Titre : Thérapie par le récit

Thérapie par le récit : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Interprofessional Relations

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer un besoin de thérapie par le récit ?

Un besoin peut être identifié par des difficultés émotionnelles persistantes et des récits de vie négatifs.
Thérapie par le récit Psychothérapie
#2

Quels signes indiquent une bonne candidate pour cette thérapie ?

Une personne ouverte à explorer ses expériences et désireuse de changer sa narration personnelle.
Thérapie par le récit Évaluation psychologique
#3

Quels professionnels peuvent diagnostiquer ce besoin ?

Psychologues, thérapeutes et conseillers formés à la thérapie narrative peuvent diagnostiquer.
Psychologie Thérapie narrative
#4

Y a-t-il des tests spécifiques pour évaluer ce besoin ?

Il n'existe pas de tests standardisés, mais des entretiens et des questionnaires peuvent aider.
Évaluation psychologique Thérapie par le récit
#5

Comment évaluer l'efficacité de cette thérapie ?

L'efficacité peut être évaluée par des changements dans le bien-être émotionnel et la perception de soi.
Évaluation psychologique Thérapie par le récit

Symptômes 5

#1

Quels symptômes indiquent un besoin de thérapie narrative ?

Des sentiments de dépression, d'anxiété ou de désespoir liés à des récits de vie négatifs.
Dépression Anxiété
#2

Comment les récits personnels affectent-ils la santé mentale ?

Des récits négatifs peuvent renforcer des croyances limitantes et aggraver les symptômes psychologiques.
Santé mentale Thérapie narrative
#3

Les traumatismes influencent-ils les récits personnels ?

Oui, les traumatismes peuvent altérer la perception de soi et la narration de l'histoire personnelle.
Traumatisme Thérapie par le récit
#4

Quels changements émotionnels peuvent survenir ?

Les individus peuvent ressentir une libération émotionnelle et une meilleure compréhension de soi.
Émotions Thérapie narrative
#5

Les symptômes physiques peuvent-ils être liés aux récits ?

Oui, des récits négatifs peuvent se manifester par des symptômes psychosomatiques comme des douleurs.
Symptômes psychosomatiques Thérapie par le récit

Prévention 5

#1

Comment la thérapie narrative aide-t-elle à prévenir les troubles mentaux ?

Elle permet de restructurer les récits négatifs, réduisant ainsi le risque de troubles émotionnels.
Prévention des troubles mentaux Thérapie par le récit
#2

Peut-on utiliser cette thérapie en milieu scolaire ?

Oui, elle peut aider les élèves à gérer leurs émotions et à développer des compétences sociales.
Éducation Thérapie narrative
#3

Quels groupes peuvent bénéficier de la prévention par cette thérapie ?

Les adolescents, les victimes de traumatismes et les personnes en transition de vie peuvent bénéficier.
Groupes à risque Thérapie par le récit
#4

Comment intégrer la thérapie narrative dans la vie quotidienne ?

Pratiquer l'écriture de journaux et partager des histoires avec des proches peut être bénéfique.
Écriture thérapeutique Thérapie par le récit
#5

Y a-t-il des programmes de prévention basés sur cette thérapie ?

Oui, certains programmes communautaires utilisent la thérapie narrative pour promouvoir le bien-être mental.
Programmes de prévention Thérapie narrative

Traitements 5

#1

Comment se déroule une séance de thérapie narrative ?

Le thérapeute guide le client à explorer et à reformuler ses récits personnels en toute sécurité.
Thérapie narrative Psychothérapie
#2

Quels outils sont utilisés en thérapie narrative ?

Des métaphores, des journaux, et des récits écrits sont souvent utilisés pour faciliter l'exploration.
Outils thérapeutiques Thérapie par le récit
#3

Combien de séances sont généralement nécessaires ?

Le nombre de séances varie, mais un engagement de plusieurs mois est souvent recommandé.
Thérapie par le récit Durée du traitement
#4

Quels résultats peut-on attendre de cette thérapie ?

Les résultats incluent une meilleure compréhension de soi, une réduction des symptômes et une résilience accrue.
Résultats thérapeutiques Thérapie narrative
#5

La thérapie narrative est-elle adaptée à tous ?

Elle peut convenir à de nombreuses personnes, mais un diagnostic préalable est essentiel pour certains cas.
Thérapie par le récit Évaluation psychologique

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir lors de cette thérapie ?

Des émotions intenses peuvent émerger, nécessitant un soutien supplémentaire du thérapeute.
Complications thérapeutiques Thérapie par le récit
#2

Comment gérer les résistances en thérapie narrative ?

Le thérapeute doit créer un espace sûr et utiliser des techniques adaptées pour surmonter les résistances.
Résistance au traitement Thérapie narrative
#3

Les récits peuvent-ils causer des traumatismes supplémentaires ?

Oui, revisiter des récits traumatiques peut être difficile, d'où l'importance d'un encadrement professionnel.
Traumatisme Thérapie par le récit
#4

Comment évaluer les risques avant de commencer ?

Une évaluation approfondie des antécédents et des besoins émotionnels est essentielle avant de commencer.
Évaluation des risques Thérapie narrative
#5

Les complications sont-elles fréquentes ?

Elles ne sont pas fréquentes, mais chaque individu réagit différemment aux récits explorés.
Complications thérapeutiques Thérapie par le récit

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le besoin de thérapie narrative ?

Des antécédents de traumatismes, des troubles émotionnels ou des transitions de vie difficiles peuvent augmenter le besoin.
Facteurs de risque Thérapie par le récit
#2

Les antécédents familiaux influencent-ils ce besoin ?

Oui, des antécédents de troubles mentaux dans la famille peuvent accroître le risque de difficultés émotionnelles.
Antécédents familiaux Thérapie narrative
#3

Le soutien social joue-t-il un rôle ?

Un faible soutien social peut augmenter le besoin de thérapie narrative en raison de l'isolement émotionnel.
Soutien social Thérapie par le récit
#4

Les événements de vie stressants sont-ils des facteurs de risque ?

Oui, des événements tels que le divorce ou la perte d'un emploi peuvent déclencher le besoin de cette thérapie.
Événements de vie Thérapie narrative
#5

Les croyances culturelles influencent-elles le recours à cette thérapie ?

Certaines croyances culturelles peuvent affecter la perception de la thérapie narrative et son acceptation.
Croyances culturelles Thérapie par le récit
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 15/02/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

A L Aguilar-Shea

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Medicina Familiar y Comunitaria, Centro de Salud Puerta de Madrid, Atención Primaria de Madrid, Madrid, España. Electronic address: antonio.aguilar@salud.madrid.org.
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Simon M Mueller

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dermatology, University Hospital Basel, Switzerland. Electronic address: simon.mueller@usb.ch.
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Argyrios Chronopoulos

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, Hospital of Ludwigshafen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz und der Medizinischen Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Ludwigshafen am Rhein, Germany.
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Neele Babst

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, University of Lübeck, Lübeck, Germany.
Publications dans "Thérapie par le récit" :

Christian Schiemenz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, University of Lübeck, Lübeck, Germany.
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James S Schutz

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, Hospital of Ludwigshafen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz und der Medizinischen Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Ludwigshafen am Rhein, Germany.
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Ludwig M Heindl

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, University of Cologne, Faculty of Medicine and University Hospital Cologne, Cologne, Germany.
  • Centrum für Integrierte Onkologie (CIO) Aachen-Bonn-Köln-Düsseldorf, Köln, Deutschland.
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Mahdy Ranjbar

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, University of Lübeck, Lübeck, Germany.
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Vinodh Kakkassery

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Affiliations :
  • Department of Ophthalmology, University of Lübeck, Lübeck, Germany, vinodh.kakkassery@gmail.com.
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Avani M Kolla

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Affiliations :
  • The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine, New York, New York, USA.
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Lynn Liu

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Affiliations :
  • The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine, New York, New York, USA.
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Katharina Shaw

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Affiliations :
  • The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine, New York, New York, USA.
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Jerry Shapiro

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Affiliations :
  • The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine, New York, New York, USA.
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Alisa Femia

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Affiliations :
  • The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine, New York, New York, USA.
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Kristen Lo Sicco

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Affiliations :
  • The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine, New York, New York, USA.
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C Gallardo-Mayo

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Affiliations :
  • Anestesiología, Reanimación y Terapia del Dolor, Hospital Universitario Infanta Leonor, Madrid, España.
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Min Nie

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Affiliations :
  • Department of Periodontics, Guangdong Engineering Research Center of Oral Restoration and Reconstruction, Guangzhou Key Laboratory of Basic and Applied Research of Oral Regenerative Medicine, Affiliated Stomatology Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
  • Department of Periodontics, State Key Laboratory of Oral Disease & National Clinical Research Center for Oral Disease, West China Hospital of Stomatology, Sichuan University, Chengdu, China.
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Peipei Zhang

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Affiliations :
  • Department of Oral Medicine, Hebei Key Laboratory of Stomatology, Hebei Clinical Research Center for Oral Diseases, School and Hospital of Stomatology, Hebei Medical University, Shijiazhuang, China.
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Janak Lal Pathak

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Periodontics, Guangdong Engineering Research Center of Oral Restoration and Reconstruction, Guangzhou Key Laboratory of Basic and Applied Research of Oral Regenerative Medicine, Affiliated Stomatology Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
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Xiaoyu Wang

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Periodontics, Guangdong Engineering Research Center of Oral Restoration and Reconstruction, Guangzhou Key Laboratory of Basic and Applied Research of Oral Regenerative Medicine, Affiliated Stomatology Hospital of Guangzhou Medical University, Guangzhou, China.
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It is unknown whether interprofessional identity is able to explain interprofessional behaviours. Extended professional identity theory provides clues by combining two psychological identity approache... Participants of this double-blinded study were 47 dentistry and 41 dental hygiene students (86.3% response) without interprofessional education (IPE) experience. Group productivity was used as indicat... No interprofessional identity differences were found with regard to gender and profession. The mean difference between groups with low versus high interprofessional identity was 0.5 (M = 3.4; SD = 0.5... Interprofessional identity has a positive effect on congruent interprofessional behaviours after 10 weeks. More research is required to understand interprofessional identity in relation to performance...

Factors related to implementation of an interprofessional communication concept in thoracic oncology: a mixed-methods study.

An innovative patient-centred interprofessional communication concept with advanced lung cancer patients (Heidelberg Milestone Communication Approach, MCA) has been developed and implemented. Role cha... In a longitudinal study, 3 of the 4 subscales of the validated German translation of the University of the West of England Interprofessional Questionnaire (UWE-IP-D) were collected prior to implementa... The survey with 87 staff (44 nurses, 13 physicians, 12 psycho-social staff, 7 therapists, and 11 others) participating at least once found heterogeneous attitudes. 'Communication and Teamwork' and 'In... Positive experiences and potential shortfalls in the implementation were observed. Future introductions of interprofessional communication concepts require further activities which should address the ... DRKS00013469 / Date of registration: 22/12/2017....

Nursing students' interprofessional socialisation and readiness for interprofessional learning: A cross-sectional research study.

Interprofessional education programs in university settings have facilitated the development of student attributes needed to become a team-player, understand roles and responsibilities of other health... To examine readiness of undergraduate nursing students for interprofessional learning and interprofessional socialisation.... A cross-sectional design was used to examine the correlation between interprofessional learning and socialisation, and group differences between mode of study, year level, and prior healthcare experie... A large Australian regional university, across two campuses.... A total of 103 undergraduate nursing students across year levels, including 58 enrolled on-campus, and 45 studying externally.... Students completed an online survey using the Readiness for Interprofessional Learning Scale and the Interprofessional Socialisation and Valuing Scale. Data analyses included independent t-tests, and ... No significant differences in student readiness for interprofessional learning or interprofessional socialisation were found between on-campus and external modes of study and between healthcare experi... Readiness for interprofessional learning and interprofessional socialisation and were not impacted by the students' mode of study; however, previous experience in the healthcare industry and duration ...

Interprofessional simulation of acute care for nursing and medical students: interprofessional competencies and transfer to the workplace.

Teamwork and communication are essential tools for doctors, nurses and other team members in the management of critically ill patients. Early interprofessional education during study, using acute care... A comparative sequential quantitative-qualitative study was used to understand interprofessional learning outcomes in nursing and medical students after simulation of acute care. Students were assigne... One hundred and ninety-one students participated in this study (131 medical, 60 nursing students). No differences were found between the intervention and control group in overall ICCAS scores for both... Interprofessional simulation training did show measurable growth of interprofessional competencies, but so did uniprofessional training. Both medical and nursing students reported increased awareness ...

Development of a pilot interprofessional education workshop for healthcare students and assessment of interprofessional collaborative competency attainment.

We describe the development and student evaluation of a collaborative health service provider and higher education institution initiative designed to deliver an Interprofessional Education (IPE) pilot...

The Interprofessional Standardized Patient Experience: An Effective Interprofessional Education Activity for Prelicensure Health Professional Students.

For future success in the modern health care environment, health professions students require effective interprofessional education experiences to develop their perceptions of other professionals on t... The ISPE involved collaboration among students to conduct a subjective interview. Students from six health care professions individually interviewed a simulated patient while being observed by student... Over 4 consecutive academic years, 1,265 students completed the ISPE, and 1,028 completed the pre- and post-ISPE surveys. Analysis of the survey responses indicated that the ISPE enhanced student awar... A single ISPE had a significant impact on prelicensure students' perceptions. The ISPE is a novel and effective approach to interprofessional education that students appreciate....

Sharpening the lens to evaluate interprofessional education and interprofessional collaboration by improving the conceptual framework: a critical discussion.

It has been difficult to demonstrate that interprofessional education (IPE) and interprofessional collaboration (IPC) have positive effects on patient care quality, cost effectiveness of patient care,...

Value of pre-licensure interprofessional education on post-licensure interprofessional collaboration: Perceptions and experiences of practicing professionals.

Interprofessional education (IPE) allows students in health professional programs to practice providing collaborative patient care before graduating. Understanding the perceptions and experiences of h...