Amsterdam-Nijmegen Everyday Language Test (CANELT): A functional approach.

The current study aimed to validate the Cantonese version of the Amsterdam-Nijmegen Everyday Language Test (CANELT), a functional communication assessment tool for Cantonese speakers with aphasia. A q... CANELT was translated from its English version with cultural adaptations. The performance on the 20-item CANELT collected from 56 PWA and 100 neurologically healthy Cantonese-speaking controls aged 30... An age effect was found in neurologically healthy controls, and therefore z scores were used for subsequent comparisons between neurologically healthy controls and PWA. The test showed strong evidence... Measures on validity and reliability yielded promising results, suggesting CANELT as a useful and reliable functional communication assessment for PWA. Its application in managing PWA and potential ar...

The Language Environment at Home of Children With (a Suspicion of) a Developmental Language Disorder and Relations With Standardized Language Measures.

This study compares the home language environments of children with (a suspicion of) developmental language disorder (DLD) with that of children with typical development (TD). It does so by adopting n... Ninety-nine 2- to 4-year-old toddlers participated: 59 with (a suspicion of) DLD and 40 with TD. LENA metrics on adult word count, conversational turn count, and child vocalization count were obtained... We found lower adult word count, conversational turn count, and child vocalization count in the DLD group, independent of multilingualism but not of parental education. In the DLD group, receptive voc... Toddlers with (a suspicion of) DLD vocalize less at home than children with TD. They also hear fewer adult words and experience fewer conversational turns. Children with DLD's language outcomes are to...

Implementing the language comprehension test C-BiLLT: a qualitative description study using the COM-B model of behaviour change.

It is challenging to reliably assess the language comprehension of children with severe motor and speech impairments using traditional assessment tools. The Computer Based instrument for Low motor Lan... A qualitative approach including semi-structured individual interviews with 15 clinicians (speech-language pathologists, neuropsychologists, and one teacher, counsellor, and vision specialist) was use... Several meaningful barriers and facilitators were identified across the data. Clinicians used the C-BiLLT with two distinct groups of clients: (1) the population it was originally developed for, and (... This study provides timely insights into the capability, opportunity, and motivation factors important for creating and sustaining assessment behaviour change in clinicians who used or attempted to us...

Linking Language to Action: Enhancing Preschoolers' Communicative Abilities Within Language Stimulation.

Children's vocabulary and syntactic skills vary upon school entry in depth and breadth, persistently influencing academic performance, including reading. Enhancing early communicative abilities throug... Language skills were examined in a pre- to posttest design in which 43 typically developing participants, ages 3-5 years, were randomly assigned to clay-based (... Receptive and expressive vocabulary knowledge for items introduced in the language stimulation program, mean length of utterance (MLU), and conversational initiations improved for participants in the ... A language-to-action link is created when children engage with open-ended materials, such as clay, as they craft target objects hands on and step by step, affording additional opportunities for langua... https://doi.org/10.23641/asha.24093780....

Semantic Difficulty for Bilingual Children: Effects of Age, Language Exposure, and Language Ability.

Semantic tasks evaluate dimensions of children's lexical-semantic knowledge. However, the relative ease of semantic task completion depends on individual differences in developmental and language expe... Participants included 232 Spanish-English bilingual children in second through fifth grade with (... Results showed that language ability and grade level drive semantic task difficulty for all task types, and children with DLD experienced greater difficulty on all task types compared to their typical... This study clarifies developmental profiles of lexical-semantic performance in bilingual children with and without DLD and supports clinical decision-making regarding children's English language learn...

Language gains in 4-6-year-old children with developmental language disorder and the relation with language profile, severity, multilingualism and non-verbal cognition.

Early and effective treatment for children with developmental language disorder (DLD) is important. Although a growing body of research shows the effects of interventions at the group level, clinician... To assess changes in the language domains: expressive morphosyntax; receptive and expressive vocabulary; and comprehension, in children in special needs education for DLD. To explore if differences in... We extracted data from school records of 154 children (4-6 years old) in special needs education offering a language and communication-stimulating educational environment, including speech and languag... Overall, the children showed significant improvements in expressive morphosyntax, expressive vocabulary and language comprehension. Baseline scores and gains were lowest for expressive morphosyntax. D... Children with DLD in special needs education showed gains in language performance during one school year. There was, however, little change in morphosyntactic scores, which supports previous studies c... What is already known on the subject Intervention studies indicate that intervention can be effective, but not for all children with DLD, and not in all language domains. Longitudinal studies on langu...

Relationships Among Motor, First, and Second Language Skills Among Bilingual Children With Language Disorders.

The purpose of this study was to determine the significance and directions of the relationships among oral and manual fine motor skills and language abilities among Spanish-English bilingual children.... Participants included 56 bilingual children, 24 of whom met criteria for developmental language disorder (DLD), recruited based on teacher concern for language and/or reading comprehension abilities. ... Oral fine motor abilities (diadochokinetic rate productions of /pa/ and /pata/) predicted Spanish (but not English) oral language abilities in the expected direction (i.e., faster rates were associate... Oral fine motor abilities are related to language abilities in bilingual children, but only for the native language. We did not find reliable differences in oral and manual fine motor skills between g...