[The KomMent study: a pilot project on structured interprofessional communication in uro-oncology].

Die KomMent-Studie: ein Pilotprojekt zur strukturierten interprofessionellen Kommunikation in der Uroonkologie.
Communication training National Cancer Plan Oncology Postgraduate medical education Skills acquisition

Journal

Urologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7072
Titre abrégé: Urologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886606676

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2023
Historique:
accepted: 11 08 2022
pubmed: 8 10 2022
medline: 14 3 2023
entrez: 7 10 2022
Statut: ppublish

Résumé

Communication and interprofessional collaboration with patients diagnosed with cancer is challenging. Structured communication training has not yet been integrated into postgraduate medical education. The aim of this study was to evaluate the feasibility of an 80-teaching unit interprofessional communication training (ICT), as recommended in the National Cancer Plan, at a clinic with a uro-oncological focus. A needs assessment was conducted using focus groups and individual interviews. Learning objectives were aligned with (inter)national learning objective catalogs. The ICT was developed using the six-step approach according to Kern and design-based research. Utilization and acceptance were evaluated. The ICT comprised six face-to-face workshops (50 teaching units) and team supervision sessions (10 teaching units). Six defined settings were identified for the individual workplace-based training (20 teaching units): Ward rounds, handover, reporting of medical findings, admission and discharge interviews, and a freely choosable setting. Physician participation rates in the workshops were 83.0% and nursing participation rates were 58.3%. Utilization of the workplace-based training was 97%. The physicians evaluated the ICT very positively. All participants felt better prepared for discussions with patients and relatives. For continuity, physicians were trained as mentors. The implementation of an ICT with 80 teaching units is successfully feasible in a urological clinic and leads to a sustainable improvement of the communication culture, among other things through mentor training. HINTERGRUND: Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit mit krebskranken Patient:innen ist herausfordernd. Ein strukturiertes Kommunikationstraining ist bisher nicht in die ärztliche Weiterbildung integriert. Ziel der Studie war es, die Machbarkeit eines 80 Unterrichtseinheiten (UE) umfassenden interprofessionellen Kommunikationstrainings (IKT), wie im Nationalen Krebsplan empfohlen, an einer Klinik mit uroonkologischem Schwerpunkt zu prüfen. Eine Bedarfsanalyse wurde mittels Fokusgruppen und Einzelinterviews durchgeführt. Die Lernziele wurden mit (inter)nationalen Lernzielkatalogen abgestimmt. Das IKT wurde mittels des „six-step approach“ nach Kern und „design-based research“ erarbeitet. Die Inanspruchnahme und die Akzeptanz wurden evaluiert. Das IKT umfasste 6 Präsenzworkshops (50 UE) und eine Teamsupervision (10 UE). Für das individuelle arbeitsplatzbasierte Training (20 UE) wurden 6 definierte Settings identifiziert: Visite, Übergabe, Befundmitteilung, Aufnahme- und Entlassgespräch sowie ein Wunschsetting. Die ärztliche Teilnahmequote an den Präsenzworkshops war 83,0 %, die pflegerische 58,3 %. Die Inanspruchnahme des arbeitsplatzbasierten Trainings lag bei 97 %. Die Ärzt:innen evaluierten das IKT sehr positiv (in Schulnoten Mittelwert [MW] 1,2 ± 0,4). Alle Teilnehmenden fühlten sich auf die Gespräche mit Patient:innen und Angehörigen besser vorbereitet. Zur Verstetigung wurden Ärzt:innen zu Mentoren ausgebildet. Die Implementierung eines IKT von 80 UE Umfang ist an einer urologischen Klinik erfolgreich durchführbar und führt u. a. durch eine Mentorenausbildung zu einer nachhaltigen Verbesserung der Kommunikationskultur.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Communication and interprofessional collaboration with patients diagnosed with cancer is challenging. Structured communication training has not yet been integrated into postgraduate medical education. The aim of this study was to evaluate the feasibility of an 80-teaching unit interprofessional communication training (ICT), as recommended in the National Cancer Plan, at a clinic with a uro-oncological focus.
METHODS METHODS
A needs assessment was conducted using focus groups and individual interviews. Learning objectives were aligned with (inter)national learning objective catalogs. The ICT was developed using the six-step approach according to Kern and design-based research. Utilization and acceptance were evaluated. The ICT comprised six face-to-face workshops (50 teaching units) and team supervision sessions (10 teaching units). Six defined settings were identified for the individual workplace-based training (20 teaching units): Ward rounds, handover, reporting of medical findings, admission and discharge interviews, and a freely choosable setting.
RESULTS RESULTS
Physician participation rates in the workshops were 83.0% and nursing participation rates were 58.3%. Utilization of the workplace-based training was 97%. The physicians evaluated the ICT very positively. All participants felt better prepared for discussions with patients and relatives. For continuity, physicians were trained as mentors.
CONCLUSION CONCLUSIONS
The implementation of an ICT with 80 teaching units is successfully feasible in a urological clinic and leads to a sustainable improvement of the communication culture, among other things through mentor training.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit mit krebskranken Patient:innen ist herausfordernd. Ein strukturiertes Kommunikationstraining ist bisher nicht in die ärztliche Weiterbildung integriert. Ziel der Studie war es, die Machbarkeit eines 80 Unterrichtseinheiten (UE) umfassenden interprofessionellen Kommunikationstrainings (IKT), wie im Nationalen Krebsplan empfohlen, an einer Klinik mit uroonkologischem Schwerpunkt zu prüfen.
METHODE METHODS
Eine Bedarfsanalyse wurde mittels Fokusgruppen und Einzelinterviews durchgeführt. Die Lernziele wurden mit (inter)nationalen Lernzielkatalogen abgestimmt. Das IKT wurde mittels des „six-step approach“ nach Kern und „design-based research“ erarbeitet. Die Inanspruchnahme und die Akzeptanz wurden evaluiert. Das IKT umfasste 6 Präsenzworkshops (50 UE) und eine Teamsupervision (10 UE). Für das individuelle arbeitsplatzbasierte Training (20 UE) wurden 6 definierte Settings identifiziert: Visite, Übergabe, Befundmitteilung, Aufnahme- und Entlassgespräch sowie ein Wunschsetting.
ERGEBNIS UNASSIGNED
Die ärztliche Teilnahmequote an den Präsenzworkshops war 83,0 %, die pflegerische 58,3 %. Die Inanspruchnahme des arbeitsplatzbasierten Trainings lag bei 97 %. Die Ärzt:innen evaluierten das IKT sehr positiv (in Schulnoten Mittelwert [MW] 1,2 ± 0,4). Alle Teilnehmenden fühlten sich auf die Gespräche mit Patient:innen und Angehörigen besser vorbereitet. Zur Verstetigung wurden Ärzt:innen zu Mentoren ausgebildet.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die Implementierung eines IKT von 80 UE Umfang ist an einer urologischen Klinik erfolgreich durchführbar und führt u. a. durch eine Mentorenausbildung zu einer nachhaltigen Verbesserung der Kommunikationskultur.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit mit krebskranken Patient:innen ist herausfordernd. Ein strukturiertes Kommunikationstraining ist bisher nicht in die ärztliche Weiterbildung integriert. Ziel der Studie war es, die Machbarkeit eines 80 Unterrichtseinheiten (UE) umfassenden interprofessionellen Kommunikationstrainings (IKT), wie im Nationalen Krebsplan empfohlen, an einer Klinik mit uroonkologischem Schwerpunkt zu prüfen.

Identifiants

pubmed: 36205744
doi: 10.1007/s00120-022-01945-x
pii: 10.1007/s00120-022-01945-x
pmc: PMC9998575
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

271-278

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

Références

Kelley JM, Kraft-Todd G, Schapira L et al (2014) The influence of the patient-clinician relationship on healthcare outcomes: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. PLoS One 9:e94207. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094207
doi: 10.1371/journal.pone.0094207 pubmed: 24718585 pmcid: 3981763
Ernstmann N, Weissbach L, Herden J et al (2017) Patient-physician communication and health-related quality of life of patients with localised prostate cancer undergoing radical prostatectomy—a longitudinal multilevel analysis. BJU Int 119:396–405. https://doi.org/10.1111/bju.13495
doi: 10.1111/bju.13495 pubmed: 27037732
Thorne SE, Bultz BD, Baile WF (2005) Is there a cost to poor communication in cancer care?: a critical review of the literature. Psychooncology 14:875–884. https://doi.org/10.1002/pon.947 (discussion 885–886)
doi: 10.1002/pon.947 pubmed: 16200515
Chen RC, Clark JA, Manola J et al (2008) Treatment ‘mismatch’ in early prostate cancer: Do treatment choices take patient quality of life into account? Cancer 112:61–68. https://doi.org/10.1002/cncr.23138
doi: 10.1002/cncr.23138 pubmed: 18040996
Stefanescu M‑C, Sterz J, Hoefer SH et al (2018) Young surgeons’ challenges at the start of their clinical residency: a semi-qualitative study. Innov Surg Sci 3:235–243. https://doi.org/10.1515/iss-2018-0015
doi: 10.1515/iss-2018-0015 pubmed: 31579787 pmcid: 6604589
Mehnert A, Hartung TJ, Friedrich M et al (2018) One in two cancer patients is significantly distressed: prevalence and indicators of distress. Psychooncology 27:75–82. https://doi.org/10.1002/pon.4464
doi: 10.1002/pon.4464 pubmed: 28568377
Carlsson S, Sandin F, Fall K et al (2013) Risk of suicide in men with low-risk prostate cancer. Eur J Cancer 49:1588–1599. https://doi.org/10.1016/j.ejca.2012.12.018
doi: 10.1016/j.ejca.2012.12.018 pubmed: 23337463 pmcid: 5489254
Barth J, Lannen P (2011) Efficacy of communication skills training courses in oncology: a systematic review and meta-analysis. Ann Oncol 22:1030–1040. https://doi.org/10.1093/annonc/mdq441
doi: 10.1093/annonc/mdq441 pubmed: 20974653
Moore PM, Rivera S, Bravo-Soto GA et al (2018) Communication skills training for healthcare professionals working with people who have cancer. Cochrane Database Syst Rev 7:CD3751. https://doi.org/10.1002/14651858.CD003751.pub4
doi: 10.1002/14651858.CD003751.pub4 pubmed: 30039853
Necknig U, Deis N, Sterz J et al (2019) Wie erleben urologische Weiterbildungsassistenten das Arzt-Patienten-Gespräch? Förderung der Kommunikationskompetenz im Rahmen der ärztlichen urologischen Weiterbildung. Urologe A 58:781–789. https://doi.org/10.1007/s00120-019-0913-6
doi: 10.1007/s00120-019-0913-6 pubmed: 30941476
Karger A, Geiser F, Vitinius F et al (2017) Communication skills trainings: subjective appraisal of physicians from five cancer centres in North Rhine, Germany. Oncol Res Treat 40:496–501. https://doi.org/10.1159/000479113
doi: 10.1159/000479113 pubmed: 28750399
Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJM et al (2011) Effective training strategies for teaching communication skills to physicians: an overview of systematic reviews. Patient Educ Couns 84:152–162. https://doi.org/10.1016/j.pec.2010.06.010
doi: 10.1016/j.pec.2010.06.010 pubmed: 20673620
Rosenbaum ME (2017) Dis-integration of communication in healthcare education: workplace learning challenges and opportunities. Patient Educ Couns 100:2054–2061. https://doi.org/10.1016/j.pec.2017.05.035
doi: 10.1016/j.pec.2017.05.035 pubmed: 28602566
Bundesministerium für Gesundheit (2008) Ziele des Nationalen Krebsplans. https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/3_Downloads/N/Nationaler_Krebsplan/UEbersicht_Ziele_des_Nationalen_Krebsplans_2020.pdf . Zugegriffen: 24. September 2022.
Leitlinienprogramm Onkologie (2014) Psychoonkologie bei erwachsenen Krebspatienten
Bundesärztekammer (2021) (Muster‑)Weiterbildungsordnung 2018 – verabschiedet am 15.11.2018, zuletzt aktualisiert am 26.06.2021
Bundesministerium für Gesundheit (2016) Nationaler Krebsplan Handlungsfeld 4 „Stärkung der Patientenorientierung“: Umsetzungsempfehlungen zu Ziel 12a „Kommunikative Kompetenzen im ärztlichen und pflegerischen Beruf“. https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/3_Downloads/N/Nationaler_Krebsplan/Umsetzungsempfehlungen_zu_Ziel_12a_Kommunikative_Kompetenzen_im_aerztlichen_und_pflegerischen_Beruf.pdf . Zugegriffen: 24. September 2022.
Baumgartner E, Bell P, Brophy SP et al (2003) Design-based research: an emerging paradigm for educational inquiry. Educ Res 32:5–8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005
doi: 10.3102/0013189X032001005
Mayring P (2000) Qualitative content analysis. Forum Qual Soc Res. https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
doi: 10.17169/fqs-1.2.1089
Jünger J, Köllner V, von Lengerke T et al (2016) Kompetenzbasierter Lernzielkatalog »Ärztliche Gesprächsführung«. Z Psychosom Med Psychother 62:5–19. https://doi.org/10.13109/zptm.2016.62.1.5
doi: 10.13109/zptm.2016.62.1.5 pubmed: 26906209
Institut für medizinische und pharmazeutische Prüfungsfragen (2022) IMPP Gegenstandskataloge. https://www.impp.de/pruefungen/allgemein/gegenstandskataloge.html . Zugegriffen: 7. März 2022
Dittrich C, Kosty M, Jezdic S et al (2016) ESMO / ASCO recommendations for a global curriculum in medical oncology edition 2016. ESMO Open 1:e97. https://doi.org/10.1136/esmoopen-2016-000097
doi: 10.1136/esmoopen-2016-000097 pubmed: 27843641 pmcid: 5070299
Kern DE, Thomas PA, Howard DM et al (1998) Curriculum development for medical education: a six-step approach. Johns Hopkins Univ. Press, Baltimore
doi: 10.56021/9780801858444
Vitinius F, Sonntag B, Barthel Y et al (2013) KoMPASS – Konzeption, Implementierung und Erfahrungen mit einem strukturierten Kommunikationstraining für onkologisch tätige Ärzte. Psychother Psychosom Med Psychol 63:482–488. https://doi.org/10.1055/s-0033-1341468
doi: 10.1055/s-0033-1341468 pubmed: 23677627
Hartung TJ, Kissane D, Mehnert A (2018) COMSKIL communication training in oncology—adaptation to German cancer care settings. Recent Results Cancer Res 210:191–205
doi: 10.1007/978-3-319-64310-6_12 pubmed: 28924687
Goelz T, Wuensch A, Stubenrauch S et al (2011) Specific training program improves oncologists’ palliative care communication skills in a randomized controlled trial. J Clin Oncol 29:3402–3407. https://doi.org/10.1200/JCO.2010.31.6372
doi: 10.1200/JCO.2010.31.6372 pubmed: 21825268
Vitinius F, Petermann-Meyer A, Geiser F et al (2021) Effectiveness of a skills-oriented interprofessional communication training for ward units (KommRhein Interpro) at organ cancer centers—study report. J Psychosom Res 145:110442. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2021.110442
doi: 10.1016/j.jpsychores.2021.110442
Willis CD, Saul J, Bevan H et al (2016) Sustaining organizational culture change in health systems. J Health Organ Manag 30(1):2–30. https://doi.org/10.1108/JHOM-07-2014-0117
doi: 10.1108/JHOM-07-2014-0117 pubmed: 26964847
Dreyfus SE, Dreyfus HL (1980) A five-stage model of the mental activities involved in directed skill acquisition. Defense Technical Information Center, Fort Belvoir
doi: 10.21236/ADA084551
Ericsson KA, Simon HA (1980) Verbal reports as data. Psychol Rev 87:215–251. https://doi.org/10.1037/0033-295X.87.3.215
doi: 10.1037/0033-295X.87.3.215
Kaelber DC, Bates DW (2007) Health information exchange and patient safety. J Biomed Inform 40:S40–S45. https://doi.org/10.1016/j.jbi.2007.08.011
doi: 10.1016/j.jbi.2007.08.011 pubmed: 17950041
Agarwal R, Sands DZ, Schneider JD (2010) Quantifying the economic impact of communication inefficiencies in U.S. hospitals. J Healthc Manag 55:265–281 (discussion 281–282)
pubmed: 20812527
Vermeir P, Vandijck D, Degroote S et al (2015) Communication in healthcare: a narrative review of the literature and practical recommendations. Int J Clin Pract 69:1257–1267. https://doi.org/10.1111/ijcp.12686
doi: 10.1111/ijcp.12686 pubmed: 26147310
Floer B, Schnee M, Böcken J et al (2004) “Shared Decision Making”Gemeinsame Entscheidungsfindung aus der ärztlichen Perspektive. Med Klin 99:435–440. https://doi.org/10.1007/s00063-004-1066-x
doi: 10.1007/s00063-004-1066-x
Maatouk-Bürmann B, Ringel N, Spang J et al (2016) Improving patient-centered communication: results of a randomized controlled trial. Patient Educ Couns 99:117–124. https://doi.org/10.1016/j.pec.2015.08.012
doi: 10.1016/j.pec.2015.08.012 pubmed: 26490488
Frenk J, Chen L, Bhutta ZA et al (2010) Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet 376:1923–1958. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5
doi: 10.1016/S0140-6736(10)61854-5 pubmed: 21112623

Auteurs

Jana Jünger (J)

Institut für Kommunikations- und Prüfungsforschung gGmbH, Heidelberg, Deutschland.
Studiengangsleitung Master of Medical Education, Medizinische Fakultät, Universität Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.

Dominik Fugmann (D)

Klinisches Institut für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Medizinische Fakultät und Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland. dominik.fugmann@med.uni-duesseldorf.de.

Barbara Hinding (B)

Institut für medizinische und pharmazeutische Prüfungsfragen, Mainz, Deutschland.

Ulrike Necknig (U)

Rotkreuzklinik Lindenberg, Lindenberg, Deutschland.

Stefan Bushuven (S)

Institut für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention, Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz, Konstanz, Deutschland.

Stefanie Zschäbitz (S)

Abt. Medizinische Klinik VI, Universitätsklinikum Heidelberg, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen, Heidelberg, Deutschland.

Nancy Steiner (N)

Klinik für Urologie, Medizinische Fakultät und Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Peter Albers (P)

Klinik für Urologie, Medizinische Fakultät und Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Markus Giessing (M)

Klinik für Urologie, Medizinische Fakultät und Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

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