Titre : Lait

Lait : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Problem-Based Learning

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une intolérance au lactose ?

Un test de tolérance au lactose ou un test respiratoire à l'hydrogène peut être effectué.
Intolérance au lactose Tests de tolérance
#2

Quels tests pour une allergie au lait ?

Des tests cutanés ou des analyses sanguines pour détecter des anticorps IgE spécifiques au lait.
Allergie alimentaire Tests cutanés
#3

Comment identifier une infection liée au lait ?

Des cultures bactériennes peuvent être réalisées sur des échantillons de lait suspect.
Infections alimentaires Cultures bactériennes
#4

Quels signes indiquent une contamination du lait ?

Des changements de couleur, d'odeur ou de texture peuvent indiquer une contamination.
Contamination alimentaire Sécurité alimentaire
#5

Comment diagnostiquer une carence en calcium ?

Un dosage sanguin du calcium et des tests de densité osseuse peuvent être effectués.
Carence en calcium Densité osseuse

Symptômes 5

#1

Quels symptômes d'une intolérance au lactose ?

Ballonnements, douleurs abdominales, diarrhée après consommation de lait.
Intolérance au lactose Symptômes gastro-intestinaux
#2

Quels signes d'une allergie au lait ?

Éruptions cutanées, démangeaisons, gonflements, et parfois anaphylaxie.
Allergie alimentaire Réactions allergiques
#3

Comment reconnaître une infection alimentaire ?

Symptômes comme nausées, vomissements, diarrhée, et douleurs abdominales.
Infections alimentaires Symptômes gastro-intestinaux
#4

Quels symptômes d'une carence en calcium ?

Crampes musculaires, engourdissements, et fragilité osseuse.
Carence en calcium Symptômes neurologiques
#5

Quels signes d'une surconsommation de lait ?

Ballonnements, diarrhée, et douleurs abdominales peuvent survenir.
Surconsommation alimentaire Symptômes gastro-intestinaux

Prévention 5

#1

Comment prévenir l'intolérance au lactose ?

Introduire progressivement les produits laitiers et choisir des alternatives sans lactose.
Intolérance au lactose Prévention des maladies
#2

Quelles mesures pour éviter une allergie au lait ?

Éviter l'exposition précoce aux protéines de lait chez les nourrissons à risque.
Allergie alimentaire Prévention des allergies
#3

Comment prévenir les infections alimentaires ?

Respecter les règles d'hygiène lors de la manipulation et de la conservation des aliments.
Infections alimentaires Hygiène alimentaire
#4

Quelles stratégies pour éviter une carence en calcium ?

Consommer des aliments riches en calcium et envisager des suppléments si nécessaire.
Carence en calcium Nutrition
#5

Comment prévenir les symptômes digestifs ?

Adopter une alimentation équilibrée et éviter les aliments irritants.
Symptômes gastro-intestinaux Nutrition

Traitements 5

#1

Quel traitement pour l'intolérance au lactose ?

Éviter les produits laitiers ou utiliser des enzymes lactases pour faciliter la digestion.
Intolérance au lactose Enzymes digestives
#2

Comment traiter une allergie au lait ?

Éviter les produits laitiers et utiliser des antihistaminiques en cas de réaction.
Allergie alimentaire Antihistaminiques
#3

Quel traitement pour une infection alimentaire ?

Hydratation et, si nécessaire, antibiotiques selon le type d'infection.
Infections alimentaires Antibiotiques
#4

Comment traiter une carence en calcium ?

Suppléments de calcium et vitamine D, et augmentation de l'apport alimentaire.
Carence en calcium Suppléments nutritionnels
#5

Quel traitement pour les symptômes digestifs ?

Probiotiques et modifications alimentaires peuvent aider à soulager les symptômes.
Symptômes gastro-intestinaux Probiotiques

Complications 5

#1

Quelles complications d'une intolérance au lactose ?

Peut entraîner des troubles digestifs chroniques et une malabsorption des nutriments.
Intolérance au lactose Malabsorption
#2

Quelles complications d'une allergie au lait ?

Peut provoquer des réactions anaphylactiques graves et des problèmes respiratoires.
Allergie alimentaire Anaphylaxie
#3

Quelles complications d'une infection alimentaire ?

Peut entraîner une déshydratation sévère et des complications systémiques.
Infections alimentaires Déshydratation
#4

Quelles complications d'une carence en calcium ?

Peut mener à l'ostéoporose et à des fractures osseuses fréquentes.
Carence en calcium Ostéoporose
#5

Quelles complications d'une surconsommation de lait ?

Peut causer des troubles digestifs et un déséquilibre nutritionnel.
Surconsommation alimentaire Déséquilibre nutritionnel

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque pour l'intolérance au lactose ?

Âge avancé, origine ethnique, et antécédents familiaux d'intolérance.
Intolérance au lactose Facteurs de risque
#2

Quels facteurs de risque pour une allergie au lait ?

Antécédents familiaux d'allergies, exposition précoce aux protéines de lait.
Allergie alimentaire Facteurs de risque
#3

Quels facteurs de risque pour les infections alimentaires ?

Manipulation inadéquate des aliments, consommation de produits laitiers non pasteurisés.
Infections alimentaires Sécurité alimentaire
#4

Quels facteurs de risque pour une carence en calcium ?

Régime alimentaire pauvre en produits laitiers, maladies digestives chroniques.
Carence en calcium Facteurs de risque
#5

Quels facteurs de risque pour des troubles digestifs ?

Alimentation déséquilibrée, stress, et antécédents de troubles gastro-intestinaux.
Symptômes gastro-intestinaux Facteurs de risque
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Information médicale validée destinée aux patients.", "datePublished": "2024-08-01", "dateModified": "2025-04-28", "inLanguage": "fr", "medicalAudience": [ { "@type": "MedicalAudience", "name": "Grand public", "audienceType": "Patient", "healthCondition": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Lait" }, "suggestedMinAge": 18, "suggestedGender": "unisex" }, { "@type": "MedicalAudience", "name": "Médecins", "audienceType": "Physician", "geographicArea": { "@type": "AdministrativeArea", "name": "France" } }, { "@type": "MedicalAudience", "name": "Chercheurs", "audienceType": "Researcher", "geographicArea": { "@type": "AdministrativeArea", "name": "International" } } ], "reviewedBy": { "@type": "Person", "name": "Dr Olivier Menir", "jobTitle": "Expert en Médecine", "description": "Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale", "url": "/static/pages/docteur-olivier-menir.html", "alumniOf": { "@type": "EducationalOrganization", "name": "Université Paris Descartes" } }, "isPartOf": { "@type": "MedicalWebPage", "name": "Produits laitiers", "url": "https://questionsmedicales.fr/mesh/D003611", "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Produits laitiers", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D003611", "codingSystem": "MeSH" }, "identifier": { "@type": "PropertyValue", "propertyID": "MeSH Tree", "value": "J02.500.350" } } }, "hasPart": [ { "@type": "MedicalWebPage", "name": "Babeurre", "alternateName": "Buttermilk", "url": "https://questionsmedicales.fr/mesh/D000070696", "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Babeurre", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D000070696", "codingSystem": "MeSH" }, "identifier": { "@type": "PropertyValue", "propertyID": "MeSH Tree", "value": "J02.500.350.525.250" } } }, { "@type": "MedicalWebPage", "name": "Kéfir", "alternateName": "Kefir", "url": "https://questionsmedicales.fr/mesh/D000070716", "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Kéfir", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D000070716", "codingSystem": "MeSH" }, "identifier": { "@type": "PropertyValue", "propertyID": "MeSH Tree", "value": "J02.500.350.525.375" } } }, { "@type": "MedicalWebPage", "name": "Koumiss", "alternateName": "Koumiss", "url": "https://questionsmedicales.fr/mesh/D000070736", "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Koumiss", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D000070736", "codingSystem": "MeSH" }, "identifier": { "@type": "PropertyValue", "propertyID": "MeSH Tree", "value": "J02.500.350.525.438" } } }, { "@type": "MedicalWebPage", "name": "Lait humain", "alternateName": "Milk, Human", "url": "https://questionsmedicales.fr/mesh/D008895", "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Lait humain", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D008895", "codingSystem": "MeSH" }, "identifier": { "@type": "PropertyValue", "propertyID": "MeSH Tree", "value": "J02.500.350.525.500" } } }, { "@type": "MedicalWebPage", "name": "Lactosérum", "alternateName": "Whey", "url": "https://questionsmedicales.fr/mesh/D000067796", "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Lactosérum", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D000067796", "codingSystem": "MeSH" }, "identifier": { "@type": "PropertyValue", "propertyID": "MeSH Tree", "value": "J02.500.350.525.760" } } } ], "about": { "@type": "MedicalCondition", "name": "Lait", "alternateName": "Milk", "code": { "@type": "MedicalCode", "code": "D008892", "codingSystem": "MeSH" } }, "author": [ { "@type": "Person", "name": "Alen Dzidic", "url": "https://questionsmedicales.fr/author/Alen%20Dzidic", "affiliation": { "@type": "Organization", "name": "Department of Animal Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia." } }, { "@type": "Person", "name": "Xin Wang", "url": "https://questionsmedicales.fr/author/Xin%20Wang", "affiliation": { "@type": "Organization", "name": "Riddet Institute, Massey University, Private Bag 11 222, Palmerston North 4442, New Zealand. 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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 28/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Alen Dzidic

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Animal Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia.

Xin Wang

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Riddet Institute, Massey University, Private Bag 11 222, Palmerston North 4442, New Zealand. H.Singh@massey.ac.nz.

Ylva Persson

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Udder Health Bangladesh, Chattogram, 4225, Bangladesh.
  • Swedish Veterinary Agency, 751 89, Uppsala, Sweden.

T J DeVries

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Dept. of Animal Biosciences, University of Guelph, ON, N1G 2W1, Canada; Mastitis Network, Saint-Hyacinthe, QC, J2S 2M2, Canada. Electronic address: tdevries@uoguelph.ca.

P Silva Boloña

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dairy Science, University of Wisconsin, Madison 53706. Electronic address: psilva2@wisc.edu.

D J Reinemann

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Biological Systems Engineering Department, University of Wisconsin, Madison 53706.

J Upton

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Animal and Grassland Research and Innovation Centre, Teagasc Moorepark Fermoy, Co. Cork, Ireland P61 C996.

Erika Olsson

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Surgical Sciences, Uppsala University, SE-751 85 Uppsala, Sweden.

Liisa Byberg

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Surgical Sciences, Uppsala University, SE-751 85 Uppsala, Sweden.

Jonas Höijer

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Surgical Sciences, Uppsala University, SE-751 85 Uppsala, Sweden.

Lena Kilander

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Public Health and Caring Sciences, Geriatrics, Uppsala University, SE-751 22 Uppsala, Sweden.

Susanna C Larsson

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Surgical Sciences, Uppsala University, SE-751 85 Uppsala, Sweden.
  • Unit of Cardiovascular and Nutritional Epidemiology, Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institutet, SE-171 77 Stockholm, Sweden.

Amira Rachah

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Sustainable Energy Technology, SINTEF Industry, S P Andersens vei 3 Trondheim - 7031, Norway.

Olav Reksen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Production Animal Clinical Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Norwegian University of Life Sciences, Universitetstunet 3, 1433 Ås, Norway.

Ayelet Oreg

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • The Louis and Gabi Weisfeld School of Social Work, Bar Ilan University, Ramat Gan, Israel.
Publications dans "Lait" :

Jordan M Kuehnl

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dairy Science, University of Wisconsin-Madison, Madison, WI.

Meghan K Connelly

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dairy Science, University of Wisconsin-Madison, Madison, WI.

Megan Lauber

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dairy Science, University of Wisconsin-Madison, Madison, WI.

Hannah P Fricker

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dairy Science, University of Wisconsin-Madison, Madison, WI.

Marisa Klister

1 publication dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Dairy Science, University of Wisconsin-Madison, Madison, WI.

Sources (10000 au total)

Simulation-Based Learning Combined with Case and Problem-Based Learning in the Clinical Education of Joint Surgery.

Traditional education of clinical training mainly relies on a single mode of lecture-based learning (LBL), in which the teacher lectures and the students listen, and the teaching effect is often unsat... Through objective evaluation of joint surgery students' theoretical knowledge and clinical skills, and subjective evaluation of teaching quality by anonymous questionnaire, the teaching effects of LBL... Sixty students who participated in the standardized training of residents in the Center for Joint Surgery, Southwest Hospital, Army University, China from March 2020 to September 2021 were selected an... The scores of theoretical knowledge, clinical skills and total score of group C were (86.40 ± 9.76), (92.15 ± 4.49), (88.70 ± 5.75) points respectively, which were significantly higher than (78.80 ± 1... SBL combined with CPBL teaching mode can effectively improve the theoretical knowledge and clinical skills of the students, which could improve self-assessment and teaching satisfaction rate, and is w...

Perceptions of medical students at Najran University on the effectiveness of problem-based learning and team-based learning.

Team-based learning (TBL) and problem-based learning (PBL) are two effective educational approaches used in medical education for increasing knowledge acquisition, learning motivation, and collaborati... The present study aimed to evaluate the perceptions of current or previous preclinical students at the College of Medicine, Najran University (NU) about the effectiveness of PBL and TBL and to assess ... A cross-sectional survey was conducted on 106 preclinical students at NU, Saudi Arabia. The survey questionnaire was validated by a pilot study and designed based on Kirkpatrick's evaluation model. De... 73.6% of participants enjoyed PBL and found it motivating compared to TBL and classic lectures. PBL was reported as more effective for knowledge acquisition (50%), teamwork (62.3%), and high academic ... It is concluded that PBL was more favored by the students regarding the learning outcomes. TBL was reported to need more individual preparation and effort and require lecturer involvement, suggesting ...

Effectiveness of tutor shadowing on faculty development in problem-based learning.

To enhance tutors' teaching skills, tutor shadowing for novice tutors of problem-based learning (PBL) in addition to conventional faculty development (FD) was applied. This study aimed to develop a tu... This study employed a before-and-after study design with three phases. In phase 1, a TS-scale was elaborated. A validity examination was performed in phase 2. Phase 3 was a study of the effectiveness ... A TS-scale with a 32-item questionnaire of self-rated confidence for PBL tutors was identified in phase 1. In phase 2, 7 experienced specialists in medical education were invited to evaluate the conte... Novice PBL tutors benefit from FD that incorporates tutor shadowing in the 3 key domains of tutoring competencies. The TS-scale developed in this study can be applied in future research on FD design....

The effectiveness of problem-based learning compared with lecture-based learning in surgical education: a systematic review and meta-analysis.

This meta-analysis was conducted to systematically evaluate the impact of problem-based learning (PBL) and lecture-based learning (LBL) teaching models on students' learning in surgical education.... We systematically searched the publications related to the application of PBL and LBL in surgical courses in PubMed, Embase, Web of Science and Cochrane Library databases, the last retrieval time is S... Nine studies were included totally. The results showed that compared with LBL, PBL was superior in clinical competence (SMD = 0.81, 95% CI: 0.12 ~ 1.49, P = 0.020) and student satisfaction (SMD = 2.13... This study showed that the PBL teaching model is more effective than the LBL teaching model in surgical education on the aspects of enhancing clinical competence and student satisfaction. However, fur...

Application of problem based learning (PBL) and case based learning (CBL) in the teaching of international classification of diseases encoding.

To study the application of PBL combined with CBL teaching mode in the teaching of international classification of diseases (ICD) encoding, so as to improve students' grasp of ICD encoding knowledge. ...

Implementation of problem-based learning modules in an introduction to public health course.

With traditional lecture-based learning methods often criticized for their limited ability to foster critical thinking and cognitive engagement, problem-based learning (PBL) has emerged as a promising... PBL was implemented in an undergraduate public health course at a private university in the southeast US. The study was conducted in the Spring of 2022 using a convergent mixed-methods approach. Quant... Results indicated significant improvements in student communication skills, growth mindset, and metacognitive abilities across the semester. The thematic analysis of qualitative responses corroborated... The findings contribute to the growing body of evidence supporting PBL and offer practical insights for implementing PBL in public health education. The study also highlights the need for institutiona...

Measuring group function in problem-based learning: development of a reflection tool.

Problem-based learning (PBL) is a pedagogy involving self-directed learning in small groups around case problems. Group function is important to PBL outcomes, but there is currently poor scaffolding a... Tool development unfolded in four steps: 1) a literature review was conducted to identify existent evaluation tools for group function in PBL, 2) literature findings informed the development of this n... Nineteen scales relating to group function assessment were identified in the literature, lending 18 constructs that mapped into four dimensions: Learning Climate, Facilitation and Process, Engagement ... A four-dimension tool to assist group function reflection in PBL was produced. Its constructs were well supported by literature and experts. Faculty and student stakeholders acknowledged the utility o...

The effectiveness of problem based learning in improving critical thinking, problem-solving and self-directed learning in first-year medical students: A meta-analysis.

The adaptation process for first-year medical students is an important problem because it significantly affects educational activities. The previous study showed that 63% of students had difficulties ... We searched PubMed, ScienceDirect, Cochrane, and Google Scholar databases until June 5, 2021. Search terms included problem-based learning, effectiveness, effectivity, and medical student. We excluded... Seven eligible studies (622 patients) were included. The pooled analysis demonstrated no significant difference between PBL with conventional learning method in critical thinking/knowledge assessment ... The present study concluded that the PBL approach in first-year medical students appeared to be ineffective in improving critical thinking/knowledge, problem-solving, and self-directed compared with t...