[Work Participation after Multimodal Rehabilitation due to Neurological Diseases - Representative Analyses Using Routine Data of the German Pension Insurance].

Berufliche Teilhabe nach einer medizinischen Rehabilitation aufgrund neurologischer Erkrankungen.

Journal

Die Rehabilitation
ISSN: 1439-1309
Titre abrégé: Rehabilitation (Stuttg)
Pays: Germany
ID NLM: 0401273

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2023
Historique:
pubmed: 10 3 2022
medline: 16 2 2023
entrez: 9 3 2022
Statut: ppublish

Résumé

There is little representative evidence for the German rehabilitation system on occupational reintegration after medical rehabilitation. For persons who have undergone rehabilitation on behalf of the German Pension Insurance (GPI) due to a neurological disease, it is therefore important to determine (a) what socio-medical risks exist prior to rehabilitation, (b) how well persons were able to participate in working life after rehabilitation, and (c) what conditions determine the work participation. The study is conducted on the basis of the GPI's database of rehabilitation statistics. Included were all persons, who completed medical rehabilitation in 2016 due to a neurological disease. The analyses were carried out for the entire group and also in a differentiated manner for the 2 main diseases, cerebrovascular diseases (CD) and multiple sclerosis (MS). Work participation was operationalized both via a monthly status variable until 24 months after rehabilitation and as a rate of all persons who were employed at the 12 and 24 months follow up and in the 3 months before, respectively. To analyse the factors influencing stable work participation, multiple logistic regression models with stepwise inclusion were calculated separately for the rates after 12 and 24 months. A total of 42,230 data sets were included in the analysis (CD: n=18,368, 44%; MS: n=6,343, 15%). Patients with neurological diseases were 50 years old on average, 43% were female. We found that approximately15% of patients reported no absenteeism, whereas 17% stated an absence leave of six months or more in the year prior to rehabilitation. Mental and cardiovascular comorbidity was documented in 31 and 44% of the cases respectively. Nearly 48% of patients with CD returned to work two years after rehabilitation. For MS patients, the percentage was slightly higher at 54%. The amount of sick leave of the rehabilitated individual, their gross/net income prior to rehabilitation as well their work capacity prior to admission were the three strongest influencing factors on their return to the labour market. About half of all persons with neurological diseases return to sustainable work after medical rehabilitation in Germany. The amount of sick leave and the income before rehabilitation are determining factors as to whether the person will return to work. The analysis provides representative data on occupational reintegration after medical rehabilitation due to a neurological disease for the first time. Für das deutsche Rehabilitationssystem existieren nur wenige repräsentative Erkenntnisse zur beruflichen Wiedereingliederung nach einer medizinischen Rehabilitation. Für Personen, die aufgrund einer neurologischen Erkrankung eine Rehabilitation in Trägerschaft der Deutschen Rentenversicherung (DRV) absolvierten, soll deshalb ermittelt werden, (a) welche sozialmedizinischen Risiken im Vorfeld der Rehabilitation bestehen, (b) wie gut die berufliche Teilhabe im Anschluss gelingt und (c) welche Informationen mit der beruflichen Teilhabe assoziiert sind. Die Fragen wurden anhand der Reha-Statistik-Datenbasis der DRV beantwortet. Eingeschlossen wurden Rehabilitand*innen, die in 2016 eine medizinische Rehabilitation aufgrund einer neurologischen Erkrankung abgeschlossen hatten. Die Analysen wurden für die Gesamtgruppe sowie differenziert nach den beiden Diagnosegruppen Zerebrovaskuläre Erkrankungen (ZE) und Multiple Sklerose (MS) durchgeführt. Berufliche Teilhabe wurde sowohl über eine monatliche Zustandsvariable bis 24 Monate nach der Rehabilitation als auch als Quote aller Personen, die nach 12 respektive 24 Monaten im Erhebungsmonat und den 3 vorhergehenden Monaten sozialversicherungspflichtig beschäftigt waren, operationalisiert. Für die Analyse der Einflussfaktoren auf stabile berufliche Teilhabe wurden multiple logistische Regressionsmodelle mit schrittweisem Einschluss, getrennt für die Quoten nach 12 und 24 Monaten, kalkuliert. Insgesamt flossen 42.230 Datensätze in die Analyse ein (ZE: n=18.368, 44%; MS: n=6.343, 15%). Neurologische Rehabilitand*innen waren durchschnittlich 50 Jahre alt; 43% waren weiblich. Etwa 15% wiesen keine Fehlzeiten, 17% wenigstens sechs monatige Fehlzeiten im Jahr vor der Reha auf. Bei 31 bzw. 44% wurde eine psychische bzw. kardiologische Komorbidität dokumentiert. Rund 48% der Rehabilitand*innen mit ZE kehrte bis zwei Jahre nach der Rehabilitation in Arbeit zurück; bei MS-Rehabilitand*innen waren es 54%. Die stärksten Einflussfaktoren auf stabile berufliche Teilhabe waren die Fehlzeiten und das Entgelt vor Rehabilitation sowie die Arbeitsfähigkeit bei Aufnahme. Etwa die Hälfte aller Personen mit neurologischen Erkrankungen kehrt nach einer medizinischen Rehabilitation in Deutschland wieder stabil zurück in Arbeit. Insbesondere die Arbeitsunfähigkeit sowie der Verdienst vor der Rehabilitation determinieren dies. Die Analyse stellt erstmals repräsentative Daten zur beruflichen Wiedereingliederung nach medizinischer Rehabilitation aufgrund einer neurologischen Erkrankung vor.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Für das deutsche Rehabilitationssystem existieren nur wenige repräsentative Erkenntnisse zur beruflichen Wiedereingliederung nach einer medizinischen Rehabilitation. Für Personen, die aufgrund einer neurologischen Erkrankung eine Rehabilitation in Trägerschaft der Deutschen Rentenversicherung (DRV) absolvierten, soll deshalb ermittelt werden, (a) welche sozialmedizinischen Risiken im Vorfeld der Rehabilitation bestehen, (b) wie gut die berufliche Teilhabe im Anschluss gelingt und (c) welche Informationen mit der beruflichen Teilhabe assoziiert sind.

Identifiants

pubmed: 35263791
doi: 10.1055/a-1726-6845
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

22-30

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

Die Autor*innen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. MS und PZ sind Mitarbeitende der Deutschen Rentenversicherung Bund, die medizinische Rehabilitationsleistungen finanziert.

Auteurs

Marco Streibelt (M)

Geschäftsbereich Sozialmedizin und Rehabilitation, Deutsche Rentenversicherung Bund, Berlin, Deutschland.

Pia Zollmann (P)

Geschäftsbereich Sozialmedizin und Rehabilitation, Deutsche Rentenversicherung Bund, Berlin, Deutschland.

Lisa Rasch (L)

Fakultät für Gesundheitswissenschaften, Universität Bielefeld, Deutschland.

Jana Schimichowski (J)

Fakultät für Gesundheitswissenschaften, Universität Bielefeld, Deutschland.

Sandra Schmitz (S)

Fakultät für Gesundheitswissenschaften, Universität Bielefeld, Deutschland.

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