The effect of high-polyphenol extra virgin olive oil on cardiovascular risk factors: A systematic review and meta-analysis.
Cardiovascular
mediterranean diet
olive oil
oxidative stress
polyphenol
review
Journal
Critical reviews in food science and nutrition
ISSN: 1549-7852
Titre abrégé: Crit Rev Food Sci Nutr
Pays: United States
ID NLM: 8914818
Informations de publication
Date de publication:
2019
2019
Historique:
pubmed:
1
5
2018
medline:
13
2
2020
entrez:
1
5
2018
Statut:
ppublish
Résumé
The polyphenol fraction of extra-virgin olive oil may be partly responsible for its cardioprotective effects. The aim of this systematic review and meta-analysis was to evaluate the effect of high versus low polyphenol olive oil on cardiovascular disease (CVD) risk factors in clinical trials. In accordance with PRISMA guidelines, CINAHL, PubMed, Embase and Cochrane databases were systematically searched for relevant studies. Randomized controlled trials that investigated markers of CVD risk (e.g. outcomes related to cholesterol, inflammation, oxidative stress) were included. Risk of bias was assessed using the Jadad scale. A meta-analysis was conducted using clinical trial data with available CVD risk outcomes. Twenty-six studies were included. Compared to low polyphenol olive oil, high polyphenol olive oil significantly improved measures of malondialdehyde (MD: -0.07µmol/L [95%CI: -0.12, -0.02µmol/L]; I
Identifiants
pubmed: 29708409
doi: 10.1080/10408398.2018.1470491
doi:
Substances chimiques
Olive Oil
0
Polyphenols
0
Cholesterol
97C5T2UQ7J
Types de publication
Journal Article
Meta-Analysis
Systematic Review
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM