Titre : Desmosomes

Desmosomes : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Educational Measurement

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une dysfonction des desmosomes ?

Un diagnostic peut inclure des biopsies et des tests immunohistochimiques pour évaluer l'adhérence cellulaire.
Dysfonction des desmosomes Biopsie
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer les desmosomes ?

Les tests incluent l'immunofluorescence et l'électromicroscopie pour visualiser les desmosomes.
Immunofluorescence Électromicroscopie
#3

Quels signes cliniques indiquent un problème des desmosomes ?

Des signes incluent des lésions cutanées, des bulles et des troubles de l'adhérence cellulaire.
Lésions cutanées Bulles
#4

Peut-on détecter des anomalies génétiques liées aux desmosomes ?

Oui, des tests génétiques peuvent identifier des mutations affectant les protéines des desmosomes.
Anomalies génétiques Protéines desmosomales
#5

Quel rôle joue l'histologie dans le diagnostic des desmosomes ?

L'histologie permet d'observer la structure des desmosomes et d'identifier des anomalies.
Histologie Anomalies des desmosomes

Symptômes 5

#1

Quels symptômes sont associés à une défaillance des desmosomes ?

Les symptômes incluent des éruptions cutanées, des cloques et des douleurs cutanées.
Éruptions cutanées Cloques
#2

Comment les desmosomes affectent-ils la peau ?

Une défaillance des desmosomes peut entraîner une perte d'intégrité de la peau et des lésions.
Intégrité de la peau Lésions cutanées
#3

Les troubles des desmosomes causent-ils des douleurs ?

Oui, des douleurs peuvent survenir en raison de l'inflammation et des lésions cutanées.
Douleurs cutanées Inflammation
#4

Quels signes indiquent une maladie liée aux desmosomes ?

Des signes incluent des bulles, des fissures cutanées et des infections secondaires.
Fissures cutanées Infections secondaires
#5

Les symptômes des desmosomes varient-ils selon l'âge ?

Oui, les symptômes peuvent varier selon l'âge et la gravité de la maladie associée.
Âge Gravité de la maladie

Prévention 5

#1

Comment prévenir les maladies liées aux desmosomes ?

La prévention inclut une bonne hygiène cutanée et l'évitement des irritants.
Hygiène cutanée Irritants
#2

Les facteurs environnementaux influencent-ils les desmosomes ?

Oui, des facteurs comme l'exposition au soleil et les produits chimiques peuvent affecter les desmosomes.
Facteurs environnementaux Produits chimiques
#3

L'éducation des patients est-elle importante pour la prévention ?

Oui, informer les patients sur les soins de la peau et les signes d'alerte est crucial.
Éducation des patients Soins de la peau
#4

Les vaccinations peuvent-elles aider à prévenir des maladies cutanées ?

Certaines vaccinations peuvent réduire le risque d'infections cutanées associées aux desmosomes.
Vaccinations Infections cutanées
#5

Comment un mode de vie sain influence-t-il les desmosomes ?

Un mode de vie sain, incluant une alimentation équilibrée, peut renforcer la santé de la peau.
Mode de vie sain Santé de la peau

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour les troubles des desmosomes ?

Les traitements incluent des corticostéroïdes, des immunosuppresseurs et des soins de la peau.
Corticostéroïdes Immunosuppresseurs
#2

La thérapie génique peut-elle aider les troubles des desmosomes ?

Oui, la thérapie génique est explorée pour corriger les mutations affectant les desmosomes.
Thérapie génique Mutations des desmosomes
#3

Comment les soins de la peau aident-ils les patients ?

Les soins de la peau aident à maintenir l'hydratation et à prévenir les infections cutanées.
Soins de la peau Infections cutanées
#4

Les traitements varient-ils selon le type de maladie des desmosomes ?

Oui, les traitements sont adaptés en fonction du type et de la gravité de la maladie.
Type de maladie Gravité
#5

Des traitements topiques sont-ils efficaces pour les troubles des desmosomes ?

Oui, des traitements topiques peuvent réduire l'inflammation et améliorer l'état de la peau.
Traitements topiques Inflammation

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir avec des troubles des desmosomes ?

Les complications incluent des infections cutanées, des cicatrices et des déformations.
Infections cutanées Cicatrices
#2

Les troubles des desmosomes peuvent-ils entraîner des cancers ?

Certaines maladies liées aux desmosomes peuvent augmenter le risque de cancers cutanés.
Cancers cutanés Maladies des desmosomes
#3

Comment les complications affectent-elles la qualité de vie ?

Les complications peuvent entraîner des douleurs chroniques et des impacts psychologiques.
Qualité de vie Douleurs chroniques
#4

Les complications sont-elles réversibles ?

Certaines complications peuvent être traitées, mais d'autres peuvent être permanentes.
Complications réversibles Traitement
#5

Les complications des desmosomes nécessitent-elles une intervention chirurgicale ?

Dans certains cas, une intervention chirurgicale peut être nécessaire pour traiter des lésions graves.
Intervention chirurgicale Lésions graves

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les facteurs de risque pour les troubles des desmosomes ?

Les facteurs incluent des antécédents familiaux, des maladies auto-immunes et des irritants cutanés.
Antécédents familiaux Maladies auto-immunes
#2

L'âge influence-t-il le risque de troubles des desmosomes ?

Oui, certains troubles sont plus fréquents chez les personnes âgées en raison de la dégradation tissulaire.
Âge Dégradation tissulaire
#3

Les facteurs génétiques jouent-ils un rôle dans les troubles des desmosomes ?

Oui, des mutations génétiques peuvent prédisposer les individus à des troubles des desmosomes.
Facteurs génétiques Mutations
#4

L'exposition à des produits chimiques augmente-t-elle le risque ?

Oui, l'exposition à certains produits chimiques peut endommager les desmosomes et augmenter le risque.
Produits chimiques Risque
#5

Le stress peut-il affecter la santé des desmosomes ?

Oui, le stress chronique peut influencer la santé cutanée et la fonction des desmosomes.
Stress chronique Santé cutanée
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Information médicale validée destinée aux patients.", "datePublished": "2024-02-01", "dateModified": "2025-04-26", "inLanguage": "fr", "medicalAudience": [ { "@type": "MedicalAudience", "name": "Grand public", "audienceType": "Patient", "healthCondition": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Desmosomes" }, "suggestedMinAge": 18, "suggestedGender": "unisex" }, { "@type": "MedicalAudience", "name": "Médecins", "audienceType": "Physician", "geographicArea": { "@type": "AdministrativeArea", "name": "France" } }, { "@type": "MedicalAudience", "name": "Chercheurs", "audienceType": "Researcher", "geographicArea": { "@type": "AdministrativeArea", "name": "International" } } ], "reviewedBy": { "@type": "Person", "name": "Dr Olivier Menir", "jobTitle": "Expert en Médecine", "description": "Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale", "url": "/static/pages/docteur-olivier-menir.html", "alumniOf": { "@type": "EducationalOrganization", "name": "Université Paris 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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 26/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Kathleen J Green

12 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, Feinberg School of Medicine, Northwestern University, Chicago, IL 60611, USA.
  • Department of Dermatology, Feinberg School of Medicine, Northwestern University, Chicago, IL 60611, USA.
  • Robert H. Lurie Comprehensive Cancer Center, Northwestern University, Chicago, IL 60611, USA.

Jens Waschke

12 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Chair of Vegetative Anatomy, Institute of Anatomy, Faculty of Medicine, LMU Munich, Munich, Germany.

Andrew P Kowalczyk

8 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dermatology, Penn State College of Medicine, The Pennsylvania State University, Hershey, PA 17033, USA.
  • Department of Cellular & Molecular Physiology, Penn State College of Medicine, The Pennsylvania State University, Hershey, PA 17033, USA.

Franziska Vielmuth

7 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Chair of Vegetative Anatomy, Institute of Anatomy, Faculty of Medicine, LMU Munich, Munich, Germany.

Camilla Schinner

7 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedicine, University of Basel, Basel, Switzerland.
  • Faculty of Medicine, Ludwig-Maximilians-Universität Munich, Munich, Germany.

Volker Spindler

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedicine, University of Basel, 4056 Basel, Switzerland.

Alexa L Mattheyses

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Cell, Developmental, and Integrative Biology, The University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA.

Stephanie E Zimmer

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departments of Dermatology and Cellular and Molecular Physiology, Pennsylvania State University College of Medicine, Hershey, PA, USA.
Publications dans "Desmosomes" :

William F Dean

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Cell, Developmental, and Integrative Biology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA.

Joshua A Broussard

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departments of Pathology and Dermatology, Feinberg School of Medicine, Northwestern University, Chicago, IL, USA.
  • Robert H. Lurie Comprehensive Cancer Center of Northwestern University, Chicago, IL, USA.

Marie-Therès Wanuske

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedicine, University of Basel, Basel, Switzerland.
  • Faculty of Medicine, Ludwig-Maximilians-Universität Munich, Munich, Germany.

Chiara Stüdle

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedicine, University of Basel, Basel, Switzerland.

Sunil Yeruva

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Ludwig-Maximilian-Universität München, Anatomische Anstalt, Lehrstuhl Anatomie I - Vegetative Anatomie, Munich, Germany.

Farah Sheikh

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, University of California San Diego, 9500 Gilman Drive, La Jolla, CA 92093 USA.

Hendrik Milting

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Erich und Hanna Klessmann-Institut für Kardiovaskuläre Forschung und Entwicklung, Klinik für Thorax- und Kardiovaskularchirurgie, Herz und Diabeteszentrum NRW, Universitätsklinikum der Ruhr-Universität Bochum, Georgstr. 11, 32545 Bad Oeynhausen, Germany.

Rudolf E Leube

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Molecular and Cellular Anatomy, RWTH Aachen University, Wendlingweg 2, 52074, Aachen, Germany. rleube@ukaachen.de.
Publications dans "Desmosomes" :

Mechthild Hatzfeld

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Molecular Medicine (IMM), Pathobiochemistry, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, Halle, Germany.
Publications dans "Desmosomes" :

Reena R Beggs

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Cell, Developmental, and Integrative Biology, University of Alabama at Birmingham, Birmingham, AL, USA.
Publications dans "Desmosomes" :

Matthias Hiermaier

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Biomedicine, University of Basel, Basel, Switzerland.
  • Faculty of Medicine, Ludwig-Maximilians-Universität Munich, Munich, Germany.

Yan Liang

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medicine, University of California San Diego, 9500 Gilman Drive, La Jolla, CA 92093 USA.

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Curriculum integration is an important educational concept widely implemented by various educational institutions, particularly within the healthcare field. Its significance lies in enhancing the prep... A comprehensive search was conducted to identify peer-reviewed papers and grey literature describing the development, validation, or use of instruments measuring the degree of integration in a curricu... The search resulted in the identification of 2094 references. After the removal of duplicates and title and abstract screening, 16 articles were deemed suitable for inclusion in this systematic review... Our findings reveal the existence of diverse instruments designed to assess the extent of curriculum integration within health professions' curricula. The majority of identified instruments were focus...

Undergraduates' workplace learning in health sciences education: psychometric properties of single-item measures.

Undergraduates' workplace learning is an important part of health sciences education. Educational psychology research considers many different aspects of self-regulated learning at the workplace, incl... Twenty-nine single items selected from the Workplace Learning Inventory in Health Sciences Education were analyzed for reliability, information reproduction, and relationships within the nomological n... Of the 29 single items selected from existing scales, 27 showed sufficient reliability, but mixed results were obtained regarding validity. Although the items' relationships within the nomological net... This paper reported findings on the psychometric properties of single items for undergraduates' workplace learning in health science education. The findings are crucial for deciding whether to use sca...

Optimizing short-term in-class process evaluation: analyzing the effectiveness of teaching interventions in pharmaceutical education using repeated measures analysis.

The assessment of the effectiveness of teaching interventions in enhancing students' understanding of the Pharmaceutical Care Network Europe (PCNE) Classification System is crucial in pharmaceutical e... Undergraduate pharmacy students participated in a series of sessions focused on the PCNE system, including lectures (t... The paired samples t-Tests indicated insignificant differences between t2 and t3, suggesting limited improvement following the practical implementation of the PCNE system. However, RMA revealed signif... The implementation of RMA provided robust evidence of the positive impact of time on understanding levels. This affirmed the effectiveness of all teaching interventions in enhancing students' comprehe...

A new model in medicine education: smart model education set.

Education set consisting of three-dimensional smart interactive models with audio, visual, and light features and an application program that allows learning branches of science such as anatomy and hi... The students participating in study consisted of three groups. Students were divided into Group 1 (classical education), Group 2 (smart model education set and theoretical expression), and Group 3 (sm... Post-education state anxiety scale in Group 1 mean was significantly higher than Group 2 and 3 mean; Group 2 mean was significantly higher than Group 3 mean. There was no significant difference betwee... Smart model education set integrates basic and clinical information. Mobile application will ensure continuity of theoretical and practical education at desired place and time. Invention will bring a ...

PHArmacy Students as Educators (PHASE): Implementation and evaluation of an educator's curriculum for pharmacy students.

Designed to address the Association of Faculties of Pharmacy of Canada's competency "teach pharmacy team members, the public, and other health care professionals," the PHArmacy Students as Educators (... We performed a two-year pilot (2017-2019) of the PHASE program which consists of a large-group didactic session followed by an academic half-day (AHD) session. Evaluation was conducted using Likert-sc... All students in the 2020 and 2021 graduating cohorts were included in the study following consent. We determined that while respondents agreed to the statement, "A role of a pharmacist includes being ... Overall, the PHASE program showed positive impact during the first two years of implementation and lessons learned from the pilot are discussed....

Clinical learning evaluation questionnaire: a reliable and valid tool for the evaluation of clinical education by educators and students.

The clinical learning evaluation questionnaire can be used in the clinical trial period of medical students to measure the effectiveness of the clinical learning environment. The purpose of this study... A total of 200 questionnaires were completed by students who were at the end of their clinical rotation. The study instrument was the latest version of the CLEQ consists of 18 Items in four dimensions... The results showed that the 18-question CLEQ could be applied to the Persian translation of the tool. The response process evidence of the Persian questionnaire was established through feedback from 1... The Persian translation of the 4-factor CLEQ has sufficient validity evidence to measure the transcultural adaptability of clinical education activities by instructors and students. The validity evide...