Titre : Stimulation transcrânienne par courant continu

Stimulation transcrânienne par courant continu : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Internship and Residency

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'efficacité de la tDCS ?

L'efficacité de la tDCS peut être évaluée par des tests neuropsychologiques et des mesures d'imagerie cérébrale.
Neuropsychologie Imagerie cérébrale
#2

Quels critères diagnostiques pour la tDCS ?

Il n'existe pas de critères diagnostiques spécifiques, mais des évaluations cliniques sont nécessaires.
Évaluation clinique Critères diagnostiques
#3

La tDCS est-elle utilisée pour des troubles spécifiques ?

Oui, elle est souvent utilisée pour traiter la dépression, l'anxiété et les troubles cognitifs.
Dépression Troubles cognitifs
#4

Quels tests précèdent une séance de tDCS ?

Des évaluations neurologiques et psychologiques sont souvent réalisées avant la tDCS.
Évaluation neurologique Tests psychologiques
#5

La tDCS nécessite-t-elle un diagnostic préalable ?

Un diagnostic préalable n'est pas toujours nécessaire, mais il est recommandé pour une utilisation ciblée.
Diagnostic Utilisation ciblée

Symptômes 5

#1

Quels symptômes la tDCS peut-elle soulager ?

La tDCS peut soulager des symptômes de dépression, d'anxiété et de douleur chronique.
Dépression Douleur chronique
#2

Y a-t-il des effets secondaires notables ?

Les effets secondaires peuvent inclure des démangeaisons, des picotements ou des maux de tête.
Effets secondaires Maux de tête
#3

La tDCS affecte-t-elle la mémoire ?

Elle peut améliorer la mémoire dans certains cas, mais les résultats varient selon les individus.
Mémoire Amélioration cognitive
#4

Quels changements comportementaux peuvent survenir ?

Des changements d'humeur et d'attention peuvent être observés après la tDCS.
Changements d'humeur Attention
#5

La tDCS peut-elle induire des effets cognitifs ?

Oui, elle peut induire des effets cognitifs positifs, comme une meilleure concentration.
Effets cognitifs Concentration

Prévention 5

#1

La tDCS peut-elle prévenir des troubles mentaux ?

Elle est explorée comme méthode préventive, mais des recherches supplémentaires sont nécessaires.
Prévention Troubles mentaux
#2

Quels modes de vie favorisent l'efficacité de la tDCS ?

Un mode de vie sain, incluant exercice et alimentation équilibrée, peut favoriser l'efficacité.
Mode de vie sain Alimentation équilibrée
#3

Y a-t-il des recommandations avant la tDCS ?

Il est conseillé d'éviter l'alcool et les stimulants avant une séance de tDCS.
Recommandations Alcool
#4

La tDCS nécessite-t-elle une préparation spéciale ?

Une préparation spéciale n'est pas nécessaire, mais un état de calme est recommandé.
Préparation Calme
#5

Comment maintenir les effets de la tDCS ?

Des exercices cognitifs et un suivi psychologique peuvent aider à maintenir les effets.
Exercices cognitifs Suivi psychologique

Traitements 5

#1

Comment se déroule une séance de tDCS ?

Une séance de tDCS dure généralement 20 à 30 minutes avec des électrodes placées sur le cuir chevelu.
Séance de tDCS Électrodes
#2

À quelle fréquence la tDCS est-elle administrée ?

La fréquence varie, mais elle est souvent administrée plusieurs fois par semaine.
Fréquence Administration
#3

La tDCS est-elle combinée à d'autres traitements ?

Oui, elle est souvent utilisée en complément de thérapies psychologiques ou médicamenteuses.
Thérapies psychologiques Traitements médicamenteux
#4

Quels sont les objectifs du traitement par tDCS ?

Les objectifs incluent l'amélioration de l'humeur, de la cognition et la réduction de la douleur.
Amélioration de l'humeur Réduction de la douleur
#5

La tDCS est-elle efficace pour tous ?

Non, l'efficacité varie d'une personne à l'autre en fonction de divers facteurs individuels.
Efficacité Facteurs individuels

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec la tDCS ?

Les complications sont rares mais peuvent inclure des irritations cutanées ou des maux de tête.
Complications Irritations cutanées
#2

La tDCS peut-elle aggraver des conditions existantes ?

Dans certains cas, elle peut aggraver des troubles neurologiques préexistants.
Troubles neurologiques Aggravation
#3

Quels signes doivent alerter après une séance ?

Des douleurs persistantes, des vertiges ou des troubles de la vision doivent alerter.
Signes d'alerte Vertiges
#4

La tDCS est-elle sans risque pour tous ?

Non, elle n'est pas recommandée pour les personnes avec des implants médicaux ou des troubles épileptiques.
Implants médicaux Troubles épileptiques
#5

Comment gérer les effets indésirables de la tDCS ?

Les effets indésirables doivent être signalés à un professionnel de santé pour évaluation.
Effets indésirables Professionnel de santé

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent les risques de tDCS ?

Les antécédents de troubles neurologiques ou psychiatriques peuvent augmenter les risques.
Antécédents médicaux Troubles psychiatriques
#2

L'âge influence-t-il l'efficacité de la tDCS ?

Oui, l'âge peut influencer l'efficacité, les jeunes répondant souvent mieux au traitement.
Âge Efficacité
#3

Les médicaments affectent-ils la tDCS ?

Certains médicaments peuvent interférer avec les effets de la tDCS, nécessitant une évaluation.
Médicaments Interférence
#4

Le stress impacte-t-il la tDCS ?

Oui, un niveau de stress élevé peut diminuer l'efficacité de la tDCS.
Stress Efficacité
#5

Y a-t-il des prédispositions génétiques ?

Des recherches suggèrent que des prédispositions génétiques peuvent influencer la réponse à la tDCS.
Prédispositions génétiques Réponse au traitement
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 25/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Marom Bikson

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedical Engineering, The City College of New York.
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Christoph Nissen

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Affiliations :
  • University Hospital of Psychiatry and Psychotherapy, University Psychiatric Services, Bern, Switzerland; Clinic for Psychiatry and Psychotherapy, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany.
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Liciane Fernandes Medeiros

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Affiliations :
  • Laboratório de Farmacologia da Dor e Neuromodulação, Investigações Pré-Clínicas, Centro de Pesquisa Experimental, Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA), Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas: Farmacologia e Terapêutica, UFRGS, Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento Humano, Universidade La Salle, Canoas, RS, Brazil.
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Wolnei Caumo

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Affiliations :
  • Programa de Pós-Graduação em Medicina: Ciências Médicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brazil.
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Daniel M Blumberger

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Takeshi Satow

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Affiliations :
  • Department of Neurosurgery, Nagahama City Hospital, Nagahama, Japan.
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Tatsuya Mima

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Affiliations :
  • The Graduate School of Core Ethics and Frontier Sciences, Ritsumeikan University, Kyoto, Japan.
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Daniel L Kenney-Jung

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Affiliations :
  • Department of Neurology, University of Minnesota, 420 Delaware Street SE, MMC 295, Minneapolis, MN 55455, USA.
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Caren J Blacker

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Psychology, Division of Child and Adolescent Psychiatry, Mayo Clinic, 200 First Street SW, Rochester, MN 55905, USA.
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Deniz Doruk Camsari

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Psychology, Division of Child and Adolescent Psychiatry, Mayo Clinic, 200 First Street SW, Rochester, MN 55905, USA.
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Jonathan C Lee

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Affiliations :
  • Temerty Centre for Therapeutic Brain Intervention, Centre for Addiction and Mental Health, 1001 Queen Street W, Toronto, ON M6J 1H4, Canada; Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of Toronto, 250 College Street, Toronto, ON M5T 1R8, Canada.
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Charles P Lewis

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Affiliations :
  • Department of Psychiatry and Psychology, Division of Child and Adolescent Psychiatry, Mayo Clinic, 200 First Street SW, Rochester, MN 55905, USA. Electronic address: Lewis.Charles@mayo.edu.
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Xiong Jiang

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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Sophia Dahmani

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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Margarita Bronshteyn

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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Fan Nils Yang

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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John Paul Ryan

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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R Craig Gallagher

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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Srikanth R Damera

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Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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Princy N Kumar

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Affiliations :
  • Department of Medicine, Georgetown University Medical Center, Washington, DC, United States of America.
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Some studies have found that clinical practice has caused great pressure and negative psychological experience to nursing students. Therefore, this study aimed to identify psychological experience at ... A qualitative study.... In this qualitative study, one-to-one in-depth interviews and mixed data analysis strategies were conducted among internship nurses from May 2018 to February 2019.... The pressure of the initial stage was operational pressure (80.0%), intermediate stage was nurse-patient communication (50.0%), and last stage was employment pressure (70.6%). Nursing students mainly ...

Subtyping of Performance Trajectory During Medical School, Medical Internship, and the First Year of Residency in Training Physicians: A Longitudinal Cohort Study.

Developmental trajectories of clinical skills in training physicians vary among tasks and show interindividual differences. This study examined the predictors of medical internship performance and res... This retrospective cohort study involved 888 training physicians who completed a medical internship between 2015 and 2019. After the internship, 627 physicians applied for residency training between 2... Medical internship performance showed a significant positive correlation with the medical school GPA (... Performance in the interview and medical internship predicted being among the top 30% and lowest 10% of performers in the first year of residency training, respectively. Individualized educational pro...

The Pre-Radiology Internship: Room for Improvement?

A clinical internship is currently required by the American Board of Radiology prior to Radiology residency. The purpose of this investigation is to evaluate practicing radiologists' perspectives on t... A five-minute online survey was distributed via email to practicing radiologist members of the American College of Radiology.... A total of 566 completed responses (11.3% response rate) were received. Most respondents agreed that their internship was essential for improving non-radiology clinical knowledge (84%) and affirming t... The internship before Radiology residency offers some benefits but could be further optimized. There is support from practicing radiologists for a redesigned, more Radiology-specific PreRad Internship...

The medical internship as a meaningful transition: A phenomenographic study.

The transition from student to doctor is often depicted as a struggle in the literature, and previous research has focused on interventions to minimise difficulties in transitioning from undergraduate... The data were collected through in-depth interviews with 12 senior medical interns in western Sweden. The transcribed interviews were analysed using a phenomenographic approach, which resulted in four... The interns perceived the meaning of the internship as an opportunity to work and learn in an authentic setting (internship as in-service training) and in a protected environment (internship as a spac... Being allowed to be learners in a protected space seemed pivotal for the interns to develop into competent, confident and independent practitioners. The medical internship studied here could be viewed...

A case study of a novel longitudinal rural internship program.

Rural medical training along all components of the medical training continuum has been shown to enhance rural workforce outcomes. However, due to the maldistribution of the Australian medical workforc... A descriptive case study methodology was employed to describe and evaluate the longitudinal integrated internship program. Relevant program documents such as rosters and accreditation submissions were... Each week, interns were rostered for 1 day in the hospital's emergency department and 3 days in general surgery or general medicine, swapping disciplines after 6 months. In this way, interns completed... Intern programs that meet the accreditation, supervision and learning requirements can be successfully delivered at rural health services through longitudinal models of medical education. As the inter...

[Promoting young academics in anesthesiology: factors for an attractive internship].

Practical experiences in clinical traineeships can shape the later specialty choice of medical students.... The following study aimed to find factors in anesthesiological clinical traineeship that encourage students to specialize in the field.... As part of a nationwide online survey conducted by the working group for education of the German Association for Orthopedics and Trauma Surgery (Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgi... The survey reached all medical faculties in Germany and included participants with an average age of 25.8 years and a balanced gender ratio. There were significant differences between satisfied and di... The positively evaluated anesthesiology internship promotes later specialty choice, with quality and structure of the teaching affecting student satisfaction. Trainees who were attracted by anesthesio...

Outcomes of rural generalist internship training in Victoria, Australia.

Victoria, Australia commenced its first Rural Community Internship Training program in 2012 to support the development of rural generalist (RG) doctors. These general practitioners have additional ski... Between October and November 2021, a retrospective 10-minute anonymous survey invitation was sent to all contactable interns (n=222) who had completed/were completing the RG internship training (2012-... There were 59 participants (27% response rate); 81% were in postgraduate years 3-7. Respondents included 54% male, 17% rurally bonded, 39% of rural origin, 34% having had more than 3 months rural unde... This study provides evidence from doctors up to 9 years after completing their RG internship. Compared with industry benchmarks, the RG internships attract rurally intentioned and rurally experienced ...

Cognitive empathy variations during internship: a study from Iran.

Despite the critical role of empathy in medical students, various studies have provided conflicting evidence regarding changes in empathy during medical study. The present study was designed to invest... A study was conducted at the Afzalipour School of Medicine, Kerman University of Medical Sciences. All medical students at the beginning of their internship were entered the study as a cohort and aske... A total of 108 interns participated with a mean age of 23.85 ± 1.47 years, and a female majority (61.1%). The mean score of standing in the patient's shoe increased significantly (P < 0.001) during th... our results revealed that the level of cognitive empathy in the current study was higher than that in previous studies. The changes were consistent with some studies and contradictory to others. Consi...