[Severe tirofiban-induced thrombocytopenia and thrombotic microangiopathy after percutaneous coronary intervention].

Schwere Tirofiban-induzierte Thrombozytopenie und thrombotische Mikroangiopathie nach perkutaner Koronarintervention.

Journal

Deutsche medizinische Wochenschrift (1946)
ISSN: 1439-4413
Titre abrégé: Dtsch Med Wochenschr
Pays: Germany
ID NLM: 0006723

Informations de publication

Date de publication:
01 2019
Historique:
entrez: 24 1 2019
pubmed: 24 1 2019
medline: 3 5 2019
Statut: ppublish

Résumé

A 76-year-old patient suffered a non-ST-elevation myocardial infarction (NSTEMI) and was admitted to our Chest Pain Unit (CPU) for further diagnostics and therapy. Coronary angiography revealed an occlusion of the right coronary artery and catheter intervention with stent implantation was performed. Due to a high thrombotic burden, application of tirofiban was initiated. In the following, the patient developed hemodynamic instability, hemoptysis and a substantial decrease of the platelet count. Tirofiban therapy was immediately stopped. Volume therapy led to hemodynamic stabilisationand hemoptysisdisappeared. Thrombocytes normalised after application of a platelet concentrate and prednisolone. One day later, the patient developed pulmonary hemorrhage with asphyxial cardiac arrest.Within the next few days, a renewed decrease of thrombocytes occurred. Despite normalization of thrombocytes after another transfusion, the patient died in consequence of a severe sepsis. Thrombocytopenia is a rare but potentially severe complication of tirofiban therapy. Therapeutic strategies include termination of the triggering medication, clarification of differential diagnoses and transfusion of platelet concentrates, if necessary. Ein 76-jähriger Patient wurde bei Nicht-ST-Streckenhebungsinfarkt (NSTEMI) einer Koronarangiografie zugeführt. Bei Verschluss der rechten Herzkranzarterie erfolgte eine Koronarintervention mit Stentimplantation. Bei hoher Thrombus-Last wurde eine Therapie mit Tirofiban initiiert. Im kurzzeitigen Verlauf entwickelte der Patient eine hämodynamische Instabilität, Hämoptysen sowie einen erheblichen Thrombozyten-Abfall. Die Tirofiban-Therapie wurde sofort beendet. Unter Volumentherapie gelang eine hämodynamische Stabilisierung und die Hämoptysen sistierten. Der Patient erhielt ein Thrombozyten-Konzentrat und Prednisolon, woraufhin sich die Thrombozyten stabilisierten. Am Folgetag kam es zu einer erheblichen Lungenblutung mit asphyktischem Herzkreislauf-Stillstand und 2 Tage später zu einem erneuten Thrombozyten-Abfall. Trotz Normalisierung der Thrombozyten nach erneuter Transfusion verstarb der Patient an den Folgen einer Sepsis. Die Thrombozytopenie ist eine seltene, aber potenziell schwerwiegende Komplikation der Tirofiban-Therapie. Empfohlene Maßnahmen sind die sofortige Beendigung der Medikation, der Ausschluss möglicher Differenzialdiagnosen sowie gegebenenfalls die Substitution von Thrombozyten.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Ein 76-jähriger Patient wurde bei Nicht-ST-Streckenhebungsinfarkt (NSTEMI) einer Koronarangiografie zugeführt.

Identifiants

pubmed: 30674059
doi: 10.1055/a-0787-6634
doi:

Substances chimiques

Tirofiban GGX234SI5H

Types de publication

Case Reports Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

109-113

Informations de copyright

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.

Déclaration de conflit d'intérêts

Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.

Auteurs

Felix Sebastian Nettersheim (FS)

Klinik III für Innere Medizin, Herzzentrum der Universität zu Köln, Köln.

Christopher Hohmann (C)

Klinik III für Innere Medizin, Herzzentrum der Universität zu Köln, Köln.

Roman Pfister (R)

Klinik III für Innere Medizin, Herzzentrum der Universität zu Köln, Köln.

Guido Michels (G)

Klinik III für Innere Medizin, Herzzentrum der Universität zu Köln, Köln.

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