Titre : Résultat thérapeutique

Résultat thérapeutique : Questions médicales fréquentes

Termes MeSH sélectionnés :

Curriculum

Questions fréquentes et termes MeSH associés

Diagnostic 5

#1

Comment évaluer l'efficacité d'un traitement ?

L'efficacité se mesure par l'amélioration des symptômes et des résultats cliniques.
Résultat thérapeutique Évaluation des résultats
#2

Quels outils mesurent les résultats thérapeutiques ?

Des échelles de mesure, des questionnaires et des biomarqueurs sont utilisés.
Outils d'évaluation Biomarqueurs
#3

Qu'est-ce qu'un critère de jugement ?

C'est un indicateur utilisé pour évaluer l'efficacité d'un traitement dans les études cliniques.
Critères de jugement Essais cliniques
#4

Comment les résultats sont-ils rapportés ?

Les résultats sont souvent rapportés sous forme de pourcentages d'amélioration ou de scores.
Rapport de résultats Statistiques cliniques
#5

Quelle est l'importance des études de suivi ?

Elles permettent d'évaluer la durabilité des résultats thérapeutiques sur le long terme.
Études de suivi Durabilité des résultats

Symptômes 5

#1

Quels symptômes indiquent un bon résultat thérapeutique ?

Une réduction des symptômes, comme la douleur ou la fatigue, indique un bon résultat.
Symptômes Résultat thérapeutique
#2

Comment les symptômes peuvent-ils masquer les résultats ?

Des symptômes persistants peuvent donner l'impression d'un traitement inefficace, même si des améliorations sont présentes.
Symptômes Évaluation des résultats
#3

Les symptômes peuvent-ils réapparaître après un traitement ?

Oui, certains symptômes peuvent réapparaître, nécessitant une réévaluation du traitement.
Récidive des symptômes Résultat thérapeutique
#4

Comment les symptômes influencent-ils le traitement ?

Les symptômes guident les ajustements de traitement pour optimiser les résultats.
Ajustement du traitement Symptômes
#5

Quels sont les symptômes d'une réponse négative au traitement ?

Une aggravation des symptômes ou l'apparition de nouveaux symptômes peuvent indiquer une réponse négative.
Réponse au traitement Symptômes

Prévention 5

#1

Comment prévenir les échecs thérapeutiques ?

Une évaluation régulière et des ajustements de traitement peuvent prévenir les échecs.
Prévention Échec thérapeutique
#2

Quel rôle joue l'éducation du patient ?

L'éducation aide les patients à comprendre leur traitement et à améliorer leur adhésion.
Éducation des patients Adhésion au traitement
#3

Les vaccinations influencent-elles les résultats ?

Oui, certaines vaccinations peuvent prévenir des complications et améliorer les résultats globaux.
Vaccination Prévention des complications
#4

Comment le mode de vie affecte-t-il les résultats ?

Un mode de vie sain peut améliorer les résultats thérapeutiques en renforçant la santé globale.
Mode de vie Résultat thérapeutique
#5

Quelles sont les stratégies de prévention des complications ?

Les stratégies incluent le suivi régulier, l'éducation et l'adaptation des traitements.
Prévention des complications Suivi médical

Traitements 5

#1

Quels traitements montrent de bons résultats ?

Les traitements basés sur des preuves, comme les médicaments et la thérapie physique, montrent souvent de bons résultats.
Traitements Efficacité des traitements
#2

Comment personnaliser un traitement pour de meilleurs résultats ?

La personnalisation se fait en tenant compte des caractéristiques individuelles du patient et de sa réponse au traitement.
Médecine personnalisée Résultat thérapeutique
#3

Quel rôle joue l'adhésion au traitement ?

Une bonne adhésion au traitement est cruciale pour atteindre des résultats thérapeutiques optimaux.
Adhésion au traitement Résultat thérapeutique
#4

Les traitements alternatifs sont-ils efficaces ?

Certains traitements alternatifs peuvent être efficaces, mais leur efficacité doit être évaluée scientifiquement.
Médecines alternatives Efficacité des traitements
#5

Comment évaluer les effets secondaires des traitements ?

Les effets secondaires sont évalués par des rapports de patients et des études cliniques.
Effets secondaires Évaluation des résultats

Complications 5

#1

Quelles complications peuvent survenir après un traitement ?

Des complications comme des infections ou des effets secondaires peuvent survenir après un traitement.
Complications Effets secondaires
#2

Comment évaluer les complications d'un traitement ?

Les complications sont évaluées par des examens cliniques et des rapports de patients.
Évaluation des complications Suivi médical
#3

Les complications affectent-elles les résultats ?

Oui, les complications peuvent altérer les résultats thérapeutiques et nécessiter des ajustements.
Résultat thérapeutique Complications
#4

Comment prévenir les complications liées au traitement ?

La prévention passe par un suivi régulier et une gestion proactive des effets secondaires.
Prévention des complications Suivi médical
#5

Quelles sont les complications à long terme des traitements ?

Certaines complications peuvent persister, comme des douleurs chroniques ou des troubles fonctionnels.
Complications à long terme Résultat thérapeutique

Facteurs de risque 5

#1

Quels facteurs de risque influencent les résultats ?

Des facteurs comme l'âge, le sexe et les comorbidités peuvent influencer les résultats thérapeutiques.
Facteurs de risque Résultat thérapeutique
#2

Comment les comorbidités affectent-elles les résultats ?

Les comorbidités peuvent compliquer le traitement et altérer les résultats globaux.
Comorbidités Résultat thérapeutique
#3

Le mode de vie influence-t-il les résultats ?

Oui, des habitudes de vie saines peuvent améliorer les résultats thérapeutiques.
Mode de vie Résultat thérapeutique
#4

Comment l'âge impacte-t-il les résultats ?

L'âge peut affecter la réponse au traitement et la tolérance aux effets secondaires.
Âge Résultat thérapeutique
#5

Les facteurs psychologiques influencent-ils les résultats ?

Oui, des facteurs comme le stress et l'anxiété peuvent affecter l'adhésion et les résultats thérapeutiques.
Facteurs psychologiques Résultat thérapeutique
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Dr Olivier Menir

Contenu validé par Dr Olivier Menir

Expert en Médecine, Optimisation des Parcours de Soins et Révision Médicale


Validation scientifique effectuée le 04/04/2025

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Peter S Rose

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  • Clinic Department of Orthopedic Surgery, Rochester, Minnesota, USA.
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Matthew T Houdek

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  • Clinic Department of Orthopedic Surgery, Rochester, Minnesota, USA.
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Pim B Olthof

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands; Department of Surgery, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands. Electronic address: p.olthof@erasmusmc.nl.
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Stijn Franssen

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Anne-Marleen van Keulen

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  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Lydia G van der Geest

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  • Department of Research, Netherlands Comprehensive Cancer Organization (IKNL), Utrecht, the Netherlands.
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Minneke Coenraad

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  • Department of Gastroenterology and Hepatology, Leiden University Medical Center, Leiden, the Netherlands.
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Lydi M J W van Driel

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  • Department of Gastroenterology, Erasmus Medical Center, Rotterdam, the Netherlands.
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Joris I Erdmann

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  • Department of Surgery, Amsterdam University Medical Centers, Amsterdam, the Netherlands.
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Lara Heij

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  • Institute of Pathology, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany; Visceral and Transplant Surgery, University Hospital RWTH Aachen, Aachen, Germany; NUTRIM School of Nutrition and Translational Research in Metabolism, Maastricht University, Maastricht, the Netherlands.
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Heinz-Josef Klümpen

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  • Department of Medical Oncology, Amsterdam UMC, Location University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
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Eric Tjwa

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  • Department of Gastroenterology, Radboud University Medical Center, Nijmegen, the Netherlands.
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Liselot Valkenburg-van Iersel

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  • Department of Internal Medicine, Division of Medical Oncology, GROW-School for Oncology and Developmental Biology, Maastricht University Medical Center, Maastricht, the Netherlands.
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Joanne Verheij

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  • Department of Pathology, Amsterdam University Medical Centers, University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
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Bas Groot Koerkamp

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Affiliations :
  • Department of Surgery, Erasmus MC Cancer Institute, Rotterdam, the Netherlands.
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Paraskevas Filippidis

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Affiliations :
  • Infectious Diseases Service, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Rue du Bugnon 46, 1011 Lausanne, Switzerland.
  • Service of Hospital Preventive Medicine, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Mont Paisible 18, 1011 Lausanne, Switzerland.
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Eleftheria Kampouri

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Affiliations :
  • Infectious Diseases Service, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Rue du Bugnon 46, 1011 Lausanne, Switzerland.
  • Service of Hospital Preventive Medicine, Lausanne University Hospital, University of Lausanne, Mont Paisible 18, 1011 Lausanne, Switzerland.
Publications dans "Résultat thérapeutique" :

Maximilian Woelfle

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Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases and Hospital Epidemiology, University Hospital Zurich, Rämistrasse 100, 8091 Zurich, Switzerland.
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Tina Badinski

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Affiliations :
  • Division of Infectious Diseases and Hospital Epidemiology, University Hospital Zurich, Rämistrasse 100, 8091 Zurich, Switzerland.
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A Tale of Two Curriculums: The Implications of Curriculum Design on Student Burnout.

The purpose of this study was to determine whether a difference exists in the 3 subconstructs of burnout between 2 cohorts of physician assistant (PA) students in different curricula, and the impact o... Using a mixed-methods study design, 86 students completed the Maslach Burnout Inventory-General Survey for Students (MBI-GSS) 8 months postmatriculation. Focus group interviews expanded on the quantit... No significant statistical difference was found in the emotional exhaustion ( p = 0.35), cynicism ( p = 0.29), or professional efficacy ( p = 0.23) scores between the 2 cohorts of PA students. Student... Despite curricular modifications to address student burnout in the Colorado Curriculum, a statistical difference in burnout scores was not found between the 2 student cohorts. Qualitative findings sug...

A comprehensive medical Spanish curriculum model: the Vida Medical Spanish Curriculum.

Racial and language disparities in the United States healthcare system have long undermined the quality of care provided to minority patients. With the projected growth of the Hispanic population, the... The study utilized the Kirkpatrick Model to evaluate the success of the medical Spanish curriculum. A total of 111 medical students voluntarily enrolled in the medical Spanish course. Out of these stu... Students achieved a mean score of over 80% on all components of the Spanish Objective Structured Clinical Examination and the Multiple-Choice Exam. Survey data suggest that students felt able to commu... Students who sat for the OSCE and MCE were self-selected. Baseline data on student perceptions and Spanish competency are not sufficient for making comparisons....

"The curriculum brings equity to the forefront": Pediatric residents' perspectives and experiences in a longitudinal EDI curriculum.

The Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME) Common Program Requirements include training in caring for diverse populations and understanding social determinants of health. Our lar... To explore pediatric residents' perspectives and experiences in our longitudinal EDI curriculum.... We applied the holistic framework by Haji et al. to characterize the effect of our EDI curriculum. We conducted 4 focus groups from November 2019 to September 2020 with trained facilitators using a st... 26 pediatric senior residents participated either in person (n = 13) or online (n = 13). Themes emerged from domains of knowledge, attitudes and behavioral change. These included having: (1) increased... A longitudinal EDI curriculum has the potential to influence individual trainees, their work, and perceptions of the broader institutions in which they operate. Residents recognized and valued the cur...

Development and assessment of a curriculum model for virtual simulation in nursing: curriculum development and pilot-evaluation.

To introduce virtual simulation as a strategy of nursing education and provide valid educational content, the best curriculum model of virtual simulation needs to be developed.... Curriculum development process and pilot evaluation was used. The curriculum content and structure was developed by analyzing literature including previous studies and major nursing classification sys... The curriculum developed for virtual simulation in nursing education contained three domains of content areas: (1) enhancing clinical decision-making, (2) experiencing low-exposed situations, and (3) ... Considering that nursing education is encountering new demands and challenges from students and the changing society, the newly suggested curriculum for virtual nursing simulation can help nurse educa...

Evaluation of a Microsurgery Training Curriculum.

Microsurgery is one of the most challenging areas of surgery with a steep learning curve. To address this educational need, microsurgery curricula have been developed and validated, with the majority ... A training curriculum was delivered over 5 days between 2017 and 2020 focusing on (1) microscopic field manipulation, (2) knot tying, nondominant hand usage, (3) 3-D models/anastomosis, and (4) tissue... In total, 155 participants undertook the curriculum, totaling 5,425 hours of training. More than 75% of students reported the course as excellent, with the remaining voting for "good." All participant... Robust evaluation of curriculum can be applied to microsurgery training demonstrating its efficacy in reducing surgical errors with an improvement in overall technical skills that can extend to impact...

Comparison of Malaysia's Bachelor of Dental Technology curriculum with three other countries: Proposing a basic curriculum framework.

A dental technologist is one of the most essential allied dental health professionals and the dental technology curriculum should be comprehensively reviewed on a regular basis. This study aims to com... A descriptive analysis was carried out using Laurie Brady's four-stage strategy. First, available curriculum materials were collected from four different institutions' electronic webpage: AIMST (Malay... The core BDT curriculum content is concurred upon by all four universities, with an emphasis on basic sciences, laboratory materials, practical sessions and research projects. However, the credit weig... The present study identified several areas for Malaysian BDT curriculum development and improvement. The proposed framework can be a guide for Malaysian dental schools in designing a comprehensive den...