Titre : Maladie veno-occlusive hépatique

Maladie veno-occlusive hépatique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Teaching

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer la maladie veno-occlusive hépatique ?

Le diagnostic repose sur des tests sanguins, échographies et biopsies hépatiques.
Maladie veno-occlusive hépatique Biopsie hépatique
#2

Quels tests sont utilisés pour évaluer la fonction hépatique ?

Les tests hépatiques incluent les transaminases, la bilirubine et l'albumine.
Tests hépatiques Bilirubine
#3

Les imageries sont-elles utiles dans le diagnostic ?

Oui, l'échographie et l'IRM peuvent montrer des anomalies vasculaires dans le foie.
Échographie IRM
#4

Quels signes cliniques orientent vers cette maladie ?

Les signes incluent l'hépatomégalie, l'ascite et les troubles de la coagulation.
Hépatomégalie Ascite
#5

La biopsie est-elle toujours nécessaire ?

Pas toujours, mais elle peut confirmer le diagnostic en cas de doute.
Biopsie hépatique Diagnostic

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes courants de cette maladie ?

Les symptômes incluent fatigue, douleur abdominale, et jaunisse.
Fatigue Jaunisse
#2

L'ascite est-elle un symptôme fréquent ?

Oui, l'ascite est fréquente et résulte de l'hypertension portale.
Ascite Hypertension portale
#3

Peut-on avoir des troubles de la coagulation ?

Oui, des troubles de la coagulation peuvent survenir en raison de l'insuffisance hépatique.
Troubles de la coagulation Insuffisance hépatique
#4

La douleur abdominale est-elle spécifique ?

La douleur abdominale est souvent diffuse et peut être associée à l'hépatomégalie.
Douleur abdominale Hépatomégalie
#5

Les symptômes peuvent-ils varier selon les patients ?

Oui, l'intensité et la nature des symptômes peuvent varier d'un patient à l'autre.
Symptômes Variabilité

Prévention 5

#1

Comment prévenir la maladie veno-occlusive hépatique ?

La prévention inclut la gestion des facteurs de risque et un suivi médical régulier.
Prévention Facteurs de risque
#2

Les vaccinations sont-elles importantes ?

Oui, se vacciner contre l'hépatite peut réduire le risque de complications hépatiques.
Vaccination Hépatite
#3

Faut-il éviter certains médicaments ?

Oui, certains médicaments hépatotoxiques doivent être évités pour protéger le foie.
Médicaments hépatotoxiques Prévention
#4

L'alimentation joue-t-elle un rôle ?

Oui, une alimentation équilibrée peut aider à maintenir la santé hépatique.
Alimentation Santé hépatique
#5

Le suivi médical est-il essentiel ?

Oui, un suivi médical régulier permet de détecter précocement les problèmes hépatiques.
Suivi médical Détection précoce

Traitements 5

#1

Quels traitements sont disponibles pour cette maladie ?

Le traitement peut inclure des médicaments, des transfusions et parfois une greffe de foie.
Traitement Greffe de foie
#2

Les anticoagulants sont-ils utilisés ?

Oui, les anticoagulants peuvent être prescrits pour réduire le risque de thrombose.
Anticoagulants Thrombose
#3

La greffe de foie est-elle une option ?

Oui, la greffe de foie est envisagée en cas d'insuffisance hépatique sévère.
Greffe de foie Insuffisance hépatique
#4

Y a-t-il des traitements symptomatiques ?

Oui, des traitements symptomatiques comme les diurétiques pour l'ascite sont utilisés.
Diurétiques Ascite
#5

Les soins de soutien sont-ils importants ?

Oui, les soins de soutien sont cruciaux pour améliorer la qualité de vie des patients.
Soins de soutien Qualité de vie

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles ?

Les complications incluent l'insuffisance hépatique, l'hypertension portale et les infections.
Insuffisance hépatique Hypertension portale
#2

L'insuffisance hépatique est-elle grave ?

Oui, l'insuffisance hépatique peut être fatale si elle n'est pas traitée rapidement.
Insuffisance hépatique Gravité
#3

Les infections sont-elles fréquentes ?

Oui, les patients peuvent être plus susceptibles aux infections en raison de l'immunosuppression.
Infections Immunosuppression
#4

Peut-on développer un cancer du foie ?

Oui, le risque de développer un cancer du foie augmente avec l'insuffisance hépatique chronique.
Cancer du foie Insuffisance hépatique
#5

L'hypertension portale peut-elle causer des saignements ?

Oui, l'hypertension portale peut entraîner des varices œsophagiennes et des saignements.
Hypertension portale Saignements

Facteurs de risque 5

#1

Quels sont les principaux facteurs de risque ?

Les facteurs incluent la chimiothérapie, les maladies hépatiques préexistantes et l'obésité.
Chimiothérapie Obésité
#2

La consommation d'alcool est-elle un facteur ?

Oui, une consommation excessive d'alcool peut augmenter le risque de maladies hépatiques.
Alcool Maladies hépatiques
#3

Les antécédents familiaux jouent-ils un rôle ?

Oui, des antécédents familiaux de maladies hépatiques peuvent augmenter le risque.
Antécédents familiaux Maladies hépatiques
#4

Les infections virales sont-elles un risque ?

Oui, les infections virales comme l'hépatite B et C sont des facteurs de risque importants.
Hépatite B Hépatite C
#5

Le surpoids est-il un facteur de risque ?

Oui, le surpoids et l'obésité sont associés à un risque accru de maladies hépatiques.
Surpoids Obésité
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 02/05/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Marc Humbert

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • INSERM UMR_S 999, Pulmonary Arterial Hypertension: Physiopathology and Therapeutic Innovation, Marie Lannelongue Hospital, Le Plessis-Robinson, France; Department of Respiratory Medicine, University Paris-Sud, Medical School, University Paris-Saclay, Hôpitaux de Paris, National Reference Center for Severe Pulmonary Hypertension, Bicêtre Hospital, Le Kremlin Bicêtre, France.

David Montani

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • INSERM UMR_S 999, Pulmonary Arterial Hypertension: Physiopathology and Therapeutic Innovation, Marie Lannelongue Hospital, Le Plessis-Robinson, France; Department of Respiratory Medicine, University Paris-Sud, Medical School, University Paris-Saclay, Hôpitaux de Paris, National Reference Center for Severe Pulmonary Hypertension, Bicêtre Hospital, Le Kremlin Bicêtre, France. Electronic address: david.montani@aphp.fr.
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Frédéric Perros

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • INSERM UMR_S 999, Pulmonary Arterial Hypertension: Physiopathology and Therapeutic Innovation, Marie Lannelongue Hospital, Le Plessis-Robinson, France.

Peter Dorfmüller

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, University Hospital Giessen/Marburg and German Centre for Lung Research, Giessen, Germany.
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Federico Ravaioli

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Medical and Surgical Sciences, Alma Mater Studiorum-University of Bologna, Bologna, Italy.
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Olivier Sitbon

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • INSERM UMR_S 999, Pulmonary Arterial Hypertension: Physiopathology and Therapeutic Innovation, Marie Lannelongue Hospital, Le Plessis-Robinson, France; Department of Respiratory Medicine, University Paris-Sud, Medical School, University Paris-Saclay, Hôpitaux de Paris, National Reference Center for Severe Pulmonary Hypertension, Bicêtre Hospital, Le Kremlin Bicêtre, France.
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Selim Corbacioglu

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pediatric Hematology, Oncology and Stem Cell Transplantation, University of Regensburg, Regensburg, Germany. Electronic address: selim.corbacioglu@ukr.de.
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Amit Prabhakar

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cardiovascular Research Institute, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Meetu Wadhwa

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Anesthesia and Perioperative Care, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Rahul Kumar

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pulmonary and Critical Care Medicine, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Prajakta Ghatpande

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cardiovascular Research Institute, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Brian B Graham

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Pulmonary and Critical Care Medicine, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Giorgio Lagna

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cardiovascular Research Institute, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Akiko Hata

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Cardiovascular Research Institute, University of California San Francisco, San Francisco, United States of America.

Antonio Colecchia

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of General Medicine, University Hospital, Borgo-Trento, Verona, Italy.
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Francesca Bonifazi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Hematology, "L and A Seràgnoli", St Orsola-Malpighi University Hospital, Bologna, Italy.
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Barbara Girerd

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • INSERM UMR_S 999, Pulmonary Arterial Hypertension: Physiopathology and Therapeutic Innovation, Marie Lannelongue Hospital, Le Plessis-Robinson, France; Department of Respiratory Medicine, University Paris-Sud, Medical School, University Paris-Saclay, Hôpitaux de Paris, National Reference Center for Severe Pulmonary Hypertension, Bicêtre Hospital, Le Kremlin Bicêtre, France.
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Maria-Rosa Ghigna

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, Marie Lannelongue Hospital, Le Plessis-Robinson, France.
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Grégoire Manaud

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Université Paris-Saclay-Faculté de Médecine, Le Kremlin-Bicêtre, France.
  • AP-HP, Centre de Référence de l'Hypertension Pulmonaire, Service de Pneumologie et Réanimation Respiratoire, Hôpital de Bicêtre, Le Kremlin-Bicêtre, France.
  • UMRS 999, INSERM and Université Paris-Saclay, Laboratoire d'Excellence en Recherche sur le Médicament et l'Innovation Thérapeutique, and.
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Florence Lecerf

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Université Paris-Saclay-Faculté de Médecine, Le Kremlin-Bicêtre, France.
  • AP-HP, Centre de Référence de l'Hypertension Pulmonaire, Service de Pneumologie et Réanimation Respiratoire, Hôpital de Bicêtre, Le Kremlin-Bicêtre, France.
  • UMRS 999, INSERM and Université Paris-Saclay, Laboratoire d'Excellence en Recherche sur le Médicament et l'Innovation Thérapeutique, and.
Publications dans "Maladie veno-occlusive hépatique" :

Sources (4744 au total)

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A case-control study explored the application of case-based teaching methods in the clinical teaching of radiology.... 126 radiology interns of grade 2018 were selected by cluster sampling and randomly divided into the research group and the control group. The traditional teaching approach was used in the control grou... The interns' test scores, the research group's case summary multiple-choice questions, case-group multiple-choice questions, case analysis questions, theoretical total scores, and practical operation ... The application of the case teaching method based on primary teaching principle in the radiology clinical teaching course is helpful to cultivate students' critical thinking ability and improve studen...

Effects of students' peer teaching in a new pharmacokinetics teaching format.

The aim of this work was to evaluate the impact of a teaching method in pharmacokinetics (PK) in terms of satisfaction and performance in the final test of students.... This method consisted of the development of a practical problem and a peer-tutored solution by small groups of three or four students. Students enrolled in the second year of pharmaceutical studies ha... More than 70% of the students were highly satisfied with the new format of the PK course, especially concerning the development and the design of a practical problem. More than 94% of the students con... This new method including peer teaching was applied in PK and allowed to significantly increase the performance and the satisfaction of the students in PK....

Teaching Through the Student Lens: Qualitative Exploration of Student Evaluations of Teaching.

The purpose of this study is to use feedback from student evaluations of teaching (SETs) to define and describe themes associated with perceived teaching effectiveness.... We retrospectively analyzed SETs for instructors in required didactic courses from one academic year using qualitative content analysis. The analysis included student responses to the following questi... Five themes were developed from 4683 coded segments and are described with example quotations. These themes included clarity of instruction and learning activities, alignment of learning and assessmen... These themes and supportive quotes offer a deeper understanding of the student perspective on similar ideas that are present throughout the teaching and learning literature and represent broad aspects...

Reflective practice of nurse residents in the teaching-learning process in teaching hospitals.

To analyze reflective practice in the teaching-learning process of nurses in residency programs in teaching hospitals in Minas Gerais, Brazil.... Case study, based on the reflective practice framework, conducted in two teaching hospitals. Observation and interviews were conducted with first and second-year residents, and five participants were ... In 519 observed activities, elements of reflection were identified in 22.2%, especially active listening and expression of doubts. Discourses indicated practice as the best moment for teaching-learnin... Know-in-action reflection was evidenced as the predominant formative aspect for residents, with few opportunities for reflection on reflection-in-action....

Evidence-based teaching in contact lenses education: Teaching and learning strategies.

Contact lens (CL) practice is an ever-changing field with clinical knowledge, techniques and equipment continuously evolving. These new developments are backed with clinical trials and research to ens... An expert panel of educators completed a comprehensive literature review of current evidence of teaching methods in CL training, or if not available then what can be learnt from other health care prof... Due to the amount of evidence available in the overall subject area relating to healthcare education, the initial plan of compiling evidence into one narrative review paper was discarded in favour of ... There is a small amount of evidence supporting CL education, but most of this seems to be related to the practical element of the training. However, there is a lot of evidence in the field of healthca...

Application of SPARK teaching in acute abdomen radiography teaching for undergraduate medical students.

Acute abdomen is a series of acute and severe abdominal diseases commonly encountered in clinic. It is important to strengthen the image teaching of acute abdomen for undergraduates.... This study aimed to explore the application effect of SPARK[sub-speciality (S), problem-based learning (P), assessment (A), report (R) and reading skill (K)] teaching mode in the experimental teaching... We selected a total of 58 third year medical students for observation. The students were divided into experimental group and control group. Among them, 29 students in the experimental group studied in... The average scores of the experimental group and the control group after theory class were (69.0 ± 26.4) and (72.1 ± 24.1) respectively, with no statistical difference (t = 0.468, P = 0.642). The aver... The SPARK teaching mode was helpful for undergraduate medical students to consolidate image foundation, improve image reading skills....

Experiences as a clinical teaching fellow: interviews with clinical teaching fellows in the West Midlands.

The majority of junior doctors in the UK do not proceed directly into specialty training after completing mandatory foundation training but instead take a year out of training. A common post undertake... CTFs working in Trusts in the West Midlands region registered as students on the Education for Healthcare Professionals Post Graduate Certificate course at the University of Birmingham in August 2019 ... Nine CTFs participated in an interview. Five main themes were identified which related to their experiences in post and plans for future careers. Participants reported choosing to undertake a CTF role... This is the first study to use interview methodology to explore experiences of CTFs, and has provided a valuable insight into the experiences of those in post in the West Midlands region. Understandin...

Application of a new multi-element integrated teaching mode based on bite-sized teaching, flipped classroom, and MOOC in clinical teaching of obstetrics and gynaecology.

Effective clinical medical student education includes attention to teaching approaches. This study assessed the impact of a new multi-element teaching mode that utilizes Bite-Sized Teaching, flipped c... A Two-stage crossover design study was conducted of a multi-element teaching mode compared to traditional teaching mode in an academic year. Participants included Ninety-six medical students practicin... In order to comprehensively test students' performance after study, we take theoretical and practical examinations. The theoretical examination mainly tests students' grasp of basic knowledge points, ... The new multi-element integrated teaching mode is well accepted by the students and can improve the students' mastery of knowledge, and can improve the students' clinical comprehensive ability. The ne...