Titre : Cortex visuel

Cortex visuel : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Speech Disorders

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostiquer une lésion du cortex visuel ?

Un examen neurologique et des imageries cérébrales comme l'IRM sont utilisés.
Lésion cérébrale Imagerie par résonance magnétique
#2

Quels tests évaluent la fonction visuelle ?

Des tests de champ visuel et d'acuité visuelle sont couramment utilisés.
Acuité visuelle Champ visuel
#3

Quels signes indiquent une dysfonction du cortex visuel ?

Des troubles de la perception visuelle, comme l'agnosie, peuvent indiquer une dysfonction.
Agnosie Troubles de la perception
#4

Quel rôle joue l'électroencéphalogramme (EEG) ?

L'EEG peut aider à détecter des anomalies électriques liées à des troubles visuels.
Électroencéphalogramme Troubles visuels
#5

Comment évaluer la vision des couleurs ?

Des tests spécifiques comme le test de Ishihara sont utilisés pour évaluer la vision des couleurs.
Vision des couleurs Test de Ishihara

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes d'une lésion du cortex visuel ?

Les symptômes incluent des troubles de la vision, des hallucinations visuelles et des difficultés de reconnaissance.
Hallucinations visuelles Troubles de la vision
#2

Comment se manifeste l'agnosie visuelle ?

L'agnosie visuelle se manifeste par l'incapacité de reconnaître des objets malgré une vision intacte.
Agnosie visuelle Reconnaissance des objets
#3

Qu'est-ce que l'hémianopsie ?

L'hémianopsie est une perte de vision dans une moitié du champ visuel, souvent due à des lésions cérébrales.
Hémianopsie Champ visuel
#4

Quels troubles peuvent affecter la perception des mouvements ?

Des troubles comme la simultagnosie peuvent affecter la perception des mouvements et des objets.
Simultagnosie Perception des mouvements
#5

Quels symptômes indiquent une migraine occulaire ?

Les symptômes incluent des troubles visuels temporaires, comme des éclairs lumineux ou des taches.
Migraine oculaire Troubles visuels

Prévention 5

#1

Comment prévenir les lésions cérébrales ?

Éviter les traumatismes crâniens, adopter un mode de vie sain et contrôler les maladies vasculaires.
Traumatismes crâniens Maladies vasculaires
#2

Quels examens réguliers sont recommandés ?

Des examens ophtalmologiques réguliers peuvent aider à détecter précocement des troubles visuels.
Examens ophtalmologiques Troubles visuels
#3

Comment réduire le risque de migraines ?

Éviter les déclencheurs connus, gérer le stress et maintenir une bonne hydratation peuvent aider.
Migraine Gestion du stress
#4

Quels conseils pour protéger la santé oculaire ?

Porter des lunettes de soleil, éviter les écrans excessifs et avoir une alimentation équilibrée.
Santé oculaire Lunettes de soleil
#5

Comment gérer le stress pour prévenir les troubles visuels ?

Des techniques de relaxation comme le yoga et la méditation peuvent aider à réduire le stress.
Gestion du stress Yoga

Traitements 5

#1

Quels traitements existent pour les troubles visuels ?

Les traitements incluent la rééducation visuelle, la thérapie occupationnelle et parfois des médicaments.
Rééducation visuelle Thérapie occupationnelle
#2

Comment traiter l'agnosie visuelle ?

La thérapie cognitive et des exercices de reconnaissance peuvent aider à traiter l'agnosie.
Agnosie Thérapie cognitive
#3

Quels médicaments peuvent aider les migraines visuelles ?

Des médicaments comme les triptans et les anti-inflammatoires peuvent soulager les migraines.
Migraine Triptans
#4

Comment la rééducation visuelle fonctionne-t-elle ?

La rééducation visuelle utilise des exercices pour améliorer la perception et la reconnaissance visuelle.
Rééducation visuelle Perception visuelle
#5

Quels sont les traitements pour l'hémianopsie ?

Des stratégies de compensation et des exercices de champ visuel peuvent aider à gérer l'hémianopsie.
Hémianopsie Exercices de champ visuel

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après une lésion du cortex visuel ?

Des complications incluent des troubles cognitifs, des problèmes de coordination et des difficultés d'apprentissage.
Lésion cérébrale Troubles cognitifs
#2

Comment l'hémianopsie affecte-t-elle la vie quotidienne ?

L'hémianopsie peut compliquer la conduite, la lecture et d'autres activités nécessitant une vision complète.
Hémianopsie Vie quotidienne
#3

Quels risques sont associés à l'agnosie visuelle ?

L'agnosie peut entraîner des difficultés dans les interactions sociales et des problèmes d'autonomie.
Agnosie Interactions sociales
#4

Quelles sont les conséquences des migraines fréquentes ?

Des migraines fréquentes peuvent entraîner des troubles de l'humeur, de l'anxiété et des absences au travail.
Migraine Troubles de l'humeur
#5

Comment les troubles visuels peuvent-ils affecter l'éducation ?

Les troubles visuels peuvent nuire à l'apprentissage, nécessitant des adaptations scolaires spécifiques.
Troubles visuels Éducation

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs augmentent le risque de lésions cérébrales ?

Les traumatismes crâniens, les AVC et les maladies neurodégénératives augmentent le risque.
Traumatismes crâniens AVC
#2

Comment l'âge influence-t-il les troubles visuels ?

Le vieillissement peut entraîner une dégénérescence des cellules nerveuses et des troubles visuels.
Vieillissement Dégénérescence
#3

Quels rôles jouent les antécédents familiaux ?

Les antécédents familiaux de troubles neurologiques peuvent augmenter le risque de dysfonction visuelle.
Antécédents familiaux Troubles neurologiques
#4

Comment le diabète affecte-t-il la vision ?

Le diabète peut entraîner des complications oculaires comme la rétinopathie diabétique, affectant la vision.
Diabète Rétinopathie diabétique
#5

Quels comportements augmentent le risque de migraines ?

Le stress, le manque de sommeil et une mauvaise alimentation peuvent déclencher des migraines.
Migraine Stress
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 21/04/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Andreas S Tolias

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA; email: astolias@bcm.edu.
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA.
  • Department of Electrical and Computer Engineering, Rice University, Houston, Texas 77005, USA.
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Paul G Fahey

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA; email: astolias@bcm.edu.
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA.
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Jacob Reimer

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA; email: astolias@bcm.edu.
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030, USA.
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Laura Baroncelli

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute of Neuroscience, National Research Council (CNR), I-56124 Pisa, Italy; Department of Developmental Neuroscience, IRCCS Stella Maris Foundation, I-56128 Pisa, Italy. Electronic address: baroncelli@in.cnr.it.
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Alexander S Ecker

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Computer Science, University Göttingen, Göttingen, Germany.
  • Max Planck Institute for Dynamics and Self-Organization, Göttingen, Germany.
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Stelios M Smirnakis

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Neurology, Brigham and Women's Hospital, Boston, Massachusetts 02115, USA.
  • Jamaica Plain VA Medical Center, Boston, Massachusetts 02130, USA.
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Young Jun Jung

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • National Vision Research Institute, Melbourne, VIC, Australia.
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Frans W Cornelissen

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratory for Experimental Ophthalmology, University Medical Center Groningen, University of Groningen, Groningen, The Netherlands.

Daniel L K Yamins

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, Stanford University, Stanford, California 94305.
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Nicholas B Turk-Browne

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Psychology, Yale University, New Haven, Connecticut 06520.
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Soumya Chatterjee

2 publications dans cette catégorie

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Claudia Lunghi

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratoire des systèmes perceptifs, Département d'études cognitives, École normale supérieure, PSL University, CNRS, 75005 Paris, France.
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Zaina A Zayyad

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Interdisciplinary Scientist Training Program, University of Chicago Pritzker School of Medicine, Chicago, IL, United States of America.
  • Committee on Computational Neuroscience, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
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John H R Maunsell

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Committee on Computational Neuroscience, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Department of Neurobiology, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Neuroscience Institute, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
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Jason N MacLean

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Committee on Computational Neuroscience, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Department of Neurobiology, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
  • Neuroscience Institute, University of Chicago, Chicago, IL, United States of America.
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Alessandro Sale

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Affiliations :
  • Neuroscience Institute, National Research Council (CNR), I-56124 Pisa, Italy.
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Lucia Galli

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Affiliations :
  • Neuroscience Institute, National Research Council (CNR), I-56124 Pisa, Italy.
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Edgar Y Walker

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Affiliations :
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA. eywalker@bcm.edu.
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, TX, USA. eywalker@bcm.edu.
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Kayla Ponder

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Affiliations :
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
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Zhuokun Ding

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Center for Neuroscience and Artificial Intelligence, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
  • Department of Neuroscience, Baylor College of Medicine, Houston, USA.
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Sources (10000 au total)

Access to Speech and Language Services and Service Providers for Children With Speech and Language Disorders.

The purposes of this study were to (a) examine children's access to services for their speech and language disorders during their lifetimes; (b) identify any child, disorder, and family characteristic... Data from the 2012 National Health Interview Survey were used for this retrospective cohort study. Our sample included 491 children (ages 3;0-17;11 [years;months]) with speech disorders and 333 childr... Approximately 75% of children with speech and language disorders had ever received services for their difficulties. Privately insured children and children with co-occurring conditions were more likel... Most children with speech and language disorders received services. However, disparities existed by race/ethnicity, health insurance type, co-occurring diagnoses, and disorder duration (speech only). ... https://doi.org/10.23641/asha.19799389....

Perceptual Classification of Motor Speech Disorders: The Role of Severity, Speech Task, and Listener's Expertise.

The clinical diagnosis of motor speech disorders (MSDs) is mainly based on perceptual approaches. However, studies on perceptual classification of MSDs often indicate low classification accuracy. The ... Speech samples from 29 neurotypical speakers, 14 with hypokinetic dysarthria associated with Parkinson's disease (HD), 10 with poststroke AoS, and six with mixed dysarthria associated with amyotrophic... Overall classification accuracy was 72% with good interrater reliability, varying with SLP expertise, speech task, and MSD severity. Correct classification of speech samples was higher for speakers wi... The auditory-perceptual classification of MSDs in a diagnostic approach reaches substantial performance only in expert SLPs with continuous speech samples, albeit with lower accuracy for AoS. Specific...

Rate Modulation Abilities in Acquired Motor Speech Disorders.

The purpose of this study was to describe, compare, and understand speech modulation capabilities of patients with varying motor speech disorders (MSDs) in a paradigm in which patients made highly cue... Twenty-nine patients, 12 with apraxia of speech (AOS; four phonetic and eight prosodic subtype), eight with dysarthria (six hypokinetic and two spastic subtype), and nine patients without any neurogen... Patients with prosodic AOS demonstrated a reduced ability to go faster; while they performed similarly to patients with spastic dysarthria when counting, patients with spastic dysarthria were able to ... The findings suggest comparative rate modulation abilities in conjunction with their impact on articulatory accuracy may support differential diagnosis between healthy and abnormal speech and among su... https://doi.org/10.23641/asha.22044632....

Speech Disorders in Children With Pompe Disease: Articulation, Resonance, and Voice Measures.

Children with Pompe disease, a rare genetic metabolic myopathy, often have speech impairments. In this study, we provide a comprehensive description of articulation, resonance, and voice in children w... Fifteen children with Pompe disease (11 with infantile-onset Pompe disease [IOPD], four with late-onset Pompe disease [LOPD]) ranging from 6 to 18 years of age participated in standard speech assessme... Children with IOPD had greater speech impairment than those with LOPD. The IOPD group had lower maximum tongue pressures, slower articulation rates, lower PCC scores, higher nasalance, and higher L/H ... Speech disorders involving articulatory precision, resonance balance, and voice quality are common in children with Pompe disease, especially in those with IOPD. With improvements in the detection and...

The importance of deep speech phenotyping for neurodevelopmental and genetic disorders: a conceptual review.

Speech is the most common modality through which language is communicated, and delayed, disordered, or absent speech production is a hallmark of many neurodevelopmental and genetic disorders. Yet, spe... Though speech and language are distinct, specific types of developmental speech disorder are associated with far-reaching effects on verbal communication in children with neurodevelopmental disorders....

Communication and Social Interaction Experiences of Youths With Congenital Motor Speech Disorders.

The purpose of this study was to explore the communication and social interaction experiences of adolescents with congenital motor speech disorders due to cerebral palsy or Down syndrome, with the aim... Five male youths (ages 14-18 years) with congenital motor speech disorders and one of their parents participated in face-to-face, semistructured interviews designed to understand communication and soc... Participants described the youths' day-to-day communication experiences, including facilitators and barriers to successful social interactions. Thematic analysis revealed three main themes: (a) strong... Participants reported that the impact of congenital motor speech disorders on social interactions and experiences became more apparent in adolescence than in earlier childhood. Addressing communicatio...

Peer attitudes towards adolescents with speech disorders due to cleft lip and palate.

Individuals with speech disorders are often judged more negatively than peers without speech disorders. A limited number of studies examined the attitudes of adolescents toward peers with speech disor... Seventy-eight typically developing adolescents (15-18 years, 26 boys, 52 girls) judged audio and audiovisual samples of two adolescents with CL ± P based on three attitude components, i.e., cognitive,... A significantly positive correlation was found between the speech intelligibility percentage and the three different attitude components: more positive attitudes were observed when the speech intellig... This study provided additional evidence that peers show more negative attitudes toward adolescents with less intelligible speech due to CL ± P. Intervention should focus on changing the cognitive, aff...

Assessing coherence through linguistic connectives: Analysis of speech in patients with schizophrenia-spectrum disorders.

Incoherent speech is a core diagnostic symptom of schizophrenia-spectrum disorders (SSD) that can be studied using semantic space models. Since linguistic connectives signal relations between words, t... Connectives and their surrounding words were extracted from transcripts of spontaneous speech of 50 SSD-patients and 50 control participants. Using word2vec, two different cosine similarities were cal... SSD-patients used less contingency (e.g., because) (p = .008) and multiclass connectives (e.g., as) (p < .001) than control participants. SSD-patients had higher minimum similarity of multiclass (adj-... Our results show that SSD-speech can be distinguished from speech of control participants with high accuracy, based solely on connectives' features. We conclude that including connectives could streng...