PALLD mutation in a European family conveys a stromal predisposition for familial pancreatic cancer.


Journal

JCI insight
ISSN: 2379-3708
Titre abrégé: JCI Insight
Pays: United States
ID NLM: 101676073

Informations de publication

Date de publication:
25 03 2021
Historique:
received: 23 06 2020
accepted: 17 03 2021
pubmed: 26 3 2021
medline: 15 12 2021
entrez: 25 3 2021
Statut: epublish

Résumé

BACKGROUNDPancreatic cancer is one of the deadliest cancers, with low long-term survival rates. Despite recent advances in treatment, it is important to identify and screen high-risk individuals for cancer prevention. Familial pancreatic cancer (FPC) accounts for 4%-10% of pancreatic cancers. Several germline mutations are related to an increased risk and might offer screening and therapy options. In this study, we aimed to identity of a susceptibility gene in a family with FPC.METHODSWhole exome sequencing and PCR confirmation was performed on the surgical specimen and peripheral blood of an index patient and her sister in a family with high incidence of pancreatic cancer, to identify somatic and germline mutations associated with familial pancreatic cancer. Compartment-specific gene expression data and immunohistochemistry were also queried.RESULTSThe identical germline mutation of the PALLD gene (NM_001166108.1:c.G154A:p.D52N) was detected in the index patient with pancreatic cancer and the tumor tissue of her sister. Whole genome sequencing showed similar somatic mutation patterns between the 2 sisters. Apart from the PALLD mutation, commonly mutated genes that characterize pancreatic ductal adenocarcinoma were found in both tumor samples. However, the 2 patients harbored different somatic KRAS mutations (G12D and G12V). Healthy siblings did not have the PALLD mutation, indicating a disease-specific impact. Compartment-specific gene expression data and IHC showed expression in cancer-associated fibroblasts (CAFs).CONCLUSIONWe identified a germline mutation of the palladin (PALLD) gene in 2 siblings in Europe, affected by familial pancreatic cancer, with a significant overexpression in CAFs, suggesting that stromal palladin could play a role in the development, maintenance, and/or progression of pancreatic cancer.FUNDINGDFG SFB 1321.

Identifiants

pubmed: 33764904
pii: 141532
doi: 10.1172/jci.insight.141532
pmc: PMC8119201
doi:
pii:

Substances chimiques

Cytoskeletal Proteins 0
PALLD protein, human 0

Types de publication

Journal Article Research Support, Non-U.S. Gov't

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

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Auteurs

Lucia Liotta (L)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Sebastian Lange (S)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

H Carlo Maurer (HC)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.
Division of Digestive and Liver Diseases, Department of Medicine, Vagelos College of Physicians and Surgeons, Columbia University, New York, New York, USA.

Kenneth P Olive (KP)

Division of Digestive and Liver Diseases, Department of Medicine, Vagelos College of Physicians and Surgeons, Columbia University, New York, New York, USA.
Herbert Irving Comprehensive Cancer Center, Columbia University Irving Medical Center, New York, New York, USA.

Rickmer Braren (R)

Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Nicole Pfarr (N)

Institut für Pathologie und pathologische Anatomie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Sebastian Burger (S)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Alexander Muckenhuber (A)

Institut für Pathologie und pathologische Anatomie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Moritz Jesinghaus (M)

Institut für Pathologie und pathologische Anatomie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Katja Steiger (K)

Institut für Pathologie und pathologische Anatomie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Wilko Weichert (W)

Institut für Pathologie und pathologische Anatomie, Technische Universität München, Munich, Germany.
Deutschen Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Partner site Munich, Technische Universität München, Munich, Germany.

Helmut Friess (H)

Chirurgische Klinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Roland Schmid (R)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Hana Algül (H)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Philipp J Jost (PJ)

Deutschen Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Partner site Munich, Technische Universität München, Munich, Germany.
Innere Medizin III, Hämatologie und Onkologie, Technische Universität München, Munich, Germany.

Juliane Ramser (J)

Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Christine Fischer (C)

Institut für Humangenetik, Ruprecht-Karls Universität, Heidelberg, Germany.

Anne S Quante (AS)

Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.

Maximilian Reichert (M)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.
Deutschen Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Partner site Munich, Technische Universität München, Munich, Germany.

Michael Quante (M)

Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Munich, Germany.
Deutschen Konsortium für Translationale Krebsforschung (DKTK), Partner site Munich, Technische Universität München, Munich, Germany.
Klinik für Innere Medizin II, Universität Freiburg, Germany.

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