Titre : Virus de la fièvre jaune

Virus de la fièvre jaune : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Formative Feedback

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment diagnostique-t-on la fièvre jaune ?

Le diagnostic repose sur des tests sérologiques et PCR pour détecter le virus.
Fièvre jaune Diagnostic Virus
#2

Quels tests sont utilisés pour la fièvre jaune ?

Les tests sérologiques IgM et IgG ainsi que la PCR sont couramment utilisés.
Tests diagnostiques Fièvre jaune PCR
#3

Quand faire un test pour la fièvre jaune ?

Les tests doivent être effectués dès l'apparition des symptômes, généralement dans les 7 jours.
Symptômes Fièvre jaune Diagnostic
#4

Peut-on confondre la fièvre jaune avec d'autres maladies ?

Oui, elle peut être confondue avec la dengue ou le paludisme en raison de symptômes similaires.
Dengue Paludisme Fièvre jaune
#5

Quels sont les symptômes initiaux de la fièvre jaune ?

Les symptômes initiaux incluent fièvre, frissons, douleurs musculaires et céphalées.
Symptômes Fièvre jaune Douleurs musculaires

Symptômes 5

#1

Quels sont les symptômes de la fièvre jaune ?

Les symptômes incluent fièvre, douleurs musculaires, nausées, et jaunisse.
Symptômes Fièvre jaune Jaunisse
#2

La fièvre jaune cause-t-elle des saignements ?

Oui, des saignements peuvent survenir, notamment des saignements gastro-intestinaux.
Saignements Fièvre jaune Complications
#3

Quels signes indiquent une forme sévère ?

Une jaunisse, des douleurs abdominales et des saignements sont des signes de gravité.
Symptômes Fièvre jaune Complications
#4

Combien de temps durent les symptômes ?

Les symptômes peuvent durer de quelques jours à deux semaines, selon la gravité.
Durée des symptômes Fièvre jaune Complications
#5

Y a-t-il des symptômes spécifiques chez les enfants ?

Les enfants présentent des symptômes similaires, mais peuvent avoir des manifestations plus sévères.
Enfants Fièvre jaune Symptômes

Prévention 5

#1

Comment prévenir la fièvre jaune ?

La vaccination est la méthode la plus efficace pour prévenir la fièvre jaune.
Prévention Vaccination Fièvre jaune
#2

Qui doit se faire vacciner contre la fièvre jaune ?

Les voyageurs vers des zones à risque et les personnes vivant dans ces zones doivent se vacciner.
Vaccination Voyage Fièvre jaune
#3

Quels sont les effets secondaires du vaccin ?

Les effets secondaires peuvent inclure fièvre légère, douleurs au site d'injection, et fatigue.
Vaccin Effets secondaires Fièvre jaune
#4

Comment éviter les piqûres de moustiques ?

Utilisez des répulsifs, portez des vêtements longs et installez des moustiquaires.
Moustiques Prévention Fièvre jaune
#5

Le vaccin est-il efficace immédiatement ?

Le vaccin confère une protection après 10 jours, mais l'immunité dure plusieurs années.
Vaccination Efficacité Fièvre jaune

Traitements 5

#1

Quel est le traitement de la fièvre jaune ?

Il n'existe pas de traitement antiviral spécifique; le traitement est symptomatique.
Traitement Fièvre jaune Symptômes
#2

Comment gérer la déshydratation due à la fièvre jaune ?

L'hydratation par voie intraveineuse est essentielle pour traiter la déshydratation.
Déshydratation Fièvre jaune Traitement
#3

Des médicaments peuvent-ils aider ?

Des analgésiques et antipyrétiques peuvent être utilisés pour soulager les symptômes.
Médicaments Fièvre jaune Traitement
#4

La transfusion sanguine est-elle nécessaire ?

Une transfusion peut être nécessaire en cas de saignements sévères ou d'anémie.
Transfusion sanguine Fièvre jaune Complications
#5

Peut-on utiliser des antibiotiques pour la fièvre jaune ?

Non, les antibiotiques ne sont pas efficaces contre les virus, y compris le virus de la fièvre jaune.
Antibiotiques Fièvre jaune Traitement

Complications 5

#1

Quelles sont les complications possibles de la fièvre jaune ?

Les complications incluent l'insuffisance hépatique, les saignements et le choc.
Complications Fièvre jaune Insuffisance hépatique
#2

La fièvre jaune peut-elle être mortelle ?

Oui, la fièvre jaune peut être mortelle, surtout sans traitement approprié.
Mortalité Fièvre jaune Complications
#3

Quels facteurs augmentent le risque de complications ?

L'âge avancé, les maladies préexistantes et l'absence de vaccination augmentent le risque.
Facteurs de risque Complications Fièvre jaune
#4

Comment se manifeste l'insuffisance hépatique ?

Elle se manifeste par une jaunisse, des douleurs abdominales et des troubles de la coagulation.
Insuffisance hépatique Fièvre jaune Symptômes
#5

Y a-t-il des séquelles après la fièvre jaune ?

Certaines personnes peuvent avoir des séquelles hépatiques ou neurologiques après la maladie.
Séquelles Fièvre jaune Complications

Facteurs de risque 5

#1

Qui est le plus à risque de contracter la fièvre jaune ?

Les personnes vivant ou voyageant dans des zones endémiques sont les plus à risque.
Facteurs de risque Fièvre jaune Voyage
#2

Les voyageurs doivent-ils se préoccuper de la fièvre jaune ?

Oui, les voyageurs vers des régions à risque doivent être vaccinés et informés.
Voyage Prévention Fièvre jaune
#3

Les personnes non vaccinées sont-elles plus vulnérables ?

Oui, l'absence de vaccination augmente considérablement le risque d'infection.
Vaccination Facteurs de risque Fièvre jaune
#4

Les enfants sont-ils plus à risque ?

Les enfants peuvent être plus vulnérables aux complications graves de la fièvre jaune.
Enfants Facteurs de risque Fièvre jaune
#5

Les personnes âgées sont-elles plus à risque ?

Oui, les personnes âgées ont un risque accru de complications sévères liées à la fièvre jaune.
Personnes âgées Facteurs de risque Fièvre jaune
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 14/03/2025

Contenu vérifié selon les dernières recommandations médicales

Auteurs principaux

Betânia Paiva Drumond

6 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departament of Microbiology, Universidade Federal de Minas Gerais, 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Marta Giovanetti

5 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratório de Flavivírus, Instituto Oswaldo Cruz Fiocruz, Rio de Janeiro, Brazil giovanetti.marta@gmail.com.
  • Laboratório de Genética Celular e Molecular, ICB, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Pedro Augusto Alves

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto René Rachou/Fundação Oswaldo Cruz, 30190-002 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Matheus Soares Arruda

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departament of Microbiology, Universidade Federal de Minas Gerais, 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Gabriela Fernanda Garcia Oliveira

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departament of Microbiology, Universidade Federal de Minas Gerais, 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Erna Geessien Kroon

4 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departament of Microbiology, Universidade Federal de Minas Gerais, 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Niraj Mishra

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • KU Leuven Department of Microbiology, Immunology and Transplantation, Rega Institute, Laboratory of Virology and Chemotherapy, Leuven, Belgium.

Kai Dallmeier

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • KU Leuven Department of Microbiology, Immunology and Transplantation, Rega Institute, Laboratory of Virology and Chemotherapy, Leuven, Belgium.

Izabela Maurício de Rezende

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Departament of Microbiology, Universidade Federal de Minas Gerais, 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Olindo Assis Martins-Filho

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Instituto René Rachou/Fundação Oswaldo Cruz, 30190-002 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Alan D T Barrett

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas.
  • Sealy Institute for Vaccine Sciences, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas.

Juliana Silva Nogueira

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Adolfo Lutz Institute - State of São Paulo Department of Health, São Paulo, Brazil.
Publications dans "Virus de la fièvre jaune" :

Giliane de Souza Trindade

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratório de Vírus, Departamento de Microbiologia, Instituto de Ciências Biológicas, Universidade Federal de Minas Gerais, Av. Antônio Carlos, 6627, Campus Pampulha, Belo Horizonte, Minas Gerais, 31270-901, Brazil. giliane@icb.ufmg.br.
Publications dans "Virus de la fièvre jaune" :

Daniel Garkauskas Ramos

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Coordenação Geral de Vigilância de Arboviroses (CGARB), Ministério da Saúde, (CGLAB/SVS-MS), Brasília, Brazil.

Luiz Carlos Junior Alcantara

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Laboratório de Flavivírus, Instituto Oswaldo Cruz Fiocruz, Rio de Janeiro, Brazil.
  • Laboratório de Genética Celular e Molecular, ICB, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil.

Emily H Davis

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Department of Pathology, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas.
  • Sealy Institute for Vaccine Sciences, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas.

Justin G Julander

3 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • Institute for Antiviral Research, Department of Animal, Dairy, and Veterinary Sciences, Utah State Universitygrid.53857.3c, Logan, Utah, USA.

Edmilson Dos Santos

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • State Center of Health Surveillance, Rio Grande do Sul State Health Department, Porto Alegre 90610-000, RS, Brazil.
Publications dans "Virus de la fièvre jaune" :

Dieudonné Buh Kum

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • KU Leuven Department of Microbiology, Immunology and Transplantation, Rega Institute, Laboratory of Virology and Chemotherapy, Leuven, Belgium.

Johan Neyts

2 publications dans cette catégorie

Affiliations :
  • KU Leuven Department of Microbiology, Immunology and Transplantation, Rega Institute, Laboratory of Virology and Chemotherapy, Leuven, Belgium.

Sources (10000 au total)

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Formative feedback plays a critical role in guiding learners to gain competence, serving as an opportunity for reflection and feedback on their learning progress and needs. Medical education in Japan ... The study is designed and analysed with a constructivist grounded theory lens. Medical students in Japan and the UK were interviewed on the topic of formative assessment and feedback they received dur... Japanese students perceived feedback as a model answer provided by tutors which they should not critically question, which contrasted with the views of UK students. Japanese students viewed formative ... The Japanese student experience of formative assessment and feedback supports the view that medical education and examination systems in Japan are focused on summative assessment, which operates along...

When Feedback is Not Perceived as Feedback: Challenges for Regulatory Body-Mandated Peer Review.

Safe and competent patient care depends on physicians recognizing and correcting performance deficiencies. Generating effective insight depends on feedback from credible sources. Unfortunately, physic... Between October 2018 and May 2020, 30 physicians representing various specialties and career stages were interviewed about their experiences with peer review in the context of regulatory body-mandated... Perceptions about the learning value of mandated peer review were mixed. Most saw value but felt anxiety about being selected due to being wary of regulatory bodies. Recognizing barriers such percepti... This study establishes an intriguing and challenging paradox: feedback appears often to not be recognized as feedback when it poses no threat, yet feedback that carries such threat is known to be subo...

Development and validation of immediate self-feedback very short answer questions for medical students: practical implementation of generalizability theory to estimate reliability in formative examination designs.

Very Short Answer Questions (VSAQs) reduce cueing and simulate better real-clinical practice compared with multiple-choice questions (MCQs). While integrating them into formative exams has potential, ... Ninety-four third-year pre-clinical students took two ten-item ISF-VSAQ exams on cardiovascular drugs. Each question comprised two sections: (1) Questions with space for student responses and (2) a li... Validity evidence included five sources: (1) Content: The expert reviewed the ISF-VSAQ format, and the question was aligned with a standard examination blueprint. (2) Response process: Before starting... Electronic ISF-VSAQs enhanced understanding elevates learning outcomes, rendering them suitable for formative assessments with clinical scenarios. Increasing the number of occasions effectively enhanc...

Teacher feedback and student learning-The students' perspective.

Feedback from teachers to students plays an important role in informing students about the outcome of their assessments. It contributes to students' ongoing learning. The aim of this study was to inve... An online questionnaire was completed by dental students throughout Europe in this quantitative study. Data were collected via Google Forms, transferred to an excel spreadsheet and analysed using SPSS... 234 students studying in 9 different European countries completed the questionnaire. These students were born in 36 different countries within and beyond Europe. 84% (n = 197) were undergraduate stude... It would appear that there is some diversity in dental students' perceptions of: i) who delivers feedback, ii) when feedback is given, iii) the consistency of feedback received, and iv) the style of f... Most European dental students prefer to receive constructive feedback. Feedback was seen to have a significant impact on future learning despite over one in five students not knowing who had delivered...

Application of the R2C2 Model to In-the-Moment Feedback and Coaching.

The R2C2 (relationship, reaction, content, coaching) model is an iterative, evidence-based, theory-informed approach to feedback and coaching that enables preceptors and learners to build relationship... A qualitative study using framework analysis through the lens of experiential learning was undertaken with 15 trained preceptor-learner dyads. Data were collected during feedback sessions and follow-u... Fifteen dyads were recruited from 8 disciplines (11 preceptors were paired with a single resident [n = 9] or a single medical student [n = 2]; 2 preceptors each had 2 residents). All dyads were able t... The R2C2 model can be adapted to contexts where in-the-moment feedback conversations occur shortly after a clinical encounter. Experiential learning approaches applying the R2C2 model are critical. Sk...

A qualitative study of medical students' perceptions of resident feedback.

Residents play a pivotal role in medical students' clinical education. From a feedback lens, the near-peer relationship between student and resident holds the potential to foster an educational allian... Our methodology was qualitative interpretive description, informed by phenomenology. We conducted 24 semi-structured interviews with third and fourth year medical students at one institution. The inte... From the students' perspectives, when residents contributed to building interpersonal relationships with students, this in turn influenced students' receptivity to both encouraging and constructive fe... Residents are uniquely positioned to create a strong educational alliance with students in which feedback conversations can flourish. Focusing educational efforts on resident feedback conversations ha...

Peer feedback in graduate training: A phenomenological investigation of possibilities.

Whilst feedback is an essential component of clinical education, it is often lacking in clinical workplaces due to competing priorities. Peer feedback has been proposed as a potential solution but rem... Following an Interpretative Phenomenological Analysis approach, the personal experiences of 12 paediatric trainees were explored using semi-structured interviews. Interpretive themes were developed be... We found that peer feedback was influenced by three contextual factors, namely, prevalent feedback culture, interpersonal consent, and the quality of relationships. Peer feedback culture was lacking i... Enabling peer feedback in clinical settings requires attention to cultural, relational, and consent barriers. Potential approaches should include helping clinicians to develop greater cultural reflexi...