Titre : Score d'Apgar

Score d'Apgar : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment le score d'Apgar est-il calculé ?

Il évalue cinq critères, chacun noté de 0 à 2, pour un score total de 0 à 10.
Score d'Apgar Évaluation néonatale
#2

Quand le score d'Apgar est-il mesuré ?

Il est mesuré à 1 et 5 minutes après la naissance pour évaluer l'état du bébé.
Naissance Nouveau-né
#3

Quels critères sont évalués dans le score d'Apgar ?

Les critères sont la fréquence cardiaque, la respiration, le tonus musculaire, la réponse et la couleur.
Fréquence cardiaque Respiration
#4

Quel score indique une détresse sévère ?

Un score d'Apgar inférieur à 4 indique une détresse sévère nécessitant une intervention immédiate.
Détresse néonatale Intervention médicale
#5

Le score d'Apgar prédit-il des problèmes à long terme ?

Non, un score bas ne prédit pas toujours des problèmes à long terme, mais nécessite une surveillance.
Problèmes de santé Surveillance néonatale

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont associés à un score d'Apgar bas ?

Un score bas peut indiquer une respiration faible, une couleur bleutée et un tonus musculaire faible.
Symptômes néonatals Respiration
#2

Comment reconnaître un nouveau-né en détresse ?

Un nouveau-né en détresse peut présenter une respiration irrégulière, une cyanose et un faible tonus.
Détresse respiratoire Cyanose
#3

Quels signes indiquent une bonne santé néonatale ?

Un bon score d'Apgar montre une respiration régulière, une bonne couleur et un tonus musculaire normal.
Santé néonatale Tonus musculaire
#4

Le score d'Apgar évalue-t-il la douleur ?

Non, le score d'Apgar ne mesure pas la douleur, mais l'état général du nouveau-né.
Douleur néonatale Évaluation
#5

Un score d'Apgar normal exclut-il des problèmes ?

Non, un score normal ne garantit pas l'absence de problèmes de santé à long terme.
Problèmes de santé Suivi médical

Prévention 5

#1

Comment prévenir un score d'Apgar bas ?

Un suivi prénatal adéquat et une gestion des complications pendant la grossesse peuvent aider.
Suivi prénatal Complications de grossesse
#2

Les soins prénatals influencent-ils le score d'Apgar ?

Oui, des soins prénatals appropriés peuvent réduire les risques de complications à la naissance.
Soins prénatals Risques de grossesse
#3

L'éducation des parents peut-elle aider ?

Oui, informer les parents sur les signes de détresse néonatale peut améliorer les résultats.
Éducation parentale Détresse néonatale
#4

Les vaccinations prénatales sont-elles importantes ?

Oui, les vaccinations peuvent prévenir certaines infections qui affectent la santé néonatale.
Vaccinations Infections néonatales
#5

Le mode de vie maternel influence-t-il le score d'Apgar ?

Oui, un mode de vie sain pendant la grossesse peut améliorer les résultats à la naissance.
Mode de vie Santé maternelle

Traitements 5

#1

Que faire si le score d'Apgar est bas ?

Des interventions comme l'aspiration des voies respiratoires et la stimulation peuvent être nécessaires.
Interventions néonatales Aspiration
#2

Quels traitements sont utilisés pour un score d'Apgar très bas ?

Des soins intensifs, y compris l'oxygénothérapie et la réanimation, peuvent être requis.
Réanimation néonatale Oxygénothérapie
#3

Le score d'Apgar nécessite-t-il un traitement immédiat ?

Oui, un score bas nécessite une évaluation et un traitement immédiats pour stabiliser le bébé.
Stabilisation Évaluation médicale
#4

Les soins postnataux sont-ils influencés par le score d'Apgar ?

Oui, un score bas peut entraîner une surveillance accrue et des soins postnataux spécifiques.
Soins postnataux Surveillance
#5

Le score d'Apgar influence-t-il l'alimentation du nouveau-né ?

Un score bas peut retarder l'alimentation, nécessitant une évaluation de la capacité à se nourrir.
Alimentation néonatale Évaluation

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent résulter d'un score d'Apgar bas ?

Des complications peuvent inclure des problèmes respiratoires, neurologiques ou cardiaques.
Complications néonatales Problèmes respiratoires
#2

Un score d'Apgar bas est-il toujours grave ?

Pas toujours, mais il nécessite une évaluation approfondie pour détecter d'éventuelles complications.
Évaluation médicale Complications
#3

Les bébés avec un score d'Apgar bas survivent-ils ?

Oui, beaucoup survivent avec des soins appropriés, mais un suivi est essentiel pour prévenir des problèmes.
Survie néonatale Soins médicaux
#4

Le score d'Apgar peut-il prédire des troubles à long terme ?

Un score bas peut être associé à des troubles, mais ce n'est pas une prédiction définitive.
Troubles néonatals Prédiction
#5

Quelles sont les conséquences d'une réanimation tardive ?

Une réanimation tardive peut entraîner des lésions cérébrales ou d'autres complications graves.
Réanimation Lésions cérébrales

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le risque d'un score d'Apgar bas ?

Les facteurs incluent la prématurité, les infections maternelles et les complications obstétricales.
Prématurité Infections maternelles
#2

Le tabagisme maternel affecte-t-il le score d'Apgar ?

Oui, le tabagisme pendant la grossesse peut augmenter le risque de complications à la naissance.
Tabagisme Complications de grossesse
#3

L'âge maternel influence-t-il le score d'Apgar ?

Oui, les mères très jeunes ou plus âgées peuvent avoir un risque accru de complications néonatales.
Âge maternel Complications néonatales
#4

Les antécédents médicaux de la mère sont-ils importants ?

Oui, des antécédents de maladies chroniques peuvent affecter la santé du nouveau-né.
Antécédents médicaux Santé maternelle
#5

Le stress maternel peut-il influencer le score d'Apgar ?

Oui, un stress élevé pendant la grossesse peut avoir des effets négatifs sur le bébé à la naissance.
Stress maternel Santé néonatale
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/03/2025

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Auteurs principaux

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Prakesh S Shah

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Newborn Medicine, Department of Pediatrics, Montreal Children's Hospital, McGill University, Montreal, Canada; Department of Pediatrics, Mount Sinai Hospital and University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada.

Henry J Rozycki

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Neonatal Medicine, Department of Pediatrics, Virginia Commonwealth University School of Medicine, Children's Hospital of Richmond at VCU, Richmond, VA, USA.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Miheret Yitayew

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Neonatal Medicine, Department of Pediatrics, Virginia Commonwealth University School of Medicine, Children's Hospital of Richmond at VCU, Richmond, VA, USA.
Publications dans "Score d'Apgar" :

You Jia Zhong

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Newborn Medicine, Department of Pediatrics, Montreal Children's Hospital, McGill University, Montreal, Canada.

Pia Wintermark

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Division of Newborn Medicine, Department of Pediatrics, Montreal Children's Hospital, McGill University, Montreal, Canada. Electronic address: pia.wintermark@gmail.com.

Atsushi Sugimoto

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan.

Tatsunari Fukuoka

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Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan. achieve_h_h_0826@yahoo.co.jp.

Hisashi Nagahara

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan.

Masatsune Shibutani

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan.

Yasuhito Iseki

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan.

Yuki Okazaki

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan.

Kiyoshi Maeda

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City General Hospital, 2-13-22 Miyakojimahondori, Miyakojima-ku, Osaka, 534-0021, Japan.

Masaichi Ohira

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Gastroenterological Surgery, Osaka City University Graduate School of Medicine, 1-4-3 Asahimachi, Abeno-ku, Osaka, 545-8585, Japan.

Han-Yang Chen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics, Gynecology, and Reproductive Sciences, McGovern Medical School, The University of Texas Health Science Center at Houston, Houston, TX, USA.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Suneet P Chauhan

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Obstetrics, Gynecology, and Reproductive Sciences, McGovern Medical School, The University of Texas Health Science Center at Houston, Houston, TX, USA.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Haruaki Hino

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Affiliations :
  • Department of Thoracic Surgery, Kansai Medical University, 2-5-1 Shinmachi Hirakata-Shi, Osaka, 573-1191, Japan. hinoh@hirakata.kmu.ac.jp.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Satoshi Hagihira

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Anesthesiology, Kansai Medical University, 2-5-1 Shinmachi Hirakata-Shi, Osaka, 573-1191, Japan.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Natsumi Maru

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Thoracic Surgery, Kansai Medical University, 2-5-1 Shinmachi Hirakata-Shi, Osaka, 573-1191, Japan.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Takahiro Utsumi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Thoracic Surgery, Kansai Medical University, 2-5-1 Shinmachi Hirakata-Shi, Osaka, 573-1191, Japan.
Publications dans "Score d'Apgar" :

Sources (4763 au total)

Study on the Application Effect of the Case Teaching Method Based on Primary Teaching Principle in Clinical Teaching of Radiology.

A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...

Application of a new multi-element integrated teaching mode based on bite-sized teaching, flipped classroom, and MOOC in clinical teaching of obstetrics and gynaecology.

Effective clinical medical student education includes attention to teaching approaches. This study assessed the impact of a new multi-element teaching mode that utilizes Bite-Sized Teaching, flipped c... A Two-stage crossover design study was conducted of a multi-element teaching mode compared to traditional teaching mode in an academic year. Participants included Ninety-six medical students practicin... In order to comprehensively test students' performance after study, we take theoretical and practical examinations. The theoretical examination mainly tests students' grasp of basic knowledge points, ... The new multi-element integrated teaching mode is well accepted by the students and can improve the students' mastery of knowledge, and can improve the students' clinical comprehensive ability. The ne...